Svenska forskare strävar mot ”lukt-tv”

Permalänk
Melding Plague

Svenska forskare strävar mot ”lukt-tv”

Målet för Johan Lundström och hans kollegor på Karolinska Institutet är att kunna läsa av hur något luktar och återskapa det på andra platser.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Tänker osökt på slamsugarscenen med Jonas Inde, snart kanske man kan få uppleva den i sin fullständiga fidelitet, så att säga.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Känns spontant som ett sätt att kunna skapa luftburna virus, tack men nej tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Tänker osökt på slamsugarscenen med Jonas Inde, snart kanske man kan få uppleva den i sin fullständiga fidelitet, så att säga.

"De e nånting med det där fettet"

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Tänker osökt på slamsugarscenen med Jonas Inde, snart kanske man kan få uppleva den i sin fullständiga fidelitet, så att säga.

”Hur känns det att vara skitgubbe? Ja det är din skit. Det tyckte jag var bra sagt”

Med tanke på hur filmer fungerar, korta klipp och snabba skiften, tror jag inte på detta. Kanske om man sätter något direkt i näsan.

Men det kanske inte är filmbranschen de siktar på!

Visa signatur

(Dator) :: Chassi : Phanteks P300 :: Cpu: Intel I5 13600kf :: Memory: 16GB ddr4 :: gfx: gtx 2080ti :: PSU : Corsair rm750x :: (/Dator)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Känns spontant som ett sätt att kunna skapa luftburna virus, tack men nej tack.

Hur tänker du att det skulle kunna gå till?

Permalänk
Medlem

Tänker att det här kommer bli som bläckstråleskrivare med olika substanser som kleggar igen, torkar och måste bytas. Men bara att köra tvns rengöringsprogram innan filmen så det luktar all världens dofter i vardagsrummet lagom till fredagsmyset.

Sen kommer en rapport många år senare om att vissa av substanserna som används i doft tv kan vara cancerframkallande. Vilket också passar bra till akrylamiden i chipsen såklart.

Hmm, tillåt mig att vara aningen skeptisk.

Edit: Det är självklart cool teknik. Ett ställe där jag kan tänka mig att det gör sig bra, är för att utöka upplevelsen för personer vars andra sinnen är reducerade. Tänk en synskadad person som kan få uppleva ljud och doft från nån magnifik plats i naturfilmer. Det kanske kan kompensera för att inte se de storslagna vistas som visas.

Visa signatur

Main rig: Z790-P / i5-13600K / 64GB RAM / RX 7900 XT / 42" LG C2

Permalänk
Medlem

Någon gång i framtiden:
Knackar på hos en bekant, det osar bränt i hela huset, vad i allsin tid har hänt här?
-Ä, jag kollade bara på en dokumentär om skogsbränder, bolmade som bara den ur tv'n.

Permalänk
Medlem

Nosulus Rift:

Citat:

A Ubisoft spokesperson called me in to the South Park meeting room, at which point my hopes were instantly shattered. There was a working Nosulus Rift. It was mere inches away from me, staring me in the face. It sat there, smug, on its mirror pedestal, taunting me. "You know what I’m going to do to you," it seemed to say.

https://www.tomshardware.com/news/nosulus-rift-gamesom-south-...

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av Aphex:

Tänker osökt på slamsugarscenen med Jonas Inde, snart kanske man kan få uppleva den i sin fullständiga fidelitet, så att säga.

Eller varför inte Kocken, tjuven, hans fru och hennes älskare - Det är verkligen en film där man kan få uppleva ett stort spektrum av doft och stank. Mest stank förstås…

Permalänk
Medlem

Ingen som minns (lukt)filmen Polyester från 80-talet ?

Och min tanke är att, det där kan dom lägga ner direkt.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Jag kan inte se hur det här skulle kunna fungera på ett bra sätt och även om det mot förmodan gör det skulle jag aldrig vilja ha något sådant i min TV.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azodan:

Hur tänker du att det skulle kunna gå till?

Man skapar partiklar som vår näsa och kropp reagerar på?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Skulle aldrig i helsike köpa en tv som återskapar lukter...
Tänk att titta på någon zombiefilm, skulle kunna bli "intressant" där hemma, härliga dofter som sen kanske hänger kvar i huset också.
Eller om nån röker braja i tvn, vad ska grannarna tro

Permalänk
Medlem

Intressant, fränt med alla krigsfilmer och annat härligt där folk dör. Skiter givetvis ner sig i samband med detta. Mumma!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R6 CPU: Ryzen 9 3900X med Noctua NH-D15 GPU: Asus TUF 3080 10GB OC RAM: 64GB G.Skill Trident Z Neo @ 3600Mhz CL 16-19-19-39 Moderkort:ASUS ROG Crosshair VIII DARK Hero SSD m.2: 2 x 2TB Seagate FireCuda 520 SSD 2.5: 2 x 480GB Kingston A400

Permalänk

Jag har alltid drömt om att få känna kadaver-odören i ett rum där Martin Beck med bihang upptäcker ett mordoffer... 🙃

Visa signatur

Main: i7 12700K @ Stock | RTX 3070 8 GB | 64 GB DDR4 | 1 TB NVMe SSD
Sec: i7 2600K @ 4.5GHz | GTX 960 4 GB | 16 GB DDR3 | 500 GB SSD
Lap: Ryzen 7 4700U | 16 GB LPDDR4X | 500 GB NVMe SSD

Permalänk
Medlem

Kemiska doftämnen för att efterlikna olika dofter i olika kombinationer, det låter inte speciellt nyttigt.
Det blir intressant att läsa i tidningarna, några år senare när hälsorapporterna haglar in för denna gimmick.

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Medlem

Har ett minne av ett inslag i nyheterna eller något för länge sen, där en lantbrukare kör gödsel och säger typ "Var glad att det inte är lukt-tv". Hittar inget klipp på det tyvärr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Discovered:

Jag har alltid drömt om att få känna kadaver-odören i ett rum där Martin Beck med bihang upptäcker ett mordoffer... 🙃

Eller första scenen i Slumdog Millionare vid bajamajorna 👌

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 | Asus ROG Strix B660-I Gaming WiFi | Intel Core i7 12700K | nVidia RTX 2070 Super FE | Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 Vengeance | Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | Noctua NH-L12 Ghost S1 edition | Kablar från pslate customs | 2 stk Dell Ultrasharp 3014 | Logitech MX Keys | Logitech MX Anywhere

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heliopause:

Någon gång i framtiden:
Knackar på hos en bekant, det osar bränt i hela huset, vad i allsin tid har hänt här?
-Ä, jag kollade bara på en dokumentär om skogsbränder, bolmade som bara den ur tv'n.

Eller polisen knackar på och säger att det luktar cannabis i hela trapphuset.
- Äh, jag kollade bara på en dokumentär om coffee-shops i Nederländerna.

Permalänk

Det här är bara något ingenjörerna gör för att de inte har något bättre för sig.

Visa signatur

1

Permalänk
Medlem

Ett simpelt "nej, tack" på smellivision. Spelar ingen roll om man har en scen på en restaurang där de serverar fantastiskt mat eller det är ett ruttet kadaver i en container med sopor. Det är inga dofter man vill känna klockan 22:30 när du tittar på en film i sängen... hur länge ska stanken stanna kvar?

Sen måste doftpatronerna fyllas på som om det vore en skrivare osv osv.

Disney world kan hålla på med sådant i sina attraktioner och det gör de redan, men där får det stanna.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Discovered:

Jag har alltid drömt om att få känna kadaver-odören i ett rum där Martin Beck med bihang upptäcker ett mordoffer... 🙃

Det är verkligen inget att drömma om. Just lukten och koppling med minnet av veckogamla lik kommer aldrig lämna mig och numera när jag kommer i närheten av liknande lukter triggar det otrevliga flashbacks. Hoppas innerligt detta inte blir "verkligt".

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Skrivet av Discovered:

Jag har alltid drömt om att få känna kadaver-odören i ett rum där Martin Beck med bihang upptäcker ett mordoffer... 🙃

Eller lukten vid slakt. Buköppning. Inte lika illa dock.
(För övrigt luktar förlossning buköppning)

Eller min sambos matlagning....

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

Rent medicinskt är resonemanget som förs av forskaren Johan Lundström tveksamt. Det förs utifrån analogi mellan visuell representation på våra bildskärmar med deras idé med "grunddofter" som ska kunna ge doftförnimmelser av huvuddelen av de dofter människan är kapabel att förnimma.

Detta är problematiskt då våra ögon registrerar intensitet av ljus genom ljuskänsliga celler. De tre typerna av tappar som ger oss färgseende ger olika stark respons beroende av vilken våglängd fotonerna som träffar dem har.

Det fina är att linjärkombinationer av intensitet hos de 3 våglängderna som ingår i RGB-modellen räcker för att näst intill perfekt spänna rummet av de möjliga neuronala svar kombinationen av de tre tapparna kan ge. På så vis kan vi på ett gravt förenklat vis representera verkligheten för våra ögon utan att vi anar något.

Problemet med lukt är att rummet av alla möjliga neuronala svar vi identifierar som dofter inte går att förenkla på samma vis. Lunktloben, där människans luktkänskliga (olfaktoriska celler) sitter motsvarar här ögats neuron, Det finns ett stort antal olika sådana celler som var och en reagerar på ett stort antal olika molekyler. Den slutliga doftförnimmelse som sedan upplevs är ett resultat av ett komplext mönster av aktiveringsgrad hos hela den olfaktoriska neuronpopulationen.

Den nomenklatur vi använder inom medicin för att namnge våra specifika olfaktoriska receptorceller är på formen ORnXm, där:

  • OR är rotnamn (superfamilj)

  • n är familj, ett heltal mellan 1 och 56

  • X är subfamilj och anges med en bokstav i versal

  • m är isoformenen, och representeras med ett heltal

Antalet kombinationer av möjliga konfigurationer av dessa celler uppgår till tusentals och mig veterligen (praktiserande läkare) finns idag ingen bra modell över hur många unika receptorceller som behöver kunna styras individuellt för att spänna rummet av de dofter vi kan uppleva. Detta antal motsvarar i princip antal oberoende basvektorer (eller dimensionen) på den rymd vi behöver spänna för att få generell lukt-TV.

Slutligen ger Johan Lundström ett ypperligt illa genomtänkt exempel på klinisk tillämpning av sin idé. Att använda metoden för fjärrdiagnostik där luktsinnet är förändrat är tämligen oanvändbart. Vid diagnoser där luktsinnet kan vara förändrat, exempelvis vid Parkinsons sjukdom eller schizofreni är det via anamnes (att man frågar patienten) som denna information framkommer och en faktisk kontrollmätning är sällan relevant. Hade man ändå velat undersöka detta kan man ju be patienten lukta på kaffe eller liknande då en specifik doft sällan är relevant. Vill man vill man blinda försöket kan man be patienten be en anhörig om hjälp eller liknande. Detta påverkar såklart inte forskningen som sådan men stärker att han är långt ifrån tillämpning och med det minskar sannolikheten att just hans metod kommer koka ner till något som bär frukt.

Vi måste ju för tillämpning skapa ett stort antal doftmolekyler, göra dessa stabila över tid, säkra för oss, billiga, kompakta etc Kan säkert förverkligas tids nog men det är osannolikt att vi alls är nära något liknande detta. Ett färre antal specifika dofter är en helt annan sak som hade varit möjligt idag.

Permalänk
Medlem

Jag tror ni överdriver ordentligt. Med samma logik skulle det vara idiotiskt att överhuvudtaget använda TVs eftersom man kan visa bilder på massa saker man inte alls vill se. Men Sweclockers-användare är så otroligt negativa till allt nytt!

Jag kan tänka mig att man använder lite subtila dofter för att förstärka känslan av bilderna man ser på TVn. Ungefär som man ändrar färgsättningen på bilderna eller använder annorlunda kameraobjektiv i olika situationer etc.

Permalänk
Medlem

Jag vill ha lukttelefon. Tänker på böckerna där man kan klösa och lukta. Föreställ er att liknande saker ska hända på telefonskärmen. Perfekt feature för Cooking Mama…

Permalänk
Medlem

Inte så roligt att bli vräkt bara för att man tittar på videos med folk som provar surströmming.

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Medlem

Mhmmm tänker mig att någon får lägga upp en video på steam decks utblås