Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Björn Endre:

nu blev jag nyfiken. Vad är det för något? Är det 12V batteriet du pratar om? Undrar om det var det som dom bytte på min nu när jag fick problem tidigare i vinter med att den ofta klagade på att 12V batteriet var lågt. Sen dom bytte så har det aldrig hänt igen (fick det redan förra vintern några gånger men då så sällan jag inte tänkte så mkt på det).

Edit: kom på du hade Enyaq 60 och inte 80 ..

Högvoltsbatteriet

Skrivet av Dunde:

Luckan, har den inte en nödöppning som iD-bilarna?

Nej, bara för att lossa kabeln

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem

Snabb fråga.

Tesla model 3 performance 2019. Laddar nu endast 11kw på offentliga stolpar som klarar upp till 22kw. Kan min bil ladda dessa 22kw om jag byter kabel? Eller är bilens begränsning som stoppar vid 11kw? Har läst på lite men blir inte klok så överlåter frågan till någon kunnig här. Om det är möjligt. Kan du då länka en billig sådan kabel i 5m? Tack på förhand.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Skrivet av SwedZi:

Snabb fråga.

Model 3 är som standard utrustad med 11kW ombordladdare så ett byte av laddkabel kommer inte göra någon skillnad, funnits dual charger 22kW som tillval men tror det ej var tillgängligt för model 3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tJev:

Högvoltsbatteriet
Nej, bara för att lossa kabeln

Just det, så är det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tJev:

Absolut, men vad hindrar de individer från att tömma däck på luft, knäcka en ruta, krossa en backspegel? Nu bor jag på landet så kanske har en skev uppfattning av verkligheten.

Kan man inte förhindra allt jävelskap kan man lika gärna låta bli att försöka med bara delar av det? Så kan man ju också resonera...

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av SwedZi:

Snabb fråga.

Tesla model 3 performance 2019. Laddar nu endast 11kw på offentliga stolpar som klarar upp till 22kw. Kan min bil ladda dessa 22kw om jag byter kabel? Eller är bilens begränsning som stoppar vid 11kw? Har läst på lite men blir inte klok så överlåter frågan till någon kunnig här. Om det är möjligt. Kan du då länka en billig sådan kabel i 5m? Tack på förhand.

Nej, din bil kan bara ladda med 11kWh som snabbast på laddare med växelström (alla "icke-snabbladdare"). Det är faktiskt ytterst få bilar som klarar 22kWh. Det är typ Porsche Taycan och Audi E-Tron GT (med ett dyrt tillval), vissa äldre Tesla Model S/X samt Renault Zoe (!) som har stöd för det. Det finns några fler också som jag inte minns just nu, men det är i alla fall inte så vanligt.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Läste detta nyss, verkar inte så bra.

Så de med Tesla borde alltså inte köra på vintern eller i blött väglag då rostskydd saknas?

"I Teslas garantier finns dock en 12-årig rostskyddsgaranti som tröst.

Lusläser du villkoren, täcker de dock bara genomrostning som bevisligen kommer inifrån.

Salt, grus och vatten räknas som yttre påverkan och skador av detta, täcks alltså inte av försäkringen."

https://www.dagensps.se/bors-finans/konsument/norska-larmet-t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantburk:

Läste detta nyss, verkar inte så bra.

Så de med Tesla borde alltså inte köra på vintern eller i blött väglag då rostskydd saknas?

"I Teslas garantier finns dock en 12-årig rostskyddsgaranti som tröst.

Lusläser du villkoren, täcker de dock bara genomrostning som bevisligen kommer inifrån.

Salt, grus och vatten räknas som yttre påverkan och skador av detta, täcks alltså inte av försäkringen."

https://www.dagensps.se/bors-finans/konsument/norska-larmet-t...

Alla biltillverkares rostskyddsgarantier har samma villkor. Genomrostning täcks enbart om rosten kommer inifrån till följd av tillverknings- eller materialfel.

Källan till att Tesla skulle sakna rostskydd är en norsk firma som säljer rostskyddsbehandlingar.

Kollar man t.ex. Vi Bilägares rostregister och Tesla Model 3 2020 (pre-facelift) så fick den betyget 3 av 5. Ingen katastrof alltså med tanke på att Toyota och Mazda brukar få sämre betyg för sitt rostskydd i samma tester.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andr3a$:

Alla biltillverkares rostskyddsgarantier har samma villkor. Genomrostning täcks enbart om rosten kommer inifrån till följd av tillverknings- eller materialfel.

Källan till att Tesla skulle sakna rostskydd är en norsk firma som säljer rostskyddsbehandlingar.

Kollar man t.ex. Vi Bilägares rostregister och Tesla Model 3 2020 (pre-facelift) så fick den betyget 3 av 5. Ingen katastrof alltså med tanke på att Toyota och Mazda brukar få sämre betyg för sitt rostskydd i samma tester.

Deras betyg skulle jag ignorera.
vi bilägare gav Saab 9-5 2006 4 av 5 och dom var ju typ slut efter några få år. Min hade ingen plåt kvar i de bakre hjulhusen efter 9år och 21 000 mil.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Deras betyg skulle jag ignorera.
vi bilägare gav Saab 9-5 2006 fick 4 av 5 och dom var ju typ slut efter några få år. Min hade ingen plåt kvar i de bakre hjulhusen efter 9år och 21 000 mil.

Jag litar inte heller på deras tester, men det kan ge en liten indikation på hur rostskyddet ser ut. Tog det som exempel bara då jag inte hittade något annat bra rosttest på Tesla i en svensk tidning.

Permalänk
Medlem

Tesla model Y rostar värre än en gammal 740

https://carup.se/norskt-larm-rost-pa-tesla-model-y-efter-en-v...

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

Lämnade för ett antal år sedan in våran V40 på rostskyddsbehandling när den var ny och de hittade massor av rost redan då. Så Volvo är/var inte mycket bättre...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Lämnade för ett antal år sedan in våran V40 på rostskyddsbehandling när den var ny och de hittade massor av rost redan då. Så Volvo är/var inte mycket bättre...

Det va de jag menade! Kasst lackskydd Volvo som Tesla tydligen!

Det är en av de stora nackdelarna med bilar som är tillverkade i varmare länder..alternativt länder som inte kör med vägsalt!

Hur eller hur, fruktanstvärt dåligt att när man köper en bil för 800K att den rostar efter 1 år

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Lämnade för ett antal år sedan in våran V40 på rostskyddsbehandling när den var ny och de hittade massor av rost redan då. Så Volvo är/var inte mycket bättre...

Oj, den kom ut rostig från fabriken?!
Låter troligt.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

Efter -89 fick de rätt bra skydd. Brorsan har en 740 med lite över 50k mil på mätaren från -90 och den är inte farligt rostig. Körts i Stockholm året runt.
Jag har en 89b och den är väldigt fin men är knappt inkörd med sina ynka 15k mil.
Väldigt tjocka lager med body/underedsmassa.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Skrivet av atego:

Det va de jag menade! Kasst lackskydd Volvo som Tesla tydligen!

Det är en av de stora nackdelarna med bilar som är tillverkade i varmare länder..alternativt länder som inte kör med vägsalt!

Hur eller hur, fruktanstvärt dåligt att när man köper en bil för 800K att den rostar efter 1 år

Renault har haft väldigt bra rostskydd i omgångar, bättre än både Volvo och VW och Frankrike är väl varmare än både Tyskland och Sverige.

Historiskt har dock ofta ÅF/importör i tex Sverige kunnat beställa bilar med extra underredsmassa, men Tesla säljer väl direkt till kund.

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Oj, den kom ut rostig från fabriken?!
Låter troligt.

Nu pratar vi inte rost på utsidan och lackade partier, utan innanför och i den bärande konstruktionens balkar (chassit). Precis som på Teslan. (Teslans kaross är gjord i aluminium och på Model Y så är en del av chassit gjord i stål.)
Ja, det är inte ovanligt att det är rost i chassit på nya bilar. Därför jag har rostskyddsbehandlat alla bilar jag köpt nya, för sedan är det försent.

Har dock sett en Ford Focus kombi som nästan hade genomgående rostangrepp på bakluckan och var ett år gammal.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk

Hej,

Skulle vilja ha lite rådgivning från den som känner sig hjälpsam.

I dagsläget kör jag en Leaf som ska lämnas tillbaka i slutet på mars. Har sett att man kan få en Megane E Tech med Techno-nivån för 320k nu och dessa har < 2000 mil på mätaren. Den täcker i princip alla krav för mig men hade varit intressant att höra om någon skulle anse att det finns ett bättre alternativ på upp till 350k? Bagaget ska helst vara 440L+ och vill undan Chademo då det är osmidigt på långresa.
Skulle kunna tänka mig privatleasing om priset är max 5k/mån.

De modeller jag räknar bort är Leaf, ID3, Kona, E-gold, E-up (och dess ekvivalenter), Mini, Fiat 500 och det är säkert någon annan jag glömt.

Vad säger ni?

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Dennissule:

Hej,

Skulle vilja ha lite rådgivning från den som känner sig hjälpsam.

I dagsläget kör jag en Leaf som ska lämnas tillbaka i slutet på mars. Har sett att man kan få en Megane E Tech med Techno-nivån för 320k nu och dessa har < 2000 mil på mätaren. Den täcker i princip alla krav för mig men hade varit intressant att höra om någon skulle anse att det finns ett bättre alternativ på upp till 350k? Bagaget ska helst vara 440L+ och vill undan Chademo då det är osmidigt på långresa.
Skulle kunna tänka mig privatleasing om priset är max 5k/mån.

De modeller jag räknar bort är Leaf, ID3, Kona, E-gold, E-up (och dess ekvivalenter), Mini, Fiat 500 och det är säkert någon annan jag glömt.

Vad säger ni?

Nu blir jag osäker på den totala bagagevolymen, men har du tittat/funderat på begagnad Tesla Model 3? Den har vissa egenheter - men är en väldigt kompetent elbil. Model 3 har också ganska få barnsjukdomar jämfört med äldre Model X och S

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Skrivet av Xyborg:

Nu blir jag osäker på den totala bagagevolymen, men har du tittat/funderat på begagnad Tesla Model 3? Den har vissa egenheter - men är en väldigt kompetent elbil. Model 3 har också ganska få barnsjukdomar jämfört med äldre Model X och S

Hej,

Tittat på den och här hemma fick den minus då vi mer letar efter en med lite mer "fyrkantigt" baggage (hatchback/liknande).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dennissule:

Hej,

Skulle vilja ha lite rådgivning från den som känner sig hjälpsam.

I dagsläget kör jag en Leaf som ska lämnas tillbaka i slutet på mars. Har sett att man kan få en Megane E Tech med Techno-nivån för 320k nu och dessa har < 2000 mil på mätaren. Den täcker i princip alla krav för mig men hade varit intressant att höra om någon skulle anse att det finns ett bättre alternativ på upp till 350k? Bagaget ska helst vara 440L+ och vill undan Chademo då det är osmidigt på långresa.
Skulle kunna tänka mig privatleasing om priset är max 5k/mån.

De modeller jag räknar bort är Leaf, ID3, Kona, E-gold, E-up (och dess ekvivalenter), Mini, Fiat 500 och det är säkert någon annan jag glömt.

Vad säger ni?

Innan vi köpte elbil tyckte vi den lät intressant på pappret och den fick en del bra recensioner på Youtube, men efter provkörning gick den fetbort. Provkörde ganska många olika bilar innan vi köpte och den låg nog längst ner på listan av dom vi kunde tänka oss. Kommer inte ihåg exakt varför men var ingen skön körkänsla alls.

Jag är ju bara en random person på nätet, men skulle rekommendera testkörning först om du inte redan gjort det.

Permalänk
Skrivet av Vip8888:

Innan vi köpte elbil tyckte vi den lät intressant på pappret och den fick en del bra recensioner på Youtube, men efter provkörning gick den fetbort. Provkörde ganska många olika bilar innan vi köpte och den låg nog längst ner på listan av dom vi kunde tänka oss. Kommer inte ihåg exakt varför men var ingen skön körkänsla alls.

Jag är ju bara en random person på nätet, men skulle rekommendera testkörning först om du inte redan gjort det.

Har testat många modeller men inte ännu Meganen. Tänkte göra det här i dagarna. Annars lutar det nog mot en e-Niro. Gillade "gamla" e-tron men känns inte riktigt prisvärt med försäkringen och räckvidden man får trots det förhållandevis låga priset på de begagnade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Renault sänkte ju priset på Megane E-tech här innan helgen. Är det någon med en Megane här som kan berätta lite om hur näjda/missnöjda man är? Hört att appen ska vara lite skakig, har man fått ordning på det? Tycker bilen verksr bra mycket trevligare än den Volvo EX30 jag beställt!

Varför har du beställt en EX30?

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Varför har du beställt en EX30?

För att en Volvo ger fler visningar på YouTube i Sverige än en Renault

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

För att en Volvo ger fler visningar på YouTube i Sverige än en Renault

Du beställer inte en bil som du själv tror eller vet är bättre?

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dennissule:

Hej,

Skulle vilja ha lite rådgivning från den som känner sig hjälpsam.

I dagsläget kör jag en Leaf som ska lämnas tillbaka i slutet på mars. Har sett att man kan få en Megane E Tech med Techno-nivån för 320k nu och dessa har < 2000 mil på mätaren. Den täcker i princip alla krav för mig men hade varit intressant att höra om någon skulle anse att det finns ett bättre alternativ på upp till 350k? Bagaget ska helst vara 440L+ och vill undan Chademo då det är osmidigt på långresa.
Skulle kunna tänka mig privatleasing om priset är max 5k/mån.

De modeller jag räknar bort är Leaf, ID3, Kona, E-gold, E-up (och dess ekvivalenter), Mini, Fiat 500 och det är säkert någon annan jag glömt.

Vad säger ni?

Megane E var en av modellerna jag föreslog för en kollega förra veckan. I uppställningen hade vi tre bilar med olika slags rabatter och kampanjer: Corsa E, Megane och Born 77. Utöver dessa finns e-C4 till fyndpris lite varstans. Har dålig koll på detaljerna i nackdelar hos dessa bilar. Min starkaste rekommendation var Born 77 (på grund av specifikt högt krav på räckvidd). Varför inte en VAG-bil?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

För att en Volvo ger fler visningar på YouTube i Sverige än en Renault

Skrivet av Dizzö:

Du beställer inte en bil som du själv tror eller vet är bättre?

Fast det är väl ett affärsmässigt sunt beslut?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Du beställer inte en bil som du själv tror eller vet är bättre?

Jag har alltid tyckt Megane har varit för dyr och mitt intresse för den bilen växte igen för 2-3 veckor sedan när den prissänktes. Volvon beställde jag i juni.

Däremot så tycker jag Renault gör så mycket rätt. Man försöker inte tävla om vilken bil som kommer snabbast upp till 100, man försöker inte ersätta allt med skärmar men man tar inte heller bort förardisplayen. Man vet att mjukvara är svårt så därför kör man med Android Automotive. Jag tror absolut jag kommer trivas med Volvon men den kommer inte vara i min ägo så länge, Volvo har snålat för mycket i mitt tycke.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Du beställer inte en bil som du själv tror eller vet är bättre?

Kan ju vara så att det handlar om hans inkomst?

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Jag har alltid tyckt Megane har varit för dyr och mitt intresse för den bilen växte igen för 2-3 veckor sedan när den prissänktes. Volvon beställde jag i juni.

Däremot så tycker jag Renault gör så mycket rätt. Man försöker inte tävla om vilken bil som kommer snabbast upp till 100, man försöker inte ersätta allt med skärmar men man tar inte heller bort förardisplayen. Man vet att mjukvara är svårt så därför kör man med Android Automotive. Jag tror absolut jag kommer trivas med Volvon men den kommer inte vara i min ägo så länge, Volvo har snålat för mycket i mitt tycke.

Yes okej då förstår jag. Håller helt med, Volvo har snålat för mycket. Tar en Smart eller Zeeker X över den utan tvekan.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X