Home Assistant ZHA - Auto uppdatering av Ikea trådfri firmware (och andra tillverkare)

Permalänk
Medlem

Home Assistant ZHA - Auto uppdatering av Ikea trådfri firmware (och andra tillverkare)

Hej alla, fick förfrågan om att lägga en tråd för er som kör home assistant med ZHA och vill att Home Assistant uppdaterar firmware på era Ikea zigbee enheter direkt ifrån home assistant.

Här är lite referens ifrån nyhetsposten (nya ikea smarta hem sensorer).

Skrivet av Cove:

Kör samma setup som dig (ZHA och Skyconnect)

Enda gången jag haft problem med en ikea remote är direkt efter homeassistant uppdaterat firmwaret på ikea remoten till den senaste firmwaren. då har den haft beteendet ovan. Det löste jag genom att ta bort den ifrån home assistant, koppla ur batteriet ur remoten en liten stund (räcker inte med reset knappen 4 ggr!), sen köra pairing.

har dock märkt att köra uppdateringen av firmware är värt det, då binding av remotes med stöd för färg kom i en firmware på en av mina gamla remotes/lampor.

Skicka en PM om du vill ha hjälp med hur du sätter upp auto firmware uppdatering av ikea lampor via home assisant (tyvärr går det bara köra manuellt om man kör Zigbee2MQTT och ej ZHA).

Skrivet av pacc:

Skapa gärna en tråd i sektionen för smarta hem, då jag har många gamla ikea grejer kanske det kan behövas i framtiden...

ZHA firmware updates är lite hemligt. Det kan bara enable:as via backend, och du kan endast se i loggarna (och på firmware versionerna av dina ikea produkter) när den kört uppdateringarna.

Det enda man behöver göra för att enable:a just Ikea firmware är att lägga till följande kod i configuration.yaml och sen starta om home assistant

zha: zigpy_config: ota: ikea_provider: true

Om du vill ha lite extra koll i loggen att den kör firmware updates så kan du även

Man kan även lägga till följande snutt i samma configuration.yaml

logger: default: info logs: homeassistant.components.zha: debug zigpy: debug

Vill ni titta på alla leverantörer som stöds (utöver ikea) eller hur man droppar manuellt hemladdade firmwares t.ex. hue så kolla officiella dokumentationen här.

Sök efter "OTA FIRMWARE UPDATES" så har ni hela dokumentationen.

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

Hej alla, fick förfrågan om att lägga en tråd för er som kör home assistant med ZHA och vill att Home Assistant uppdaterar firmware på era Ikea zigbee enheter direkt ifrån home assistant.

Här är lite referens ifrån nyhetsposten (nya ikea smarta hem sensorer).

ZHA firmware updates är lite hemligt. Det kan bara enable:as via backend, och du kan endast se i loggarna (och på firmware versionerna av dina ikea produkter) när den kört uppdateringarna.

Det enda man behöver göra för att enable:a just Ikea firmware är att lägga till följande kod i configuration.yaml och sen starta om home assistant

zha: zigpy_config: ota: ikea_provider: true

Om du vill ha lite extra koll i loggen att den kör firmware updates så kan du även

Man kan även lägga till följande snutt i samma configuration.yaml

logger: default: info logs: homeassistant.components.zha: debug zigpy: debug

Vill ni titta på alla leverantörer som stöds (utöver ikea) eller hur man droppar manuellt hemladdade firmwares t.ex. hue så kolla officiella dokumentationen här.

Sök efter "OTA FIRMWARE UPDATES" så har ni hela dokumentationen.

Nice, finns det för Deconz också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Nice, finns det för Deconz också?

vet ej, har faktiskt aldrig kört Deconz.

Jag vet dock att Zigbee2MQTT har det med, fast där är det ännu lättare, då de har GUI stöd för firmware uppdateringar

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem

Perfekt timing funderar på att flytta över alla ikea trådfri saker från ikea hubben till zha som används för andra zigbee saker och uppdateringar va något jag funderade på.

Permalänk
Medlem

Lade in detta i min configuration.yaml när jag installerade HAOS i början av året. Svårt att avgöra när det inte finns något UI men tror aldrig den installerat några uppdateringar åt mig faktiskt, baserat på att lampor/tillbehör av samma modell rapporterar olika installerad firmware version.

Finns det någon mapp där ZHA/zigpy laddar ner firmware? Min gissning är att problemet ligger just där, att den aldrig laddat ner ny firmware från IKEA. När jag idag manuellt laddade ner alla OTA-filer som fanns listade i IKEAs feed och startade om så ser jag nämligen tillsist i loggarna att ny firmware börjat pushas ut till några lampor.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

Hej alla, fick förfrågan om att lägga en tråd för er som kör home assistant med ZHA och vill att Home Assistant uppdaterar firmware på era Ikea zigbee enheter direkt ifrån home assistant.

Här är lite referens ifrån nyhetsposten (nya ikea smarta hem sensorer).

ZHA firmware updates är lite hemligt. Det kan bara enable:as via backend, och du kan endast se i loggarna (och på firmware versionerna av dina ikea produkter) när den kört uppdateringarna.

Det enda man behöver göra för att enable:a just Ikea firmware är att lägga till följande kod i configuration.yaml och sen starta om home assistant

zha: zigpy_config: ota: ikea_provider: true

Om du vill ha lite extra koll i loggen att den kör firmware updates så kan du även

Man kan även lägga till följande snutt i samma configuration.yaml

logger: default: info logs: homeassistant.components.zha: debug zigpy: debug

Vill ni titta på alla leverantörer som stöds (utöver ikea) eller hur man droppar manuellt hemladdade firmwares t.ex. hue så kolla officiella dokumentationen här.

Sök efter "OTA FIRMWARE UPDATES" så har ni hela dokumentationen.

Bör man inte spec mapp som de ska laddas ner i?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rstolpe:

Bör man inte spec mapp som de ska laddas ner i?

Det är optional. Bra och flytta för andra märken som inte stödjer OTA i HA, t.ex. Hue

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

Det är optional. Bra och flytta för andra märken som inte stödjer OTA i HA, t.ex. Hue

Förstår