Inet vill ej prismatcha

Permalänk
Medlem

Inet vill ej prismatcha

Jag köpte en Dell 34" Alienware AW3423DWF för fullpriset 12 990kr den 4/12 och såg till min glädje att den var nedsatt till 9 990 kr nu under mellandagsrean. För att slippa skicka en retur på skärmen och beställa hem en ny så frågade jag supporten om det fanns möjlighet att prismatcha. Detta gick inte då det leverantören hade en kampanj? Känns detta rimligt? Har andra varit med om liknande situationer?

Permalänk
Medlem

Om något så känns det väl rätt osmidigt av dem eftersom du är inom deras ångerrätt, men Inet har väl inget i sina villkor om prisgarantier eller prismatchining så det står dem fritt att neka. Det blir upp till dig om returen är värt det.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem
Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Ganska säker på att Elgiganten är dom ända som aktivt erbjuder pris matchning i Sverige.

Lite mer omständigt men bara att göra en ånger på din skärm och beställa en ny till det bättre priset.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mcbura:

Jag köpte en Dell 34" Alienware AW3423DWF för fullpriset 12 990kr den 4/12 och såg till min glädje att den var nedsatt till 9 990 kr nu under mellandagsrean. För att slippa skicka en retur på skärmen och beställa hem en ny så frågade jag supporten om det fanns möjlighet att prismatcha. Detta gick inte då det leverantören hade en kampanj? Känns detta rimligt? Har andra varit med om liknande situationer?

Gissning: Inet kommer aldrig kunna få ersättning av leverantören för en vara såld innan kampanjen startade, så isf är det ur egen ficka som de får ge dig pengar utan ett nytt köp.

(Och det finns väl ingen utlovad prismatchning, som noterats tidigare i tråden)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Det finns flera gamla trådar om samma situation vad gäller inet. Vad jag vet har resultatet varit samma varje gång: ingen prismatchning.

När du lägger en order hos inet lägger du ett anbud, mot inets utbud. Det finns inget som säger att inet måste acceptera ditt anbud, så länge de inte nekar dig på grund av någon diskrimineringsgrund. Att du är en jobbig kund som returnerar varor är inte en diskrimineringsgrund, så det är helt OK att inte låta dig köpa någon ny skärm. Av den anledningen kan det vara bra att få en orderbekräftelse på den nya skärmen innan du returnerar den gamla. Å andra sidan kan det ju vara bra att ha koll på de exakta villkoren för returen, ångerrätten enligt distansavtalslagen verkar vara utgången. Det vore ju förtretligt om de nekade returen av den första skärmen, på grund av att du redan köpt en ny likadan skärm - du är ju uppenbarligen nöjd med den. Du kan ju också fundera över vad inet kan tänkas tycka om sin framtida affärsrelation med dig.

Permalänk
Sötast

Hade jag öppnat en IT-butik hade jag aldrig orkat ha reor alltså.

Scenario:
Kund köper produkt medveten om att den kanske kan köpas billigare om knappt en månad men accepterar detta.

Produkten blir reasatt

Kund förväntar sig att butiken skall göra en ekonomisk förlust för att kunden inte kunde vänta tills produkten var på rea.

Speciellt nu om det är leverantören som reat ut produkten, då har butiken betalt fullpris för produkten och sedan förväntar sig kunden att butiken skall stå för mellanskillnaden ELLER ta tillbaka skärmen och tvingas sälja den som redan använd.

..........

Hade jag fått bestämma så är köpt köpt.

Du kunde inte vänta 20 dagar på rean så som kund frågade du inet om de ville ingå i köpavtal med dem för 12 990:-
De accepterade, Du accepterade.
Du gav 12990, de skickade skärmen.
Transaktionen är utförd.

Sedan kommer du tillbaka 20 dagar senare med titeln 'inet vill inte prismatcha' - nä? tror du? i wonder why.

Permalänk
Medlem

Eftersom titeln förvirrade mig vill jag bara påpeka att detta oftast kallas "prisgaranti" och inte "prismatchning" som istället syftar på att matcha en annan butiks pris.

Visa signatur

Ryzen 5600 | RTX 3080

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av norrby89:

Ganska säker på att Elgiganten är dom enda som aktivt erbjuder pris matchning i Sverige.

Netonnet har prisgaranti mot sig själva under öppet köp-perioden (som är 90 dagar om man är medlem). Men man får ingen pingvinstång förstås, så det går väl på ett ut.

Permalänk
Medlem

Känns ju som att inet bara kan köra en ånger-retur utan att du behöver skicka tillbaka skärmen och sen lägga den du har som en ny beställning...

Låter ju bara dumt att du ska returnera en använd skärm på öppet köp för att inet sedan ska skicka ut en helt ny till dig till det nya priset.. Det förlorar ju alla på.

Hur som helst, för 3k hade jag gjort en retur.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem
Skrivet av krEJZi:

Känns ju som att inet bara kan köra en ånger-retur utan att du behöver skicka tillbaka skärmen och sen lägga den du har som en ny beställning...

Låter ju bara dumt att du ska returnera en använd skärm på öppet köp för att inet sedan ska skicka ut en helt ny till dig till det nya priset.. Det förlorar ju alla på.

Hur som helst, för 3k hade jag gjort en retur.

Njae, det känns ju även som rent bedrägligt beteende gentemot leverantören att effektivt flytta runt försäljningsdatumet så att den sålts under kampanjen när så tydligt ej är fallet.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Ganska säker på att Elgiganten är dom ända som aktivt erbjuder pris matchning i Sverige.

Lite mer omständigt men bara att göra en ånger på din skärm och beställa en ny till det bättre priset.

Nu har ju inte tretti.se någon fysisk butik/er.
Men dom prismatchade hur som helst mot sig själva i samband med att jag köpte min espressomaskin. Gick ner sammanlagt 1200:- under loppet av några dagar då först dom sänkte modellen, varpå deras (syskonbutik?) whiteaway.se sänkte ytterligare.
Whiteaway och tretti är i princip identiska butiker med olika färgpaletter, och som ägs av samma ägare.
Varför 2 butiker existerar med identiskt utbud, layout på sidan osv, och samtidigt har olika priser är bortom mitt vetande. Men var inga konstigheter nån gång.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Nu har ju inte tretti.se någon fysisk butik/er.
Men dom prismatchade hur som helst mot sig själva i samband med att jag köpte min espressomaskin. Gick ner sammanlagt 1200:- under loppet av några dagar då först dom sänkte modellen, varpå deras (syskonbutik?) whiteaway.se sänkte ytterligare.
Whiteaway och tretti är i princip identiska butiker med olika färgpaletter, och som ägs av samma ägare.
Varför 2 butiker existerar med identiskt utbud, layout på sidan osv, och samtidigt har olika priser är bortom mitt vetande. Men var inga konstigheter nån gång.

Se där

Angående butikerna så är det ganska vanligt, Inwarehouse va en rak kopia av komplett efter uppköpet =p samt är väll bara en tidsfråga innan webhallen byter till blå variant av kompletts sida för att spara pengar på underhåll av hemsidan ^^

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Om du använt kreditkort är det möjligt att det finns försäkring med prisgaranti.
Brukar gå att få tillbaka mellanskillnaden upp till 5000kr hos vissa.

Permalänk

Hade samma problem med Inet för några månader sedan, köpte något som efter ca 1 vecka var typ 500 kr billigare, fick göra en retur på den gamla och köpt ett nytt likadant. Fick mitt nya, skickade tillbaka det gamla och efter några dagar fick jag pengarna för det första köpet tillbaka.

Fattar inte varför man inte bara ger mellanskillnaden, det skulle alla tjäna på.

Visa signatur

Corsair AX 1200W 80+ GOLD | Asus RAMPAGE III EXTREME, Intel Core i7 950, 3.06GHz, Corsair 4GB (2x2048MB) DOMINATOR GT DHX+, Corsair Obsidian 800D, Asus GeForce GTX 580, Corsair SSD Force Series 2,5" 120GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av persson_orka:

Hade samma problem med Inet för några månader sedan, köpte något som efter ca 1 vecka var typ 500 kr billigare, fick göra en retur på den gamla och köpt ett nytt likadant. Fick mitt nya, skickade tillbaka det gamla och efter några dagar fick jag pengarna för det första köpet tillbaka.

Fattar inte varför man inte bara ger mellanskillnaden, det skulle alla tjäna på.

Det handlar om vem som betalar mellanskillnaden
Om du behåller varan så betalar Inet mellanskillnaden (det är inte dem som get rabatten)
Köper du om produkten tar återförsäljaren kostnaden då dem ersätter summan mellan vissa datum.

Gissar att det är kontraktet som styr och inte tillåter dem eller att det är omständigt

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mcbura:

Jag köpte en Dell 34" Alienware AW3423DWF för fullpriset 12 990kr den 4/12 och såg till min glädje att den var nedsatt till 9 990 kr nu under mellandagsrean. För att slippa skicka en retur på skärmen och beställa hem en ny så frågade jag supporten om det fanns möjlighet att prismatcha. Detta gick inte då det leverantören hade en kampanj? Känns detta rimligt? Har andra varit med om liknande situationer?

Beställ en ny skärm och gör retur på befintlig helt enkelt

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Hade samma problem, slutade med att jag fick ett presentkort på mellanskillnaden men det var himla strul ändå.

Permalänk
Medlem

Visst är det kul när de kör prisgaranti mot sig själva och det är kul om man får tillbaka mellanskillnaden men det är ju inget man skall räkna med känner jag.

Att man sen kan skicka tillbaka varan och köpa en ny på öppet köp är ju egentligen bara ett kryphål i distansköplagen. Visst man ska kunna se om varan uppfyller ens krav och om inte skicka tillbaka den. Men om varan nu är så dålig att man skickar tillbaka den varför köper man en ny likadan?

Så att butikerna i viss mån försvårar detta beteende förstår jag faktiskt. Även om det är av principskäl de gör det.

Som sagt, man kan tycka att det är tråkigt att de inte prismatchar sig själva men man kan ju inte bli arg och gorma om de inte gör det. Man köpte ju faktiskt ursprungligen varan till ett pris man ansåg var acceptabelt.

Permalänk
Medlem

Ett så tar man väl en "risk" när man vet att man handlar innan mellandagsrean och efter black friday
och för det andra så låter det helt absurt att "kräva" mellanskillnaden tillbaka när en produkt råkar dippa i pris , det gör väl alla produkter efter ett tag?
lev med det och gå vidare.

Permalänk
Skrivet av SuperNova:

Visst är det kul när de kör prisgaranti mot sig själva och det är kul om man får tillbaka mellanskillnaden men det är ju inget man skall räkna med känner jag.

Att man sen kan skicka tillbaka varan och köpa en ny på öppet köp är ju egentligen bara ett kryphål i distansköplagen. Visst man ska kunna se om varan uppfyller ens krav och om inte skicka tillbaka den. Men om varan nu är så dålig att man skickar tillbaka den varför köper man en ny likadan?

Så att butikerna i viss mån försvårar detta beteende förstår jag faktiskt. Även om det är av principskäl de gör det.

Som sagt, man kan tycka att det är tråkigt att de inte prismatchar sig själva men man kan ju inte bli arg och gorma om de inte gör det. Man köpte ju faktiskt ursprungligen varan till ett pris man ansåg var acceptabelt.

Knappast ett kryphål när butiken erbjuder 30 dagar öppet köp, helt frivilligt.

Öppet köp betyder också att man kan ändra sig, oavsett anledning.

Citat:

Att handla på öppet köp betyder att du får pengarna tillbaka om du inte längre vill ha varan och lämnar tillbaka den inom en viss tid. Det finns ingen lag som ger dig rätt till öppet köp. Öppet köp är frivilligt att erbjuda vilket betyder att butikerna själva bestämmer sina regler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Det handlar om vem som betalar mellanskillnaden
Om du behåller varan så betalar Inet mellanskillnaden (det är inte dem som get rabatten)
Köper du om produkten tar återförsäljaren kostnaden då dem ersätter summan mellan vissa datum.

Gissar att det är kontraktet som styr och inte tillåter dem eller att det är omständigt

Tror du menar leverantör/tillverkare och ej återförsäljare? Inet är återförsäljaren. De köper oftast från distributör. Distributör köper från leverantör/tillverkare.

[quote postid="20314076" userid="182031" name="Mcbura"[/quote]

Givetvis skulle Inet kunna lösa det åt dig, men man får då värdera om det är värt den manuella hanteringen.

Det är inte Inet som står för "kostnaden" då man kör en kampanj. Det är mer vanligt att leverantören/tillverkaren står för detta antigen genom att helt enkelt betala för kalaset i efterhand (nackdel är att leverantör/tillverkare ej säljer något, utan flyttar bara befintligt lager som finns hos distributören. Vanligt vid generella prissänkningar från tex AMD, Intel, NVIDIA osv).

Det andra och mer attraktiva sättet för en leverantör/tillverkare att skapa en kampanj är att man öronmärker en ny order, med ett visst pris, som lagras på en separat plats hos distributören (för denna kampanj kan erbjudas av leverantör/tillverkare antingen till distributören som sedan kan erbjuda den till valfria återförsäljare, då i stort sett alla weblager ändå är spegling från en bunt distributörer eller endast till specifik återförsäljare). Detta gör att man då har två lagervärden, på samma produkt och i distributörens samt återförsäljarens siffror är det som två helt olika produkter.

När du lägger beställningen innan innan kampanjen var uppe så tas den från det enda lagret. När du sedan önskar få mellanskillnaden tillbaka så är detta relaterat till det andra lagret.

Det kan även vara så att din skärm är köpt av återförsäljaren via spegling mot distributör 1. Nu är det distributör 2 som leverantören/tillverkaren erbjuder kampanjen via. Två helt skilda företag med andra ord.

Skulle de kunna lösa det? Ja. Är det värt det? Nej. Glöm inte bort att Inet nu även har en skärm som är öppnad, som de redan köpt från distributören som (oftast) inte accepterar återköp. Denna skärm kommer så småningom dyka upp i fyndhörnan, till ett lägre pris (man låter troligen det passera en viss tid innan man man visar produkten där för annars kan det utnyttjas av konsumenten). Denna prissänkning tar Inet säkerligen. Det är därför ni nästan aldrig ser en super-deal från fyndhörnan - finns inte mer marginal att leka med - och sälja med förlust gör man ytterst sällan

Addera förklaring
Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Ganska säker på att Elgiganten är dom ända som aktivt erbjuder pris matchning i Sverige.

Lite mer omständigt men bara att göra en ånger på din skärm och beställa en ny till det bättre priset.

Prismatchade en elvisp på elgiganten och det blev ett väldans ståhej där t.o.m. en chef kallades in för att bekräfta om prismatchning kunde göras. Medan jag väntade på deras beslut hörde jag en gammal kvinna som beklagade sig över att visparna var så dyra när hon fick hjälp av personalen. Ångrar mig nu i efterhand att jag inte nämnde prismatchningen för henne. Och ja, jag fick min prismatchning till slut.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, be quiet! pure rock 2, RTX 4070 Ti Super, Corsair 32GB 6000MHz CL36, Corsair TX850M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Razzz:

Skulle de kunna lösa det? Ja. Är det värt det? Nej.

Det borde vara krav att lösa det utan att det ska skickas varor fram och tillbaka helt i onödan. Snacka om onödig miljöpåverkan.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk

Skicka tillbaka den du köpte först och lägg en ny order på den med lägre pris.
Är ju mycket pengar!
Inets problem att dom får tillbaka en använd skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeonHart:

Det borde vara krav att lösa det utan att det ska skickas varor fram och tillbaka helt i onödan. Snacka om onödig miljöpåverkan.

Jag skulle vilja påstå att de har räknat på detta med miljön. Man tänker oftast att nu ska jag skicka tillbaka min produkt och nu ska de hämta min produkt. Fraktbolaget kommer vare sig med elle utan din produkt, köra till inlämningsstället. De kommer ändå köra till "centralen". De kommer ändå köra till distributören. Distributören öronmärker den inlämnade produkten till återförsäljaren (detta görs för att väldigt ofta köps det mer än en produkt. Att Inet ska skicka den från en av sina butiker i ett paket och sen kommer de andra produkterna direkt från distributöreni ett annat paket gynnar bara fraktbolaget.)

Men visst händer det att det går till så. Köpte från, tror det var Lyko, tre produkter. Fick tre kolli-id. Kom på tre olika dagar.

Permalänk
Medlem

Elgiganten är grymma när det gäller detta.

Köpte kylskåp + frys
Prismatchade mot media markt

Sen efter några månader hade elgiganten själva kampanj på dessa två, då fick jag tillbaka 2000 kr ytterligare

Permalänk
Medlem

Fast, öppet köp är ju inte samma sak som ångerrätt som det verkar som att en del i tråden syftar till.
Vid öppet köp får butiken själv bestämma villkor, t.ex. att varan ska vara oöppnad/oanvänd.

Det är väl ändå högst ovanligt att butiker erbjuder öppet köp på använda produkter?

Ställer mig därför på inets sida här utan att vara insatt i övriga detaljer gällande deras öppet köp och nuvarande skick på varan.

Kan det ens betraktas som öppet köp om du använt varan? Om inte så är det ju solklart - du kan inte längre returnera varan eller på sin höjd kanske returnera men då får du räkna med värdeavdrag som säkert ändå är i samma storleksordning som eventuellt insparad peng på ett nyköp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Om du använt kreditkort är det möjligt att det finns försäkring med prisgaranti.
Brukar gå att få tillbaka mellanskillnaden upp till 5000kr hos vissa.

Det är samma där, gäller inte när det är en rea. Det var det svaret jag fick när jag försökte använda den för några år sedan hos SEB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Razzz:

Jag skulle vilja påstå att de har räknat på detta med miljön. Man tänker oftast att nu ska jag skicka tillbaka min produkt och nu ska de hämta min produkt. Fraktbolaget kommer vare sig med elle utan din produkt, köra till inlämningsstället. De kommer ändå köra till "centralen". De kommer ändå köra till distributören. Distributören öronmärker den inlämnade produkten till återförsäljaren (detta görs för att väldigt ofta köps det mer än en produkt. Att Inet ska skicka den från en av sina butiker i ett paket och sen kommer de andra produkterna direkt från distributöreni ett annat paket gynnar bara fraktbolaget.)

Men visst händer det att det går till så. Köpte från, tror det var Lyko, tre produkter. Fick tre kolli-id. Kom på tre olika dagar.

Hänger inte med på ditt resonemang. Att skicka en produkt kommer alltid ha mer miljöpåverkan än att inte skicka någon.

Visa signatur

Lätt som Paj