Hur gammal är du samt spelar du?

Permalänk
Medlem

Blev 38 i år och har spelat så länge jag kan minnas, mestadels på PC. Det blir inte lika många timmar som när jag var yngre och inte hade lika mycket att ta hand om, men när allting sammanfaller kan jag absolut fortfarande sitta och spela en hel dag.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | MSI MAG B650 Tomahawk WiFi | G.Skill Trident Z5 Neo 2x16GB 6000MHz CL30 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Sapphire Nitro+ 7900 XTX | WD Black SN850 2TB + Samsung 860 EVO 2x2TB | Corsair AX1000

Permalänk
Medlem

72 år, spelat sedan -95 då jag köpte min första dator. Första spelet köptes i Stockholm, nån gamingshop i anslutning till en tunnelbanestation. Mins att den unge säljaren skrockade och sa att det här spelet är riktigt hardcore. Det va flygsim Flanker 1.0

Permalänk

39 år, har spelat sedan jag fick min första spelkonsol, en Nintendo 8-bitars 1990. Spelar numer på PC, XBOX X, PS 5, Switch och gamla retrospel på RetroPie (Linux). Är inte världens duktigaste gamer men tycker att det är kul ändå!

Permalänk

Intressant att se att majoriteten av de som svarat är i åldern 30 - 49. Själv närmar man sig 40, spelar kanske inte varje dag som småbarnsfarsa, men blir ett antal timmar varje vecka, för tillfället främst Baldurs Gate 3, Cyberpunk 2077 (phantom liberty), Stellaris och X4.

Visa signatur

Dator: Corsair 4000D|i7 13700KF|ASRock Z790|MSI RTX4090|Seasonic Platinum 1kW|Kingston KC3000 2TB|G.SKill 32GB DDR5 @6400 cl32|Noctua D15|

Permalänk
Medlem

Fyller 40 nästa år och spelar primärt på PC, ett par kvällar per vecka blir det. Nu är nästa barn påväg så det blir mindre framöver.

Det blir mest samma spel som roteras. Factorio är en återkommande favorit och just nu kör jag lite F76 igen då jag inte fastnade för Starfield.

Elite Dangerous ibland om det är något roligt Community Goal. Jag vill spela Star Citizen oftare, men det tar tyvärr för lång tid från inloggning till faktiskt spelande och nu har jag inte den tiden.

Visa signatur

Star Citizen referral: STAR-5K66-JDZB

CM NR200P, ASUS ROG STRIX B660-I GAMING WIFI, Fury Beast DDR5 4800MHz 2x16GB, i5-12600K + Scythe Fuma 2, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL OC, WD Black SN850 PCIe 4.0 NVMe M.2 - 2TB+1TB

Permalänk
Avstängd

37år gammal.

Spelar på PC, allt möjligt utan PTW-spel.

Permalänk
Medlem

45 år spelar minst en gång i veckan.
Började med Atari 2600 -> C64 -> Amiga 500 -> och nu PC

Visa signatur

ʕ•͡ᴥ•ʔ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oggie:

50år och har spelat mer eller mindre sedan tonåren.
Kommer ihåg när jag fick låna en kompis Commodore Vic-20 :).

Försöker att spela ett par gånger i veckan men det blir oftast lite kortare stunder.
Spelar ofta lite lugnare spela och försöker titta en hel del på mmorpg som går bra att spela lite ibland.

Själv blir jag 60 och som du haft Vic-20 i mina unga år. Fick den som julklapp när den var ny på marknaden. Sen har man hållt på i alla dessa år

Visa signatur

Dator : Gigabyte Z690 - Intel Core i5-12600K - 16GB 3200Mhz DDR4 Crucial ballistix - Samsung 860 Evo Basic 1 TB - Gainward Ghost 3060TI - Corsair RM 650W - Corsair Obsidian Series 550D

Permalänk
Medlem

50+ här, spelar mobilspel, ps5 och pc (flight simulator på pc:n), trivs bäst med softa i soffan med spel numer, fps fixar jag inte längre för dåliga reflexer jämfört med alla unga förmågor som övar 8+h/dag.

Spelat sen min första dator (C64) dök upp i livet tidigt 90-tal, spelat online sen mitten av 90-talet blev mycket Quake på Passagens servrar.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

39 och spelar. Dock andra spel än när jag var yngre. Nu är det framförallt simulatorspel och RPG medan det förut var mycket FPS och arkadracingspel.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Som född på 1970-talet är man ju uppvuxen med spelande (arkadspel, Commodore c64, Amiga), men märkte en ganska markant nedgång kring 20-årsåldern. De nya spel som kommit, typ Doom, tilltalade mig inte och kunde bara spelas på dyra och dåliga datorer. Hade dessutom mindre tid, och hade jag tid över slösurfade jag väl en del. Det som gick mest var kanske Deluxe Galaga på Amiga CD32, ett fantastiskt kul spel att bara dra fram och spela ibland. Spel man "gräver ner sig i" har jag inte tid eller tålamod för längre.

Så jag hade egentligen ett glapp i spelandet i ett decennium eller mer, hade inte råd med hårdvaruracet på PC (å andra sidan sjönk priserna som stenar, köpte en 1998-dator för 800kr 2001, en laptop som kostade ca 20000 år 2004 kunde jag typ 3-4 år senare köpa för 1000kr), men sedan fick jag familj och har skaffat Wii, Wii U, och Switch, samt har en PC som duger hjälpligt till åtminstone lite äldre spel. Så lite mer spel blir det nu, oftast med barnen.

Försöker mig på på Baldurs Gate 3. Har gett det några timmar. Bra, visst, men jag är inte hooked än.

Har sedan ett par år dragit fram mina gamla Amigor, stoppad i Pistorm-accelerator i den ena, SSD i den andra (funkar rakt av, helt otroligt på en dator från tidigt 1990-tal), hdmi-adapter, förköpt mig på en Amiga 500 mini nu i dagarna, osv.

Förstår mig inte på folk som är uttråkade eller inte vet vad de ska göra. Skulle lätt kunna bränna hundratals timmar på ovanstående om tid plötsligt bara uppenbarade sig. Men annat känns viktigare.

Jag har endast tråkigt på jobbet. Och när man laddar diskmaskinen, dammsuger, visst. Men ha tråkigt på sin fritid?

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk

44 bast, spelat sedan mitten/slutet av 80-talet eller liknande, när farsan skaffade någon gammal ibm dator, sedan blev det Nintendo 8bitar, sedan en 486dx2 i början av 90-talet. Då hade jag massa vänner som laddade ner spel och program på bbs-er osv, så man fick liksom tag i alla nya roliga spel. Spelade nog det mesta som fanns tillgängligt. Där i den vevan började jag för övrigt leka väldigt mkt med 3d-studio också.
Byggde massa datorer under hela 90-talet fram till typ 2007 när ps3 släpptes, för att sedan bara spela på konsol under många år. Nu spelar jag mest på pc igen, men har en dammig ps5.
Lirar idag kanske 4 dagar/vecka….ish….allt från 1-5h per gång. Då jag flyttat till landet blir det mer spel under vinterhalvåret, för att jobba ute på gården mer under sommarhalvåret.

Permalänk
Medlem

45år. Spelat sen 80-talet då vi skaffade en Commodore 64 (brödboxmodellen). I början blev det många plattformsspel, med Amigan så övergick jag snart till strategi och äventyrsspel. Numera blir det mest spel som erbjuder en öppen värld som t.ex. GTA eller det jag spelar mest just nu som är Scrap Mechanic.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Förstår mig inte på folk som är uttråkade eller inte vet vad de ska göra. Skulle lätt kunna bränna hundratals timmar på ovanstående om tid plötsligt bara uppenbarade sig. Men annat känns viktigare.

Jag har endast tråkigt på jobbet. Och när man laddar diskmaskinen, dammsuger, visst. Men ha tråkigt på sin fritid?

Instämmer! Obegripligt med folk som säger "jag skulle inte klara att inte jobba, för vad ska jag göra med all tid?" - jäklar vilket tråkigt liv de måste ha då. Jag skulle vilja ha dygn som är 40-50 timmar långa, eller veckor som är 12-15 dagar, så jag hade hunnit med allt jag vill göra på min lediga tid.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

50+ här med, och spelat sen jag var 10 år med Pong. Sen programmerade jag mitt första datorspel på Commodore 64 på datorn som var avbildat i Hobby Data no#3:

Ja faktisk exakt den dator (hojta till om du prenumererade på tidningen och kommer ihåg) som finns på bilden, det var datorn jag köpte av redaktörn, och då man inte bara kunde gå in i en butik och köpa spel (jag köpte magasinets test-dator efter dom hade testat den på redaktionen) så var jag tvungen att koda egna spel, jag fick en Hes-Mon 64 av redaktören sen:

Det var bara en direkt-till-minne Assembler och inte nåt fancy "makro-assembler", så det var lite jobbigt att göra egna jumps som var begränsat av 8-bitars standarden, så när man hade använd +-128 bytes så var det så långt man kunde göra en subrutin.

Permalänk
Medlem

Minst 10 timmar i veckan de senaste 30+ åren. Aldrig mobilspel

Permalänk
Medlem

45 år och spelar väl lite i perioder.

Ibland kan det gå ett halvår utan att starta ett spel, medans nu som sista året har jag spelat mer eller mindre varje dag då det först var Diablo IV och så nu har jag fastnat i wow-träsket igen...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D • ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi • Noctua NH-D15
XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 • MSI Optix MAG271CQR • Dell UltraSharp U2515H
G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 • WD Black SN750 NVMe SSD 1 TB • Crucial P3 Plus NVMe SSD 1 TB
Phanteks P600S • ASUS TUF Gaming 850W Gold • Logitech Craft Keyboard • Logitech MX Master 3

Permalänk
Medlem

Gammal nog (närmare 60 än 50) för att ha varit med från början.
Det var Underbara tider o snacka om att man har fått vara med om en massa framsteg

Idag är det bara sim som gäller

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Musikälskare

37, spelar (PC) Heroes of Newerth när det ges tid, kanske 2-3 gånger i månaden

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

43, spelade relativt mycket förr i tiden (3-4 timmar per dag och mer på helgerna) men nu när jag har en liten knodd så blir runt 1-2 timmar vardagar och oftast inget på helgerna.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

32 år gammal med ett vad jag trodde var utdött spelintresse, har alla tre av den senaste generationens konsoler och en faktiskt hygglig PC men fann inget nöje i att spela på någon av dem.

Sen köpte jag mig en Steamdeck OLED och nu kan jag nästan inte sluta spela, för mig är det den perfekta spelenheten - något med formatet och enkelheten har klickat för mig.

Visa signatur

"If there's anything more important than my ego around, I want it caught and shot now."

Permalänk
Medlem

Spelat regelbundet sedan mitten av 80-talet då päronen införskaffade Spectravideo. Första spelet var dock Pong, tidigt 80-tal, på farbroderns Intellivision. Vägen har sen gått via Amiga 500 till PC:n i alla dess konfigurationer.

När internet kom, som den fluga det är, så blev det Quake där jag sedermera plockade upp mitt nickname (utan 76 dock). Därefter Counter-Strike på den gamla goda tiden på de gamla goda servrarna. Har inte spelat FPS-spel online sedan slutet av 00-talet, tog för mycket tid och blev redan på den tiden alltmer toxic.

Numera mestadels singleplayer eller co-op-spel som jag kan lira i lugn och ro.

Permalänk
Medlem

30 år gammal (ung 😉), varit en hardcore gamer så länge jag kan minnas. Började med Nintendo 64 och har kört League of Legends i 10+ år.

Permalänk
Medlem

Spelat sen jag fick Gameboy 1996 och tog fart med pokemon, hade alla 6 spelen av Gen 1 & Gen 2 samt ett GBC och GBA + link kabel för att tradea och klona pokemons med mig själv, peak konsolgaming för min del var under n64 / gamecube eran då lirades det oförskämt mycket pokemon stadium 2 med 3x speed på de 3 originalspelen samt med kompisar var det goldeneye 007 splitscreen och mario party/pokemon stadium mini gams och på gamecube spelade jag extrema mängder av de NFS trilogin underground 1&2 samt most wanted, efter det spelat WoW typ oavbrutet sen de lanserades i Europa, kommer aldrig mer ge mig på ett MMORPG efter WoW har dött ut.

Sony och Microsofts konsoler har aldrig riktigt lockat och har aldrig suktat efter grafiskt fina spel, går mer på roligt gameplay.

Brukar ta ett bryt från WoW då och då och spela GTA eller Cities Skylines eller liknande spel, blivit en del minecraft genom åren.

Mitt första MMORPG var Tibia som jag började med år 2001 och än idag spelar jag det av och till.

Spel som jag ser fram emot? kanske Ashes of Creation? men GTA 6 är något jag vill spela framöver, annars finns det inga spel som intresserar mig längre, ibland lockar ett RTS då och då jag gillar C & C spelen samt Age of Empires.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk

Är 41, har spelat sedan -87.
Spelar i stort sett varje dag i någon form - väldigt mycket mer under vissa perioder.

Permalänk
Medlem

48år och spelar just nu MW3 " PC "
Min första konsol va en Intellivision, sen hade jag Atari och Commodore.
Älskade att stå i arkadhallarna på 80talet och det är något jag saknar nu på äldre dar.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem

Blir 60 om 5 månader, första spelet (som jag kommer ihåg) som jag spelade var Pong.

Jag spelar UT i någon variant samt Quake i någon variant lite då & då.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

61. Började spela på Sega på 80-talet och har spelat sen dess. Zillion var den som drog in mig i spelvärlden. 1993 köpte jag min första PC. Nu spelar jag i perioder och då ganska intensivt nästan varje ledig dag i nån månad. På PC endast. Var med i en klan (Call of Duty) i början av millenniet men onlinespelandet har mattats av med åren. Blir bara singelspel som har nån slags engagerande story.

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem

56 och spelar fortfarande väldigt mycket. Skulle spela mer om jag hade mer tid till det. Spelat i 45 år också, började 1978 med ett Philips Videopac G7000 och sedan en C64 1983 osv.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

34 år gammal, spelat sen jag va 5-6 nånstans! Började med Nintendo 8 bitars och sega game gear, vidare till playstation och blev frälst när jag va runt 12 år gammal och kom hem med en half life box från flygplatsen i London!

Nu mera går det dock i vågor då jag mer eller mindre bara spelar escape from tarkov och spelar med två andra (nästan inget alls solo)

Däremot blir det lite väl mycket tittande på twitch och där är det nog mestadels Dayz och trmz! Nästan 1300 timmar i år =o

Visa signatur

here we go!