Cablemod återkallar vinklade 12VHPWR-adaptrar – risk för smältande kontakter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Det fungerar skitbra, tills det inte fungerar alls

På en mer seriös nota:
Det är synd att kontakten inte verkar klara av verkligheten, för det är annars en trevlig kontakt att handskas med kontra att böka med flertalet 8-pin, både vid installation och för att bygga mer estetiskt tilltalande.

Är det någon på Sweclockers som haft problem? Det iallafall jag läst dom senaste månaderna så är det bara just cablemod adaptrar som smälter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Man behöver ej ha löst kabel både vid moderkort och grafikkort.

Man kopplar kabeln mellan grafikkortet och nätaggregatet inte till moderkortet.. så frågan är ska man köpa ett grafikkort med fast kabel menar du?

Permalänk
Medlem

Det är inte ens första gången Cablemod har producerat saker som smälter eller fattar eld, tror det är seriöst typ tredje gången nu.
Kolla upp det, det har varit Cablemod som är ansvariga varje gång en sån här sak sker.

Jag tror deras produkter är total jävla bullshit som inte följer ATX 3.0-specifikationen överhuvudtaget...

Visa signatur

PC:

| i5 2500K @4.8GHz + Corsair H70 + 2x Scythe GT 1450rpm |
| ASUS P8P67 Pro B3 | 2x GTX580 3GB SLI @900/1800/2004 |
|2x 4GB Corsair Dominator GT @2133MHz | Corsair AX1200 |
| CM HAF 932 | Dell U2711 | 120GB Corsair Force 3 |

Permalänk
Skrivet av slusk:

Man kopplar kabeln mellan grafikkortet och nätaggregatet inte till moderkortet.. så frågan är ska man köpa ett grafikkort med fast kabel menar du?

Jag hade otur när jag tänkte..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Det fungerar skitbra, tills det inte fungerar alls

På en mer seriös nota:
Det är synd att kontakten inte verkar klara av verkligheten, för det är annars en trevlig kontakt att handskas med kontra att böka med flertalet 8-pin, både vid installation och för att bygga mer estetiskt tilltalande.

Jag kan inte hålla med om att kontakten är trevlig att handskas med. Det är en ren helveteskontakt som är trög som en envis 24-pins ATX-kontakt, fast mycket mindre så man kan vara helt säker på att förstöra fingrarna. Det blir inte bättre av att det är närmast omöjligt att se om den sitter i ordentligt och klicket är knappt hörbart.

Jag hade mycket hellre tagit de gamla 8-pinnars kontakterna. Hur lätta som helst att koppla i ordentligt.

Om den nya kontakten varit lika enkel hade det varit bra. Nu har man ju dock skitit ner hela sängen med explosiv diarré.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av DasIch:

Jag kan inte hålla med om att kontakten är trevlig att handskas med. Det är en ren helveteskontakt som är trög som en envis 24-pins ATX-kontakt, fast mycket mindre så man kan vara helt säker på att förstöra fingrarna. Det blir inte bättre av att det är närmast omöjligt att se om den sitter i ordentligt och klicket är knappt hörbart.

Av ren nyfikenhet, vilken tillverkare är det på din kontakt?

För jag har inte upplevt den där problematiken med den kontakt som sitter på ATX 3.0 nätagget från NZXT jag har i testmaskinen just nu. Glider i enkelt med ett ljudligt klick.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Av ren nyfikenhet, vilken tillverkare är det på din kontakt?

För jag har inte upplevt den där problematiken med den kontakt som sitter på ATX 3.0 nätagget från NZXT jag har i testmaskinen just nu. Glider i enkelt med ett ljudligt klick.

Använder Asus adapter som följde med kortet.

Permalänk
Medlem

Hoppas verkligen de tar fram en ny standard inom kort.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem

NVIDIA borde köpa tillbaka alla kort med kontakten. Där är felet. Dom har gjort/tillverkat det.
Eller så måste dom lägga en 5 års garanti gratis till alla användare. Det är absurt att betala mellan 15-20 tusen och sen ha en brandfara hemma.

Visa signatur

Gaming: Epenis ++
Everything else: MacBook Air M1
Work: MBP M1

Permalänk
Medlem

Trista (för ägarna) är att andrahandsvärdet på kort med gamla kontakten blir lägre än nya när det blir dags att uppgradera igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flightsim18:

Har korttillverkarna ändrat på designen idag? Känns ju sådär att köpa ett grafikkort för 25 lök och sedan hoppas på att det inte smälter sönder pga. en kontakt som designades på bakfyllan...

tänkte köpa ett på black week men efter mycket velande vågade jag tillslut inte riskera ett så dyrt kort ifall det skulle hända mig! Bestämde mig för att vänta på nästa generation.

Visa signatur

I5 13600k - 5600 MHz 36 CL Corsair DDR5 - Msi pro z690-a wifi ddr5 - asus tuf oc v2 3080 - corsair rmx 1000 psu - nh d15 - sn850X

Permalänk
Medlem

Den enda känslan är "Vad fan!". Suck. 12VHPWR är det sämsta Nvidia någonsin har levererat. Och billiga är inte 4000 serien heller.
Köpte en vinklad adapter för att få det snyggt i lådan men så sjukt besviken över detta....
Hoppas få pengarna tillbaka.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D Mobo: Gigabyte x570 UD SSD: PNY CS3030 M.2 NVMe 1TB, Samsung SSD EVO Basic 840 250GB Minne: Corsair Vengeance LPX Black 32GB (2x16GB) @ 3600MHz CPU Kylare: Noctua NH-D15S Chromax.Black Grafikkort: ASUS TUF GeForce RTX 4070 Ti 12 GB Gaming OC Nätagg: ASUS TUF Gaming 850w Chassi: Fractal Design North Svart/Glas Hörlurar: Philips Fidelio X3 DAC: Aune X1s Silver

Permalänk
Medlem

Men det var väl fel på användaren, inte kontakten, eller hur var det?

Hur många kontakter och tredjeparts kontakter behöver brinna/smälta innan man förstår att designen är kass.

Med tanke på hur många som publicerats via andra forum så måste mörkertalet vara enormt.

Permalänk
Medlem

Har någon 12V 2x6 kontakt smält ännu då?
Inte hört något alls om det, men kan ju lätt blandas ihop med gamla kontakten...

Permalänk
Medlem

Vad gör man nu då? Jag hade tänkt beställa en precis... Får inte igen mitt O11Dynamic med ett nyinförskaffat 4080

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Av ren nyfikenhet, vilken tillverkare är det på din kontakt?

För jag har inte upplevt den där problematiken med den kontakt som sitter på ATX 3.0 nätagget från NZXT jag har i testmaskinen just nu. Glider i enkelt med ett ljudligt klick.

Är samma med mitt Seasonic agg med ATX 3.0 kontakt.
Glider lätt in och med tydligt klick.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

https://wccftech.com/seasonic-recommends-hair-dryer-bend-12vh...

Känns rätt bra att inte ha något kort med den där kontakten faktiskt. 😂

Visa signatur

[Gigabyte X570 Aorus Xtreme rev. 1.0][5950X][G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo 16-16-16-36][ASUS GeForce RTX 3090 ROG Strix OC][Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB, Seagate FireCuda Gaming Hub 16TB][Noctua NH-D15 chromax.black][Corsair AX1600i][Xigmatek Elysium][Samsung S27B970D]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flutters:

Är samma med mitt Seasonic agg med ATX 3.0 kontakt.
Glider lätt in och med tydligt klick.

Mitt Be Quiet! Dark Power 13 ATX 3.0 går också lätt in och klickar som det ska.
Har kollat min kontakt med kanske 2mån mellanrum då jag är nojig men den ser ut som den ska.

Permalänk
Medlem

Det verkar ju råda enorm förvirring i den här tråden, för det första så är det inte nvidia som tagit fram denna kontakten, utan den är en del av ATX3.0-standarden, denna standard är helt öppen och alla kan läsa om den online.

Problemet är att om du kollar upp den tekniska designen för Cablemods produkter, bland annat relaterat till hur dessa hanterar sensor-pins, så kommer du nämligen väldigt snabbt inse att dessa inte följer ATX3.0-standarden alls.

Och därför börjar Cablemods produkter att smälta, eftersom dessa inte är byggda korrekt enligt ATX3.0-specifikationen, om du istället använder en 12VHWPR-kontakt direkt från din PSU som är byggd enligt ATX3.0-standarden, och följer den till punkt och pricka, så kommer du aldrig ha några problem, och ingen har nånsin heller rapporterat några problem med detta.

Det är bara Cablemod som har dessa problem, eftersom deras ingenjörer inte ens verkar ha läst ATX3.0-specifikationen överhuvudtaget...

Visa signatur

PC:

| i5 2500K @4.8GHz + Corsair H70 + 2x Scythe GT 1450rpm |
| ASUS P8P67 Pro B3 | 2x GTX580 3GB SLI @900/1800/2004 |
|2x 4GB Corsair Dominator GT @2133MHz | Corsair AX1200 |
| CM HAF 932 | Dell U2711 | 120GB Corsair Force 3 |