Benq lanserar 540 Hz‑skärm

Permalänk
Melding Plague

Benq lanserar 540 Hz‑skärm

Esportare kommer snart ha en ny skärm att dregla över när Benq lanserar en ny modell med extremt hög uppdateringsfrekvens.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Härligt. Blir att uppgradera från min Benq 360Hz

Permalänk

Onödigt, man ser inte mer än 30 FPS /s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Babakunde:

Onödigt, man ser inte mer än 30 FPS /s

@Babakunde

När man har foliehatten på glömde du ta med 😉

Permalänk
Medlem

TN??? hade fått för mig att marknaden helt hade lämnat denna hämska typ av panel =o

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

För få hz. Jag kan inte prestera i CS under 1000 hz.

Permalänk
Medlem

Dessa skärmar behövs när hälften av FPS'en ska interpoleras.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Babakunde:

Onödigt, man ser inte mer än 30 FPS /s

Det är en myt att man kan se 30 FPS, man kan inte se mer än 24 FPS. 12 per öga.

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant att se hur den presterar jämfört med de annonserade 360 Hz QOLED-skärmar som teoretiskt ska släppas ~2024 och LG Displays omryktade OLED-panel som ska klara av 1080p 480 Hz vars produktionsstart är ~Q3 2024 enligt läckor.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av norrby89:

TN??? hade fått för mig att marknaden helt hade lämnat denna hämska typ av panel =o

Inte där låga fördröjningar är väldigt viktigt.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

540 Hz alltså? Själv undviker jag högre frekvens än nödvändigt då grafikkortet får jobba sjukt mycket mer ju högre frekvens man kör med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niolator:

540 Hz alltså? Själv undviker jag högre frekvens än nödvändigt då grafikkortet får jobba sjukt mycket mer ju högre frekvens man kör med.

Ehe... va?
Skärmens uppdateringsfrekvens av pixlarna styrs av skärmen, inte din GPU.

Visa signatur

CPU: 5600X - NH-D15S. GPU: 3070Ti
RAM: 16GB DDR4 3600MHz Cl 14-15-15-35.
Moderkort: MSI X570 Tomahawk.
Nätagg: Corsair RMX 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

TN??? hade fått för mig att marknaden helt hade lämnat denna hämska typ av panel =o

Vågar påstå att nästan alla proffs spelar på TN skärmar i snabba FPS spel likt CS2.

Permalänk

Kände att 480Hz inte var riktigt värt det men 540Hz hade ju varit något att prova, frågan är om rörelse skärpan märks av jämfört med en 390Hz jag har idag?

Skrivet av liten_lemmel:

Ehe... va?
Skärmens uppdateringsfrekvens av pixlarna styrs av skärmen, inte din GPU.

they see me trolling xD

Skrivet av Ryzer:

Vågar påstå att nästan alla proffs spelar på TN skärmar i snabba FPS spel likt CS2.

Nja, IPS är väldigt vanligt att dom spelar på, dom flesta snabba 360Hz IPS paneler brukar vara standard på event.

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Avstängd

jag är imponerad

Permalänk
Medlem

Rätt häftig utveckling. För tio år sedan kändes 144Hz imponerande.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Liff:

Det är en myt att man kan se 30 FPS, man kan inte se mer än 24 FPS. 12 per öga.

...och det gäller endast när man är i sin ungdom eftersom man tappar ögonprestanda när man blir äldre. Det är därför äldre människor gillar att titta på konst och annat som inte rör sig så mycket, medans ynglingarna snabbt blir uttråkade.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av norrby89:

TN??? hade fått för mig att marknaden helt hade lämnat denna hämska typ av panel =o

Den har fallit i popularitet i takt med att IPS och VA har blivit snabbare, särskilt IPS som har mycket bättre färgåtergivningsegenskaper och rent generellt är en överlägsen teknik.

Vad TN har, och alltid har haft som fördel är att den är sjukt snabb på transitioner, alltså låg fördröjningshastighet.

Skrivet av Goedendag:

Ska bli intressant att se hur den presterar jämfört med de annonserade 360 Hz QOLED-skärmar som teoretiskt ska släppas ~2024 och LG Displays omryktade OLED-panel som ska klara av 1080p 480 Hz vars produktionsstart är ~Q3 2024 enligt läckor.

OLED har minimala fördröjningshastigheter 0,01 ms och en 360 Hz OLED kommer troligen uppfattas rätt snarlik med en 540 Hz LCD-baserad panel som fortfarande lär ligga runt 1-2 ms. BFI kan förbättra situationen rätt dramatiskt för LCD men då får man problem med ljusstyrka och kontrastförhållanden vilket inte är optimalt.

Skrivet av Niolator:

540 Hz alltså? Själv undviker jag högre frekvens än nödvändigt då grafikkortet får jobba sjukt mycket mer ju högre frekvens man kör med.

Här blev det tokigt men jag förstår vad du menar.

Det du missar är dock att den totala fördröjningen också minskar så du behöver inte spela i 540 FPS för att uppleva skillnader, då hela kedjan av fördröjningar minskar.

Men ja, det är ingen mening att köpa en 540 Hz-skärm och sen spela majoriteten av tiden i 100 FPS såklart.

Skrivet av SwedenVirre:

Kände att 480Hz inte var riktigt värt det men 540Hz hade ju varit något att prova, frågan är om rörelse skärpan märks av jämfört med en 390Hz jag har idag?

they see me trolling xD

Nja, IPS är väldigt vanligt att dom spelar på, dom flesta snabba 360Hz IPS paneler brukar vara standard på event.

Den lägsta formen av humor är att låtsas vara en idiot på internet, då det inte krävs humor för att åstadkomma det. Sägs det.

Antar att du kanske är ute efter att trolla men det är intressant om du inte gör det och tycker att 540 Hz är värt det när inte 480 Hz är det då det kommer vara extremt svårt att avgöra skillnaden och i dessa hastigheter så skulle jag argumentera för att fördröjningen kommer vara den mest avgörande faktorn för att undvika ghost-, gloria- och smetningseffekter.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Alltså, ja, TN panel är hemskt tråkiga
men!
hade jag spelat något e-sports spel på toppnivå och vill ha alla möjliga fördelar så hade jag köpt en sån här utan att tveka. Vet att Benq/Zowie brukar vara det som "proffsen" väljer.

Nu är jag inte en sån, och jag föredrar min 4K skärm med ynka 120 Hz, men coolt ändå.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

TN??? hade fått för mig att marknaden helt hade lämnat denna hämska typ av panel =o

Den kommer leva kvar så länge e-sports finns/tills andra paneltyper som kan matcha eller slå TN-panel i prestanda. Krävs väldigt låg responstid som endast TN-panel tycks klara av för såhär höga uppdateringsfrekvenser.

Dessa skärmar tas ju fram i stor väg för just e-sports scenen där man använder de snabbaste skärmarna som finns. För vanliga konsumenter då de är ju väldigt dyra för sin upplösning och storlek osv. finns nog andra skärmalternativ som oftast tillfredsställer dessa behov.

OLED har visserligen snabb responstid men är väl problem att få övertyga marknaden för denna typ av skärm i 24" 1080p och kosta sen $1200 eller något sånt, inte många kunder utöver stora e-sport organisatörer.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Skrivet av Dinoman:

Den lägsta formen av humor är att låtsas vara en idiot på internet sägs det, då det inte krävs humor för att åstadkomma det. Sägs det.

Antar att du kanske är ute efter att trolla men det är intressant om du inte gör det och tycker att 540 Hz är värt det när inte 480 Hz är det då det kommer vara extremt svårt att avgöra skillnaden och i dessa hastigheter så skulle jag argumentera för att fördröjningen kommer vara den mest avgörande faktorn för att undvika ghost-, gloria- och smetningseffekter.

Nja det är inte trollande utan genuint nyfiken på TN panelen som används. Även om jag kör 360 idag(har lite problem med flickering i 390 i CS bl.a)

Det tar ca 2.7ms att switcha en pixel med min skärm medan denna TN ligger på 0.9ms och lägre beroende på ljusstyrka.

vilket är ganska klar reduktion, jag märker av lätt smearing(inte alls som med äldre 144hz skärmar eller VA för den delen, men märkbart)

jag brukade ha en 240Hz TN som var väldigt bra gällande smearing, men 390an var mer responsiv. Så som jag sa tidigare så hade det varit intressant och testa!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem

Benq:s Dyac teknik är helt överlägsen konkurrenterna.

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN |

Permalänk
Medlem

Denna recension tycker jag förövrigt är väldigt bra att kolla va gäller 540Hz skärmar, tycks nog va som åtminstone uppnår man betydligt mätbara skillnader jämfört med t.ex. 360Hz

https://www.youtube.com/watch?v=nqa7QVwfu7s

Benq eller Zowie brukar va speciellt bra när det gäller deras implementering av strobingteknik (DyAc) där de traditionellt klarat sig bäst, ska bl intressant hur bra de lyckas få till det på 540Hz skärmen, lär väl bli den nye e-sports favoriten som 240Hz modellen var väldigt länge.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Märker man ens någon som helst skillnad på en 540hz skärm vs en 240/360hz skärm?

Jag vill att alla ni som köper denna 540hz skärm skickar ett DM till mig så jag kan krossa er i cs2 eller vilket spel ni vill med min 165hz skärm, bara så jag kan visa att ni kastat pengar i sjön.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av qwertylol1:

Märker man ens någon som helst skillnad på en 540hz skärm vs en 240/360hz skärm?

Jag vill att alla ni som köper denna 540hz skärm skickar ett DM till mig så jag kan krossa er i cs2 eller vilket spel ni vill med min 165hz skärm, bara så jag kan visa att ni kastat pengar i sjön.

Den nivån utan självförtroende är… ja. 😂 vad skall man säga ?

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwertylol1:

Märker man ens någon som helst skillnad på en 540hz skärm vs en 240/360hz skärm?

Jag vill att alla ni som köper denna 540hz skärm skickar ett DM till mig så jag kan krossa er i cs2 eller vilket spel ni vill med min 165hz skärm, bara så jag kan visa att ni kastat pengar i sjön.

För alla behöver det inte nödvändigtvis handla va som ger ytterligare competitive edge men är väl lite som t.ex. pixeltäthet som vissa prioriterar starkt, andra gillar motion smoothness, more the merrier.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Får se om killarna/tjejerna/gubbarna/tanterna som spelar QuakeWorld hakar på

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

TN??? hade fått för mig att marknaden helt hade lämnat denna hämska typ av panel =o

Det är endast oled och microled som är bättre än tn i spel, men dem är 2 år bort i 480hz.

Visa signatur

Stationär: Asus GeForce RTX 4080 TUF, AMD R7 7700x CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch Oled
Ljud: Sennheiser HD 660s, Monoprice THX 887, LS50 Meta, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65, HP Reverb G2, Meta Quest 3

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Den kommer leva kvar så länge e-sports finns/tills andra paneltyper som kan matcha eller slå TN-panel i prestanda. Krävs väldigt låg responstid som endast TN-panel tycks klara av för såhär höga uppdateringsfrekvenser.

Nej då. Här har du en 500 Hz IPS t ex.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwertylol1:

Märker man ens någon som helst skillnad på en 540hz skärm vs en 240/360hz skärm?

Jag vill att alla ni som köper denna 540hz skärm skickar ett DM till mig så jag kan krossa er i cs2 eller vilket spel ni vill med min 165hz skärm, bara så jag kan visa att ni kastat pengar i sjön.

Hahaha n00b

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |