Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Vad är det för plugg du kör? Hur pålitlig är den?

En Deltaco SH-P01E, tuya-hittepå. Har inte kontrollmätt med något coolare men den har visat rimliga siffror när jag kikat i ”realtid” så att säga.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk

Elen är inte ens dyr nu. Du kanske tänker på förra året?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Elen är inte ens dyr nu. Du kanske tänker på förra året?

inte just idag för idag är det plusgrader.
tråden startades igår när det var kallt och elpriset var över kronan.
idag ska jag torktumla hela dagen lång

hur gör du när elpriset är 1-2-3kr/kwh, spelar du då?

Visa signatur

rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av tystast:

inte just idag för idag är det plusgrader.
tråden startades igår när det var kallt och elpriset var över kronan.
idag ska jag torktumla hela dagen lång

hur gör du när elpriset är 1-2-3kr/kwh, spelar du då?

Du kanske ska fundera på att binda elpriset om rörligt elpris inte passar dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tystast:

inte just idag för idag är det plusgrader.
tråden startades igår när det var kallt och elpriset var över kronan.
idag ska jag torktumla hela dagen lång

hur gör du när elpriset är 1-2-3kr/kwh, spelar du då?

Om elpriset skulle gå upp så mycket som till 3 kr per kWh skulle jag ändå bara betala ca 90 öre i timmen för att spela så ja, jag skulle fortsätta spela ändå. Spelar jag fem timmar varje dag blir det ca 140 kr i månaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tystast:

inte just idag för idag är det plusgrader.
tråden startades igår när det var kallt och elpriset var över kronan.
idag ska jag torktumla hela dagen lång

hur gör du när elpriset är 1-2-3kr/kwh, spelar du då?

För egen del absolut. Det är små-pengar i sammanhanget om man ser till dels vad datorn kostar samt till övrig elförbrukning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tystast:

inte just idag för idag är det plusgrader.
tråden startades igår när det var kallt och elpriset var över kronan.
idag ska jag torktumla hela dagen lång

hur gör du när elpriset är 1-2-3kr/kwh, spelar du då?

En dator som drar 500W = 0,5 kWh.
Kostar strömmen 3 kr/kWh betyder det att ditt spelande kostar 1,5kr/timmen i ström räknat, till skillnad från kanske 0,5kr/timmen när elpriset är mer "normalt" (~1 kr/kWh).

Är en prisförändring på 1 krona per timme helt ärligt något att oja sig över och som får dig att undvika att göra något du faktiskt vill göra, dvs. spela? Vilken underhållning ska du istället syssla med som är billigare än 1 kr/timmen?

Jag tror du fokuserar på helt fel saker om du försöker minska dina utgifter.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Spelar lika mycket nu som när elen var dyr.
Nöje får kosta vad det vill. Är ändå småpengar för så pass mycket nöje som jag får ut

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

billig el!! 😎
alltså 231217
förra veckan va det dyrt 😎

Visa signatur

rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av tystast:

inte just idag för idag är det plusgrader.
tråden startades igår när det var kallt och elpriset var över kronan.
idag ska jag torktumla hela dagen lång

hur gör du när elpriset är 1-2-3kr/kwh, spelar du då?

Har du timpris? Annars kvittar det ju när du förbrukar din el, då månadskostnaden (vid rörligt) är ett snitt av priset för månaden. Att det är dyrt igår men billigt idag spelar alltså ingen roll. Du får betala samma kostnad per kwh för båda dagarna oavsett

Förutsatt att du inte har timpris eller något annat speciellt avtal.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Datorns konsumtion är en piss i havet jämfört med mycket annat i ett hem.

Ungefär 60-70% av mina elräkninga, absolut största förbrukaren av el i bostaden.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Har du timpris? Annars kvittar det ju när du förbrukar din el, då månadskostnaden (vid rörligt) är ett snitt av priset för månaden. Att det är dyrt igår men billigt idag spelar alltså ingen roll. Du får betala samma kostnad per kwh för båda dagarna oavsett

Förutsatt att du inte har timpris eller något annat speciellt avtal.

timpris, ja.
det är det man ska ha nu för tiden.
man kan planera sin förbrukning

jag fick erbjudandet av mitt elbolag att byta till fast avtal till en kostnad av 1kr/kwh.
jag tackade vänligt nej. hahaha

Visa signatur

rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av tystast:

timpris, ja.
det är det man ska ha nu för tiden.
man kan planera sin förbrukning

jag fick erbjudandet av mitt elbolag att byta till fast avtal till en kostnad av 1kr/kwh.
jag tackade vänligt nej. hahaha

Då får du väl planera ditt spelande till när det är billigt

Visa signatur

Main: 5800X3D | Arctic Freezer III 360 | ROG STRIX B550-I | 32 GB DDR4@3600 MHz | Asus RTX 4080 Super TUF | Corsair RM850e | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spretcher:

Då får du väl planera ditt spelande till när det är billigt

avstår du att spela när elpriset är högt eller brukar du spela ändå?
högt i det här fallet är, låt säga 2kr/kwh

KRONOR. edit

Visa signatur

rx 7800 xt

Permalänk
Medlem

Kör fast pris, jag spelar när jag vill.

Kör man timpris får man nästan skylla sig själv när priset är högt.

Visa signatur

Main: 5800X3D | Arctic Freezer III 360 | ROG STRIX B550-I | 32 GB DDR4@3600 MHz | Asus RTX 4080 Super TUF | Corsair RM850e | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spretcher:

Kör fast pris, jag spelar när jag vill.

Kör man timpris får man nästan skylla sig själv när priset är högt.

vad kostar ditt kwh?

Visa signatur

rx 7800 xt

Permalänk
Medlem

Ja jag brukar min dator precis som vanligt även fast elen är dyrare. Tycker inte det är "dyrt".
Det är fortfarande en av de lägsta utgifterna i förhållande till övriga boendekostnader.

% av totala boendekostnaden (hyra, drift, försäkringar, diverse abonnemang)
El "med spelande": 7,6% av totala boendekostnaden
El "utan spelande": kanske 6% av totala boendekostnaden

Skulle spara någon hundring eller två om jag inte brukade datorn.

Visa signatur

MSI Leopard GP66 liquid metal | 11800H @4.5GHz all-c | 3070m @1470MHz/0.7v | 32GB DDR4 3200MHz cl19
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem

Återanvänder du dasspapper också för det är "dyrt"? 🤣

Permalänk
Medlem
Skrivet av taliz:

Återanvänder du dasspapper också för det är "dyrt"? 🤣

inte så högt.

spelar du när elpriset är högt eller avstår du?

Visa signatur

rx 7800 xt

Permalänk
Medlem

Enligt EOn appen ligger våran el på 1214kWh/1936,81kr efter halva december. Förra året hade vi ingen luftvärmepump utan bara el-element och fakturan landade på 9534:- (inklusive 1750:- nykund bonus). Detta är bara el och inte nätavtal etc som Vattenfall tar ut. Luftvärmepumpen drog runt 2-4kW när ett var kallt och är väl en 75-80% av hela alltet. Tvätt etc kan man ju köra när det är billigt för den kan man ju planera bättre. I det stora hela så vill vi spela så spelar vi.

En betydligt dyrare grej är löpbandet som drar flera kW (kommer inte ihåg exakt på rak arm nu), men är det dyr el blir det några kronor på en löptur. Dyrt jämfört med sommarpriser? Ja. Värt att få träna? Också ja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Enligt EOn appen ligger våran el på 1214kWh/1936,81kr efter halva december. Förra året hade vi ingen luftvärmepump utan bara el-element och fakturan landade på 9534:- (inklusive 1750:- nykund bonus). Detta är bara el och inte nätavtal etc som Vattenfall tar ut. Luftvärmepumpen drog runt 2-4kW när ett var kallt och är väl en 75-80% av hela alltet. Tvätt etc kan man ju köra när det är billigt för den kan man ju planera bättre. I det stora hela så vill vi spela så spelar vi.

En betydligt dyrare grej är löpbandet som drar flera kW (kommer inte ihåg exakt på rak arm nu), men är det dyr el blir det några kronor på en löptur. Dyrt jämfört med sommarpriser? Ja. Värt att få träna? Också ja.

Inte funderat på att bygga om löpbandet så det genererar el istället? Ett par timmars träning så har ni tjänat 50 öre. Inget att fnysa åt i de här tiderna!

Permalänk
Medlem

Så lite som min PS5:a drar så kan jag gejma med gott samvete varje kväll.

Ligger på ett snitt på ca 6,2 kwh / dag. Så gör ju varken från eller till.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tystast:

inte just idag för idag är det plusgrader.
tråden startades igår när det var kallt och elpriset var över kronan.
idag ska jag torktumla hela dagen lång

hur gör du när elpriset är 1-2-3kr/kwh, spelar du då?

Hehe, tror du att en dator drar lika mycket som en torktumlare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tystast:

spelar ni mycket i dessa tider med den här dyra elen?
eller har ni pausat så att säga?

berätta

Väldigt bra och klok fundering, undrat en hel del själv om det finns andra som tänker likadant.
Om folk hade varit lika förståndiga så hade man tryckt på nu så saker kanske hade kunnat börjat hända på sikt.

T.ex mängder av små smarta innovationer och optimiseringar att upptäcka till spel och hårdvara.

Permalänk
Medlem

115öre kWh just nu för mig med rörligt, vet inte om man kan kalla det jättedyrt.
Skippa en pizza med dricka i månaden i har du pengarna att spela mera timmar än du orkar.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Den alstrar värme så är typ ett element fast man kan spela på den.

Har man lägenhet använder inte mycket el och har man hus så är uppvärmingen mycket mer. Och som att datorn skapar värme så du kan dra ner elementet i rummet istället.

Man kan ju köra en gammal GTX 480 på högvarv istället för att köpa ett element till rummet om man vill 😀

På sommaren är det värre då man inte vill ha värme men då är elen också billigare.

Visst kan man oroa sig för elpriset men datorn gör inte så mycket. Bara element i sovrummet är på 2000W så gör betydligt mer.

Band på 46 öre för 2 år sedan men nästa vinter oroar jag mig för. Hoppas den blir mild. Men mer för värmen snarare än datorn. Luftvärmepumpen gör mesta jobbet men den drar ju fortfarande några kW även om den är mer effektiv än elementen. Och när
Det är kallare än minus 5 så måste elementen hjälpa till.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Man kan ju köra en gammal GTX 480 på högvarv istället för att köpa ett element till rummet om man vill 😀

Var det där en pik till mig som kör ett 480 på en dator här hemma? Grrrrr

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av dagas:

Man kan ju köra en gammal GTX 480 på högvarv istället för att köpa ett element till rummet om man vill 😀

Skrivet av FX9:

Var det där en pik till mig som kör ett 480 på en dator här hemma? Grrrrr

För bra värme är det väl 590 som gäller?
https://www.sweclockers.com/artikel/13710-geforce-gtx-590-bri...

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Behöver man inte värma mer än sig själv så var de gamla laptopsen som fanns på Pentium 4-tiden där man sjukt nog installerade en törstig och varm desktop-CPU i 15" laptops rätt bra på att värma sig ge brännskador. Hade själv en sån som CAD-dator när jag gick utbildning. 15 minuters batteritid vid någorlunda hög användning, 1 timme ren idle.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Bor på en 30kvm typ och använder min dator som ett element

Har annars direktverkande elelement här hemma.

Band för en 2 år sen typ på 59öre, tills 2026.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧