Unikt PC-chassi - hjälp till inspiration för köp

Permalänk
Medlem

Unikt PC-chassi - hjälp till inspiration för köp

Hej,

Jag vill gärna på sikt bygga en ny dator som kan hushålla både 360mm AIO för CPU-kylning och de större grafikkorten, men jag har svårt att hitta något chassi som faller mig i smaken.

Detta är väldigt subjektivt, men jag skulle gärna vilja se om där kanske är någon som har några idéer som ni vill dela och inspirera mig?

Mina något luddiga "krav" är:

  • Gärna något vitt

  • Support för 360mm AIO för CPU och plats för stora grafikkort, läs 4080/4090

  • Många chassi är fyrkantiga, men tror inte det är något sådant jag söker

  • De chassi som inte är fyrkantiga, är ofta lite för spexiga för mig som kommit till åren och har nog en liten för ung målgrupp i åtanke

  • Vill ha RGB LED, ska inte stå och blinka men framhäva komponenter / former är absolut intressant

  • Det ska vara på något sätt unikt, behöver inte vara någon limited edition men kan vara, ta ut svängarna designmässigt - vill bli glad när jag ser det idag och flera år framöver

Finns något sådant att köpa, eller är bara custom-moddning som gäller?

Visa signatur

[Deepcool Quadstellar Infinity] [AMD 7800X3D] [Gigabyte RTX 3080 Ti VISION OC 12G] [ASUS TUF GAMING X670E-PLUS] [Corsair 32GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB] [Samsung 990 Pro 2TB] [Corsair RM850X V2 White] [Phanteks Glacier One 360D30 White] [LG OLED48C2]

Permalänk
Permalänk
Medlem

De ser fina ut, men är lite för fyrkantiga och standard i designen mot hur en datorlåda brukar se ut.

Jag ser att där fanns en vit version av Deepcool Quadstellar, den säljs inte längre men är nog det närmaste hittills vad jag sett vad jag "tror" att jag letar efter: Quadstellar Electro Limited Edition

Lite unik, utan att vara för vräkig eller extrem, men som jag ändå blir glad av att titta på.

Visa signatur

[Deepcool Quadstellar Infinity] [AMD 7800X3D] [Gigabyte RTX 3080 Ti VISION OC 12G] [ASUS TUF GAMING X670E-PLUS] [Corsair 32GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB] [Samsung 990 Pro 2TB] [Corsair RM850X V2 White] [Phanteks Glacier One 360D30 White] [LG OLED48C2]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Majke:

Hej,

Jag vill gärna på sikt bygga en ny dator som kan hushålla både 360mm AIO för CPU-kylning och de större grafikkorten, men jag har svårt att hitta något chassi som faller mig i smaken.

Detta är väldigt subjektivt, men jag skulle gärna vilja se om där kanske är någon som har några idéer som ni vill dela och inspirera mig?

Mina något luddiga "krav" är:

  • Gärna något vitt

  • Support för 360mm AIO för CPU och plats för stora grafikkort, läs 4080/4090

  • Många chassi är fyrkantiga, men tror inte det är något sådant jag söker

  • De chassi som inte är fyrkantiga, är ofta lite för spexiga för mig som kommit till åren och har nog en liten för ung målgrupp i åtanke

  • Vill ha RGB LED, ska inte stå och blinka men framhäva komponenter / former är absolut intressant

  • Det ska vara på något sätt unikt, behöver inte vara någon limited edition men kan vara, ta ut svängarna designmässigt - vill bli glad när jag ser det idag och flera år framöver

Finns något sådant att köpa, eller är bara custom-moddning som gäller?

Kuben är ju den naturliga formen för komponenter. Speciellt AIO. Skiter man i damm etc kan man ju såklart montera en AIO utanför ett chassi. Är det en 360 rad du vill ha så är ju Inets filter smidigt. Enklaste är ju att börja med ett slaktat chassi eller en öppen lösning, på det kan du ju bygga vilken form du vill så länge du tar hänsyn till att luftflöden inte motverkar sig själva med turbulens etc. Jag skissade länge på ett tubchassi (innan apples trashcan), jag ville ha ett rakt luftflöde nerifrån och upp samtidigt som jag ville ha ett horisontellt monterat moderkort. Fanns det perforerade moderkort hade det ju gått, min design krävde i princip interna fenor som styrde in luften mot komponenterna. Mest föll det på att det blev så dyrt, en fet extruderad aluminiumtub är inte gratis...

Hursomhelst, vill du ha unikt är själv bästa dräng. Glaspaneler försvårar ju ytterligare får andra former än kuber. Sist men inte minst, moderkortsstorlek avgör ju i stor utsträckning vad som är görbart, du kan ju alltid stoppa ett litet chassi i en större konstruktion.

Permalänk
Medlem

Måste det absolut vara 360mm radiator eller kan det räcka med 280?

Även om fyrkantig så kan RGB lösa en del.

https://ssupd.co/

Finns många idéer till hur man snitsar till vanliga chassi med 3D-print. Finns en del på etsy.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Hjälpsam

Hyte Y60 med en 360 i toppen och två mtchande fläktar i sidan?

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Tack för alla tips! Det blev efter mycket funderande ett Deepcool Quadstellar Infinity: https://www.inet.se/produkt/6905544/deepcool-quadstellar-infi...

Har inte börjat bygga det, men kändes rätt när jag såg det uppackat i verkligheten, hade bra närvaro.

Visa signatur

[Deepcool Quadstellar Infinity] [AMD 7800X3D] [Gigabyte RTX 3080 Ti VISION OC 12G] [ASUS TUF GAMING X670E-PLUS] [Corsair 32GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB] [Samsung 990 Pro 2TB] [Corsair RM850X V2 White] [Phanteks Glacier One 360D30 White] [LG OLED48C2]