Logga in på en Technicolor TG799TSvac som är bryggad?

Permalänk
Medlem

Logga in på en Technicolor TG799TSvac som är bryggad?

Logga in på en Technicolor TG799TSvac som är bryggad? Om jag gör en "hårdvaru-reset" så kan jag logga in via 192.168.1.1 utan några problem. Men när den sedan är bryggad den så kan jag inte logga in på routern,s interface? Vad är det jag missar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LJN:

Logga in på en Technicolor TG799TSvac som är bryggad? Om jag gör en "hårdvaru-reset" så kan jag logga in via 192.168.1.1 utan några problem. Men när den sedan är bryggad den så kan jag inte logga in på routern,s interface? Vad är det jag missar?

Utan att vara nätverks proffs så gissar jag att enheten du ansluter ifrån är på en annan ip slinga och inte pratar i samma nätverk

Edit
Logga in på din main router och hitta den nya ip adressen på client list

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Om det inte var tydligt i föregående inlägg: Om du bryggar en port och har datorn ansluten i samma port som du bryggar, så kommer du ju efter att bryggan är uppsatt inte ha ett internt nätverk på den porten. Tanken med bryggan är ju att passera förbi routern.

Permalänk
Medlem

Du kan inte brygga Wifi så behöver du komma åt gränssnittet kan du göra det från din telefon.

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maskaren:

Du kan inte brygga Wifi så behöver du komma åt gränssnittet kan du göra det från din telefon.

Har tänkt lite i dom banorna, nu är wifi och avstängt på denna router. Får kanske ta och aktivera det igen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Utan att vara nätverks proffs så gissar jag att enheten du ansluter ifrån är på en annan ip slinga och inte pratar i samma nätverk

Edit
Logga in på din main router och hitta den nya ip adressen på client list

Har gjort detta, men den bryggade routern går inte att se som en client?

Permalänk
Medlem

Bryggar man en router så blir man tilldelad IP av enheten före. Oftast är det ISP. Du kommer nog aldrig kunna komma åt gränssnittet genom en bryggad port. Du kan inte ha en obryggad som du kan ansluta datorn till när du behöver komma åt rouern?

Varför har du den ens bryggad? Tappar ju meningen med en router då.

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maskaren:

Bryggar man en router så blir man tilldelad IP av enheten före. Oftast är det ISP. Du kommer nog aldrig kunna komma åt gränssnittet genom en bryggad port. Du kan inte ha en obryggad som du kan ansluta datorn till när du behöver komma åt rouern?

Varför har du den ens bryggad? Tappar ju meningen med en router då.

Svaret är tvåvåningshus och inkommande mediaomvandlare är i hall vid ytterdörr. Med en Telia router Technicolor TG799TSvac på nedervåning med två trådade TV-anslutningar. Den routern är bryggad så ASUS RT-AX88U (övervåning) agerar huvudrouter då jag har drygt 10 st trådade enheter + flera wifi-klienter på övervåningen.

Skulle jag kunna ansluta ASUS routern direkt till mediaomvandlaren för att slippa problemen med en bryggad router före?
Men dom båda trådade tv-anslutningar måste också lösas på nedervåningen. Ersätta Telia routern med en switch?

Eller skulle det funka att hänga på Telia routern på uttag LAN 2 på mediaomvandlaren så att mina tv-apparater får data?
Vet inte om LAN 2 är aktivt?

Permalänk
Medlem

Troligtvis behöver du telias router för Tvn. Om du bryggar en port och ansluter din Asus router som du gjort så blir det ungefär som att du ansluter Asus direkt till din mediaomvandlare.

Varför behöver du komma åt telias router om den bara styr tvn?

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Medlem

Uppfattar det som att du i dagsläget har dina TV-puckar i Telia routern matad från mediaomvandlarens port 1, samt din ASUS. Som jag ser det vore det möjligt att köra Telia routern som just router med DHCP och WiFi aktiverat medan ASUS enheten agerar som AP till all utrustning uppe.

Visa signatur

Varit med i datorvärlden sedan början på 70 talet. Telegrupp chef i Marinen, Jobbat med Xerox 800 ordbehandlings maskiner när det begav sig. PC-nisse sedan mitten av 80 talet. Raffinaderi inspektör sedan 1980.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LJN:

Skulle jag kunna ansluta ASUS routern direkt till mediaomvandlaren för att slippa problemen med en bryggad router före?
Men dom båda trådade tv-anslutningar måste också lösas på nedervåningen. Ersätta Telia routern med en switch?

Eller skulle det funka att hänga på Telia routern på uttag LAN 2 på mediaomvandlaren så att mina tv-apparater får data?
Vet inte om LAN 2 är aktivt?

Alla de där lösningarna kommer antagligen att fungera. Ingen är riktigt bra och framtidssäker.

Men det beror på 1) vilken typ av TV som Telia levererar till dig och 2) hur många IP-adresser Telia delar ut och 3) om du är bekväm med att ha TV-boxarna oskyddade på internet.

Jag hade satt en router vid inkommande fiber, hoppats på att TV:n (kopplad på routerns LAN-sida) använder vanligt internet och satt switch + AP på ovanvåningen. Plan B om TV:n inte funkar är att ha en VLAN-kapabel maskin som router och lösa problemet med den, på samma plats -- eller att koppla TV-puckarna direkt i fiberboxen.

De bryggade routrar jag har sett har satt upp ett nytt IP för sitt management-gränssnitt (web GUI) på någon halvobskyr IP i 192.168.0.0/16. Man har då fått sätta en fast IP i samma IP-subnät på sin dator när man ska logga in på den bryggade routern. Trafiken som ska till den bryggade routern kommer annars gå till den DHCP-tilldelade gatewayen och därifrån kommer den inte vidare.

Telia verkar i sin vishet ha valt 192.168.1.1 som managementgränssnitts-adress för den bryggade routern. Det bör fortfarande funka om du sätter din dator till fast IP 192.168.1.whatever, med nätmask 255.255.255.0 och kopplar in dig med sladd på LAN-sidan i den bryggade routern. Du kommer inte att kunna nå den bryggade routern genom ASUS:en.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar och råd: Intressant är från inlägget ovan. "Jag hade satt en router vid inkommande fiber, hoppats på att TV:n (kopplad på routerns LAN-sida) använder vanligt internet och satt switch + AP på ovanvåningen"

Och frågan är hur man ska utreda/veta innan nyköp att en "vanlig" router kommer att fungera med mitt Telia TV gränssnitt på
vanliga routerportar?