Dölj "Fullständigt namn" för icke inloggade (och webcrawlers)

Permalänk
Medlem

Dölj "Fullständigt namn" för icke inloggade (och webcrawlers)

Jag skriver detta för att jag tycker att onödiga personuppgifter sprids bland annat i sökmotorer.

Under Inställningar -> Uppgifter kan en användare ange sitt fullständiga namn. Sweclockers UI visar en text intill rutan:
"Om du önskar uppge ditt riktiga namn". Det är ju fint men jag tror inte alla förstår vilka konsekvenser detta får?

Jag insåg detta genom tråden "Vad har du i lön?" där folk kanske har glömt att de angivit sitt riktiga namn i profilen. Nu kan man googla på förnamn efternamn vad har du i lön och så får man träff på sweclockers forum. Testade med några personer som skrivit i den tråden.

En enkel lösning vore att bara visa uppgiften om "Fullständigt namn" för inloggade användare?

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Det var dolt för länge sedan, någon gång på vBulletin-tiden, men vid något tillfälle ändrades det så att det visas för även oinloggade och så har det förblivit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Jag skriver detta för att jag tycker att onödiga personuppgifter sprids bland annat i sökmotorer.

Under Inställningar -> Uppgifter kan en användare ange sitt fullständiga namn. Sweclockers UI visar en text intill rutan:
"Om du önskar uppge ditt riktiga namn". Det är ju fint men jag tror inte alla förstår vilka konsekvenser detta får?

Jag insåg detta genom tråden "Vad har du i lön?" där folk kanske har glömt att de angivit sitt riktiga namn i profilen. Nu kan man googla på förnamn efternamn vad har du i lön och så får man träff på sweclockers forum. Testade med några personer som skrivit i den tråden.

En enkel lösning vore att bara visa uppgiften om "Fullständigt namn" för inloggade användare?

Det låter inte bra. Man kanske inte ens behöver skriva sitt riktiga namn alls utan ta bort den delen helt.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Geeks
Jobbar med data

Har inte själv reflekterat över det, då det är fritt att ange och du kan skriva ett smeknamn. Mitt namn finns redan knutet till mitt användarnamn på diverse ställen, så en till gör ingenting.