Mediaspelare för utökat codec-stöd & uppskalning

Permalänk
Medlem

Mediaspelare för utökat codec-stöd & uppskalning

Har nyligen köpt en LG C3 och under helgen har jag provat att spela upp diverse media från mitt mediebibliotek och har upptäckt att TV:n saknar stöd för vissa codecs(audio/video/subtitle) och specifika filegenskaper (ex. för hög bitrate) som är väldigt vanliga i mitt mediebibliotek vilket leder till transcoding och andra tråkigheter.
Så jag har insett att jag behöver skaffa någon typ av mediaspelare och skulle vilja få tips på vad jag ska kolla på.

Allt media ligger på en lokal Jellyfin server och är en blandning av 720p, 1080p, 2160p och även HDR & DV. Det är även en salig blandning av ljudformat.
Till saken hör också att jag har en större samling äldre filmer från 30-/40-talet som i bästa fall har hyfsad 1080p-kvalitet.

Mediaspelaren ska bara användas till att spela upp lokalt lagrad media. Kanske att den i framtiden även får streama sport (NFL), ingen annan streaming är aktuell, inte heller någon typ av gaming.

De mediaspelare jag har lite koll på är:
nVidia Shield Pro verkar rekommenderas av de flesta och AI-uppskalning misstänker jag vore kanon för mina äldre filmer. Å andra sidan verkar DV-stödet vara sisådär.

Apple 4K TV rekommenderas också ganska ofta, men är inte aktuell i mitt fall.

Amazon Firestick 4K har jag ingen koll på, men nämns också ibland.

Zidoo Z9X (PRO) såg jag precis nämnas i en liknande tråd här på SweC och verkar vara lite bättre än nVidia Shield med stöd för codecs och filformat, men vet inte hur det är med uppskalning.

Vad skulle ni rekommendera av ovanstående, eller rent av helt andra produkter, för mitt användningsområde?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ohjay:

Har nyligen köpt en LG C3 och under helgen har jag provat att spela upp diverse media från mitt mediebibliotek och har upptäckt att TV:n saknar stöd för vissa codecs(audio/video/subtitle) och specifika filegenskaper (ex. för hög bitrate) som är väldigt vanliga i mitt mediebibliotek vilket leder till transcoding och andra tråkigheter.
Så jag har insett att jag behöver skaffa någon typ av mediaspelare och skulle vilja få tips på vad jag ska kolla på.

Allt media ligger på en lokal Jellyfin server och är en blandning av 720p, 1080p, 2160p och även HDR & DV. Det är även en salig blandning av ljudformat.
Till saken hör också att jag har en större samling äldre filmer från 30-/40-talet som i bästa fall har hyfsad 1080p-kvalitet.

Mediaspelaren ska bara användas till att spela upp lokalt lagrad media. Kanske att den i framtiden även får streama sport (NFL), ingen annan streaming är aktuell, inte heller någon typ av gaming.

De mediaspelare jag har lite koll på är:
nVidia Shield Pro verkar rekommenderas av de flesta och AI-uppskalning misstänker jag vore kanon för mina äldre filmer. Å andra sidan verkar DV-stödet vara sisådär.

Apple 4K TV rekommenderas också ganska ofta, men är inte aktuell i mitt fall.

Amazon Firestick 4K har jag ingen koll på, men nämns också ibland.

Zidoo Z9X (PRO) såg jag precis nämnas i en liknande tråd här på SweC och verkar vara lite bättre än nVidia Shield med stöd för codecs och filformat, men vet inte hur det är med uppskalning.

Vad skulle ni rekommendera av ovanstående, eller rent av helt andra produkter, för mitt användningsområde?

Har både C3 och ett antal boxar. Några tips:
- Använd trådad nätverksanslutning till TVn.
- Testa olika mediaspelarappar på TVn, Plex funkar t ex mycket bättre på LG är originalspelaren.
- Apple TV 4K har bästa UI och minst bloatware, finns olika spelarappar som har lite olika stöd. Uppdateringar och förbättringar kontinuerligt.
- Shield Pro har bäst stöd totalt både för videoformat och mer avancerade ljudformat men mycket bloatware och sämre UI. AI-uppskalning ger inte någon märkbar jätteskillnad. Tyvärr dåligt med uppdateringar senaste året.
- Troligen inte smart att köpa okända kinesprylar med tanke på framtida SW uppdateringar och support.

Permalänk
Medlem

Kan lägga dit Zappiti l i din lista.
Vet inte om den är bättre eller sämre än de som du nämnt (har bara en Scheld skälv). Men den finns med och en del hemmabio Youtubers har använt/använder den.

Dock är nog app stödet dåligt på de. 🤔
För bästa sport app stöd, så hade jag kört på en Scheld/Appel. Eller en billig chromecast upp till.

Dolby Vision stödet på schelden beror på vilken mediaspelare app man använder. Kodi fixar DV i MP4 format, men inte i mkv än.
Nova video player fixar i MKV men den är hackig på vissa filmer för mig och min bror som använder samma uppsättning.

Avkorda ljudformat vet jag inte vilken som är bäst. Då jag kör båda apparna på pasthrue/ljud genomströmning till min hemmabio recvier för att få Dolby thrue HD och DTS-HD, Atmos och DTS-X.
Då recivern kan avkorda de formaten och gör ett bättre jobb på det med.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Zappiti har lagt ner så vitt jag förstår, så det blir inget alternativ tyvärr.

Planen är att använda Jellyfins klient och den klarar av de codecs som hårdvaran/operativet stödjer.

Det blev en beställning av en Shield idag, får väl se om den duger eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ohjay:

Zappiti har lagt ner så vitt jag förstår, så det blir inget alternativ tyvärr.

Planen är att använda Jellyfins klient och den klarar av de codecs som hårdvaran/operativet stödjer.

Det blev en beställning av en Shield idag, får väl se om den duger eller inte.

Okej det hade jag missat, men ja du värkar ha rätt tyärr

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

En del av Zappitis och Zidoos modeller delar väl hårdvara om jag inte minns helt galet?

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

En del av Zappitis och Zidoos modeller delar väl hårdvara om jag inte minns helt galet?

Ja, av det lilla jag läst verkar det stämma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ohjay:

Ja, av det lilla jag läst verkar det stämma.

Idag dog Zappitis Cloud server för mig. Signade upp mig en månad för R_Video https://www.rvolution.com/
Samma gäng som utvecklade Zappiti.
Den appen går förutom att använda på R_Volutions egna mediaspelare, även på Zappiti och Zidoo. Dock behöver man betala för ett abonnemang om man har Zappiti och Zidoo.

Jag valde Zappiti framför Zidoo pga Zappiti Video mjukvara. Den som nu blivit handikappad pga Zappiti använde en cloudbaserad server.
Har bara pillat lite grann med R_Video idag, men kan väl konstatera att jag föredrog Zappiti Video. Den scrapern va världsbäst på att identifiera filer.

Nog om det, jag skulle absolut rekommendera en Zidoo Z9x Pro utan att själv använt en. Hårdvarumässigt är den identisk med min Zappiti Neo.
Har också en Apple TV och tidigare haft en Shield. De är alla kompetenta spelare men för lokala filer är spelare med Realtek-chip (Zidoo, Zappiti, Dune mfl) bäst när det gäller filstöd. Under de 3 år jag använt Zappiti har inte en enda film buffrat, vägrat starta osv.
Av det jag sett så verkar Zidoos UI helt okej. Skulle man ogillar man det så går det som sagt att köpa licens till R_Video. Men i det fallet kanske det är bättre att köpa R_Volution One och slippa betala för mjukvaran.

Sen ska tilläggas att både Apple TV (med Infuse) och Shield klarar lokala filer ganska bra. Vill man helt slippa tänka på vilka Dolby Vision profiler som används, eller om man ska spela BDMV-folders med fullt menystöd osv så vinner Zidoo (eller någon liknande modell från Dune mfl.
Ska man ”bara” köra film och serier så räcker billigaste modellen. De dyrare har lite mer påkostad DAC vilket kan vara fördelaktigt för musik.

Edit: Gällande uppskalning är det lite hugget som stucket. Shields AI uppskalning är skarpast. Men samtidigt tenderar den att introducera artefakter i bilden som inte ska finnas där

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Antlion Kimura Duo | Roland Bridge Cast | Airpods Pro
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Idag dog Zappitis Cloud server för mig. Signade upp mig en månad för R_Video https://www.rvolution.com/
Samma gäng som utvecklade Zappiti.
Den appen går förutom att använda på R_Volutions egna mediaspelare, även på Zappiti och Zidoo. Dock behöver man betala för ett abonnemang om man har Zappiti och Zidoo.

Jag valde Zappiti framför Zidoo pga Zappiti Video mjukvara. Den som nu blivit handikappad pga Zappiti använde en cloudbaserad server.
Har bara pillat lite grann med R_Video idag, men kan väl konstatera att jag föredrog Zappiti Video. Den scrapern va världsbäst på att identifiera filer.

Nog om det, jag skulle absolut rekommendera en Zidoo Z9x Pro utan att själv använt en. Hårdvarumässigt är den identisk med min Zappiti Neo.
Har också en Apple TV och tidigare haft en Shield. De är alla kompetenta spelare men för lokala filer är spelare med Realtek-chip (Zidoo, Zappiti, Dune mfl) bäst när det gäller filstöd. Under de 3 år jag använt Zappiti har inte en enda film buffrat, vägrat starta osv.
Av det jag sett så verkar Zidoos UI helt okej. Skulle man ogillar man det så går det som sagt att köpa licens till R_Video. Men i det fallet kanske det är bättre att köpa R_Volution One och slippa betala för mjukvaran.

Sen ska tilläggas att både Apple TV (med Infuse) och Shield klarar lokala filer ganska bra. Vill man helt slippa tänka på vilka Dolby Vision profiler som används, eller om man ska spela BDMV-folders med fullt menystöd osv så vinner Zidoo (eller någon liknande modell från Dune mfl.
Ska man ”bara” köra film och serier så räcker billigaste modellen. De dyrare har lite mer påkostad DAC vilket kan vara fördelaktigt för musik.

Edit: Gällande uppskalning är det lite hugget som stucket. Shields AI uppskalning är skarpast. Men samtidigt tenderar den att introducera artefakter i bilden som inte ska finnas där

det finns finns så du kan köra servern lokalt till zappiti. https://www.zappiti.com/zappiti-video-download
vet dock inte hur det hur det är med scrapers osv, inte använt min på ett tag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saven:

det finns finns så du kan köra servern lokalt till zappiti. https://www.zappiti.com/zappiti-video-download
vet dock inte hur det hur det är med scrapers osv, inte använt min på ett tag.

Jag har använt Zappiti som lokal server på min NAS. Problemet är att den använder cloud för att identifiera nya filer. Alla som ligger där sen tidigare fungerar som vanligt men det går inte att addera nytt material tyvärr.
Ska leka runt lite med R_Video, kanske jag ogillar för att det ser annorlunda ut osv. Scrapern va helt okej, förutom att den får för sig att lägga filmer i en egen grupp lite väl ofta, och skriva ut ex japanska filmer med sin japanska titel.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Antlion Kimura Duo | Roland Bridge Cast | Airpods Pro
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem

Ni som är lite kunniga, vad tycks om denna? https://osmc.tv/vero/

Permalänk
Medlem
Skrivet av ReeZo:

Ni som är lite kunniga, vad tycks om denna? https://osmc.tv/vero/

Klarar inte Dolby Vision, vet inte hur den hamnar prismässigt iom att den väl säljs från UK och ej EU.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Gratis frakt, med valutakonvertering så hamnar den på omkring 2k SEK, i vilket fall då Shielden (fortfarande) kanske är bäst utifrån att den har DV, Lossless ljud, och AndroidTV som OS (möjligheter som SmartTube etc).

Permalänk
Medlem
Skrivet av ReeZo:

Gratis frakt, med valutakonvertering så hamnar den på omkring 2k SEK

Blir det inte kemikalieskatt & moms också iom att det inte är ett EU-land? För i så fall får man nog lägga på ca en tusenlapp.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ReeZo:

Ni som är lite kunniga, vad tycks om denna? https://osmc.tv/vero/

I prisklassen hade jag nog kikat på en Shield eller kanske Apple TV med Infuse lite beroende på vad man vill spela upp.
Många är nöjda med Vero dock, men som påtalat saknas stöd för DV vilket känns lite trist 2024.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Antlion Kimura Duo | Roland Bridge Cast | Airpods Pro
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Blir det inte kemikalieskatt & moms också iom att det inte är ett EU-land? För i så fall får man nog lägga på ca en tusenlapp.

Inget jag känner till, men så kan det ju (tyvärr) vara. Då blir en Shield/Apple givetvis mycket bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Gällande uppskalning är det lite hugget som stucket. Shields AI uppskalning är skarpast. Men samtidigt tenderar den att introducera artefakter i bilden som inte ska finnas där

C3:an är överlägsen på uppskalning jämfört med Nvidia Shield Pro enligt Caleb Denison på Digital Trends. Jag länkar till tidpunkten i videon då han påstår detta.

För frågeställning och kontext klicka här istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jojkenstein:

C3:an är överlägsen på uppskalning jämfört med Nvidia Shield Pro enligt Caleb Denison på Digital Trends. Jag länkar till tidpunkten i videon då han påstår detta.

https://youtu.be/MnYyTlolHUM?t=547

För frågeställning och kontext klicka här istället.

Kan mycket väl stämma. Jämförelsen jag gjorde var mellan Shield och Apple TV.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Antlion Kimura Duo | Roland Bridge Cast | Airpods Pro
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem

Är det inte klart lättast att ha en HTPC? Där finns alla möjligheter för alla format osv.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Är det inte klart lättast att ha en HTPC? Där finns alla möjligheter för alla format osv.

Inte Dolby Vision och inte HDR10+ vad det verkar.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Är det inte klart lättast att ha en HTPC? Där finns alla möjligheter för alla format osv.

Tvärtom faktiskt.
HTPC är klart krångligast och sämst stöd för format.
Även om senare windows-versioner fått utökat stöd för olika codecs osv så är det långt ifrån en smärtfri historia. Du får exempelvis inte DV med Kodi i windows. Du behöver köra typ VLC för det. BDMV folder kan funka ibland med VLC men långt ifrån alltid osv.
Om syftet är att spela filmer från en lokal server finns det många bättre (och billigare) lösningar
Sen har HTPC andra fördelar såklart.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Antlion Kimura Duo | Roland Bridge Cast | Airpods Pro
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem

Funkar verkligen DV med VLC i Windows? Är det inte bara med Android?

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Funkar verkligen DV med VLC i Windows? Är det inte bara med Android?

Trodde de fixat det, men kanske inte? Om man har en laptop med DV stöd för skärmen? Jag är osäker tbh, ser ingen poäng med att försöka få datorn att agera mediaspelare

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Antlion Kimura Duo | Roland Bridge Cast | Airpods Pro
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Trodde de fixat det, men kanske inte? Om man har en laptop med DV stöd för skärmen? Jag är osäker tbh, ser ingen poäng med att försöka få datorn att agera mediaspelare

De i stort sett enda enheter som är certifierade att köra DV är ett antal androidspelare, Microsoft har väl typ en eller på sin höjd ett par enheter som är licensierade.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Trodde de fixat det, men kanske inte? Om man har en laptop med DV stöd för skärmen? Jag är osäker tbh, ser ingen poäng med att försöka få datorn att agera mediaspelare

Nvidia Video Super Resolution med AI-uppskalning med VLC ska tydligen göra underverk på lågupplöst material så en HTPC med ett RTX-kort skulle kunna vara ett fint komplement för allt material utom UHD med DV och HDR10+.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jojkenstein:

Nvidia Video Super Resolution med AI-uppskalning med VLC ska tydligen göra underverk på lågupplöst material så en HTPC med ett RTX-kort skulle kunna vara ett fint komplement för allt material utom UHD med DV och HDR10+.

Underverk är nog att ta i. Iaf om man kollar in Tomhardwares jämförelsebilder.
Sen fungerar den där väl bara med en webbläsare? Tanken är väl att gamla youtube-klipp ska se bättre ut på moderna skärmar? Ser inte riktigt användningen för oss som spelar filmer från en lokal server. Jag kanske missat nåt?

Edit: Ja verkar funka med VLC också. Men är uppskalningen verkligen bättre än Shield mfl?

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Antlion Kimura Duo | Roland Bridge Cast | Airpods Pro
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Underverk är nog att ta i. Iaf om man kollar in Tomhardwares jämförelsebilder.
Sen fungerar den där väl bara med en webbläsare? Tanken är väl att gamla youtube-klipp ska se bättre ut på moderna skärmar? Ser inte riktigt användningen för oss som spelar filmer från en lokal server. Jag kanske missat nåt?

Edit: Ja verkar funka med VLC också. Men är uppskalningen verkligen bättre än Shield mfl?

Jag vet inte och för att förtydliga att jag inte vet skrev jag tydligen i förhoppningen att någon som vet skall upplysa mig med sina egna erfarenheter

Och för att förtydliga varför jag inte vet så är det för att jag inte skaffat rätt hårdvara ännu. Inom en nära framtid kommer jag troligen kunna verifiera detta själv och addera mina erfarenheter till tråden.

Förtydliganden ;-)
Permalänk
Medlem

Tar ju hellre DV & HDR10 som ju funkar på Kodi & Shielden eller HDR10 & HLG som funkar med LibreELEC på Intel och även på Pi 4/5.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jojkenstein:

Jag vet inte och för att förtydliga att jag inte vet skrev jag tydligen i förhoppningen att någon som vet skall upplysa mig med sina egna erfarenheter

Och för att förtydliga varför jag inte vet så är det för att jag inte skaffat rätt hårdvara ännu. Inom en nära framtid kommer jag troligen kunna verifiera detta själv och addera mina erfarenheter till tråden.

Ja återkom gärna när du testat
Jag har hårdvaran men ser inga direkta fördelar mot att använda en dedikerad mediaspelare.
Har ett öppet sinne dock, har bytt plattform flera gånger.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Antlion Kimura Duo | Roland Bridge Cast | Airpods Pro
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Skrivet av eFoppa:

Tvärtom faktiskt.
HTPC är klart krångligast och sämst stöd för format.
Även om senare windows-versioner fått utökat stöd för olika codecs osv så är det långt ifrån en smärtfri historia. Du får exempelvis inte DV med Kodi i windows. Du behöver köra typ VLC för det. BDMV folder kan funka ibland med VLC men långt ifrån alltid osv.
Om syftet är att spela filmer från en lokal server finns det många bättre (och billigare) lösningar
Sen har HTPC andra fördelar såklart.

Men om man kör med någon linux dist typ, libreelec, OSMC eller liknande. Får man samma problematik då med codecsen?