Återställa filer på formaterad disk

Permalänk
Medlem

Återställa filer på formaterad disk

Hej! för ett tag sedan när jag skulle installera windows så råkade det bli att den formaterade min externa hårddisk också som ligger på 1tb. Jag har varit med om typ samma sak en gång tidigare och lyckades då återställa det mesta som fanns på disken. Men kommer inte ihåg vilket program jag använde den gånegen. Har väldigt mycket bilder och så sparat på hårddisken från när sonen var liten osv så vill verkligen försöka få så mycket som möjligt återställt. Har ni något tips på ett bra program som gör detta? Gärna ett program som inte kostar speciellt mycket eller om det finns ett gratis program som kan göra det. Tacksam för svar och hjälp.

Mvh jonas

Visa signatur

Hp Pavillion Notbook DV9730 Intel Core 2 duo 2.0ghz, 3gb 333mhz ramminne, Nvidia Geforce 8600M GS 512mb grafikkort, 17" wide screen skärm, 320gb hdd + 500gb extern + 250gb extern osv..:D

Permalänk
Officiell jultomte

Recuva kanske?

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A, Windows 11
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F, Windows 10
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | Stryktipset

Permalänk
Medlem

Tips jag sett tidigare: starta en live cd med Linux och skapa en avbildning av hela disken (om möjligt) sen försöker du rädda filer från avbildningen istället för från disken. risken finns att Windows skriver till disken när du kopplar in den och du förlorar mer data.

sen har jag själv haft goda erfarenheter av recuva men det finns många andra med samma funktionalitet.

Permalänk
Medlem

Du kan använda testdisk, det är ett öppet program som är gjort för att hämta ut filer. photorec är av samma utvecklare och specialutformat för att hämta ut bilder.
Jag skulle först göra en kopia av hela disken till en ny disk, sedan lösa ut saker från kopian. Men var försiktigt. Du kan sabba allt samman om du klantar dig med speglingen.

Permalänk
Medlem

Om du har viktiga filer enbart på en extern hårddisk, som du dessutom förlorat data på tidigare, så kanske det också är hög tid att fundera på backup? Du bör ha minst två kopior av all viktig data, och en av kopiorna bör vara någon annanstans än hemma hos dig (t.ex. hos en molntjänst för backup som Backblaze, IDrive, etc).

Permalänk
Medlem

Det är en bra ide att göra en image på den nuvarande disken du vill rädda information ifrån. Det kan krävas att man kopplar in disken mot datorn direkt och inte via USB. Så var det sist jag räddade filer från någon som också gjort liknande. Personen råkade koppla in sin disk i en mac dator och den gjorde knas med disken, minns inte hur men så blev det. Som tur var gjorde han inget med disken därefter utan frågade om hjälp och cirka 90% av bilder, fakturor och annat kunde räddas.

Jag använde Ontrack EasyRecovery då om jag inte minns fel, PM om du behöver mer info etc.

Alternativet kanske är att lämna in disken, värt betala pengar om det finns mycket viktig information där. Jag ger alltid rådet till folk att ha flera backuper av mycket viktig information. Det är så pass billigt idag med lagringsmedia, hårddiskar etc att det är värt säkerheten i att ha flertalet backuper.

Permalänk
Medlem

Tack för svar! får se vilket program det blir man ger sig på att testa. Vet att man ska ha backup osv men har bara inte blivit av att det har gjorts på precis allting som fanns utan en del finns sparat i moln och även en annan disk men väldigt mycket gör inte det tyvärr. Många av programmen som finns på marknaden kostar närmare 1000kr vilket känns ganska saftigt för att göra en återställning bara. Men recuva var ju helt klart billigast än så länge av förslagen. Frågan är ju bara om det är bra. Finns för många olika att välja på verkar det som eftersom alla ger olika alternativ. Har även hört bra om diskdrill och easeus men ja får fundera lite till och se om det kommer fler svar här kanske.

Visa signatur

Hp Pavillion Notbook DV9730 Intel Core 2 duo 2.0ghz, 3gb 333mhz ramminne, Nvidia Geforce 8600M GS 512mb grafikkort, 17" wide screen skärm, 320gb hdd + 500gb extern + 250gb extern osv..:D

Permalänk
Medlem

Om delar av $MFT är överskriven (NTFS metadata som håller ordning på filsystemet) så kommer det att göra ont för dig. Har du tur så kan det hitta trädgrenar där filerna i deras undemappar är oskadade men det gäller att få fatt på dessa vilket inte är så lätt.

Om starten på $MFT är överskriven så räkna med att det är 3-4 mappnivåer som är borta från roten räknat innan det hittar mappträn med räddningsbara filer och för filerna som inte hittas där så är det bara datascrape kvar vilket ger väldigt dålig kvalitet på filerna om dessa inte är nyligen defragmenterade. - du kommer också ha en situation med massor av anonyma filer (vi pratar om kanske flera hundra tusen filerutan namn, extension och datum) - speciellt om det är en systemdisk som skall räddas varav 99% av filerna är skräp och i den här jättestora höstacken finns det några guldnålar du vill ha fatt på - DET är jobbet att kunna kolla och välja ut filerna att behålla och kontrollera om dess innehåll är komplett eller om delar i filen har bytts ut till delar från andra filer...

Många av diskräddningsprogrammen man kan köpa så går det att prova i hur mycket och hur bra kvalitet det är på filerna den försöker rädda, men de är ofta spärrade så att bara enstaka provfiler kan sparas undan och också ofta storleksspärrade innan licens köps.

så ladda hem en bunt av sådana och betala den som verkar klara jobbet bäst - men räkna inte med några underverk utöver vad tex. recuva klarar av att få fram i filväg.

Oavsett utkomsten av detta så vet du nu varför backup görs och varför det är hög prioritet på det och inget som tål att slarvas med igen - det brukar behövas ett sådan case genomliden i livet innan man begriper det ända in i själen...

Permalänk
Medlem

Göra en avbild i Linux (Ubuntu / Linux Mint och distar som bygger på Gnome-paketen)

Från diskar (gnome-disk) kan man göra en diskavbild.

Välj från meny uppe i högra hörnet för att få hela disken inkl partitionstabellen, eller fån kugghjulen bredvid playknappen om du bara vill ha en enskild partition. Ingen partition på den aktuella disken ska vara monterad.

Välj ett lämpligt filnamn, som standard är namnet dagens datum och tid. Tänk även på att spara avbilden på en plats som är större än disken / partitionen du sparar, gärna 1GB eller mer.

Om du har utrymme, välj att komprimera avbilden när det är färdigt. I så fall kan du återställa den enkelt utan behöva läsa om den fysiska disk du försöker rädda. Tar.gz klarar att komprimera det outnyttjade utrymmet på en disk / partition rätt bra vilket gör att avbilden komprimeras mycket om det är lite använt. I Linux Mint Cinnamon:s filhanterare räcker det att högerklicka på en fil och välja "Komprimera ..."

Du kan sedan montera avbilden som en virtuell disk från menyn uppe till vänster.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon