Portforwarding i Mesh-nätverk (med potentiellt invalid intern ip-fel)

Permalänk
Medlem

Portforwarding i Mesh-nätverk (med potentiellt invalid intern ip-fel)

Jag har Telenor och deras i4882-router samt 3 stycken Deco M4 i mitt hus. Alla mina enheter är kopplade till Decosarna och de är i sin tur kopplade till routern.

När jag ska göra portforward, ställer jag då in porten på routern eller Decosarna? Jag antar routern, men jag frågar för säkerhets skull.

Om det nu är så att jag ska göra det på Telenor-routern så har jag lite problem för den ger mig felmeddelandet "Portmap index 1: Address XXX.XXX.XX.XXX not in any valid IP range." när jag ställer in min interna IP i portforwardingen. Vad gör man åt det?

Visa signatur

-=Acer Aspire V5-591G (NX.G5WED.063)=-

Permalänk
Medlem

Port forward gör man alltid på routern som är kopplad till internet i ett normalt nät.

IP range måste vara samma som ditt nät du kan inte hitta på egna ip adresser så on ditt lokala nät är 192.168.1.0/24 (nätmask 255.255.255.0)

så måste din PF vara inom 192.168.1.2-254. så din server eller dator måsta ha en ip inom detta span.

Är dina deco satta som Access Point mode eller router mode om det är det senare så är du dubbelnattad och gör portforwarding betydligt mer kompliserad och du bör fundera om du behöver Telenor routern.

Om du ger mig mer info kanske jag kan ge bättre svar.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X - Gigabyte Aorus Master 6800xt - Gigabyte B550 Aorus Pro-P - 64Gb@3600Mhz - 980 PRO, 970 EVO 2TB

Permalänk
Medlem

Jag hade ett problem förut där jag inte kunde öppna portar om inte routern kände av en enhet på den porten. Min andra router/AP som agerade mediabrygga blockerade. Så jag fick plugga in något direkt i den första med den manuella ip'n jag ville öppna, öppna porten i gränssnittet och sedan göra rockad igen.