Nybyggd dator ostabil + koppla ur och i skärmen.

Permalänk

Nybyggd dator ostabil + koppla ur och i skärmen.

Hej. Jag har 2 problem. Möjligt att dom sitter ihop. Men jag börjar med en lista på mina komponenter först
Asus maximus z790 formula
Intel i9 14900k
Asus rog 4080
Corsair dominator titanium 6600mhz cl32 16gb X 4
Deepcool 1000w psu
Samsung 980 pro 500gb m2
Samsung 980 pro 2tb m2
Nzxt kraken 360 elite cpu kylning
Lian li infinity fläktar x10 där 3 till cpu styrs direkt genom mb o resten genom lian li hubben.

Första problemet är att varje gång jag startar eller startar om datorn så blir skärmen typ grå när windows ska laddas in. Byter jag display port uttag bak på grafikkortet börjar det funka på skärmen oftast igen. Men känner inte att det är ett alternativ att göra hela tiden.

Andra problemet är att datorn över lag känns väldigt ostabil... den känns rätt seg o enkla saker som tex utforskaren osv slutar svarar etc.... händer också att den ger blueschreen ibland. Har dock inga felmeddelanden från dom men ska kolla mer noga på det ikväll när jag kommer hem.
Någon som har tips om vart jag bör börja felsöka?

Tack på förhand
Mvh Daniel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannhepannhe:

Hej. Jag har 2 problem. Möjligt att dom sitter ihop. Men jag börjar med en lista på mina komponenter först
Asus maximus z790 formula
Intel i9 14900k
Asus rog 4080
Corsair dominator titanium 6600mhz cl32 16gb X 4
Deepcool 1000w psu
Samsung 980 pro 500gb m2
Samsung 980 pro 2tb m2
Nzxt kraken 360 elite cpu kylning
Lian li infinity fläktar x10 där 3 till cpu styrs direkt genom mb o resten genom lian li hubben.

Första problemet är att varje gång jag startar eller startar om datorn så blir skärmen typ grå när windows ska laddas in. Byter jag display port uttag bak på grafikkortet börjar det funka på skärmen oftast igen. Men känner inte att det är ett alternativ att göra hela tiden.

Andra problemet är att datorn över lag känns väldigt ostabil... den känns rätt seg o enkla saker som tex utforskaren osv slutar svarar etc.... händer också att den ger blueschreen ibland. Har dock inga felmeddelanden från dom men ska kolla mer noga på det ikväll när jag kommer hem.
Någon som har tips om vart jag bör börja felsöka?

Tack på förhand
Mvh Daniel.

Har du ingen annan display port kabel du kan testa med för utesluta den biten till att börja med.