Windows 11 får enkelt gränssnitt till avancerade inställningar

Permalänk
Melding Plague

Windows 11 får enkelt gränssnitt till avancerade inställningar

Microsoft planerar att placera en rad tidigare dolda eller svåråtkomliga inställningar i det nya programmet Dev Home.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

"Under ”avancerad konfiguration” syns en inställning för att tillåta sökvägar längre än 260 tecken."
Vad i..? Är detta en artificiell begränsning?? Varför???

Angående dolda filer:
W7: Visa dolda filer i explorer är ett lättilgäbgligt reglage i explorer.
W10: Visa dolda filer i explorer är ett reglage i explorer som är lite omständigt att hitta.
W11: Visa dolda filer i explorer kräver ändring i regedit????
Hur tusan tänkte de här?

Edit: Eftersom folk inte läser två kommentarer ner innan de svarar: Jag vet nu att det jag skrev inte stämmer. Blev tydligen vilseledd av artikeln.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

"Under ”avancerad konfiguration” syns en inställning för att tillåta sökvägar längre än 260 tecken."
Vad i..? Är detta en artificiell begränsning??

För Legacy applikationer. Moderna applikationer behöver inte använda den begränsningen, du kan ha sökvägar upp till 32k on du vill.

Det är en DOS relik från förr, Windows försöker ofta bevara bakåtkompatibilitet mellan utgåvor då det finns många jättegamla system som skulle sluta fungera eller kräva patchning för moderna miljöer om det försvann. Själva antalet var bara något man bestämde, tror inte man hade en tekniskt begränsning annat än "640K ought to be enough for anybody"

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

"Under ”avancerad konfiguration” syns en inställning för att tillåta sökvägar längre än 260 tecken."
Vad i..? Är detta en artificiell begränsning?? Varför???

Angående dolda filer:
W7: Visa dolda filer i explorer är ett lättilgäbgligt reglage i explorer.
W10: Visa dolda filer i explorer är ett reglage i explorer som är lite omständigt att hitta.
W11: Visa dolda filer i explorer kräver ändring i regedit????
Hur tusan tänkte de här?

Behövs ingen ändring i regedit. Jag kan ändra den i folder options i Windows 11

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Så Windows har en inbygs Git klient nu. Så revolutionerande... 🙄

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Behövs ingen ändring i regedit. Jag kan ändra den i folder options i Windows 11
<Uppladdad bildlänk>

Okej. Har inte testat w11, gick bara på vad som atog i artikeln. ^^
Oavsett så finns min poäng kvar. De har gjort inställningar svårare att komma åt :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Okej. Har inte testat w11, gick bara på vad som atog i artikeln. ^^
Oavsett så finns min poäng kvar. De har gjort inställningar svårare att komma åt :/

Nej? Den finns på exakt samma ställe som i Windows 10/7. Om du inte testat W11 ska du inte uttala dig om saker. Eller vad för andra inställningar tänker du på?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

"Under ”avancerad konfiguration” syns en inställning för att tillåta sökvägar längre än 260 tecken."
Vad i..? Är detta en artificiell begränsning?? Varför???

Angående dolda filer:
W7: Visa dolda filer i explorer är ett lättilgäbgligt reglage i explorer.
W10: Visa dolda filer i explorer är ett reglage i explorer som är lite omständigt att hitta.
W11: Visa dolda filer i explorer kräver ändring i regedit????
Hur tusan tänkte de här?

Öppna Utforskaren, i verktygsraden > klicka på Visa, därefter Visa igen så finns alla inställningar för dolda filer och filnamns-tillägg. Mycket enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Angående dolda filer:
W7: Visa dolda filer i explorer är ett lättilgäbgligt reglage i explorer.
W10: Visa dolda filer i explorer är ett reglage i explorer som är lite omständigt att hitta.
W11: Visa dolda filer i explorer kräver ändring i regedit????
Hur tusan tänkte de här?

I KDE:s Dolphin på Linux: Visa dolda filer är ett högerklick och sen ett vänsterklick var som i filrutan.

LinuxFTW.

Permalänk
Medlem

När jag först läste nyheten trodde jag det handlade om inställningar för olika saker i systemet. Men när jag läser den igen så låter det som att detta handlar om inställningar som rör programmerare som använder "Dev Home". Typ, att ställa in saker som hjälper till vid utveckling. Det finns ingen länk till källan, men det dyker väl upp vad det handlar om snart på andra sidor.

Just hidden files och liknande saker är ju inte långt borta i explorer som det är nu, så inget nytt där.

Tänk om vi fick ändra fönsterdesign, fonter, mer inställningar i taskbaren, högerklickmenyn, m.m på ett enkelt sätt. Det skulle vara något.

Edit: Kanske tagit nyheten härifrån: https://www.windowslatest.com/2023/12/09/windows-11-is-gettin...

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Nej? Den finns på exakt samma ställe som i Windows 10/7. Om du inte testat W11 ska du inte uttala dig om saker. Eller vad för andra inställningar tänker du på?

Fast i bilden du skickade behöver du öppna ett separat config-fönstet?
I W7 var det bara attt teycka på drop down menyn "visa" sedan bocka i "show hidden". Definitivt enklare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Fast i bilden du skickade behöver du öppna ett separat config-fönstet?
I W7 var det bara attt teycka på drop down menyn "visa" sedan bocka i "show hidden". Definitivt enklare.

Nej. Öppnar Utforskaren trycker på de tre prickarna -> Options och sedan View. Exakt lika enkelt som i W7 eller W10.

Alternativt trycka på View och sedan Show -> Hidden Files

Du bör verkligen inte uttala dig om du inte testat W11

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Testpilot

Förstår inte vad Microsoft och Windows problem är att bara uppdatera Kontrollpanelen och passa på att slå ihop det med Power Toys.. Helt galet hur mycket de försöker gömma saker eller annars bara gör det krångligt (för alla).

Visst, mycket går att göra genom cmd och powershell, men poängen är att jag ska inte behöva använda det år 2023. Jag ska heller inte år 2023 behöva navigera genom 8 olika menyer för att komma åt inställningarna för strömprofiler och liknande..

Men jag ska väl vara glad att jag ens för möjligheten att ändra dessa saker — än så länge.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Microsoft 2015: Vi ska förenkla Windows genom att skapa nya förenklade kontrollpaneler och ta bort möjligheten att göra mer avancerade inställningar

Microsoft 2023: Vi ska göra fler avancerade inställningar tillgängliga i en ny kontrolpanel

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

..och till sommaren. "Se! Här är den tveklöst meningslösa nya win vi tvingar på dig om du vill hänga med (ofta att köpa) istället för att uppdatera nuvarande" ..rinse repeat. $#@!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Förstår inte vad Microsoft och Windows problem är att bara uppdatera Kontrollpanelen och passa på att slå ihop det med Power Toys.. Helt galet hur mycket de försöker gömma saker eller annars bara gör det krångligt (för alla).

Visst, mycket går att göra genom cmd och powershell, men poängen är att jag ska inte behöva använda det år 2023. Jag ska heller inte år 2023 behöva navigera genom 8 olika menyer för att komma åt inställningarna för strömprofiler och liknande..

Men jag ska väl vara glad att jag ens för möjligheten att ändra dessa saker — än så länge.

Nu håller jag med om att det är rörigt, sedan Windows 8 har vi fortfarande inte fått någon riktig lösning åt endera håll, ibland ska man hit, ibland dit.

Men samtidigt, för de flesta användare så behöver de nog i regel aldrig in och ändra på något sådant. Tanken verkar bara vara att man likt Apples produkter och Android ska klara sig med standardinställningarna. Lite jobbigare för oss andra dock, och kräver att man lägger ner lite tid på hur saker förändras och uppdateras över åren. Kunskapen från Windows 9x och XP är inte alltid användbar i våra dagar, även om just vart inställningen för att visa dolda filer ligger kvar i samma ruta sedan dess.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av JasBC:

I KDE:s Dolphin på Linux: Visa dolda filer är ett högerklick och sen ett vänsterklick var som i filrutan.

LinuxFTW.

Förutom att man kanske inte vill se det alternativet varje gång man högerklickar. Windows 11ftw

Permalänk
Testpilot
Skrivet av anders190:

Nu håller jag med om att det är rörigt, sedan Windows 8 har vi fortfarande inte fått någon riktig lösning åt endera håll, ibland ska man hit, ibland dit.

Men samtidigt, för de flesta användare så behöver de nog i regel aldrig in och ändra på något sådant. Tanken verkar bara vara att man likt Apples produkter och Android ska klara sig med standardinställningarna. Lite jobbigare för oss andra dock, och kräver att man lägger ner lite tid på hur saker förändras och uppdateras över åren. Kunskapen från Windows 9x och XP är inte alltid användbar i våra dagar, även om just vart inställningen för att visa dolda filer ligger kvar i samma ruta sedan dess.

Just den fetmarkerade biten är väl det jag stör mig på, att man gjort halvklara lösningar, där det inte är självklart om sakerna är flyttade till det "nya" gränssnittet eller om jag fortsatt lär gräva runt i gamla menyer.

Och jag köper att man försöker göra det hela lite mer strömlinjeformat likt hur de mobila ekosystemen ser ut, men även där är det busenkelt att komma åt lite mer avancerade saker. Som för Android, där klickar man tio gånger på systemversionen så låser man upp Utvecklaralternativ, och därifrån kan man pilla på det mesta i en enkel och överskådlig skroll-lista.

Det är väl här jag önskar att Microsoft tar sig i kragen:
Det är okej att "gömma undan" vissa funktioner för alldagliga användare, men för oss som önskar göra mer än att byta wifi eller ändra ljusstyrkan på skärmen, snälla samla alla dessa "power-funktioner" på ett enkelt och överskådligt vis istället för att man ska behöva böka runt i sjuttioelva olika menyer/vägstråk

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Hedersmedlem

Microsofts Windows-releaser har sedan Windows 8 varit ett jitter av olika gränssnitt, där MS aldrig riktigt "kommit ikapp" med sitt arbete att strömlinjeforma sitt OS. Troligtvis beror detta på att de bytt gränssnitt och versioner så relativt tätt. Jämför med Mac OS där allting är strömlinjeformat, men där man heller inte byter ut gränssnittet för varje ny version.

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem

HIttar ingenting längre i Win10/11. Men jag kan 98/ME/2K/win7 in och utantill.
Får hela tiden google hur man ändrar något i windows. Blir galen.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Nej. Öppnar Utforskaren trycker på de tre prickarna -> Options och sedan View. Exakt lika enkelt som i W7 eller W10.
<Uppladdad bildlänk>

Alternativt trycka på View och sedan Show -> Hidden Files
<Uppladdad bildlänk>

Huh, detta är ju dock en annan metod jämfört med vad du visade förra gången. Ser dock smidigare ut än i w10! Och marginellt mindre smidigt än w7.

Skrivet av jnsson:

Du bör verkligen inte uttala dig om du inte testat W11

Men lol.. mitt uttalande var baserat på vad artikeln skrev. Påstår du att den har fel får du gärna be Swec att rätta den. Tycker ändå det var en rimlig tolkning av följande:
"Här kommer både utvecklare och andra användare komma åt inställningar som tidigare behövde göras via Regedit, kommandoraden eller i vissa fall djupt ner i Kontrollpanelen. En kategori inställningar gäller Utforskaren, där enkla reglage kan slå på och av saker som att visa dolda filer, filändelser och fullständiga sökvägar i titelraden."

Permalänk
Ljusskygg
Skrivet av Najk:

Microsofts Windows-releaser har sedan Windows 8 varit ett jitter av olika gränssnitt, där MS aldrig riktigt "kommit ikapp" med sitt arbete att strömlinjeforma sitt OS. Troligtvis beror detta på att de bytt gränssnitt och versioner så relativt tätt. Jämför med Mac OS där allting är strömlinjeformat, men där man heller inte byter ut gränssnittet för varje ny version.

Verkar dock som att de är seriösa i Windows 11 att få allt på jämn mark, då det är det första OS de släppt på väldigt länge där i princip allt använder samma design

Det jag kan komma på just nu som är olikt är Group Policy, Disk Management, Computer Management, Control Panel
Det enda där jag kan se som skulle vilja se prioriteras där är Disk Management

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Annars är det ju bara att använda CMD för att visa filerna, då visas allt som vanliga filer och mappar, inte mörk skuggade.
Kör följande kommando.
attrib -h -r -s /s /d C:\*.*
Byta ut C:\ mot valfri disk.

Visa signatur

Moderkort: Asus X570-E Gaming, CPU: Ryzen 5800x, Kylning: Noctua D15S.chromax, Minne: Corsair Vengeance RGB PRO SL 32 GB 3600 MHz, PSU: EVGA 750W G2, Lagring: Sandisk 256 GB SSD (Systemdisk), M.2 Samsung 980 PRO 512GB (Spel), 4 mekaniska i olika storlekar + 4 externa usb diskar.
Chassi: Cheifetc Mesh ca-01b-bl-b Full Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Ibanez_:

Annars är det ju bara att använda CMD för att visa filerna, då visas allt som vanliga filer och mappar, inte mörk skuggade.
Kör följande kommando.
attrib -h -r -s /s /d C:\*.*
Byta ut C:\ mot valfri disk.

Ett ytterst dåligt förslag, det kommandot tar bort dold-flaggan, system-flaggan och read only-flaggan på alla filer i hela katalogen och dess underkataloger. Riskerar ha mycket stora konsekvenser på ditt OS då exempelvis alla dina systemfiler är markerade som just systemfiler för att garantera att ingen ändrar på dom. Skulle gissa att vissa Windows-tjänster slutar fungera helt och hållet också.

Och det finns mig veterligen inget enkelt sätt att återställa alla dessa parametrar efter att man kört det kommandot.