Permalänk

Köpa ett nytt grafikkort

Hej!

Jag ska köpa ett nytt grafikkort till datorn och sitter o funderar på två olika stycken.
Vilken skulle ni rekommendera att jag köper?

Gainward GeForce RTX 4060 Ghost
Grafikkort, PCIe 4.0, 8GB GDDR6
Eller
MSI GeForce RTX 3060 VENTUS 2X OC
Grafikkort, PCI-Express 4.0, 12GB GDDR6, Ampere

Vet inte riktigt vilken av dom som är bäst.

Permalänk
Medlem

Läs Sweclockers GPU-tester, liknande kort borde finnas med i dem.

Permalänk
Medlem

Vad ska du spela för spel i första hand? Det om något är avgörande i mitt tycke samt hur lång tid framöver du tänker det ska vara säkrat för nya titlar.

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk
Medlem

Beror på vad du ska spela. Men 8GB ram alternativet är lite lite.

Permalänk
Skrivet av Bazisten:

Beror på vad du ska spela. Men 8GB ram alternativet är lite lite.

Brukar spela csgo, deeprock galactic, baldur's gate, Batman, dying light och Lethal Company

Permalänk
Skrivet av Izenoz:

Vad ska du spela för spel i första hand? Det om något är avgörande i mitt tycke samt hur lång tid framöver du tänker det ska vara säkrat för nya titlar.

Brukar spela csgo, deeprock galactic, baldur's gate, Batman, dying light och Lethal Company

Permalänk
Medlem

Skulle rekommendera som tidigare att du tar en titt på prestandan hos båda korten i indexet för GPU’er hör på sweclockers.

Ser att prisklassen är omkring 4k för båda korten, bäst i 1080p, tänker du köra den upplösningen så är det hugget som stucket, finns det utrymme för att sträcka sig uppåt 3070Ti eller ett 3080 är det att föredra såklart för bättre prestanda/upplösning men om man bara tittar på dessa 2 kort så är 4060 bättre med omkring 15%, dock så har du bara 8GB minne där vilket kommer vara undermåligt i längre perspektiv.

3060, lite sämre, marginellt men betydligt bättre ram med 12GB.

Personligen skulle jag vänta och försöka uppgradera till tidigare nämnt 3070Ti/3080.

OBS! Jag är INTE superkunnig, detta är vad jag ser/läser/får ut av ekvationen.

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vargrg4545:

Hej!

Jag ska köpa ett nytt grafikkort till datorn och sitter o funderar på två olika stycken.
Vilken skulle ni rekommendera att jag köper?

Gainward GeForce RTX 4060 Ghost
Grafikkort, PCIe 4.0, 8GB GDDR6
Eller
MSI GeForce RTX 3060 VENTUS 2X OC
Grafikkort, PCI-Express 4.0, 12GB GDDR6, Ampere

Vet inte riktigt vilken av dom som är bäst.

Det här är svårslaget i prisklassen:
https://www.webhallen.com/se/product/362688-MSI-Radeon-RX-675...
Alternativt:
https://www.amazon.se/-/en/SWFT210-RADEON-6650-CORE-GAMING/dp...

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk

Tack, ska kolla in det