Permalänk

Ta väsentlig del så datorn ej startar.

Vad finns det för del man kan ta från en dator så den ej startar utan den delen (helst snabbt och smidigt).

Det jag själv kommer på är såklart el-sladden (tyvärr finns reserver så kommer ej funka) samma gäller tangentbord/mus/bildskärm.

Var själv inne på minnena, men då måste man in i burken. Finns det något annat?

Tanken är att den väsentliga delen ska va borta under dagen när man jobbar och fås tillbaka på kvällen.
Det gäller ett barns dator, som inte ska ha tillgång till datorn under dagen på skoldagar.

Permalänk
Medlem

Finns så man kan ställa in att den bara kan användas en viss tid i Windows Parental controls. Annars är väl minnesstickorna det smidigaste. Går inte starta utan dem.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Skrivet av dagas:

Finns så man kan ställa in att den bara kan användas en viss tid i Windows Parental controls. Annars är väl minnesstickorna det smidigaste. Går inte starta utan dem.

Hur funkar det där Windows Parental control? Är inte så insatt i det. Det finns inget sätt att kringgå det?
Funkar det på datorer som bara har en användare?

Permalänk
Medlem

Du kan kanske ställa in i BIOSen så att ett lösenord krävs vid start av datorn istället?

Permalänk
Moderator
Moderator

Känns som att det måste finnas smidigare mjukvaru-möjligheter för detta.
Hade inte rekommenderat att plocka ut och stoppa in minnen hundratals gånger om året..

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Vad för router har du? Många routrar går att ställa in tider och begränsningar till specifika enheter. Misstänker att datorn snabbt blir ointressant utan internet.

Permalänk
Medlem

Jag satte min dator att boota från en hårddisk utan operativsystem. Sedan använde jag F8 (beroende på moderkort osv) för att få fram bootmenyn och boota det jag skulle. Tejpade även för powerknappen och installerade ett program som låste DVD-spelaren så den inte gick att trycka ut....första barnet skulle trycka på allt. Sedan har det lugnat sig Allt beror ju också på barnets ålder och kunskaper.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

Kör själv med begränsat konto till barnen och allt kopplat till family saftey appen, skit smidigt att kunna blockera både vissa program samt kunna sätta specifika tider och kunna låsa datorn närsom.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Skrivet av adde318:

Vad för router har du? Många routrar går att ställa in tider och begränsningar till specifika enheter. Misstänker att datorn snabbt blir ointressant utan internet.

Finns redan, men tyvärr går det att kringgå routern har vi upptäckt.

Permalänk
Medlem

Bitlocker eller liknande ger ju möjligheter att stoppa även den mest motiverade ynglingen.

Permalänk
Skrivet av norrby89:

Kör själv med begränsat konto till barnen och allt kopplat till family saftey appen, skit smidigt att kunna blockera både vissa program samt kunna sätta specifika tider och kunna låsa datorn närsom.

Det är ingen familjedator annars hade det nog funkat med olika konton med begränsningar.

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Bitlocker eller liknande ger ju möjligheter att stoppa även den mest motiverade ynglingen.

Va är det för något?

Permalänk
Medlem

Flippa knappen bak på PSUn - beroende på om ungen är begåvad eller ej.

Permalänk
Skrivet av Daemon:

Känns som att det måste finnas smidigare mjukvaru-möjligheter för detta.
Hade inte rekommenderat att plocka ut och stoppa in minnen hundratals gånger om året..

Finns det någon mjukvara man kan installera som sen inte går att avinstallera utan t ex. kod?
Datorn har bara en användare.

Permalänk
Skrivet av Sinery:

Flippa knappen bak på PSUn - beroende på om ungen är begåvad eller ej.

Den gubben går inte här tyvärr, annars hade det vart smidig lösning.

Permalänk
Kontot avslutas

Windowslösenord?

Permalänk
Rekordmedlem

Det finns flera mjukvaror som låser den ock ska du ha ett fysiskt skydd så montera en nyckel brytare i stället för startknappen för då krävs demontering för att gå runt det.
Ta inte bort nån komponent likt minne för de är inte tänkta för hanteringen utan nått lär gå sönder

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Vad sägs om att sätta dit en sån här som startknapp? Nyckeln fås vid behov och ser rätt coolt ut

Visa signatur

| Stationär: 6900 XT, 5800X3D | Laptop: Asus UX32A | Nas: Synology DS1813+ | Smarthem: Homey |

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheRedLightning:

Det är ingen familjedator annars hade det nog funkat med olika konton med begränsningar.

Det behöver inte finnas flera konton på den fysiska datorn för att aktivera det.

Om du är admin för familjekontot så kan du genom ditt konto bestämma vilka begränsningar som ska gälla för de kontona som ingår i familjekontot.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheRedLightning:

Va är det för något?

Windows egna kryptering för hårddisken.
Gör så att det krävs ett lösenord för att kunna boota.

Permalänk
Medlem

Strömsladden?!

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheRedLightning:

Det är ingen familjedator annars hade det nog funkat med olika konton med begränsningar.

Va? Jag har så till båda grabbarnas datorer.

Bara att göra ett ms konto och ange deras riktiga ålder alternativt yngre ålder om dom är 13 eller äldre.
Så att det inte är en "familjedator" spelar absolut ingen roll.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Sätt SSDn i externt chassi och kör över USB, M.2 diskar är ju smidiga och lätta att ta med. Har ungen eget USB minne går det i och för sig att boota från ett sånt med om dom har lite tekniskt kunnande.

Permalänk
Medlem

Kan man inte göra så att det bara går att logga in på Windows om man har ett USB-minne med nyckel inkopplad?

Permalänk
Sötast

Installera templeos på datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheRedLightning:

Det är ingen familjedator annars hade det nog funkat med olika konton med begränsningar.

Du bör definitivt ha ett admin-konto (microsoft-konto) som inte barnet använder/har lösenord till. Barnet bör ha user-konto (microsoft-konto), ej admin.

Permalänk
Medlem

Tändninglås kommer jag att tänka på liknande denna. Har varit lite sugen på att göra något liknande själv som en rolig grej.

Visa signatur

Chassi: A4-H2O Mobo: Strix Z390-I CPU: 9700K AIO: EK-AIO 240 RAM: Kingston Fury 3200MHz CL16 2x16GB GPU: 4090 FE PSU: ROG Loki 1000W SSD: 1x 970 EVO 500GB, 1x 660P 2TB Tgb: Mecha Mini (MX black) Mus: Pro X Superlight Skärm: G8 OLED, LG 34GK950G

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Bitlocker eller liknande ger ju möjligheter att stoppa även den mest motiverade ynglingen.

Skrivet av TheRedLightning:

Va är det för något?

Disk kryptering microsoft erhåller i enterprice och pro versionerna av win 10/11

Kör ni home så tror jag iaf inte detta kommer med datorn.

Kommer krävas ett lösenord innan datorn äns kan boota.

Går även sätta upp att låsas upp med en usbnyckel har jag för mig som måste sättas i vid uppstarten.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Skulle man inte kunna använda en USB-ansluten fingeravtrycksläsare för inloggning? Barnet känner inte till lösenordet, utan använder alltid fingeravtrycksläsaren. När man inte vill att barnet ska kunna logga in tar man fingeravtrycksläsaren.

Tillägg: eller ännu bättre, köra med RFID-inloggning eller liknande, om inte de systemen är orimligt dyra. Ta RFID-brickan när barnet inte får använda datorn.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk

Sådan här problemlösning tenderar att bli så himla krångligt. Tänk om de bara lyssnade och gjorde som man sa. Det gäller även vuxna barn. Lättare blir det inte.

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.