Tredjepartsbatteri som inte är skräp? mbp 13" 2014

Permalänk
Medlem

Tredjepartsbatteri som inte är skräp? mbp 13" 2014

Batteriet har börjat svullna i min mbp 13" från 2014.

Jag vet att tredjepartsbatterierna till både iPhone och macbooks ofta är av undermålig kvalitet och slutar fungera inom 1-2 år. Sett det flertalet gånger hos vänner som valt att göra snålbyten.

Men när jag pratade med macforum ville de ha över 5000kr för att byta batteriet i min maskin. Jag var beredd att betala extra för att få ett originalbatteri, men inte så mycket.

Hade hoppats att ifixit sålde hyggliga batterier, men när jag läste recensioner och googlade, såg det ut som den "vanliga" kvalitén som jag själv sett, nämligen att batterierna tappar kapacitet snabbt och många lägger av helt inom 1-2 år.

Finns det något tredjepartsbatteri som är hyggligt? Alternativt, finns det auktoriserade reparationsställen som inte tar så hutlöst betalt?

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk

Problemet är att apple inte tillhandahåller batterier till 3e part reparatörer utan det du får är något kinesium halvfabrikat från typ aliexpress eller ett begagnat apple batteri från en skrotad dator/platta/telefon du får från andra reparatörer än de officiella apple reparatörerna.

Så vill du ha ett ok batteri är det officiell apple reparatör som gäller och öppna plånboken eller köpa kinesium tills du hittar ett som faktiskt håller vad som står på klisterlappen.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Jag antar att du har en Retina Macbook Pro? Vill minnas att när Apple bytte batterier i de så bytte de hela topcovern, ink tangentbord och trackpad och inte bara batteriet. Därför reparationen är så dyr. Macforum verkar dock salta på priset ytterligare. Apple själva erbjuder inte byte på 2014s modell längre men de byter på 2015(Retina) och där tar de 3245 kr.

Permalänk
Medlem

Vill du inte betala Apples hutlösa priser men ej heller ha kinesium så är väl den första välrenommerade leverantören som jag kommer att tänka på iFixit:
https://eustore.ifixit.com/products/macbook-pro-13-retina-lat...

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayhem SWE:

Vill du inte betala Apples hutlösa priser men ej heller ha kinesium så är väl den första välrenommerade leverantören som jag kommer att tänka på iFixit:
https://eustore.ifixit.com/products/macbook-pro-13-retina-lat...

Jag nämnde ifixit i min trådstart. Som jag skrev läste jag på mig en del innan jag valde bort dem.

Skrivet av Rouge of Darkness:

Problemet är att apple inte tillhandahåller batterier till 3e part reparatörer utan det du får är något kinesium halvfabrikat från typ aliexpress eller ett begagnat apple batteri från en skrotad dator/platta/telefon du får från andra reparatörer än de officiella apple reparatörerna.

Helt medveten om detta, vilket går att läsa ut från trådstarten där jag diskuterar just originalbatterier kontra tredjepart. Hade jag inte haft koll på det här hade jag frågat "var kan jag beställa originalbatterier till min macbook?" istället för att fråga om det finns något hyggligt tredjepartsalternativ.

Skrivet av Rouge of Darkness:

Så vill du ha ett ok batteri är det officiell apple reparatör som gäller och öppna plånboken eller köpa kinesium tills du hittar ett som faktiskt håller vad som står på klisterlappen.

Jag skapade tråden för att få förslag på tredjepartsbatterier som inte är skräp.
Har du koll på en auktoriserad reparatör som tar betydligt mindre än 5000kr betalt eller vet ett märke av tredjepartsbatterier som är hyggligt, får du gärna dela med dig.

"köp ett originalbatteri" & "Testa alla tredjepartsbatterier på marknaden" är inte hjälpsamma tips, då det framgår från trådstarten att det är precis vad jag vill undvika. Dvs, inte betala orimligt mycket (5000+) eller chansa på att köpa skräp.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Skrivet av sniglom:

Jag nämnde ifixit i min trådstart. Som jag skrev läste jag på mig en del innan jag valde bort dem.

Du får köpa å byta kinesiumbatteri ofta eller överge datorn iom att uppenbarligen inte äns apple själva längre lagar dem längre.

Troligen tillverkas inte äns batterierna längre så hittar du ett orginal är det antingen begagnat eller en hyllvärmare eller att reparatören helt enkelt ljuger och monterar nån kinesiumkopia men tar betalt för orginal.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Minns ni när man kom på iden att laga sin 9 år gamla pc notebook?
Det är väl ändå rätt bra betyg även om det är surt att batteriet inte spelar med längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

"köp ett originalbatteri" & "Testa alla tredjepartsbatterier på marknaden" är inte hjälpsamma tips, då det framgår från trådstarten att det är precis vad jag vill undvika. Dvs, inte betala orimligt mycket (5000+) eller chansa på att köpa skräp.

Lugn nu

Antagligen inte hjälpsamt men hen som skrev ville få fram en poäng, nämligen den att: Du kommer nog inte få nått bättre alternativ än att chansa...

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

Vet du någon tillverkare av tredjepartsbatterier som är hyggliga, dela gärna med dig.
Vet du någon auktoriserad reparatör som tar betydligt mindre betalt än macforum, dela gärna med dig.

Jag behöver inte hjälp med något annat.

Skrivet av Rouge of Darkness:

Du får köpa å byta kinesiumbatteri ofta eller överge datorn iom att uppenbarligen inte äns apple själva längre lagar dem längre.

Tack. Har du förslag på ett hyggligt kinesiumbatteri får du gärna tipsa om detta.

Skrivet av Rouge of Darkness:

Troligen tillverkas inte äns batterierna längre så hittar du ett orginal är det antingen begagnat eller en hyllvärmare eller att reparatören helt enkelt ljuger och monterar nån kinesiumkopia men tar betalt för orginal.

Det som diskuteras i denna tråd är byten via auktoriserad reparatör eller att beställa bättre tredjepartsbatterier. Några ljugande reparatörer är inte inblandade och det sämsta av kinesium är precis vad som ska undvikas.

Om du inte vet någon billig auktoriserad reparatör eller något hyggligt tredjepartsbatteri, så kan du inte hjälpa mig i denna tråd.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Skrivet av sniglom:

Vet du någon tillverkare av tredjepartsbatterier som är hyggliga, dela gärna med dig.
Vet du någon auktoriserad reparatör som tar betydligt mindre betalt än macforum, dela gärna med dig.

Jag behöver inte hjälp med något annat.

Tack. Har du förslag på ett hyggligt kinesiumbatteri får du gärna tipsa om detta.

Det som diskuteras i denna tråd är byten via auktoriserad reparatör eller att beställa bättre tredjepartsbatterier. Några ljugande reparatörer är inte inblandade och det sämsta av kinesium är precis vad som ska undvikas.

Om du inte vet någon billig auktoriserad reparatör eller något hyggligt tredjepartsbatteri, så kan du inte hjälpa mig i denna tråd.

Alla 3e part monterar kinesium eller begagnade batterier och alltid gjort iom att apple aldrig sålt delar till sina datorer utom till sina egna reparatörer så du har typ inget annat val än hoppas på att du får ett skapligt direkt på första försöket från 3e part.

Så annars är nog macforum om de är auctoriserade som gäller isf. Vet ej om de är eller inte.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

En fråga. Du skriver att Macforum vill ha 5000:- för att byta batteriet. Hur mkt vill de ha för att enbart sälja batteriet till dig istället? så genomför du helt enkelt monteringen själv. Borde ju bli billigare.

Visa signatur

Cooler Master budget case, i7 8700, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnvlad:

En fråga. Du skriver att Macforum vill ha 5000:- för att byta batteriet. Hur mkt vill de ha för att enbart sälja batteriet till dig istället? så genomför du helt enkelt monteringen själv. Borde ju bli billigare.

Själv har jag aldrig fått köpa loss reservdelar från något auktoriserat reparationsställe. Tror det räknas som avtalsbrott mot Apple i och med hur distributionen av reservdelar fungerar. På sin höjd har jag lyckats få loss några skruv.

Om du vet något auktoriserat reparationsställe som säljer delar löst tar jag gärna tips.

Skrivet av Rouge of Darkness:

Alla 3e part monterar kinesium eller begagnade batterier och alltid gjort iom att apple aldrig sålt delar till sina datorer utom till sina egna reparatörer

Jag är införstådd i hur distributionskedjan fungerar och det är därför trådstarten frågar efter:
1. billigare auktoriserad reparatör för originalbatterier (än den jag hittat).
2. hyggligt tredjepartsbatteri

Ingenstans har det nämnts att jag skulle lämna datorn till någon tredje part. Blir det det ett batteri från tredje part gör jag installationen själv.

Skrivet av Rouge of Darkness:

så du har typ inget annat val än hoppas på att du får ett skapligt direkt på första försöket.

Att det blint går att köpa produkter på chans är vad jag vill undvika. Tanken med tråden var att någon på forumet skulle ha bättre koll på tredjepartsbatterier eller billiga auktoriserade reparatörer än vad jag har.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB