Vilken webbläsare använder du?

Permalänk
Medlem

Vilken webbläsare använder du?

Som rubriken lyder, vilken webbläsare använder du och varför? Själv kör jag med Brave på alla mina enheter, mobil iPad, dator och Asus Ally. Tycker att den är bra förutom att den har börjat krascha regelbundet på iPaden...

Visa signatur

💻Legion 5 Pro | Ryzen 7 5800H | GeForce RTX 3070 | 32GB RAM | 2560x1600 165hz |
🎮 ASUS Rog Ally | AMD Ryzen™ Z1 Extreme | 16GB RAM | Crucial P3 2TB SSD |
📸 Sony A6400 | Alldeles för många objektiv |
📱 ASUS Zenfone 9

Permalänk
Medlem

Firefox på datorerna och Kiwi på telefonen.

Visa signatur

MSI MPG X570S Edge Max Wifi, Ryzen 7 5800X3D, ASUS RTX 3080 TUF OC, 32GB Kingston Renegade, SoundBlaster Z, Corsair RM750x

Permalänk
Medlem

Fajjerfåcks

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem

Kan inte vara många som använder Safari på Windows (tråden är placerad i Windows-forumet).

Permalänk
Medlem

Firefox. Har alltid gillat den webbläsaren sedan jag blev tipsad om den för typ 15 år sedan

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Kört Firefox i många år nu.

Permalänk
Medlem

Firefox alla dar i veckan på datorn, kör Brave på mobilen då den rensa bort mycket adblocks och dylik.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Firefox ända sedan version 3, med några byten här och där genom åren, främst när Google släppte Chrome och innan de förstörde webbläsaren med tonvis av spårning och annan idioti.

Jag älskar FOSS och Firefox är FOSS. Plus, man har mycket mer kontroll över hur webbläsaren ska agera enligt ens egna konfigurationer.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Kan inte vara många som använder Safari på Windows (tråden är placerad i Windows-forumet).

Jag antar att de flesta gör som jag, och bara öppnar "Aktiva trådar"-flödet. Då ser man inte vilket underforum en tråd ligger i (eller jo, det går att se men man tänker inte i de termerna).

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Inaktiv

Brave i både dator, surfplatta och mobil.

Permalänk
Medlem

Firefox primärt, Chrome sekundärt.

Permalänk
Medlem

Firefox för att den nuförtiden är lika snabb som chrome, även med 20+ extensions, men mest för multi account containers + tab containers. Innan de bytte motor använde jag Vivaldi, men gick som sagt tillbaka till Firefox när de gjorde det.

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem

Jag har använt firefox sedan juni 1995 då det hette netscape 1.1 och kommer förmodligen hålla kvar vid eldräven så länge den finns. Likadant med thunderbird för mailen. Givetvis firefox i mobilen också.

Permalänk
Medlem

Hoppar mellan olika på min laptop, just nu kör jag Thorium.
Men annars är det Brave eller Firefox.

Permalänk
Medlem

Vad fasiken är Mozilla (förutom företaget)?
Trodde det var Firefox som menades med det.

Jajja, Firefox sedan typ version 2 eller 3.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Chrome, för lat för att byta till något annat. Försvinner möjligheten att blocka reklam så byts den ut illa kvickt dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Vad fasiken är Mozilla (förutom företaget)?

En stiftelse som finansieras av Google.

Permalänk
Medlem

Firefox både privat och på jobbet. Det behövs verkligen en motpol till alla Chromium-varianter.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Firefox på Windows, Samsung Browser på Android (adressfält och tabs i botten).

Permalänk
Medlem

Chrome men försöker gå över till Firefox då den verkar bättre på många saker.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Opera, musgester <3

Permalänk
Medlem

Vivaldi. Försökte byta till Firefox för någon månad sedan när jag fick temporära problem med Vivaldi (körde tidigare deras snapshots, nu stable) men går bara inte för mig p.g.a. alla "creature comforts" som mouse gestures och att kunna dölja absolut alla saker som addressfält on-the-fly så att bara tabs + content visas.

Ja Firefox har ett tillägg för mouse gestures men den funkar inte överallt och saknar stöd för vad jag vill göra, det är ingenting som skaparna av tillägget kan fixa eftersom det är begränsningar i Firefox som hindrar. Exempelvis går det inte att använda mouse gestures på sidor som "tillhör" webbläsaren (tänk start sidan eller about:config), det går inte att visa och dölja bookmarks via mouse gestures, det går inte att dölja och visa addressfältet via mouse gestures. Försökte ändå vänja mig i några dagar men gick inte.

Om de fixar native stöd för mouse gestures eller fixar så att tillägg faktiskt tillåts göra saker OCH fixar att bookmarks och addressfältet kan visas och döljas via mouse gestures så kommer jag försöka mig på Firefox igen.

Permalänk
Medlem

Körde Brave ganska länge men har nu gått över till Vivaldi sedan några veckor.

Efter ominstallation av Windows så vägrade Brave komma ihåg mitt inlogg till Facebook, och jag var tvungen att logga in varje gång, och jag fick massa säkerhetsvarningar från FB att en ny enhet har loggat in varje gång. Verkar vara ett känt problem om man googlar på det men hittade ingen lösning just då så det fick bli Vivaldi istället.

Mycket nöjd med bytet, känns t.o.m. aningen snabbare än Brave men kanske är placebo. Gillar att man kan ändra på det mesta så det passar en själv!

Visa signatur