Permalänk
Medlem
Skrivet av Nalle-Puh:

Musk drar ur pluggen och lämnar Sverige svårare än så är det inte. Angående det här med facket så klarade jag mig igenom hela arbetslivet utan en enda dag som medlem.

Good bye and good riddande till Elon Musk ifall han vägrar ge sina anställda rättvisa villkor. Det finns ju andra länder där han kan sälja sina elbilar. Få se hur det går i Tyskland sen.

Och vilken hjälte du är, som kan framhärda i att du aldrig under hela ditt arbetsliv har fattat det här med att man är starkare tillsammans. Har du fått din trämedalj från Svenskt näringsliv ännu?

Håller du dig undan från tjänstepensionen också, nu när du lyckats hålla dig undan från facket hela ditt arbetsliv?

Permalänk
Skrivet av tintinj:

Du klarade det ja, men alla de som inte har pondus att tala för sig själva och begära högre lön än vad ett kollektivavtal skulle givit? Eller samma personer om de hamnat på ett av alla företag som drivs av ohederliga sociopater och chefen bestämmer sig för att sänka deras lön, tvinga dem att ta max en vecka semester i sträck och bara de veckor på året som chefen bestämmer? Eller där chefen vägrar ge dem arbetskläder som krävs för att de ska kunna utföra sitt arbete?

Facklig verksamhet och kollektivavtal gör att även den som inte är framfusig och självsäker blir rättvist behandlad och OM någon hamnar på ett företag som styrs av känslokalla och mentalt outvecklade män som Musk så finns facket där för att den anställde faktiskt har de rättigheter som normala människor tycker borde vara en självklarhet. Det finns gott om exempel på svenska företag där de anställda behandlats som slitvaror för att ägarna ska kunna tjäna optimalt med pengar. Det är enkelt att leta upp bevis för det både i artiklar och anmälningar. Bara en kapitaldrivande blind chef-wannabe skulle förneka det.

Varför väljer man från första början att ta ett jobb "på ett företag som styrs av känslokalla och mentalt outvecklade män som Musk" svårt att börja gnälla efter att man tackat ja till jobbet. Ditt inlägg låter lite som anställning på skyddad verkstad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nalle-Puh:

Varför väljer man från första början att ta ett jobb "på ett företag som styrs av känslokalla och mentalt outvecklade män som Musk" svårt att börja gnälla efter att man tackat ja till jobbet. Ditt inlägg låter lite som anställning på skyddad verkstad

För att man behöver ett jobb, och för att det inte är någon större skillnad mellan olika företag annat än vad arbetarna har lyckats kämpa sig till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Kollektivavtal, ja
Anställda 115 stycken

De som inte är anslutna är inte lika duktiga på att löneförhandla, speciellt då vi i facket ser anslutnas löner.
Vid revisioner delar och försöker vi få jämnare lön mellan montörerna.

Individuella löner alltså? Och ni som är anslutna gaddar ihop er? Då är det ju inte så att det är enbart pga de inte är anslutna som de har lägre löner. Är du helt tvärsäker på att alla icke anslutna har lägre löner än anslutna? Du kan ju inte se dem och de är kanske inte så villiga visa heller.

Nog om det, jag ville mest bara få ett klargörande för det lät lite märkligt.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av tEan:

Vet inte varför du svamlar så mycket i dina svar och trycker på ordet duktig hela tiden?,det där med ”att försöka lura dej själv” är bara otydligt ordbajseri. Så tar vi det igen: Facken har spelat ut sin roll sedan sent 60-tal och är nu endast ett maktverktyg för deras hussar såssarna.Arbetslagen är väldigt stark i Sverige varav fack är överflödiga. Förhandlingar med arbetsgivare sköts med fördel av den ansatte själv.Som du ser har jag rätt.

Förövrigt tror jag du är fackligt anställd,ingen skulle försvara facken så hårt om den inte var avlönad av densamme.

Du svamlar, svensk arbetsrätt bygger på att facken och arbetsgivarorganisationerna finns. Vill man ändra detta får man ändra svensk arbetsrätt och de lagar som omfattar arbetsrätten. Det är ingen intresserad av inte ens du verkar det som. Du lever i en bubbla där du är perfekt och alla klarar sig själva, verkligheten ser inte ut så.

Att jag är för en jämlik arbetsmarknad gör mig inte till avlönad av facket däremot kan jag se vilka fördelar jag fått på min arbetsplats tack vare det fackförbund som företräder mig på arbetsplatsen i förhandlingar. Eftersom jag inte tror mig vara den bästa förhandlaren gud har skapat så ser jag också vad i avtalet jag inte hade ens drömt om att få med innan jag sett det på papper. Alltså, jag har ett bättre avtal än jag hade kunnat förhandla fram själv och många med mig ser detta i sina avtal. Vissa kan inte ens läsa avtal, kanske är därför de inte är medlemmar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lofen:

Du svamlar, svensk arbetsrätt bygger på att facken och arbetsgivarorganisationerna finns. Vill man ändra detta får man ändra svensk arbetsrätt och de lagar som omfattar arbetsrätten.

Tycker du inte själv att det är rätt sjukt, att en organisation som facket så att säga har lyckats lagstifta sig själva in i svensk arbetsrätt?

När man pratar om religionsfrihet t.ex så pratar man ju också om friheten att inte behöva böja sig för någon religion.

Jag vågar också påstå att jag kan ge exempel på där du och andra här (generaliserat utifrån vad det här är för typ av forum) skulle ta avstånd från liknande yttringar.

T.ex. att/när intresseorganisationer går in och får igenom lagstiftning om ”privatkopierings-avgifter”, för att nämna en.

Skrivet av Lofen:

Att jag är för en jämlik arbetsmarknad gör mig inte till avlönad av facket däremot kan jag se vilka fördelar jag fått på min arbetsplats tack vare det fackförbund som företräder mig på arbetsplatsen i förhandlingar. Eftersom jag inte tror mig vara den bästa förhandlaren gud har skapat så ser jag också vad i avtalet jag inte hade ens drömt om att få med innan jag sett det på papper. Alltså, jag har ett bättre avtal än jag hade kunnat förhandla fram själv och många med mig ser detta i sina avtal. Vissa kan inte ens läsa avtal, kanske är därför de inte är medlemmar...

Du har alltså i din ”svaghet” (jag menar ingenting elakt med det, jag försöker bara vara tydlig i vad du faktiskt säger) vänt dig till, och betalat en organisation som sätter maktmedel och kraft bakom hot?

Hur kan du/ni inte se vad detta är?

Det är väl också här vi skiljer oss, för jag är inte för en jämlik arbetsmarknad. För mig är det som att säga att man vill ha ett jämlikt Vasalopp.

Jag vill ha en rättvis arbetsmarknad, men det är något helt annat.
På en jämlik arbetsmarknad tjänar du och jag lika mycket trots att du presterar dubbelt så bra som jag, på en rättvis arbetsmarknad tjänar du dubbelt så mycket eftersom du presterar dubbelt så mycket.

Och för 50 år sedan, i ett industrialiserat Sverige när alla stod på bandet, variationerna var små eftersom det löpande bandet inte tillät så mycket variation, och det spelade inte ens någon roll om du var en sur och grinig j*vel som ingen ville ha med att göra. Där,då, kan pratet om en ”jämlik arbetsmarknad” möjligtvis vara relevant, men den realiteten existerar knappt längre.

Permalänk
Skrivet av Iskra:

Good bye and good riddande till Elon Musk ifall han vägrar ge sina anställda rättvisa villkor. Det finns ju andra länder där han kan sälja sina elbilar. Få se hur det går i Tyskland sen.

Och vilken hjälte du är, som kan framhärda i att du aldrig under hela ditt arbetsliv har fattat det här med att man är starkare tillsammans. Har du fått din trämedalj från Svenskt näringsliv ännu?

Håller du dig undan från tjänstepensionen också, nu när du lyckats hålla dig undan från facket hela ditt arbetsliv?

Tjänstepension har jag och det här med att vara med i facket är ju helt upp till var och en att välja och jag valde att inte vara med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Tycker du inte själv att det är rätt sjukt, att en organisation som facket så att säga har lyckats lagstifta sig själva in i svensk arbetsrätt?

Nu är det ju inte facken som har lagstiftat det har ju riksdagen gjort enligt det demokratiska system vi har i Sverige. Vill du ändra det är det bara att starta ett parti och börja samla röster, inte ens turbo verkar vilja ändra i dagsläget och det säger mycket om stödet hos nuvarande system.

Citat:

När man pratar om religionsfrihet t.ex så pratar man ju också om friheten att inte behöva böja sig för någon religion.

Jag vågar också påstå att jag kan ge exempel på där du och andra här (generaliserat utifrån vad det här är för typ av forum) skulle ta avstånd från liknande yttringar.

T.ex. att/när intresseorganisationer går in och får igenom lagstiftning om ”privatkopierings-avgifter”, för att nämna en.

Nu håller oss till ämnet fackföreningar.

Citat:

Du har alltså i din ”svaghet” (jag menar ingenting elakt med det, jag försöker bara vara tydlig i vad du faktiskt säger) vänt dig till, och betalat en organisation som sätter maktmedel och kraft bakom hot?

Så att jag som enskild individ ska stå mot arbetsgivaren med finansiella muskler ibland motsvarande en stad i vissa fall motsvarande hela länder utan någon vid min sida? Dessutom är företagen organiserade i föreningar också, som genomför lobbying gentemot riksdag och regering. Ska jag på riktigt enligt dig stå ensam mot dem?

Citat:

Hur kan du/ni inte se vad detta är?

En lösryckt mening?

Citat:

Det är väl också här vi skiljer oss, för jag är inte för en jämlik arbetsmarknad. För mig är det som att säga att man vill ha ett jämlikt Vasalopp.

Nu blandar du ihop saker, facket jämnar ut makten mellan köparen och säljaren på arbetsmarknaden. Alltså mellan arbetsgivare och arbetare

Citat:

Jag vill ha en rättvis arbetsmarknad, men det är något helt annat.
På en jämlik arbetsmarknad tjänar du och jag lika mycket trots att du presterar dubbelt så bra som jag, på en rättvis arbetsmarknad tjänar du dubbelt så mycket eftersom du presterar dubbelt så mycket.

Alla mina jobb i land de senaste 18 åren har varit på arbetsplatser med individuell lönesättning

Citat:

Och för 50 år sedan, i ett industrialiserat Sverige när alla stod på bandet, variationerna var små eftersom det löpande bandet inte tillät så mycket variation, och det spelade inte ens någon roll om du var en sur och grinig j*vel som ingen ville ha med att göra. Där,då, kan pratet om en ”jämlik arbetsmarknad” möjligtvis vara relevant, men den realiteten existerar knappt längre.

Därför har också kollektivavtalen ändrats till individuell lönesättning. Utöver det så finns det många som inte syns och hörs men ändå får mycket gjort trots att du inte märker det. Om en arbetare inte gör sitt jobb är det upp till chefen att antingen åtgärda problemet eller avskeda personen om det inte blir någon bättring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Individuella löner alltså? Och ni som är anslutna gaddar ihop er? Då är det ju inte så att det är enbart pga de inte är anslutna som de har lägre löner. Är du helt tvärsäker på att alla icke anslutna har lägre löner än anslutna? Du kan ju inte se dem och de är kanske inte så villiga visa heller.

Nog om det, jag ville mest bara få ett klargörande för det lät lite märkligt.

Nej inte alla, de ville inte ge ut det. Utan snittet
Jag vet att ett par av dem har högre än mig 😊

Sen står det i avtalet att individuell lönesättning skall finnas baserad på 4 parametrar.
Vi kan också kalla till extra revisioner 😁

https://www.sef.se/arbetsgivare/lonerevision/

Nu är väl SEF ganska starka iofs...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lofen:

Nu blandar du ihop saker, facket jämnar ut makten mellan köparen och säljaren på arbetsmarknaden. Alltså mellan arbetsgivare och arbetare.

På mitt jobb genererar jag en vinst på x antal 100.000kr till min arbetsgivare, jag sitter på all makt i den relationen inom det utrymmet såklart).

Jag förstår inte hur ni har kommit fram till den skeva maktbalans ni påstår finns på arbetsmarknaden. Men jag gissar att facket spelar in, och jag tror inte det är en slump att facken är riktigt starka inom skattefinansierade verksamheter, där löneförhandlingar egentligen handlar om mer pengar från pappa staten.

Det är faktiskt inte svårare än så. Om jag inte gjorde det (eller om jag var lätt att ersätta, vilket ju alltså innebär att det inte är jag som genererar den vinsten) så är ju inte lösningen att ta in facket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

På mitt jobb genererar jag en vinst på x antal 100.000kr till min arbetsgivare, jag sitter på all makt i den relationen inom det utrymmet såklart).

Jag förstår inte hur ni har kommit fram till den skeva maktbalans ni påstår finns på arbetsmarknaden. Men jag gissar att facket spelar in, och jag tror inte det är en slump att facken är riktigt starka inom skattefinansierade verksamheter, där löneförhandlingar egentligen handlar om mer pengar från pappa staten.

Det är faktiskt inte svårare än så. Om jag inte gjorde det (eller om jag var lätt att ersätta, vilket ju alltså innebär att det inte är jag som genererar den vinsten) så är ju inte lösningen att ta in facket.

Vi kan mäta jobben pga ackordsedel, vilket man enbart kan pga fackligt anslutning.

Denna mätning kan inte företaget säga nej till. Och skall delas ut även om dem räknat fel!

Oftast brukar företaget hellre vilja erbjuda Ö.k (överrenskommen vinst) för det är enklare. Men oftast sämre betalt

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Diskuterar man fackförbund ska man inte heller glömma de politiska intressen som är en stor del i vissa fackförbund, exempelvis LO förbundens ekonomiska stöd på flera miljoner till Socialdemokraterna. Gissningsvis röstar inte alla LO medlemmar på S. Så i fackets anda tvingas vissa medlemmar då stödja politiska ideologier de själva inte sympatiserar med. Hur är det rimligt om du nu själv känner att du vill/måste vara med i facket för att kunna ta del i eventuella fördelar som förhandlats fram.

Permalänk
Medlem

Elon säger ju att de inte får skriva avtal så det kommer givetvis inte bli något. Ganska förståeligt dock då det är deras policy.

Sverige är nog en trevlig marknad så det kommer nog sluta med att de gör en Amazon. Svårt att se att de skulle dra sig ur.

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

På mitt jobb genererar jag en vinst på x antal 100.000kr till min arbetsgivare, jag sitter på all makt i den relationen inom det utrymmet såklart).

Du tror att du sitter på makten för att du drar in pengar men det är ditt jobb, om du inte gör ditt jobb är det arbetsvägran och skäl för avsked.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ikariwarrior:

Diskuterar man fackförbund ska man inte heller glömma de politiska intressen som är en stor del i vissa fackförbund, exempelvis LO förbundens ekonomiska stöd på flera miljoner till Socialdemokraterna. Gissningsvis röstar inte alla LO medlemmar på S. Så i fackets anda tvingas vissa medlemmar då stödja politiska ideologier de själva inte sympatiserar med. Hur är det rimligt om du nu själv känner att du vill/måste vara med i facket för att kunna ta del i eventuella fördelar som förhandlats fram.

Om du inte vill vara med så låt bli, kollektivavtalet på arbetsplatsen omfattar alla, hur svårt kan det vara. Du stödjer ingen men får fördelarna du nämnde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lofen:

Du tror att du sitter på makten för att du drar in pengar men det är ditt jobb, om du inte gör ditt jobb är det arbetsvägran och skäl för avsked.

Ändrar facket på det menar du?

Självklart är det mitt jobb att göra mitt jobb, jag förstår överhuvudtaget inte ditt argument.

Permalänk

Hur många har tesla bilar här?

"How dare you ?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lofen:

Om du inte vill vara med så låt bli, kollektivavtalet på arbetsplatsen omfattar alla, hur svårt kan det vara. Du stödjer ingen men får fördelarna du nämnde.

Jaså, så om jag inte är med i facket, så kommer facket av ren god vilja strida för min sak om jag hamnar i en konflikt med min arbetsgivare. Nej, så är det naturligtvis inte, så vill jag ha fackets stöd blir jag ”tvungen” att stödja exempelvis S om LO förbunden sitter på kollektivavtalet på min arbetsplats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimMy2003:

Hur många har tesla bilar här?

"How dare you ?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nalle-Puh:

Varför väljer man från första början att ta ett jobb "på ett företag som styrs av känslokalla och mentalt outvecklade män som Musk" svårt att börja gnälla efter att man tackat ja till jobbet. Ditt inlägg låter lite som anställning på skyddad verkstad

Löjligt att försöka insinuera att jag är mentalt handikappad. Alla har inte mycket val på arbetsmarknade och det är först nyligen som det kommit uppgifter om hur många anställda behandlats, men det vet du ju. En feg människa låtsas som det inte hänt och att man får skylla sig själv om man börjat jobba på ett företag där det i efterhand visar sig vara as som styr. Folk som är känslokalla och anser att folk får skylla sig själva när de behandlas dåligt är felet i vårt samhälle. Tycker du att kvinnor som behandlats illa av sina män ska skylla sig själva? Det är ju svårt att börja gnälla efter att man tackat ja till ringen, eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Ändrar facket på det menar du?

Självklart är det mitt jobb att göra mitt jobb, jag förstår överhuvudtaget inte ditt argument.

Nej det jag sade är att du inte har makt för att du drar in pengar till företaget. Jag skrev inget om facket i det stycket vad jag minns.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

*Tråd låst*

Vi pausar tråden tills vi har haft tid att gå igenom och moderera den.

/Vzano, Moderator

Edit 23/11:
*Tråd låst*
Tråden verkar närmast handla om ideologiska skiljaktigheter och tangerar §1.7 i forumreglerna.
Vi låter därför tråden förbli låst. Notera att det inte är okej att ta tillbaka ämnet till el-bilstråden bara för att denna tråden är låst.

/D, - Mod

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär