Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Får du värmepump, adaptiv farthållare, adaptiv helljus o annat viktigt i core?

Nej, du får adaptiv farthållare endast.
Men om det är viktigt är ju en annan fråga..
För mig som inte kör längre än 10 mil på en dag, och det max nån gång i månaden och 99,8% av mina resor utan farthållare så är de tillvalen helt onödiga.
Helljusen är jag osäker på om det ens finns som tillval, inget jag hade velat ha i vilket fall.

Värmepumpen verkar vara standard i Twin Motor Performance och Single Motor Extended Range och Ultra-varianten mao minimum 65k extra för den funktionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hanzooon:

Nej, du får adaptiv farthållare endast.
Men om det är viktigt är ju en annan fråga..
För mig som inte kör längre än 10 mil på en dag, och det max nån gång i månaden och 99,8% av mina resor utan farthållare så är de tillvalen helt onödiga.
Helljusen är jag osäker på om det ens finns som tillval, inget jag hade velat ha i vilket fall.

Värmepumpen verkar vara standard i Twin Motor Performance och Single Motor Extended Range och Ultra-varianten mao minimum 65k extra för den funktionen.

Jag kör ca 5mil varje dag, varav 2 mil motorväg, finns inget bättre än adaptiv farthållare och ett 100% måste i alla bilar. Likaså uppvärmd ratt, köper man en bil för minst 300K+ öve rmin död akropp att den saknar varm ratt! Tipps

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

Jag kör ca 5mil varje dag, varav 2 mil motorväg, finns inget bättre än adaptiv farthållare och ett 100% måste i alla bilar. Likaså uppvärmd ratt, köper man en bil för minst 300K+ öve rmin död akropp att den saknar varm ratt! Tipps

Jag kör endast i princip landsväg i storleksnivån med grusväg så det är bara ogött för min del.
Rattvärme verkar vara standard oavsett vilken nivå man väljer iallafall

Permalänk

Så löjligt med folk som gnäller på att Tesla sänkt priserna. Det finns alltid en "early adopting"-skatt.

Dessutom brukar man räkna med 50% av nybilsvärdet efter 3 år och tror även de som fick det högre priset på sin Tesla klarar det utan bekymmer.

Permalänk
Medlem

Hur många elbilsbrukare är med i fackförbund som stöder blockaden mot Tesla?
"Det innebär att förbundets medlemmar inte kommer att utföra någon service eller reparationer av elanläggningar vid Teslas 12 verkstäder eller någon av Teslas 213 Supercharger-stationer.
”Om något går sönder kommer ingen att laga det”, skriver förbundet."
Detta är en åtgärd som kan slå hårt mot alla Sveriges elbilister om laddinfrastrukturen går sönder och Tesla inte kan åtgärda det. Stora delar av Tesla Supercharger-nätverket är idag öppet för alla elbilister oavsett bilmärke och gör det möjligt att köra elbil över hela Sverige."
https://alltomelbil.se/strejken-if-metall-ger-sig-pa-tesla-su...

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Köpte en TM3 2021 SR med 2200mil på mätaren i april och gav 325' för den här i Norge från en bilfirma...

Nu sålde jag den precis då det ska bli sverigeflytt och tar inte med den. Kört 2900 problemfria mil sen april och fick 310' för den.

Känns weird men man ska väl inte klaga 😂

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Hur många elbilsbrukare är med i fackförbund som stöder blockaden mot Tesla?
"Det innebär att förbundets medlemmar inte kommer att utföra någon service eller reparationer av elanläggningar vid Teslas 12 verkstäder eller någon av Teslas 213 Supercharger-stationer.
”Om något går sönder kommer ingen att laga det”, skriver förbundet."
Detta är en åtgärd som kan slå hårt mot alla Sveriges elbilister om laddinfrastrukturen går sönder och Tesla inte kan åtgärda det. Stora delar av Tesla Supercharger-nätverket är idag öppet för alla elbilister oavsett bilmärke och gör det möjligt att köra elbil över hela Sverige."
https://alltomelbil.se/strejken-if-metall-ger-sig-pa-tesla-su...

Vad är det som säger att Tesla inte kan flyga in elektriker från ett annat EU-land och fixa eventuella problem?

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Vad är det som säger att Tesla inte kan flyga in elektriker från ett annat EU-land och fixa eventuella problem?

Det var inte det som var frågan.
Dessutom, vad händer när flygpersonal vägrar flyga in folk som är anställda av Tesla?
Var drar man gränsen när det gäller fackets inflytande över vad de själva säger är "frivilligt"?
"Det är frivilligt att teckna kollektivavtal. Du som arbetsgivare måste dock förhandla om att teckna kollektivavtal (eller hängavtal) om en facklig organisation begär det."
Och varför skulle Tesla ställa upp med att se till att Sveriges elbilsägare (förutom Teslaägare) ska kunna ladda sina bilar när landets fackföreningar gör allt för att motarbeta en?

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Det var inte det som var frågan.
Dessutom, vad händer när flygpersonal vägrar flyga in folk som är anställda av Tesla?
Var drar man gränsen när det gäller fackets inflytande över vad de själva säger är "frivilligt"?
"Det är frivilligt att teckna kollektivavtal. Du som arbetsgivare måste dock förhandla om att teckna kollektivavtal (eller hängavtal) om en facklig organisation begär det."
Och varför skulle Tesla ställa upp med att se till att Sveriges elbilsägare (förutom Teslaägare) ska kunna ladda sina bilar när landets fackföreningar gör allt för att motarbeta en?

"Ställa upp", de ställer inte upp med någonting utan att de tjänar pengar på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

"Ställa upp", de ställer inte upp med någonting utan att de tjänar pengar på det.

Så länge inte facket sätter stopp för det pga nåt som är "frivilligt".

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hanzooon:

Nej, du får adaptiv farthållare endast.
Men om det är viktigt är ju en annan fråga..
För mig som inte kör längre än 10 mil på en dag, och det max nån gång i månaden och 99,8% av mina resor utan farthållare så är de tillvalen helt onödiga.
Helljusen är jag osäker på om det ens finns som tillval, inget jag hade velat ha i vilket fall.

Värmepumpen verkar vara standard i Twin Motor Performance och Single Motor Extended Range och Ultra-varianten mao minimum 65k extra för den funktionen.

Aktivt helljus ingår i även i Core, men för att få värmepump måste man upp på Ultra för nästan 150 000 mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Aktivt helljus ingår i även i Core, men för att få värmepump måste man upp på Ultra för nästan 150 000 mer.

Wow det är katastrof.

Borde vara standard.

Smart #1 och Zeeker X verkar så mycket bättre.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Wow det är katastrof.

Borde vara standard.

Smart #1 och Zeeker X verkar så mycket bättre.

Fast Zeeker X kostar ungerfär samma som en EX30 Ultra så går väl på ett ut, 550k mot 567k. Och vill man ha AWD skiljer det bara 2 000 kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Aktivt helljus ingår i även i Core, men för att få värmepump måste man upp på Ultra för nästan 150 000 mer.

Skrivet av Dizzö:

Wow det är katastrof.

Borde vara standard.

Smart #1 och Zeeker X verkar så mycket bättre.

Om man går in och läser på just värmepump så står det "Standard för Twin Motor Performance och Single Motor Extended Range.", vilket är intressant eftersom den inte står med om man inte väljer Ultra. Så vad gäller?

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Om man går in och läser på just värmepump så står det "Standard för Twin Motor Performance och Single Motor Extended Range.", vilket är intressant eftersom den inte står med om man inte väljer Ultra. Så vad gäller?

Det som gäller är att värmepumpen ingår med det stora batteriet och har inget att göra med om man väljer core/plus/ultra. Billigaste EX30 med värmepump kostar 489, en Extended Range i Core-utförande

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

"Ställa upp", de ställer inte upp med någonting utan att de tjänar pengar på det.

Vänta nu... Låter som facket?

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Det som gäller är att värmepumpen ingår med det stora batteriet och har inget att göra med om man väljer core/plus/ultra. Billigaste EX30 med värmepump kostar 489, en Extended Range i Core-utförande

Det borde göras tydligare, som det är i konfiguratorn nu så tycker jag man luras till att det bara ingår i Ultra

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Det borde göras tydligare, som det är i konfiguratorn nu så tycker jag man luras till att det bara ingår i Ultra

Håller med. Har sagt till Volvo att det är otydligt. ”Ja, vi ska fixa det” och på den vägen är det. Om dom inte uppdaterat nyligen så står det fortfarande att man får pilot assist utan styrning vilket inte stämmer, det är pilot assist med styrning…

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Så länge inte facket sätter stopp för det pga nåt som är "frivilligt".

Det är frivilligt och det är de anställda som vill ingå avtal med Tesla. Det är Tesla som vägrar ha ett möte och diskutera hur de kan gå vidare.
Avtalet är ett ramverk som kan justeras och ser olika ut på företag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Det är frivilligt och det är de anställda som vill ingå avtal med Tesla. Det är Tesla som vägrar ha ett möte och diskutera hur de kan gå vidare.
Avtalet är ett ramverk som kan justeras och ser olika ut på företag.

Frivilligt… tills Facket får blodsmak och vill utöka sin makt. Är inte en del av nyheten här att Facket har ganska dåligt stöd av dem anställda, många som inte är så engagerade i frågan?

Jag har jobbat i ett företag där 12 av ~100 anställda ville ha kollektivavtal, efter långa förhandlingar som inte gick så bra började Facket ringa runt till våra kunder, leverantörer och andra affärspartners och frågade dem hur de trodde det skulle se ut för dem när dem kommer fram i media att de gör affärer med ett svenskt företag som vägrar teckna kollektivavtal.
Helt plötsligt började telefonen ringa konstant på HQ och vi skulle fått svårt att överleva om den oro Facket skapade skulle fortgå. Så vi tvingades teckna avtal för att inte gå i KK när våra kunder inte ville bli indragna i dispyten
Frivilligt…

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjirn:

Frivilligt… tills Facket får blodsmak och vill utöka sin makt. Är inte en del av nyheten här att Facket har ganska dåligt stöd av dem anställda, många som inte är så engagerade i frågan?

Jag har jobbat i ett företag där 12 av ~100 anställda ville ha kollektivavtal, efter långa förhandlingar som inte gick så bra började Facket ringa runt till våra kunder, leverantörer och andra affärspartners och frågade dem hur de trodde det skulle se ut för dem när dem kommer fram i media att de gör affärer med ett svenskt företag som vägrar teckna kollektivavtal.
Helt plötsligt började telefonen ringa konstant på HQ och vi skulle fått svårt att överleva om den oro Facket skapade skulle fortgå. Så vi tvingades teckna avtal för att inte gå i KK när våra kunder inte ville bli indragna i dispyten
Frivilligt…

Ok, så hur vill du att de anställda ska göra för att påverka Tesla? Uppenbarligen är det något de vill ha förändrat och jag har bara hört från en källa att det är majoriteter som vill förändra. Iof fackordförande för IF Metall, men tror inte hon skulle ljuga i nationell tv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjirn:

Frivilligt… tills Facket får blodsmak och vill utöka sin makt. Är inte en del av nyheten här att Facket har ganska dåligt stöd av dem anställda, många som inte är så engagerade i frågan?

Jag har jobbat i ett företag där 12 av ~100 anställda ville ha kollektivavtal, efter långa förhandlingar som inte gick så bra började Facket ringa runt till våra kunder, leverantörer och andra affärspartners och frågade dem hur de trodde det skulle se ut för dem när dem kommer fram i media att de gör affärer med ett svenskt företag som vägrar teckna kollektivavtal.
Helt plötsligt började telefonen ringa konstant på HQ och vi skulle fått svårt att överleva om den oro Facket skapade skulle fortgå. Så vi tvingades teckna avtal för att inte gå i KK när våra kunder inte ville bli indragna i dispyten
Frivilligt…

och sedan med kollektivavtal blev allt sämre?

Permalänk
Medlem

Lääär ju vara några som har Tesla här på SweC, ingen av er som snart ska på service eller har något som rasat på era Teslor?
Vore ju bara kul och höra hur det går med service/lagning nu när det är strejk!

Så mycke tjat här inne, men kul med lite från verkligheten också! Så teslamänniskor när har ni service här näst? Snackat med verkstad nyligen och blivit "denied" senaste veckan?

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

Lääär ju vara några som har Tesla här på SweC, ingen av er som snart ska på service eller har något som rasat på era Teslor?
Vore ju bara kul och höra hur det går med service/lagning nu när det är strejk!

Så mycke tjat här inne, men kul med lite från verkligheten också! Så teslamänniskor när har ni service här näst? Snackat med verkstad nyligen och blivit "denied" senaste veckan?

Tesla Service fungerar precis som vanligt. Det är bara att registrera ett ärende i appen så bokas tid med en mobil servicetekniker eller så får du tid på verkstad (beroende på vad felet är).

Permalänk
Medlem

Vad det gäller Facket och Tesla, tycker jag Jwe beskrev det bra i en tråd på Tesla Club Sweden.

https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?p=758282#p7582...

Citat:

Följer denna tråd och blir mer och mer förvånad att politiker och andra i etablissemanget inte reagerar på fackets:

1) metoder att värva medlemmar med gratis medlemskap (säkerligen bara ett "introduktionserbjudande" för det har tidigare visats i tråden att ett sparande motsvarande avgiften under en yrkesverksamhet skulle motsvara miljonbelopp) förhöjd strejkersättning (från ordinarie 80% av lönen till nu 130%) för att komma "in" på företaget och få ett strejkande manskap.

2) påtvinga kollektivavtal trots att det är frivilligt att teckna sådant

3) att de påtvingade avtalen kan vara sämre än befintliga anställningsavtal för de anställda

4) innehåller avgifter till facket direkt och indirekt genom t.ex avgifter till facket för pensionslösningar vilket också innebär sämre pensionslösning för den enskilde (alla ekonomiska rådgivare poängterar att se till att avgifterna hålls låga för att inte tära på en placering i fonder eller pensionssparande)

5) mångt och mycket av de regler som styr arbetslivet är faktiskt reglerat i lag (se en uppräkning i ett tidigare inlägg av annan TC medlem)

Varför ingen reaktion?

Jag tror att de är rädda! För facket!

Varför det?:

Facket bildade Socialdemokraterna som sin politiska gren.
Socialdemokratera bildade i sin tur Landsorganisationen ,LO, som en paraplyorganisation för de olika facken.
Verställande utskottet VU styr socialdemokratiska partiet,
I VU sitter LO-ordförande som ständig ledamot, för tillfället är sekreteraren i S tillika ledamot i VU; Tobias Baudin, tidigare fackordförande, kommunal, samt har tidigare varit vice ordförande i LO.
Tidigare stadsminister Stefan Löfven var fackordförande , metall.
(I ett tidigare inlägg påstods att det inte fanns bindning mellan fack och (S) men den är otvivelaktig och stark både organisatorisk och finansiell.)

I praktiken styr facket (S) som i sin tur styrt Sverige under de flesta av de senaste 100 åren.

Som det viktigaste exemplet på denna styrning från facket var löntagarfonderna.
Denna fråga var inte självklar inom S men drevs igenom ändå.

Kjell-Olof Feldt, finansminister (S) skaldade:

Löntagarfonder är ett jävla skit,
men nu har vi baxat dem ända hit.
Sen ska de fyllas med varenda pamp,
som stött oss så starkt i våran kamp.
Nu behöver vi inte gå flera ronder,
förrän hela Sverige är fullt av fonder.

De första raderna blev berömda då de av "misstag"? blev fångades på bild av en pressfotograf.

Oron för löntagarfonderna, vilka skulle ge facket gradvis ökande ägande av svenska bolag (och därmed i praktiken all makt i Sverige direkt och inte bara via sitt parti) fanns inte bara hos borgliga och företagare utan även hos en del ledande socialdemokrater. Till trots för (S)-ledningens betänkligheter genomfördes de.

Förutom den stora maktförskjutningen var man rädd att företagen skull flytta utomlands.
Så blev det också: IKEA, Tetrapak, HM bl.a flyttade. (HM flyttade tillbaka efter löfte från Ingvar Carlsson att löntagarfonder inte skulle återinföras.)

Konsekvenserna , protesterna, politiken gjorde att löntagarfonderna avskaffades.

Fackets makt kvarstår dock via sin kontroll av Sveriges största parti.

Jag tror helt enkelt att de flesta inte vågar reta LO med att peta i den "svenska modellen" hur apart den än framstår nu i bjärt belysning via blockaden av Tesla.

Och socialdemokraterna vill det inte, kan det inte, då de styrs och får sin ekonomi via LO som i sin tur får pengarna via avgifter från den "svenska modellen".

Så nu vet ni det.

Detta kommer sluta att fler människor kommer förlora jobbet i Sverige, än vad IF Metall eventuellt lyckas få in i kollektivavtal. Vi har två företag redan som ligger riktigt illa till.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

Lääär ju vara några som har Tesla här på SweC, ingen av er som snart ska på service eller har något som rasat på era Teslor?
Vore ju bara kul och höra hur det går med service/lagning nu när det är strejk!

Så mycke tjat här inne, men kul med lite från verkligheten också! Så teslamänniskor när har ni service här näst? Snackat med verkstad nyligen och blivit "denied" senaste veckan?

Tesla´s Service Center har öppet som vanligt, så inga problem. Har du däremot plåtskador efter en krock t.ex., så är det inte lika lätt. Tesla har använt sig av Werksta, som är satt i blockad. De hade Tesla som sin största kund och har nu varslat personal.
Däckverkstäder är satta i blockad och byter inte till vinterdäck, men Tesla byter gratis om du har däck och kommer in till dem.
Kan nog åka ner med bara fälgarna till någon däckverkstad och få nya däck, om så skulle behövas...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Vi får väl se hur glada alla blir när det inte går att ladda på Teslas stationer tack vare att elektrikerna vägrar reparera de som pajat.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Vi får väl se hur glada alla blir när det inte går att ladda på Teslas stationer tack vare att elektrikerna vägrar reparera de som pajat.

Ser det inte som något större problem, då säkert 90% av alla elbilsägare (där även Tesla-ägare ingår), mestadels laddar hemma. På långresor finns det idag massor av laddstationer (ej Tesla SuperCharger) över hela Sverige. Möjligtvis glesare i norra delarna.
Tesla kommer nog ta in elektriker från EU, för att laga eventuella laddare.

Ser det mer som en klappjakt på Teslas kunder, än Tesla som företag. Något som visat sig mer och mer, ju fler som anslutit sig.
Dock biter deras "ansträngningar" inte särskilt hårt, förutom hos de företag som blir drabbade av blockad.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

och sedan med kollektivavtal blev allt sämre?

Japp. Jag jobbar inte där längre. Inte direkt pga kollektivavtalet men vad det gjorde med bolaget på sikt. Dödade teamkänslan, vi hade ganska bra villkor med ett arbetsschema som inte gillades av facket och ett bonus system som urholkades. Den bästa kompetensen lämnade efter några år när företaget inte var lika drivande i den teknikgren det varit aktivt i tidigare, och folk som bara satt av tiden gick inte att säga upp.
Men det har inget med elbilar att göra så lämnar det där

Så för att återgå till ämnet, har ett år kvar till jag behöver ersätta min leasingbil, Tesla ligger bra till om model Y uppdateringen blir bra och de orkar stå utanför svenska maffians ”beskyddande” av sina anställda.

Permalänk
Medlem

Funderar på en begagnad Kia och undrar hur ni som kör t.ex. Niro/Soul och andra bilar med lite långsammare laddning upplever det på långresor?

Hur blir det på vintern när räckvidden minskar och kanske leder till extra laddstopp, känner ni att det fungerar bra i alla fall?

Har själv 60 mil till mina hemtrakter och dit reser vi på storhelgerna och semester, kanske blir fyra besök per år som max. Tänker att i ett sådant scenario kan man stå ut med att ladda 15 min extra vid ett par laddstopp.

Får väl skylla en del av min oro på att vissa Youtubers inte verkar stå ut med långsammare laddning när de väl vant sig vid alla de senaste bilarna som de testar.