SweSpacers - tråden om rymden

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Ja såklart, menade uppskjutninsförsöket
Hade missat att det varit ett första test med metallplattan redan

Det var första provningen med vattenkylda stålplattan nu.

Dom utförde samma test på grunden som användes vid uppskjutningen och den klarade sig riktigt bra så dom trodde att den skulle hålla. Men vi vet ju hur det gick.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av BengaBang:

Det var första provningen med vattenkylda stålplattan nu.

Dom utförde samma test på grunden som användes vid uppskjutningen och den klarade sig riktigt bra så dom trodde att den skulle hålla. Men vi vet ju hur det gick.

Okej, då är jag med!

Permalänk
Medlem

Shenzhou 17 landade vid rymdstationen Tiangong. Det är Kinas tolfte bemannade rymdfärd. De tre taikonauterna ska vara där i 6 månader.

https://news.cgtn.com/news/2023-10-26/Rocket-carrying-China-s-Shenzhou-17-crewed-spacecraft-blasts-off-1od4yNoxJio/index.html

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem

Fick en sån där norrskensnotis på telefonen nu, så har ni klart väder och bor norr om mälaren finns det en chans från och med midnatt. Har tyvärr ingen koll på hur bra dessa notiser är

Permalänk
Medlem

Molnen ligger riktigt tjockt över hela landet. Det är bara lite kring storlien och skalstugan där det ser ut att vara en aning öppet, enligt smhi's karta. Enda klara området är kring trondheim och en bit neråt där.

Permalänk
Medlem

Jag lär dö innan jag ser norrsken. En av nackdelarna med att bo i en storstad - himlen blir en nästan stjärnlös svart filt en klar natt. Några hundra stjärnor och några planeter är allt som går att skymta genom ljusföroreningarna och störtfloden av belysning runt en i alla riktningar.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag lär dö innan jag ser norrsken. En av nackdelarna med att bo i en storstad - himlen blir en nästan stjärnlös svart filt en klar natt. Några hundra stjärnor och några planeter är allt som går att skymta genom ljusföroreningarna och störtfloden av belysning runt en i alla riktningar.

I söder gäller det ha lite tur. Såg norrsken här i Nynäshamn i vintras/våras. Väldigt tydligt också. Inte för att det var något nytt för mig som växte upp i Lappland, norrsken är vardagsmat där uppe under den mörka vintern. Spenderar du ett par veckor i de två nordligaste länen under kallaste tiden på året så är chansen väldigt stor. Åker du norr om polcirkeln så är det närapå garanterat.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

I söder gäller det ha lite tur. Såg norrsken här i Nynäshamn i vintras/våras. Väldigt tydligt också. Inte för att det var något nytt för mig som växte upp i Lappland, norrsken är vardagsmat där uppe under den mörka vintern. Spenderar du ett par veckor i de två nordligaste länen under kallaste tiden på året så är chansen väldigt stor. Åker du norr om polcirkeln så är det närapå garanterat.

Inte bara tur, utan också att man åker några mil utanför stan. Vem fan orkar göra det mitt i natten?

Och till kalla delar av landet åker jag inte frivilligt. I alla fall inte utan en saftig muta. Några miljoner in på kontot så kanske jag kan överväga att resa norr om Gävle under vinterhalvåret.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Inte bara tur, utan också att man åker några mil utanför stan. Vem fan orkar göra det mitt i natten?

Och till kalla delar av landet åker jag inte frivilligt. I alla fall inte utan en saftig muta. Några miljoner in på kontot så kanske jag kan överväga att resa norr om Gävle under vinterhalvåret.

Din förlust i sådana fall.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag lär dö innan jag ser norrsken. En av nackdelarna med att bo i en storstad - himlen blir en nästan stjärnlös svart filt en klar natt. Några hundra stjärnor och några planeter är allt som går att skymta genom ljusföroreningarna och störtfloden av belysning runt en i alla riktningar.

Fast norrsken går alldeles utmärkt att se i Göteborg förutsatt att vädret är med en. Jag har sett i Göteborg, Stockholm och Uppsala.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Fick en sån där norrskensnotis på telefonen nu, så har ni klart väder och bor norr om mälaren finns det en chans från och med midnatt. Har tyvärr ingen koll på hur bra dessa notiser är

Jag vill också ha en sån notis, men som bakar in vädret i det hela också (dvs bara notis om det är molnfritt)... Hur göra?

Permalänk
Medlem

Slänger in ett ord för Fraser Cain, laddas upp frekventa youtube videor om man är sugen på långa, ibland lite filosofiska, fritänkande och/eller lite inne på sci-fi spåren men ändå oftast vetenskapliga videor. Finns även nyhetsbrev, podcast o dylikt om jag inte minns fel

Visa signatur

Tidigare nickad: "Samwell"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Alphahanne:

Inte för att det var något nytt för mig som växte upp i Lappland, norrsken är vardagsmat där uppe under den mörka vintern.

Bodde tills jag var 11 i Luleå, såg aldrig några riktiga skimrande gardiner däruppe på himlavalvet, bara som lite vagt glödande dis ett antal gånger, typ. Vet inte ens om det var riktigt norrsken det jag såg, eller vad fan det var för något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Bodde tills jag var 11 i Luleå, såg aldrig några riktiga skimrande gardiner däruppe på himlavalvet, bara som lite vagt glödande dis ett antal gånger, typ. Vet inte ens om det var riktigt norrsken det jag såg, eller vad fan det var för något.

Svårt inne i städer även norrut, för mycket ljusföroreningar. Jag växte upp i en liten byhåla långt ute i ingenstans där det var minimalt med ljusföroreningar. Norrsken var vardagsmat där, är med största säkerhet det fortfarande.

Men annars låter din beskrivning precis som norrsken. Hade du varit en bit utanför bebyggelsen hade det troligen varit mycket tydligare.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Ska vara mycket norrskensaktivitet idag med tydligen, men såklart mellangrått täcke av moln över hela landskapet

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av medbor:

Ska vara mycket norrskensaktivitet idag med tydligen, men såklart mellangrått täcke av moln över hela landskapet

Älskar ändå Sverige! Så fort något ballt händer ställer vädret till problem. Vad kör du för sida för att se var det vankas norrsken?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

Älskar ändå Sverige! Så fort något ballt händer ställer vädret till problem. Vad kör du för sida för att se var det vankas norrsken?

Jag använder en app som ger notiser, men den baserar sig på informationen från NOAA:
https://www.swpc.noaa.gov/communities/aurora-dashboard-experi...

iOS:
https://apps.apple.com/se/app/my-aurora-forecast/id1073082439

Inte alls säker att appen är vettig men röda områden ska vara över 50% chans att se

Permalänk
Medlem

Så ser kartan ut just nu

Rött: > 50%
Orange: > 30%
Grönt: > 10%

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

Ännu en ny strömnings tjänst. NASA+.
Men denna kommer att vara gratis.
https://www.nasa.gov/plus/

Länkar in det tipset här med!

Nasa gör en streaming-tjänst!

Permalänk
Medlem

SpaceX verkar sikta på nästa Starship/Superheavy redan 17e November!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

https://www.youtube.com/watch?v=v4cQDa8oilQ

SpaceX verkar sikta på nästa Starship/Superheavy redan 17e November!!

Så länge de inte har tillstånd från FAA kan de sikta hur mycket de vill. Jag gissar på första kvartalet 2024.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

https://everydayastronaut.com/starship-superheavy-flight-test...

Sedan igår kväll har de fått godkänt för uppskjutning idag

Den tiden jag har läst är 13 europeisk tid

Ska streamas på många ställen, spacex officiella är på Xitter

Nu kör vi!

Permalänk
Medlem

Starten är planerad till 14.00-14.20 svensk tid i morgon lördag (07.00 till 07.20 CST). De har problem med styrmotorn i en grid fin, så de har plockat av Starship och demonterat interstage-ringen för att komma åt att byta motorn.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Starten är planerad till 14.00-14.20 svensk tid i morgon lördag (07.00 till 07.20 CST). De har problem med styrmotorn i en grid fin, så de har plockat av Starship och demonterat interstage-ringen för att komma åt att byta motorn.

Nää tråkigt!

Permalänk
Medlem

En kvart kvar nu, om det nu blir en start i dag.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Vilken j-vla smäll när boostern exploderade, tur att starship hann separera, så j-kla coolt att vi kommer ytterligare steg närmare mars!

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Hedersmedlem

Helt otroligt när man såg alla 33 tända och fungera hela vägen. Hade inte trott Starship skulle terminera faktiskt när den kommit så långt. Den biten trodde jag de skulle lösa utan trubbel. Men ska bli intressant att höra vad som gått fel i de bitarna och se fram emot nästa uppskjutning!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Helt otroligt när man såg alla 33 tända och fungera hela vägen. Hade inte trott Starship skulle terminera faktiskt när den kommit så långt. Den biten trodde jag de skulle lösa utan trubbel. Men ska bli intressant att höra vad som gått fel i de bitarna och se fram emot nästa uppskjutning!

Får säkert bra info inom några dagar. Tråkigt att se, håller med helt. Allt såg så bra ut. Motorer på booster började starta igen, starship flög iväg och eldade på, …

Ska bli spännande att se utfall och nästa försök. Kul att de visar allt så öppet också!

Permalänk
Medlem

Expressens fiasko-rubrik... "Musks fiasko: Raket exploderade igen

Vad jag kunde se separerade boostern helt okej. Men någonstans därefter, så gick något snett och enligt "Everyday astronaut", så skulle det kunna vara någon/några styrraketer som inte fungerade som de skulle och boostern var på väg eller hamnade utanför den planerade linjen för uppskjutningen. Därför sprängde de den. Man ser att den börjar styra sig till rätta, men att att något inte stämmer och sedan "kabooom". Det är små marginaler där uppifrån, så lätt hänt att den landar där den inte ska.

Jag gör som NASA och gratulerar SpaceX, som nu har mycket ny data att gå igenom, inför nästa uppskjutning.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD