Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Purgatory:

Det är ju en del detaljer som kan vara värt att tänka på:

"Faktum är att det är två stora, tunga och starka elbilar som uppvisar det allra lägsta däckslitaget. Noterbart är att båda dessa rullade på vanliga däck som inte är anpassade för elbilar eller lågt rullmotstånd. Händelsevis hade båda Michelin-däck som gjort sig kända för att prioritera lågt slitage."

"Rådet från däckbranschen är annars att köra med låg bromsgenerering för att undvika förhöjt däckslitage. Detta då en extra kraftig motorbroms på elbilar ger större och abruptare krafter på drivhjulen."

"De Tesla-märkta sportdäcken, Michelin Pilot Sport 4, verkar bara räcka drygt 2 000 mil med Model 3:s hetsiga gasrespons."

2000 mil med MPS4 och 450 hästar är knappast högt slitage, i synnerhet inte om det räknas att under 3 mm är däcket slut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

750? Får den till 713k med alla tillval, 21", panoramatak, inkl lastnät och bagagerumsmatta, 723k med 5 års garanti. Måste ju vara med vinterdäck då som du har fått din offert.

Men nej, de ger ingen rabatt men sänkte då priserna en hel del när dom gick över till agentmodellen. Vanliga 85x solid edition är rätt prisvärd nu, tror jag skulle komma undan billigare nu genom konfiguratorn än när jag köpte bilen, trots att jag fick 6-7% rabatt. Och då hade jag fått en bättre bil nu.

Yes vinterdäck 19" för 30k ingår i min offert. Håller med att vanliga 85x solid är prisvärd. Sportline är dock riktigt sexig och fin.

Skrivet av Felixark:

För samma pris som den där Enyaq kan du också få full utrustad ID.7a som är ska vara en bättre och mer premium bil en Enyaq på alla sätt. Hur tänkte Skoda med dom där priserna egentligen blir nog inga bilar sålde för deras del.

Priskrig mellan VW och Skoda kanske? Id7 tourer ska säljstarta nästa år. Har en känsla av att det bör finnas en hel del goa kampanjer till våren från både VW och Skoda. Hoppas bara att leveranstid har förbättrats för AWD än tidigare 12 månader.

Permalänk
Medlem

Har 5 och 6 mm kvar på mina sommerhjul efter 800 mil.
Inget onormalt för en bil med över 500 hk 😂

Permalänk
Medlem

Kan man ta VW chef seriöst? Id4 har, trots att VW har behållit sina priser, rasat i pris på begagnatmarknaden jämfört med storsäljande Tesla My som har faktiskt ett bra andrahandsvärde jämfört med vad den kostar just nu som nypris.

https://carup.se/vw-chefen-efterfragan-pa-elbilar-ar-svag-i-h...

Citat:

Han dömer ut Teslas strategi att dumpa priserna på sina bilar för att hålla uppe efterfrågan, och förklarar varför Volkswagen valt att ligga kvar med sina priser och istället dra ner på tempot i fabrikerna.
– Det naturliga är att minska kapaciteten när efterfrågan minskar. Att istället fortsätta tillverka fler bilar och minska priset för att hålla uppe efterfrågan få folk att köpa dem, det är katastrof. Det innebär att alla kunder som köpt bilarna förlorar oerhört mycket pengar, det slår även mot företagets marginaler.

Permalänk
Medlem

Well teslas marginaler har minskat kraftigt flera kvartal irad så det är nog ett ganska korrekt uttalande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garpen0:

Kan man ta VW chef seriöst? Id4 har, trots att VW har behållit sina priser, rasat i pris på begagnatmarknaden jämfört med storsäljande Tesla My som har faktiskt ett bra andrahandsvärde jämfört med vad den kostar just nu som nypris.

https://carup.se/vw-chefen-efterfragan-pa-elbilar-ar-svag-i-h...

Ja det gäller ju att hitta en balans. Ska dock tillägga att huruvida Tesla MY har ett bra andrahandsvärde jämfört med dagens nypris är irrelevant i sammanhanget, då hans poäng är att folk köpte bilen betydligt dyrare bara för att se priset dumpas. Har man betalat 770k för en MY så är man nog inte så nöjd över andrahandsvärdet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gainsgoblin:

Well teslas marginaler har minskat kraftigt flera kvartal irad så det är nog ett ganska korrekt uttalande.

Tesla tar det för att fortsätta öka försäljningen.

Man skall komma ihåg att VAG nu går till Kineserna för att få tag på plattformar att bygga elbilar på. Ser ut som att de själva anser sig ha misslyckats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Ja det gäller ju att hitta en balans. Ska dock tillägga att huruvida Tesla MY har ett bra andrahandsvärde jämfört med dagens nypris är irrelevant i sammanhanget, då hans poäng är att folk köpte bilen betydligt dyrare bara för att se priset dumpas. Har man betalat 770k för en MY så är man nog inte så nöjd över andrahandsvärdet.

De som är extra nöjda är nog ägare av MY SR från 2022 som låg på 620k inklusive avdrag för miljöbonus på 70k. Deras värde på bilarna idag är runt 550k i högräntetider så ett tapp på 70k på 1-2 år i högräntetider.

Men det är bra att vi har ett företag som kan anpassa sig till högräntetider och korta kostnader. VW får fortsätta jaga billiga kinesiska komponenter till sina bilar i Kina.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garpen0:

De som är extra nöjda är nog ägare av MY SR från 2022 som låg på 620k inklusive avdrag för miljöbonus på 70k. Deras värde på bilarna idag är runt 550k i högräntetider så ett tapp på 70k på 1-2 år i högräntetider.

Men det är bra att vi har ett företag som kan anpassa sig till högräntetider och korta kostnader. VW får fortsätta jaga billiga kinesiska komponenter till sina bilar i Kina.

Skulle dom inte vara mer nöjda om bilen kostade 690k ny istället för 575k? Då skulle ju andrahandsvärdet vara betydligt högre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andr3a$:

Jag har kört hela vintern med en C40 utan några problem förutom skyhög förbrukning.

Jag har denna bil nu och kan instämma att förbrukningen är väldigt hög! Svårt att komma under 2 kw på motorväg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Skulle dom inte vara mer nöjda om bilen kostade 690k ny istället för 575k? Då skulle ju andrahandsvärdet vara betydligt högre.

Det behöver inte betyda ett högre andrahandsvärde. Titta på VW andrahandsvärde på Id4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garpen0:

Det behöver inte betyda ett högre andrahandsvärde. Titta på VW andrahandsvärde på Id4.

Beror nog på, säljer man en 2/2,5 år gammal idag är andrahandsvärdet väldigt bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garpen0:

Det behöver inte betyda ett högre andrahandsvärde. Titta på VW andrahandsvärde på Id4.

Andrahandsvärdet skulle nog dyka rätt rejält om dom sänkte med ytterligare 100k. Tror inte att dom låg på 550k begagnat innan prissänkningarna, men jag kan ju så klart minnas fel.

Permalänk
Medlem

Fan ska man köpa för bil? Har idag en C40 Twin motor på volvo företagsleasing. Känner att räckvidden är alldeles för kort för det jag behöver i jobbet.

Är öppen för allt utom Tesla och krav är att man ska kunna ha drag på den.

Vad hade ni gått på?

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Fan ska man köpa för bil? Har idag en C40 Twin motor på volvo företagsleasing. Känner att räckvidden är alldeles för kort för det jag behöver i jobbet.

Är öppen för allt utom Tesla och krav är att man ska kunna ha drag på den.

Vad hade ni gått på?

Vad för prisklass eller ska du leasa igen? Id7 ser intressant ut även om jag är lite skeptisk till VW från tidigare erfarenheter.
Vet inte om det är sagt om max dragvikt än?
Vet du skrev du inte vill ha tesla med MY är annars en trevlig bil och kommer med krok från fabrik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rinuko:

Vad för prisklass eller ska du leasa igen? Id7 ser intressant ut även om jag är lite skeptisk till VW från tidigare erfarenheter.
Vet inte om det är sagt om max dragvikt än?
Vet du skrev du inte vill ha tesla med MY är annars en trevlig bil och kommer med krok från fabrik.

Kan köpa med, Känner väl att taket ligger någonstans runt 550 exkl. Avskyr bara hur Teslorna ser ut även om dom är bra så spyr jag lite på utseendet.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Andrahandsvärdet skulle nog dyka rätt rejält om dom sänkte med ytterligare 100k. Tror inte att dom låg på 550k begagnat innan prissänkningarna, men jag kan ju så klart minnas fel.

Rent spekulativt så skulle jag hävda att ID4 haft ett dopat andrahandsvärde ett tag pga konkurrenternas leveransförmåga. Under ganska lång tid hade man att välja på ny ID4, begagnad ID4, eller vänta 6 månader. Nu har proppen gått ur och folk med för mycket pengar och för lite tålamod är inte längre nödgade att köpa just ID4, så värdet justeras utifrån hela marknaden och inte bara VW:s utbud.

Visa signatur

- Om du är osäker, skriv dom! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Kan köpa med, Känner väl att taket ligger någonstans runt 550 exkl. Avskyr bara hur Teslorna ser ut även om dom är bra så spyr jag lite på utseendet.

Har du kollat på Hyundai Ioniq6?
Tror den kan ha dragkrok, googlade lite snabbt men dubbelkolla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Kan köpa med, Känner väl att taket ligger någonstans runt 550 exkl. Avskyr bara hur Teslorna ser ut även om dom är bra så spyr jag lite på utseendet.

Zeekr 001 borde också kunna uppfylla de flesta av dina krav (och även kommande Polestar 4, men där finns inget officiellt pris ännu).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Fan ska man köpa för bil? Har idag en C40 Twin motor på volvo företagsleasing. Känner att räckvidden är alldeles för kort för det jag behöver i jobbet.

Är öppen för allt utom Tesla och krav är att man ska kunna ha drag på den.

Vad hade ni gått på?

Kia EV6, kolla upp den! Grym bil, snygg, bra GUI, fin räckvidd och får dra 1600 KG. Lätt.

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghoti:

Rent spekulativt så skulle jag hävda att ID4 haft ett dopat andrahandsvärde ett tag pga konkurrenternas leveransförmåga. Under ganska lång tid hade man att välja på ny ID4, begagnad ID4, eller vänta 6 månader. Nu har proppen gått ur och folk med för mycket pengar och för lite tålamod är inte längre nödgade att köpa just ID4, så värdet justeras utifrån hela marknaden och inte bara VW:s utbud.

Syftade dock på MY. Nypris 575k och begagnad ca 550k. Påståendet var att dom som köpt den för 690k-70k klimatbonus (alltså 620k) är mycket nöjda över att värdet bara minskat med 70k, vilket iofs är rätt bra, men det jag menade var att om Tesla inte hade tvärsänkt priset med över 100k så hade nog värdeminskningen varit ännu mindre, och därför är nog ägarna missnöjda.

Samma gäller väl ID4 egentligen, skulle dom dumpa priserna så tvivlar jag på att andrahandsvärdena skulle ligga helt örörda. Man betalar ju för nåt begagnat utifrån vad det skulle kosta att köpa nytt istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

Kia EV6, kolla upp den! Grym bil, snygg, bra GUI, fin räckvidd och får dra 1600 KG. Lätt.

Polestar 2 kanske kan vara intressant också, dock upplever jag kupen lite trång. Om den är bättre än C/XC40 låter jag vara osagt, misstänker dom delar drivlina men kan vara ute o cykla!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rinuko:

Polestar 2 kanske kan vara intressant också, dock upplever jag kupen lite trång. Om den är bättre än C/XC40 låter jag vara osagt, misstänker dom delar drivlina men kan vara ute o cykla!

Dom delar drivlina.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASRock B650i Lightning - G.Skill 32GB 6000MHz Trident Z5 - ASUS TUF Gaming RX 7900 GRE OC - Corsair SF750 - Thermalright Peerless Assassin 120 Mini - Cooler Master NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreasa64:

Dom delar drivlina.

Och plattform, men Polestar 2 har mindre idiotisk kaross sett till luftmotstånd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Kan köpa med, Känner väl att taket ligger någonstans runt 550 exkl. Avskyr bara hur Teslorna ser ut även om dom är bra så spyr jag lite på utseendet.

Yeah Teslorna har inte instrumentkluster heller och är bullriga.

Kia EV6 och Ioniq 5 är bra alternativ som folk skrev.
Finns så mycket. Kolla ev-database.org för att jämföra lite.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Skrivet av Hymer:

Fan ska man köpa för bil? Har idag en C40 Twin motor på volvo företagsleasing. Känner att räckvidden är alldeles för kort för det jag behöver i jobbet.

Är öppen för allt utom Tesla och krav är att man ska kunna ha drag på den.

Vad hade ni gått på?

Årsmodell 2024 av C40, XC40 och Polestar 2 vilka delar drivlina, har alla fått längre räckvidd än tidigare årsmodeller. Så det kan vara läge att titta på den igen, om du är nöjd med den i övrigt.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem

Hopp då har man beställt en EX30 Core Single Motor, med bara tonade rutor, annan färg och plastmattor som tillägg. Landade på 422k efter rabatter via jobbet osv.
Leverans i April enligt säljaren.
Spännande!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Yeah Teslorna har inte instrumentkluster heller och är bullriga.

Kia EV6 och Ioniq 5 är bra alternativ som folk skrev.
Finns så mycket. Kolla ev-database.org för att jämföra lite.

Tydligen ska den faceliftade M3 vara bättre med det. Men om det är på en bra nivå låter jag vara osagt då jag inte hunnit provköra någon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hanzooon:

Hopp då har man beställt en EX30 Core Single Motor, med bara tonade rutor, annan färg och plastmattor som tillägg. Landade på 422k efter rabatter via jobbet osv.
Leverans i April enligt säljaren.
Spännande!

Får du värmepump, adaptiv farthållare, adaptiv helljus o annat viktigt i core?

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

Edmunds testar laddning:

Hyundai, Kia EVs Charge The Fastest, Tesla Barely Makes It Into Top 10
https://insideevs.com/news/696546/fastest-charging-evs-hyunda...

Det här vägde tungt när jag valde elbil som skulle hålla några år (längre än bilar baserade på 400V-arkitektur). Kul att se att Kia/Hyundais vägval med e-GMP lönar sig beträffande laddningshastighet.