Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Jag anser att 4K är överlägset 1440p.

Om du en gång har börjat använda 4K i OS och spel är det nästintill omöjligt att gå tillbaka, allt annat blir så pixligt

Rekommenderar varmt att skaffa en schysst 27 tum 4K, ex denna: https://www.proshop.se/Skaerm/GIGABYTE-27-Skaerm-M27U-3840x21...

https://www.youtube.com/watch?v=QGIsvXa4zGg

Den är väldigt prisvärd, billigaste på Inet med liknande specs kostar cirka 9000 kr.

Mvh

Alright den videon var inte dum, jag har kikat lite och det ser ut som att det finns en hel del 28" alternativ men få på 27"
också finns det ju en uppsjö med 32" i 4k också.

varför har man gjort så många i 28" kan man undra

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Dlin89:

Alright den videon var inte dum, jag har kikat lite och det ser ut som att det finns en hel del 28" alternativ men få på 27"
också finns det ju en uppsjö med 32" i 4k också.

varför har man gjort så många i 28" kan man undra

Tillverkningsprocesser och skärningen av moderglas. Ska mycket till (miljarder dollar) för att skapa en fabrikslina som tillverkar en specifk storlek, så man utgår från vad som finns tillgängligt i volymer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Tillverkningsprocesser och skärningen av moderglas. Ska mycket till (miljarder dollar) för att skapa en fabrikslina som tillverkar en specifk storlek, så man utgår från vad som finns tillgängligt i volymer.

Är det något man bör fundera över innan man köper en 4k display i 28" tycker du eller anser du att det är vettigare att letta rätt på en i 27" då vad gäller skalningar osv.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Dlin89:

Är det något man bör fundera över innan man köper en 4k display i 28" tycker du eller anser du att det är vettigare att letta rätt på en i 27" då vad gäller skalningar osv.

Har inget med skalningar att göra. Bara de exakta måtten på själva panelen. Skillnaden för att 27 och 28 ska täcka samma procent av ditt synfält motsvarar 1,5 cm skillnad i avståndet eller så. Du lär röra dig betydligt mer än så framför skärmen.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

7800x3D | Asus Strix 4090 OC | x670 MSI Pro WIFI | 6000Mhz 32GB CL30 DDR5 | SN850X 2GB | NH-DH15 Chromax Black| Fractal North Mesh | TUF 1000W Gold | Samsung Neo G8 32' 4K 240hz | Mac M2 |

Permalänk
Medlem

Tack jag såg faktiskt den och har sett några på blocket till och med snäppet billigare,
Men började fundera om jag inte ska försöka klämma in en 32" istället på nått vänster om jag ändå går på 4k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dlin89:

Tack jag såg faktiskt den och har sett några på blocket till och med snäppet billigare,
Men började fundera om jag inte ska försöka klämma in en 32" istället på nått vänster om jag ändå går på 4k

Jag tycker det är fantastiskt med 32

Visa signatur

7800x3D | Asus Strix 4090 OC | x670 MSI Pro WIFI | 6000Mhz 32GB CL30 DDR5 | SN850X 2GB | NH-DH15 Chromax Black| Fractal North Mesh | TUF 1000W Gold | Samsung Neo G8 32' 4K 240hz | Mac M2 |

Permalänk
Medlem

Har kollat och jag får dit en i 32" men är det ett vettigt alternativ när jag sitter kanske ungefär 50 cm från skärmen? Alltså typ normalt avstånd när skärmen står på ett klassiskt datorbord.

Det finns ju curvade skärmar från Samsung neo g7 och g8 också några platta från andra märken, jag är just nu inne mer på en platt skärm det känns mer tryggt vad tycker ni som har en 32" i 4k och spelar på den vad gäller avstånd till skärmen och curvat eller inte.

Egentligen tycker jag ju att en 27" känns optimalt på det avstånd jag sitter nu men det har ju säkert mycket med vana att göra.

Permalänk
Bildexpert 📺

Dra din 27:a ca decimetern närmare dig så får du en uppfattning om hur mycket en 32:a kommer täcka ditt synfält.

Vad som är "rätt avstånd" är individuellt både i fråga om smak och förutsättningar, likt syn

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Dra din 27:a ca decimetern närmare dig så får du en uppfattning om hur mycket en 32:a kommer täcka ditt synfält.

Vad som är "rätt avstånd" är individuellt både i fråga om smak och förutsättningar, likt syn

Ingen dum idé

Det ska jag göra och testa!

Permalänk
Medlem

Skulle säga att skillnaden på 27-32" är försumbar. Du har nog vant dig inom två dagar. Skärmar är lite som allt annat här i livet, större är alltid bättre.

Permalänk
Medlem

Jag såg dock till att fokusera mer på djup av skrivbord än bredd ska sägas. Den där decimetern gör mycket för att det ska kännas skönt att spela framför en 32a.

Jag har 80cm djupt skrivbord och det funkar bra

Visa signatur

7800x3D | Asus Strix 4090 OC | x670 MSI Pro WIFI | 6000Mhz 32GB CL30 DDR5 | SN850X 2GB | NH-DH15 Chromax Black| Fractal North Mesh | TUF 1000W Gold | Samsung Neo G8 32' 4K 240hz | Mac M2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Dra din 27:a ca decimetern närmare dig så får du en uppfattning om hur mycket en 32:a kommer täcka ditt synfält.

Vad som är "rätt avstånd" är individuellt både i fråga om smak och förutsättningar, likt syn

Har forskat lite mer och om jag förstår det rätt så kan inte skärmarna köra 4k i 144hz native med 1.4 display port utan dom måste ha riktig hdmi 2.1 för att det ska gå.

annars kör dom nån typ av färg försämring för att överklocka skärmen till 144 hz är detta något man praktiskt märker av när man kör en 4k skärm i 144 hz med displayport 1.4?

satan så invecklat allting blev med 4k haha, med 1440p har det bara varit plug and play

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Dlin89:

Har forskat lite mer och om jag förstår det rätt så kan inte skärmarna köra 4k i 144hz native med 1.4 display port utan dom måste ha riktig hdmi 2.1 för att det ska gå.

annars kör dom nån typ av färg försämring för att överklocka skärmen till 144 hz är detta något man praktiskt märker av när man kör en 4k skärm i 144 hz med displayport 1.4?

satan så invecklat allting blev med 4k haha, med 1440p har det bara varit plug and play

Det varierar. Nyare skärmar ska kunna köra DSC, Dislay Stream Compression, för att nå 4K/144. Äldre modeller har inte DSC utan då landar man på 4:2:2-subsampling om man vill nå 4K/144.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Det varierar. Nyare skärmar ska kunna köra DSC, Dislay Stream Compression, för att nå 4K/144. Äldre modeller har inte DSC utan då landar man på 4:2:2-subsampling om man vill nå 4K/144.

Aha okey jag trodde subsampling och DSC var samma sak, oavsett vilken som används är det något man märker av som användare genom att skärmen tappar skärpa eller färg?

eller är det försumbart

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Dlin89:

Aha okey jag trodde subsampling och DSC var samma sak, oavsett vilken som används är det något man märker av som användare genom att skärmen tappar skärpa eller färg?

eller är det försumbart

DSC märker man inte. Subsampling vill man inte ha i Windows eftersom texten blir sämre. Syns inte lika tydligt i spel.

https://www.sweclockers.com/artikel/20927-bildanslutningar-de...

Går ju att kliva runt, likt att kör Full RGB-signal i Windows och ändra om till 4:2:2 för att få upp frekvensen. Eller så kör man 4K/120 med 8-bitars RGB och hoppar över 144 Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

DSC märker man inte. Subsampling vill man inte ha i Windows eftersom texten blir sämre. Syns inte lika tydligt i spel.

https://www.sweclockers.com/artikel/20927-bildanslutningar-de...

Går ju att kliva runt, likt att kör Full RGB-signal i Windows och ändra om till 4:2:2 för att få upp frekvensen. Eller så kör man 4K/120 med 8-bitars RGB och hoppar över 144 Hz.

Ahh okey

Jag tror en skärm med DSC är för mig isåfall om det innebär mindre ändrande och fixande

Permalänk
Medlem

Jag har fått tag på en skärm

Blev värstingen direkt med neo g8 som jag hittade till vad jag tycker är ok pris.

Hoppas jag får en wow känsla gentemot min nuvarande 27" 1440p så pengarna inte känns bortkastade 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dlin89:

Jag har fått tag på en skärm

Blev värstingen direkt med neo g8 som jag hittade till vad jag tycker är ok pris.

Hoppas jag får en wow känsla gentemot min nuvarande 27" 1440p så pengarna inte känns bortkastade 😅

Precis den jag kör är väldigt nöjd det enda tråkiga är Scanlines.

Visa signatur

7800x3D | Asus Strix 4090 OC | x670 MSI Pro WIFI | 6000Mhz 32GB CL30 DDR5 | SN850X 2GB | NH-DH15 Chromax Black| Fractal North Mesh | TUF 1000W Gold | Samsung Neo G8 32' 4K 240hz | Mac M2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ibland:

Precis den jag kör är väldigt nöjd det enda tråkiga är Scanlines.

Okey har du lite tips att berätta om skärmen? Vad ska man köra för inställningar? Fungerar Hdr bra på den osv.

Vad är scanlines 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dlin89:

Vad är scanlines 😅

https://youtu.be/Fk58Yn_g4P8?si=xKW2-F0Y33UMHCc-

Verkar främst vara ett problem folk upplever med 240hz på Neo G8

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Antlion Kimura Duo | Roland Bridge Cast | Airpods Pro
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

https://youtu.be/Fk58Yn_g4P8?si=xKW2-F0Y33UMHCc-

Verkar främst vara ett problem folk upplever med 240hz på Neo G8

Såg videon nu, märkligt beteende på en så dyr skärm!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dlin89:

Såg videon nu, märkligt beteende på en så dyr skärm!

Samsung…

Försökte Vesa-montera en Neo G9 idag. Slutade med att jag fick knipsa av en skruv som varken vill gänga i eller ur. Efter att ha förstört ett av fästena vågar jag inte skruva i fler hål när de ser ut så här

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Antlion Kimura Duo | Roland Bridge Cast | Airpods Pro
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Samsung…

Försökte Vesa-montera en Neo G9 idag. Slutade med att jag fick knipsa av en skruv som varken vill gänga i eller ur. Efter att ha förstört ett av fästena vågar jag inte skruva i fler hål när de ser ut så här

<Uppladdad bildlänk>

😬😬 Ouf är, samsung så dålig kvalité på grejerna...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dlin89:

😬😬 Ouf är, samsung så dålig kvalité på grejerna...

Nja. Jag har haft Samsung-monitor tidigare utan problem. TV också.
De är dock ganska ökända för bristande kvalitetskontroll. Tyvärr.
Du får kolla om du haft tur med din panel eller ej. För de pengarna ska du ju absolut kunna köra 240hz. Annars är väl G7 vettigare kanske.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Antlion Kimura Duo | Roland Bridge Cast | Airpods Pro
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk

Köp begagnat på blocket. Klippte en odyssey 4k för 3400kr, 1 år gammal för typ halva nypriset

Kör 4k med ett 3080 utan att klaga

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dlin89:

Okey har du lite tips att berätta om skärmen? Vad ska man köra för inställningar? Fungerar Hdr bra på den osv.

Vad är scanlines 😅

I 240hz kan de bli som linjer i bilden på vissa solida färger. Ganska enkelt att Googlea detta då det är ett känt problem. Men går att eliminera nästan helt genom att köra skärmen i srgb läge. HDR är helt fruktansvärt bra jag har kört oled tidigare men det är en helt annan kraft i denna FALD panel som gör att det verkligen bländar en.

Scanlines uppträder ytterst sällan i spel

Visa signatur

7800x3D | Asus Strix 4090 OC | x670 MSI Pro WIFI | 6000Mhz 32GB CL30 DDR5 | SN850X 2GB | NH-DH15 Chromax Black| Fractal North Mesh | TUF 1000W Gold | Samsung Neo G8 32' 4K 240hz | Mac M2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ibland:

I 240hz kan de bli som linjer i bilden på vissa solida färger. Ganska enkelt att Googlea detta då det är ett känt problem. Men går att eliminera nästan helt genom att köra skärmen i srgb läge. HDR är helt fruktansvärt bra jag har kört oled tidigare men det är en helt annan kraft i denna FALD panel som gör att det verkligen bländar en.

Scanlines uppträder ytterst sällan i spel

Okey det låter bra ska bli sjukt spännande att testa!
Är skärmen trevlig i sdr också tänker att mini led borde göra bra grejer.

Permalänk
Medlem

Jag har läst rtings "5 Best 4k Gaming Monitors - Fall 2023" https://www.rtings.com/monitor/reviews/best/gaming-monitors-4...
och fastnat för LG 32GR93U-B

Den här skärmen verkar dock inte finnas på svenska marknaden eller har den ett annat namn? Någon som har insikt i denna modell?
Kommer den komma till Sverige?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Javis:

Jag har läst rtings "5 Best 4k Gaming Monitors - Fall 2023" https://www.rtings.com/monitor/reviews/best/gaming-monitors-4...
och fastnat för LG 32GR93U-B

Den här skärmen verkar dock inte finnas på svenska marknaden eller har den ett annat namn? Någon som har insikt i denna modell?
Kommer den komma till Sverige?

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=10364217