Starfield – den stora tråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av meanh:

Har testat betan nu, tycks rulla på lite bättre än förut i städerna där man var som mest flaskad av CPU (5-10 fps mer i de värsta områdena). Det enda jag märkte var dock att samtliga uppskalare, även DLSS tycks ha problem. Ljuskällorna nattetid i Akila blir mycket starkare vid panorering när DLSS eller FSR2 används, de blir lite starkare även i "native" med TAA, men även med DLAA/FSR2(100% render) så är ljuskällorna direkt störande. Detta är med HDR i 4k. Någon annan som testat betan och märkt av detta?

Jag fick problem med stutter när jag testade DLSS bildgenerering. Den ville inte heller spara DLSS inställningen DLAA (den som inte skalar utan bara lägger på AA från DLSS). Tänkte testa om jag kunde få så bra bildkvalite som möjligt, DLAA är en bra AA om man inte behöver skalningen. Det går också köra bildgenerering utan skalning, men stängde av det nu tills de fixat lite av buggarna med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lord_Moridin:

Finns denna mod på NexusMods som tar bort dimma

Skrivet av ronz:

Kan starkt rekommendera en LUT mod om du inte redan har det.

Tack! Har kört med anti-dimma mod (försökte verkligen med deras originalverk först men stod inte ut) men ska nog även prova en LUT mod. Tycker ändå att det borde ligga under inställningarna så att det blir anpassat för varje område.

Permalänk
Medlem

Kör betan, med inbyggd DLSS, det intressanta med det är att min 5800X3D rigg flyter lysande med DLSS/Balanced 90-100 fps utomhus i 3440x1440 ULTRA och stadiga 144 fps inomhus(låst vid max 144). Det är ungefär som min 7950X/RTX4080 rigg flyter med FSR2. Så kortfattat, DLSS gör ett 3080 till ett 4080 i Starfield. Tycker dock att FSR2 ser aningen bättre ut än DLSS/Balanced dessutom fungerar ännu inte vsync med DLSS.

Krävande spel, min 5800X3D ligger på 105W och 3080 pumpar 360-370W i en normal session och det är helt oklockat. Men det flyter, dessutom är den riggen tystare än min 7950X rigg som jag måste ha rätt hög fläkt rpm pga jag kör minnena i 6400MHz 1:1 vilket = varma minnen!

7950X riggen drar lätt 170W för cpu, vilket jag har låst som max annars drar det iväg till ~220W. Men RTX4080 drar lite mindre, 340-350W, trots 50% högre prestanda i snitt än 3080.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Spoilertendenser, men gissar att de flesta vet hur new game funkar vid det här laget. Annars kanske man ska hoppa det här inlägget.

Jag förstår mig inte på svårighetsnivån i spelet, det känns som att den planar ut alldeles för tidigt, och att fiendernas levelskalning (neråt) är för aggressiv. Vad är egentligen vitsen med att spela tio varv när man redan i början av första ng+-varvet (eller slutet av första för den delen), utan att grinda utrustning, kan åka till vilken POI som helst, på vilken 75-planet som helst, utan att möta någon direkt utmaning?

Jag spelar på normal, och ja, jag hade kunnat ändra till hard eller very hard, men tycker inte det ändrar det faktum att det hade behövts mycket svårare världar för att hålla intresset uppe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaqob:

Spoilertendenser, men gissar att de flesta vet hur new game funkar vid det här laget. Annars kanske man ska hoppa det här inlägget.

Jag förstår mig inte på svårighetsnivån i spelet, det känns som att den planar ut alldeles för tidigt, och att fiendernas levelskalning (neråt) är för aggressiv. Vad är egentligen vitsen med att spela tio varv när man redan i början av första ng+-varvet (eller slutet av första för den delen), utan att grinda utrustning, kan åka till vilken POI som helst, på vilken 75-planet som helst, utan att möta någon direkt utmaning?

Jag spelar på normal, och ja, jag hade kunnat ändra till hard eller very hard, men tycker inte det ändrar det faktum att det hade behövts mycket svårare världar för att hålla intresset uppe.

Jag spelar på very hard och utmaningen på 75-planeter slutade ungefär vid level 30 första rundan. Och då moddar jag inte vapen eller annan utrustning utan plockar upp det jag hittar. Nä, något spel för combat är det verkligen inte.

Permalänk
Medlem

Ja det är som Skyrim lite svårt i början sen blir det jätteenkelt och bossar är inte svåra dom är bara kulsvampar

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av jaqob:

Spoilertendenser, men gissar att de flesta vet hur new game funkar vid det här laget. Annars kanske man ska hoppa det här inlägget.

Jag förstår mig inte på svårighetsnivån i spelet, det känns som att den planar ut alldeles för tidigt, och att fiendernas levelskalning (neråt) är för aggressiv. Vad är egentligen vitsen med att spela tio varv när man redan i början av första ng+-varvet (eller slutet av första för den delen), utan att grinda utrustning, kan åka till vilken POI som helst, på vilken 75-planet som helst, utan att möta någon direkt utmaning?

Jag spelar på normal, och ja, jag hade kunnat ändra till hard eller very hard, men tycker inte det ändrar det faktum att det hade behövts mycket svårare världar för att hålla intresset uppe.

NG+ känns mest som något för de som kommer tillbaka till spelet efter en tids uppehåll och vill börja om, men inte bli av med alla krafter, snarare än att det av någon anledning skulle vara svårare än första genomspelningen.

EDIT: Vill man ha det svårare är ju det enkelt att lösa med moddar.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Dom har ju en och annan dråplig plot twist med NG+ men det är svårt att undvika repetition om man vill levla. Och ja, massor av moddar

Kör en NG+3 level 78 och en OG level 16

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

NG+ känns mest som något för de som kommer tillbaka till spelet efter en tids uppehåll och vill börja om, men inte bli av med alla krafter, snarare än att det av någon anledning skulle vara svårare än första genomspelningen.

EDIT: Vill man ha det svårare är ju det enkelt att lösa med moddar.

Xbox...

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av jaqob:

Ahh, ja då är det bara att vänta, antar jag

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

För lite star och för mycket field.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Borked:

Jisses!
Var hittade du denna, och vilken svårighetsgrad?
Själv är jag level 38 och har börjat åka till level 75+ planeter och dödar pirater på very hard.. men ännu inget sjukt sjukt vapen.
De level 94 pirater också lite jobbiga som level 38.

Borda high level Varuun skepp.

Skrivet av Borked:

Nu är jag lite nyfiken på vad folk tycker om vapen och spacesuit-crafting.
Jag är level 38 med 9 ospenderade skillpoints.

För mig känns det nästan ovärt att leva upp research och vapen till level 4.. för att när man äntligen har hittat ett fett vapen så lootar man något nytt mycket bättre på nästa runda man kör. 8 skillpoints känns helt onödiga då.

Vad tycker ni andra?

Jag tycker det är värt det av anledningar jag inte vill spoila, men kan säga att material för uppgrade är ingenting och bara uppa de nya sen med liksom.

Skrivet av Näbbdjuret:

Hö hö, ett skepp tänkte landa på mitt huvud..! Det var ett Starborn Guardian IV. Jag hoppade upp till dörren och vips var jag inne när 5 starborn knallat ut ur skeppet. Sen var det mitt efter jag kört iväg. Blev således blåst på stridskonfekten, men fick ytterligare ett skepp!

Har dom ändrat de i patch? Jag har aldrig kunnat gå in i ngn landad gurdian och jag har försökt ett par ggr....

Permalänk
Medlem

Tryckte på ett par extra cargo containers på mitt skepp och åkte ner i manövererbarhet. Försökte göra en snygg lösning med flera extra motorer men då klaga den att jag gick över powerlimit. Så fick slappa på en enda motor mitt bak, förstörde hela utseendet på skeppet. Får hitta en bättre lösning sen när jag gått upp lite mer i level.

Permalänk
Medlem

Älskar FO3 & New Vegas, FO4 är bra men inte samma känsla. Gillar att upptäcka och få ta del av intressanta livsöden samt armor/vapen loot av kvalite och inte kvantitet (ex cyberpunk)

Vad säger ni värt att köpa ett xbox bara för att lira Starfield?

Har PS5 ..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Tryckte på ett par extra cargo containers på mitt skepp och åkte ner i manövererbarhet. Försökte göra en snygg lösning med flera extra motorer men då klaga den att jag gick över powerlimit. Så fick slappa på en enda motor mitt bak, förstörde hela utseendet på skeppet. Får hitta en bättre lösning sen när jag gått upp lite mer i level.

Mitt första C skepp bygge var en flygande container då jag tröttnade på att samla stuff i Lodge eller det begränsade outpost utrymmet.

SPOILER

I NG+ sen sket ja i outpost o plocka upp all så då fick jag bättre balans. Men då mycke av craftingen och research då var klar och levlad så behövde jag ju inte hamstra allt utan typ endast det det som behövdes för mod crafting.

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av UncleDirty:

Mitt första C skepp bygge var en flygande container då jag tröttnade på att samla stuff i Lodge eller det begränsade outpost utrymmet.

SPOILER

I NG+ sen sket ja i outpost o plocka upp all så då fick jag bättre balans. Men då mycke av craftingen och research då var klar och levlad så behövde jag ju inte hamstra allt utan typ endast det det som behövdes för mod crafting.

Dold text

Hur går det med rymdstriderna? Är det bara att maxa rätt vapen så klarar man sig ändå? Jag började om istället för NG+ och körde på very hard från början. Man kan byta närsomhelst men ville göra om karaktären lite utan att modda (än). Har gått bra men lite problem med ett par rymdstrider.

Permalänk

Jag har haft det ett tag, fick det till min amp cpu, men inte spelat än. Väntar på dlss och future frame? När kommer den patchen?

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

Tagit paus ifrån det. Blev lite för mycket repetition. (Bokstavligen)

Väntar på lite modstöd och annat skoj som gör att man kan gräva in sig i olika system. Någon kommer säkert kombinera rymdskepp och outposts och göra space stations. Lägga till lite roliga features som gör att man kan handla med npcer och inte bara skicka saker mellan sina egna outposts.

Det finns massor jag skulle vilja göra i spelet som inte är möjligt just nu. Jag saknar lite fo4 fabriker t.ex. Eller locka till sig npcer att göra saker istället för att åka runt och anställa dem osv.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

kommer inte köpa och inte pirata. Spelet är inte för mig helt enkelt.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lindson:

Älskar FO3 & New Vegas, FO4 är bra men inte samma känsla. Gillar att upptäcka och få ta del av intressanta livsöden samt armor/vapen loot av kvalite och inte kvantitet (ex cyberpunk)

Vad säger ni värt att köpa ett xbox bara för att lira Starfield?

Har PS5 ..

Har du möjlighet att köra game pass, t.ex. på en nyare samsung tv, så hade jag rekommenderat det. Då kan du ju testa utan att köpa en konsol endast för Starfield.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Hur går det med rymdstriderna? Är det bara att maxa rätt vapen så klarar man sig ändå? Jag började om istället för NG+ och körde på very hard från början. Man kan byta närsomhelst men ville göra om karaktären lite utan att modda (än). Har gått bra men lite problem med ett par rymdstrider.

Jag har kört ful meck eller hållt de simpelt. Kör oftast en vapen typ som biter bra på hull och sköldar på vänster click sen kör ja vad den nu heter igen som sabbar ship parts när du siktar med högerclick och skippar tredje vapentypen för ström budgeten. Gillar inte missiler då aimet e jobbigt och kan inte skjuta jätte ofta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon138754:

Har du möjlighet att köra game pass, t.ex. på en nyare samsung tv, så hade jag rekommenderat det. Då kan du ju testa utan att köpa en konsol endast för Starfield.

Jo jag har en LG B1 som jag har förstått det som att gamepass fungerar via webbläsare men att det var krångel med delay / kontroll?

Har två små kids här hemma så de timmar jag får tillgängligt för spel så vill jag bara enkelt ladda igång och köra.

Men är så klart mer rationellt att testa ett par timmar innan för att ett inköp skall vara något rimligare ..

Permalänk
Medlem

Starfield blev inte nominerat till GOTY, hur känner ni angående det? Jag tycker det känns väntat, ett av Bethesdas svagare titlar och mer bredd än djup. Framförallt med BG3 och annat att jämföras mot

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Starfield blev inte nominerat till GOTY, hur känner ni angående det? Jag tycker det känns väntat, ett av Bethesdas svagare titlar och mer bredd än djup. Framförallt med BG3 och annat att jämföras mot

Starfield är kanske inte Super som spel men det är en brutalt spännande sandlåda som blir ännu mer spännande när dom släpper det fulla moddnings kitet nästa år

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av UncleDirty:

Jag tycker det är värt det av anledningar jag inte vill spoila, men kan säga att material för uppgrade är ingenting och bara uppa de nya sen med liksom.

Lust att utveckla lite bakom spoilertaggar? Jag är en bra bit in i NG+, och tycker att material är superjobbigt. Bara att få tag i material för att göra de 50 vapenmoddarna man behöver göra för att låsa upp sista steget är jättegrindigt. Och utan att "halvfuska" och läsa på om var man får tag i olika material så hade det tagit evigheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Starfield blev inte nominerat till GOTY, hur känner ni angående det? Jag tycker det känns väntat, ett av Bethesdas svagare titlar och mer bredd än djup. Framförallt med BG3 och annat att jämföras mot

Rimligt. Jag gillar det, men det har inte den där känslan av en stor värld att utforska som i t ex Skyrim. Jag har spelat klart alla stora quester (main, UC Vanguard, Crimson Fleet, Freestar Collective, Ryujin), en companion quest (Barrett) och säkert 6-7 mindre. Känns inte som om det finns så mycket mer kvar.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Starfield blev inte nominerat till GOTY, hur känner ni angående det? Jag tycker det känns väntat, ett av Bethesdas svagare titlar och mer bredd än djup. Framförallt med BG3 och annat att jämföras mot

Känns väldigt väntat, spelet är "ok" men inte i närheten av vad som krävs för GOTY ett spelår som detta. Själv har jag pausat efter 90 spelade timmar då jag kände att spelet blev sämre ju mer jag spelade. Hade som roligast mellan speltimme 20 och 50 då jag spelade igenom de olika faktionerna samt några av de bättre huvuduppdragen, efter detta försökte jag mig på basbyggande och skeppsbyggande och andra mindre quests samt att låsa upp fler krafter. Detta blev dock mer och mer träligt och varken bas- eller skeppsbyggande klickade riktigt för mig och de sista 2-3 spelsessionerna blev bara 30-40 minuter långa innan jag gav upp.

Permalänk
Medlem

Jag har spelat det en del, studsade mellan starfield och cyberpunk 2077: phantom liberty. Rätt stor skillnad i inlevelsen pga kroppsspråket är på NPC:er. Känns verkligen som att gå tillbaka 15 år i tiden när jag spelar starfield… noll ansiktsuttryck och sjukt stela… men jag kommer köra klart det, men jag kommer nog inte spendera 200+ timmar i det som jag gjort med cyberpunk.

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Starfield blev inte nominerat till GOTY, hur känner ni angående det? Jag tycker det känns väntat, ett av Bethesdas svagare titlar och mer bredd än djup. Framförallt med BG3 och annat att jämföras mot

Beror väl på vem man frågar. Det är nog inte allas GOTY. Men någons är det säkert.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av meanh:

Känns väldigt väntat, spelet är "ok" men inte i närheten av vad som krävs för GOTY ett spelår som detta. Själv har jag pausat efter 90 spelade timmar då jag kände att spelet blev sämre ju mer jag spelade. Hade som roligast mellan speltimme 20 och 50 då jag spelade igenom de olika faktionerna samt några av de bättre huvuduppdragen, efter detta försökte jag mig på basbyggande och skeppsbyggande och andra mindre quests samt att låsa upp fler krafter. Detta blev dock mer och mer träligt och varken bas- eller skeppsbyggande klickade riktigt för mig och de sista 2-3 spelsessionerna blev bara 30-40 minuter långa innan jag gav upp.

Precis så var det för mig också. Det började bra första timmen. Men sen när man kom till första planeten började några dryga problem komma fram där jag i ett par timmar letade lösningar och mods. Sedan var nästa planet med New Atlantis en besvikelse.
Det var inte förrän lite senare när jag åkte till Mars som spelet började kännas bättre. Började fokusera på mainstory och de fyra factions. Sen mot slutet började jag åka runt lite fritt samt spendera tid på att bygga skepp och bas. Men precis som du skriver blev det mer och mer träligt.
133h spelade jag totalt. Vilket man ändå är rätt bra. Men kanske 30% av dessa timmar innehöll frustration och känslan av att jag måste spela vidare för jag har ändå betalat för detta.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken