Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Är det Shining the holy ark?

mycket riktigt är det så din tur

Permalänk
Medlem

Här kommer nästa

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Här kommer nästa<Uppladdad bildlänk>

Die Hard Arcade?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Die Hard Arcade?

Japp

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk

Jag vill också leka. Hur går det till? Var laddar jag upp min bild så den syns här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av julgranen:

Jag vill också leka. Hur går det till? Var laddar jag upp min bild så den syns här?

Just nu är det Cerb som har chansen att välja bild. Det är den som senast hade rätt som får välja

Kolla gärna första inlägget i tråden

Bilder laddar man upp genom att klicka på ’förhandsgranska’ nere, sen öppnas ’stora’ editorn, där finns en knapp att ladda upp bilder

Permalänk
Medlem

Kör en som var min absoluta favorit i multiplayer med brorsan när vi var små.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Bilder laddar man upp genom att klicka på ’förhandsgranska’ nere, sen öppnas ’stora’ editorn, där finns en knapp att ladda upp bilder

Nyfiken, varför klickar du på förhandsgranska? kan man inte bara klicka på svara?

*edit* så länge man inte fyller i någon text så verkar det bli samma sak
*edit2* eller antagligen ännu mer rätt så klickar man på "skriv svar" istället

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Kör en som var min absoluta favorit i multiplayer med brorsan när vi var små.
<Uppladdad bildlänk>

Future Cop: LAPD

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Nyfiken, varför klickar du på förhandsgranska? kan man inte bara klicka på svara?

*edit* så länge man inte fyller i någon text så verkar det bli samma sak
*edit2* eller antagligen ännu mer rätt så klickar man på "skriv svar" istället

Haha finns tydligen många vägar
Jag kör ju mycket på mobilen så det är den väg jag vant mig vid

’Skriv svar’ är nog kanske den ’rätta’ vägen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Future Cop: LAPD

Stämmer fint!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Stämmer fint!

Då tar vi nästa. Ett spel jag spelar igenom med min son just nu:

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Simon the Sorcerer

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrSwizz:

Simon the Sorcerer

Såklart! Rätt!

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Här är en bild på en "klon" av det välkända spelet tetris. I vilket program förekommer detta spel? Vad har spelet för namn i detta program?

Permalänk
Medlem

Jösses vilken kul och svår fråga! Ser ju misstänkt DOS:igt ut, är det typ Norton Commander? Minns inte något Tetris där dock.

Visa signatur

Fractal Design Arc m. Corsair CMPSU-850AX 850W | Asus P8Z68-V Pro | Intel Core i7 2600K | Noctua NH-D14 | 16Gb Corsair XMS3 DDR3 PC12800/1600MHz | Intel 510 SSD 120GB | Samsung EcoGreen F4 HD204UI 32MB 2TB | Asus GeForce ENGTX580 DCII/2DIS/1536MD5 1536MB

Permalänk
Medlem

Ja, du är inne på rätt spår. Programmet som innehåller spelet är en klon av Norton Commander, men med många förbättringar och fler funktioner.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Ovan är väl rätt, men spelet hette väl Navigator's game? Du får väl välja vilken som har rätt

Permalänk
Medlem

Ni har båda svarat rätt på varsin fråga, men Kalasis svarade först så han får välja nästa bild (såhär i efterhand måste jag medge att det inte var så smart av mig att ställa två frågor så att två personer kan ge rätt svar, förlåt mig).
Dos Navigator är för övrigt ett trevligt program som jag rekommendera till den som använder retrodatorer.
https://www.ritlabs.com/en/products/dn/

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrSwizz:

Ni har båda svarat rätt på varsin fråga, men Kalasis svarade först så han får välja nästa bild (såhär i efterhand måste jag medge att det inte var så smart av mig att ställa två frågor så att två personer kan ge rätt svar, förlåt mig).
Dos Navigator är för övrigt ett trevligt program som jag rekommendera till den som använder retrodatorer.
https://www.ritlabs.com/en/products/dn/

Jag lämnar över till @Blueie då jag inte har något bra på lager!

Permalänk
Medlem

Fritt fram!

Permalänk
Medlem

Jag slänger upp en enkel för att hålla liv i tråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomas1976:

Jag slänger upp en enkel för att hålla liv i tråden
<Uppladdad bildlänk>

Spelade detta en hel del på Amiga, så min gissning är Detroit

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

Spelade detta en hel del på Amiga, så min gissning är Detroit

Korrekt

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomas1976:

Då kör vi på ett nytt, detta var det nationellt mest sålda spelet i sin klass

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

Då kör vi på ett nytt, detta var det nationellt mest sålda spelet i sin klass <Uppladdad bildlänk>

Nästan så man kan "räkna" ut vad det är... Någon form av pyramidspel kanske?

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Saknad Hedersmedlem
Skrivet av som99:

Då kör vi på ett nytt, detta var det nationellt mest sålda spelet i sin klass <Uppladdad bildlänk>

Cheops pyramid eller något liknande? Hör till årskullen som i normala fall borde ha fått testa detta i skolan men vår skola hade dels för få datorer (knappt en dator per klassrum) och de vi hade vågade våra lärare ens själva använda. Sett lite grann vid tidpunkten när någon faktiskt fick testa detta men detta var något jag glömt helt tills nu. Om det nu är det spelet/läroverktyget då dvs. Knappt 30 år sedan trots allt.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Cheops pyramid eller något liknande? Hör till årskullen som i normala fall borde ha fått testa detta i skolan men vår skola hade dels för få datorer (knappt en dator per klassrum) och de vi hade vågade våra lärare ens själva använda. Sett lite grann vid tidpunkten när någon faktiskt fick testa detta men detta var något jag glömt helt tills nu. Om det nu är det spelet/läroverktyget då dvs. Knappt 30 år sedan trots allt.

Nästan heltt rätt! Vi tar den, Chefrens Pyramid. så kör du!
Hoppades det skulle väcka lite minnen från folk, många som inte tänkt på det på många år

Lustigt nog har jag ett boxat original i min samling, bör nog vara rätt ovanligt, har nog inte sett ett annat boxat exemplar i det vilda

Edit: Glömde nämna Chefrens pyramid är en efterföljare till Cheops pyramid så lite modernare men samma typ av spel och väldigt lika.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Saknad Hedersmedlem
Skrivet av som99:

Nästan heltt rätt! Vi tar den, Chefrens Pyramid. så kör du!
Hoppades det skulle väcka lite minnen från folk, många som inte tänkt på det på många år

Lustigt nog har jag ett boxat original i min samling, bör nog vara rätt ovanligt, har nog inte sett ett annat boxat exemplar i det vilda

<Uppladdad bildlänk>

Edit: Glömde nämna Cheops pyramid är en efterföljare till Chefrens pyramid så lite modernare men samma typ av spel och väldigt lika.

Nice!
Fint exemplar till samlingen med!

Då kör vi denna tror jag:

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...