Valve avtäcker Steam Deck med OLED-skärm

Permalänk
Medlem

Kör min för det mesta på extern skärm och har ingen brist på lagring . Så den får nog rulla vidare något/några år. Men suget efter ny pryl finns där.. varför gör dom så här? 😬

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Trevlig uppdatering!

Något om Freesync på denna?

Ingen variabel bilduppdatering då skärmtypen de använder sig av inte har stöd för det. Det verkar som de använder samma panel som i OLED Switch.

Förhoppningsvis i Deck 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Alltså, vad de presenterat är väl just att:

* Den gamla mittenmodellen med LCD har prissänkts för att bli ny instegsmodell, övriga modeller finns framöver bara med OLED
* Nuvarande lager av andra LCD-modeller säljs av till nedsatt pris

Ja precis. Har man en tajt budget kan man ju köpa de andra LCD-modellerna till nedsatt pris.. Eller begagnat.. Eller spara till OLED.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Dyrt? OLED-varianten är BETYDLIGT billigare än en likvärdig laptop. Även för 549$ tycker jag att det är otroligt billigt, inte för att nämna att LCD-varianten med 256GB SSD kostar enbart 399$ nu.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem

Med mer prestanda hade det varit svårt att stå emot.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Tur att de inte stoppade in Z1 för då hade jag köpt en på momangen, nu kan jag nog hålla mig några månader

Jag har ju redan uppgraderat lagringen

Men mer batteritid hade inte skadat

Permalänk
Medlem
Skrivet av k4rst3n:

Nej jag behöver inte, nej jag behöver inte, NEJ. JAG BEHÖVER INTE!

Satan vilken villhöver pryl 😭

Hahahaha villhöver 😂
Är också sugen på det men vi får se

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Äsch jag som precis köpt en!

Om man precis köpt så verkar det gå lämna tillbaka och byta. Kolla med supporten 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Nice! Gamla skärmen var alldeles för ljussvag att använda utomhus. Trevligt med bättre batteritid också! Känns dock lite onödigt med 90Hz, jag kör oftast 45Hz för att spara batteri..

Detta. 60Hz med spel som är någorlunda krävande dränerar batteriet rätt bra. Men jag gillar möjligheten i mer lättdrivna titlar. Tror det är knappt 2 timmar med Wreckfest i 60Hz med lägsta inställningar med fulladdat batteri. Maffig upplevelse men sjuk batteritid.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Nu har jag haft min i drygt 1,5 år, hade det varit mer prestandaförbättringar hade det varit lockande att byta upp mig från min 512GB modell. OLED-panelen lockar men hoppas man kan köpa den löst och uppgradera. Är främst den jag vill ha, inte tillräckligt stor skillnad i batteritid i de titlar jag spelat som redan i 60Hz massakrerar batteritiden.

Årets andra överraskning efter Raspberry Pi 5 som också var lite oväntad. Kul! Och hoppas fler hoppar på Steam Deck i och med denna uppgradering, eller får tag i en begagnat till bra pris.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Alltså, jag är ju sugen, men har svårt att motivera ett köp. Använder endast datorn och fåtal gånger PS5. Sällan jag åker iväg på några större äventyr som hade gynnats av en handhållen konsol när det finns dötid. Sedan är det ju det klassiska ”villhöver” som kickar in, technörd som man är.

-Varför kommer ni köpa/uppgradera?

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av medbor:

Tur att de inte stoppade in Z1 för då hade jag köpt en på momangen, nu kan jag nog hålla mig några månader

Jag har ju redan uppgraderat lagringen

Men mer batteritid hade inte skadat

Enl. uppgift skalld det vara ett större batteri och bättre batteritid.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrillthebill:

Alltså, jag är ju sugen, men har svårt att motivera ett köp. Använder endast datorn och fåtal gånger PS5. Sällan jag åker iväg på några större äventyr som hade gynnats av en handhållen konsol när det finns dötid. Sedan är det ju det klassiska ”villhöver” som kickar in, technörd som man är.

-Varför kommer ni köpa/uppgradera?

Tänk att du får helg. Du kan ta en rejäl sovmorgon efter en lång och slitig vecka. Jobbigt att sätta sig vid datorn eller TVn, så skönt att ligga kvar i sängen någon timme till. Är ju vinter-ish dessutom.

På nattduksbordet ligger din Steam Deck, redo att väcka i det spel du spelade senast och fortsätta precis där du var (om spelet tillåter, de flesta icke-onlinespel gör det, tänk hur du lägger ett kompatibelt PS5 spel i vila) och kan njuta med lite spelande från sängen, innan du kanske kliver upp, fortsätter från senaste synkade sparfil på din dator.

Är en av de sätt jag uppskattat min Steam Deck. Sitta på balkongen varmare delar av året och spela är också något jag uppskattar. Lägga mig i soffan, spela något medans jag lagar mat och övervakar maten.

Sällan jag tar med min utanför hemmet men trevligt även det. Mycket beror lite på vad man vill ha ut av sitt spelande och hur flexibelt det ska gå att göra. Docka med USB-C så har du typ en laptop med annorlunda byggform. Lite pyssligare men går att installera Windows eller dual-boota om man så vill, det är ju mer eller mindre en dator i formen av en handhållen spelkonsoll. Använt min som nöddator vid några tillfällen till och med.

Väldigt mycket möjligheter som den erbjuder på många vis. Nog föredrar jag att spela på min 32" 4K skärm i 120Hz+ med så mycket av grafikinställningarna maxade med mitt 5900X/4090 system men just flexibiliteten denna ger är svårslagen, även mot en ren bärbar speldator. Sen har jag inte ens nämnt möjligheterna emulation ger via RetroArch som finns på Steam med de cores som finns (en del fattas för Steam Deck men det mest relevanta är med). Koppla in tjänsten som möjliggör RetroAchivements, Cheevos till retrospel upp till Dreamcast och PS2 (men i dagsläget inte Gamecube av någon anledning) som kan ge lite extra sug att spela igenom klassiker man tidigare spelat eller aldrig klarat av. Och kanske bästa av allt, sparfiler och sådant? Synkas med Steams inbyggda syncsystem.

Finns mycket att klura på. Min används väldigt varierat ska ju också säga men tanken att inte ha en gillar jag inte. Alltid gillat handhelds och fram till Steam Deck presenterades var favoriten Switch. Och då var min första som för många andra just en Game Boy, med ett sidospår med PSP och PS Vita när dessa var aktuella.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElyziuM:

Tvärtom för mig i prioritering, Windows mer spel som fungerar och slippa ”jävlas”.
Att kunna köra Xbox Gamepass, Ubisoft m.m
Skulle vara roligt att testa en steamdeck i ”utbildningssyfte” men när jag sätter mig ner för spela ska det bara fungera. 🙂

Detta måste ju vara den mest envisa myten när det gäller steamdeck. Det är verkligen en maskin som passar in i "den bara fungerar". Har haft min i ett år nu och två gånger har jag behövt starta om den pga en bugg med performance monitorn, men de är bokstavligen det enda problemet jag haft. Den bara fungerar.

I princip alla reviews är också överens om att den är betydligt mer användarvänlig än de bärbara windowsmaskinerna.

Permalänk
Medlem

Se där. Ännu fler Linux-användare. Välkomna!
Vem vet, snart kanske Sweclockers faktiskt börjar producera fler artiklar om Steam Deck, Öppen källkod och speltester med fokus på Steam Deck.
Det lär ju vara mer hållbart än VR-geeks.

Men all heder till @landmarks som legat i framkant bland övriga anställda när det kommer till sådana nyheter.
Ge henne ett lönelyft för att visa övriga var skåpet skall stå.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Fortfarande på tok för liten skärm.
Då är Lenovo Legion Go betydligt mer intressant.

Det är som med Raspberry Pi.
Det spelar ingen roll hur många kloner som kommer om det ändå inte finns ett stöd hos "communityn" och andra producenter.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

LTT har testat

Verkar som OLED versionen generellt ger lite bättre prestanda.
Om det är det snabbare minnet?
Linus nämnde även en ny ljudkrets, som enligt Valve skulle ge bättre ljud och lägre belastning på APU.

Linus sa även att OLED versionen gav lägre temperaturer och lägre ljudnivå.

Bättre skärm, bättre ljud, några procent bättre prestanda, lägre temperaturer, lägre ljudnivå (kylning), bättre batteritid, snabbare Wifi, mer lagring till samma pris.
Låter som en bra kompromiss.

Permalänk
Medlem

Fan, först nu insåg jag att måttet på displayen faktiskt har ändrats. Gör det svårare med att byta panel. Om man så skulle kunna få tag i nya skalet och i den mån det går att bygga in allt igen så börjar det ändå dra iväg.

Nuvarande modell bör vara relativt lättsåld även om priset lär bli än lägre nu efter presentationen. Och med dagens växlingskurs drar priset iväg en del med.

Blir nog helt enkelt att invänta mer uppdateringar av specs men den där skärmen är verkligen lockande alltså. Kanske någon tredjeparts lösning dyker upp. Inte riktigt rätt tid på att klura på detta oavsett.

För övrigt klurade jag fram tills insikten på en annan sidas artikel om nya modellen och skärmfrågan att den gamla skärmen hade fungerat bra i något kit för att konvertera skärmen till en liten portabel display eller info panel. Oh well.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElyziuM:

Tvärtom för mig i prioritering, Windows mer spel som fungerar och slippa ”jävlas”.
Att kunna köra Xbox Gamepass, Ubisoft m.m
Skulle vara roligt att testa en steamdeck i ”utbildningssyfte” men när jag sätter mig ner för spela ska det bara fungera. 🙂

Mer spel som fungerar och slippa jävlas?
Sätta sig ner och spelar och det ska bara fungera?
Min herre det är då du ska ha en steam deck INTE windows maskinerna.
Men ja är native gamepass (och xcloud inte duger) ja då är det en Windows maskin, andra fördelar har jag svår att personligen se.
Håller du dig till steam spel, ja då är det tom 99% en ren konsolupplevelse.
Vill du använda andra launchers, epic, gog, ubi osv ja då är det lite "datoriserande" men det är det på en Windows maskin oavsett vad du ska köra och windows är jobbigare med en handheld än SteamOS

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Skrivet av superapan:

Äsch jag som precis köpt en!

Köpte min för lite mer än en månad sen och nu kommer denna hade jag vetat det hade man väntat på denna...

Visa signatur

Gaming Machine: Steam Deck.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Mer spel som fungerar och slippa jävlas?
Sätta sig ner och spelar och det ska bara fungera?
Min herre det är då du ska ha en steam deck INTE windows maskinerna.
Men ja är native gamepass (och xcloud inte duger) ja då är det en Windows maskin, andra fördelar har jag svår att personligen se.
Håller du dig till steam spel, ja då är det tom 99% en ren konsolupplevelse.
Vill du använda andra launchers, epic, gog, ubi osv ja då är det lite "datoriserande" men det är det på en Windows maskin oavsett vad du ska köra och windows är jobbigare med en handheld än SteamOS

Håller med. SD är ju lite som en konsoll där allt bara fungerar. Särskilt quick resumde är ju svårslaget. Är ju ett smärre projekt när man ska spela på pc medana på SD tar det 2 sek att komma igång.

Permalänk
Medlem

Funderade allvarligt på en Lenovo främsta anledningen har varit skärmen på steamdecken... den är nästan bara för liten. Dessa 0.4 inch är inte att leka med. Men nu blir det nog en liten uppgradering.

Blev lite besviken att den inte gick att beställa idag.
Blev nästan lite glad att den inte gick att beställa idag.

Har dock lite svårt vad 90hz kommer ge den då den mesta gamingen sker på 40 eller 30fps. Batteritiden kommer definitivt hjälpa till och den lilla prestanda ökningen på ett par frames kan hjälpa till att pusha upp den till 30 i de mer krävande spelen. Kanske.

Byter antagligen jobb nu och kommer resa mer så detta blir välkommet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Tror bestämt att min OG Steam Deck får hamna på SweClockers marknad inom kort, för det är tydligt att jag villhöver en OLED.

Behöver du inte en Lenovo Legion Go? 😇

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Förutom att Legion Go har inget komplett linux-stöd...
Dealbreaker. Inge linux inge gaming.

Lär väl reverse engineeras allt som behövs dock, tex gyro etc. över tid dock.

Varför kan man inte spela PC-spel i Windows längre? Har Microsoft blockerat den möjligheten? Det borde vara århundradets nyhet i så fall men inte ens @SweClockers har skrivit om det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Fortfarande på tok för liten skärm.
Då är Lenovo Legion Go betydligt mer intressant.

I wish!

Jag har returnerat både en Rog Ally och en Legion Go senaste veckan pga bl.a batteritid. Men visst. Vill man sitta inkopplad till strömuttag/massiv powerbank hela tiden, så absolut!

Legion Go-skärmen är riktigt fet och najs, men var för mycket strul med både mjukvara och hårdvara! Jag fattar att en del kommer fixas eftersom såklart. Men litar INTE lika mycket på att Lenovo kör på hela vägen som vi vet att Valve gör. Kontrollerna känns också jävligt rappliga, och tappade connection flera ggr, sjukt störigt. Sett många som har liknande problem. Skärmen är dessutom onödigt högupplöst, blir ändå att man kör i 800p (även 144hz känns onödigt, men visst. Varför inte?). Som vissa av er säkert har läst så är ju skärmen dessutom en vertikal tablet-skärm de helt enkelt ”lagt ner”. Så upplösningen på den i Windows visas ju som 1600x2560, vilket medför strul i vissa spel.

Ärligt talat så föredrog jag faktiskt Rog Ally före Legion Go. Ally känns så mycket smidigare att hålla i. Men batteritiden på båda är förstås skit, även på 15-wattsläge (som förstås ändå drar mer när hela systemet räknas in).

Lite parodi ändå att Valve släpper en ny Steam Deck till detta fina pris dagen efter jag returnerar en Rog Ally 😁

Priset på ”nya” Deck känns ju ändå sjukt värt med tanke på snabbare RAM, större 90hz OLED-skärm, strömsnålare krets PLUS fetare batteri.

Permalänk
Skrivet av THB:

Fortfarande på tok för liten skärm.
Då är Lenovo Legion Go betydligt mer intressant.

Köpte Lenovo Legion Go.

Fantastisk handspelkonsol. Den klarar egpu via usb 4.0 så kan spela i 4k på rätt höga inställningar tack vare ryzens cpu.

Ja det är en tablet skärm liggande med udda upplösning i windows. Men det går att rätta till.

Sen med alla dessa handspelkonsoler så kommer det säkert uppdateringar. Steam os går att installera om man föredrar det. Men kör windows på valfriheten för emulatoret etc. (Kör även fl studio på den som funkar relativt bra)

Du kan ändra energi inställningar så den går snålare. Lite meck men det är windows liksom

Skärmen är grym. Fps mode är faktiskt coolt och funkar väldigt bra.

Men håller med tidigare att sänk uppläsningen för spara batteri annars suger batteri tiden

Yuzu emulator spelar den otroligt bra med.

Säger bara köp om ni har budgeten.

Steamdeck med oled är riktigt bra vilket dom skulle gjort från början istället.

Föredrar större skärm ändå så Lenovo var the go to go

Visa signatur

The Breath of True

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viceroy:

Varför kan man inte spela PC-spel i Windows längre? Har Microsoft blockerat den möjligheten? Det borde vara århundradets nyhet i så fall men inte ens @SweClockers har skrivit om det.

För att Windows är en dålig plattform helt enkelt. Fylld av reklam, fylld av profilering av dig som användare.
(Vi ska inte tala om det enorma behovet att börja slänga ut teknisk skuld från den plattformen också...)

En av de främsta anledningarna som gör SteamDeck så bra är att det är faktiskt är ett vettigt operativsystem som supportas. Därför är det inte jämfört öht med annonsfyllda enheter med Windows helt enkelt.
Windows-entusiasterna däremot kan leka på sin planhalva helt enkelt

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Detta måste ju vara den mest envisa myten när det gäller steamdeck. Det är verkligen en maskin som passar in i "den bara fungerar". Har haft min i ett år nu och två gånger har jag behövt starta om den pga en bugg med performance monitorn, men de är bokstavligen det enda problemet jag haft. Den bara fungerar.

I princip alla reviews är också överens om att den är betydligt mer användarvänlig än de bärbara windowsmaskinerna.

Det har du helt rätt i! Gällande användarvänlighet sopar Steam Deck banan gentemot konkurrenterna. Men Game Pass, Ea Play och Ubisoft Connect är icke trivialt att få fungera på en Steam Deck. Det kan man inte argumentera emot utan så är det, eftersom operativsystemet är linuxbaserat. Jag har ägt Steam Deck, Ally och nyligen Lenovo Go och tycker alla har sina för- och nackdelar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Mer spel som fungerar och slippa jävlas?
Sätta sig ner och spelar och det ska bara fungera?
Min herre det är då du ska ha en steam deck INTE windows maskinerna.
Men ja är native gamepass (och xcloud inte duger) ja då är det en Windows maskin, andra fördelar har jag svår att personligen se.
Håller du dig till steam spel, ja då är det tom 99% en ren konsolupplevelse.
Vill du använda andra launchers, epic, gog, ubi osv ja då är det lite "datoriserande" men det är det på en Windows maskin oavsett vad du ska köra och windows är jobbigare med en handheld än SteamOS

This!

Jag har ägt Steam Deck, Legion Go och Rog Ally. Jag har använt Windows sedan det i princip uppfanns och känner mig väldigt bekväm i den miljön.

Så visst, jag har inga problem att hitta runt på Ally och Go, men GUD vad Windows INTE är gjort för små skärmar med touch (touchplatta hjälper knappt). Och Go’s skärm är ju 8.8 tum, det hjälper, men inte mycket!

Vill man huvudsakligen spela så är Steam Deck en mycket trevligare upplevelse. Sen vill även jag gärna ha en native Game Pass-lösning, men Xcloud får duga där (funkar ju riktigt bra numera med en bra uppkoppling). Batteritiden är dock personligen, för mig, ett av de största problemen. Något nya Deck verkar åtgärda en aning!

Permalänk
Medlem

Fantastisk uppdatering, perfekt för de som inte köpt än men gått i tankarna, en underbar spelmaskin.

Skrivet av _genki:

Dyrt? OLED-varianten är BETYDLIGT billigare än en likvärdig laptop. Även för 549$ tycker jag att det är otroligt billigt, inte för att nämna att LCD-varianten med 256GB SSD kostar enbart 399$ nu.

Tänkte det samma, har han slagit i huvudet?! haha.. Otroligt prisvärd hårdvara!

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)