Hur påverkar bristen på formell IT-utbildning en karriär som systemutvecklare?

Permalänk

Hur påverkar bristen på formell IT-utbildning en karriär som systemutvecklare?

Hej alla!

Jag har varit väldigt passionerad för webbutveckling och systemutveckling på senare tid och har börjat utforska och lära mig dessa områden på egen hand. Jag har en fråga som jag hoppas ni som är mer erfarna inom branschen kan hjälpa mig med.

Jag står inför beslutet att välja mellan två utbildningsvägar: antingen att plugga data och systemvetenskap vid Stockholms universitet, eller att gå för en fullstack-utvecklarutbildning på en yrkeshögskola. Båda alternativen skulle ta ungefär två år att slutföra.

Jag har börjat känna en stark passion för webbutveckling och har självlärt mig en hel del genom onlinekurser som "Zero to Mastery". Jag verkligen älskar vad jag gör och ser fram emot att fördjupa mig ytterligare. Men jag är orolig över hur bristen på formell utbildning inom IT kan påverka min karriär på lång sikt.

Så min fråga till er är: Kan bristen på en formell IT-utbildning, som t.ex. en examen i data och systemvetenskap, begränsa mina möjligheter och framsteg som systemutvecklare? Finns det en risk att jag i framtiden skulle kunna bli nekad en chefroll eller högre positioner på grund av brist på formell utbildning? Har ni erfarenheter eller insikter om detta ämne som ni skulle kunna dela med er av? Vilken väg skulle ni rekommendera?

Tack så mycket för era insikter och råd. Jag uppskattar verkligen er hjälp!

Permalänk

Data och systemvetenskap vid Stockholms universitet är väl 180hp dvs 3år, medans YH är 2år.
Jag ser den stora skillnaden i möjlighet att läsa vidare.

Det går argumentera för vilken som är bäst, men jag säger det beror på för dem? Det är lite som ska man utbilda sig till fotbollsproffs eller kock, ja frågan går ej svara på utan att veta mer om personen.
Inom systemvetenskap så har man nog lättare och man får ett jobb där det är mycket dokumentation och möte till den förbannelse, medans yh mer är riktat åt en som vill koda direkt.

*edit*
Jag känner folk som genom ha gått en 2årig YH inom programmering, idag genom deras egenföretag tjänar över 2 miljoner per år. Min poäng är att hindret mycket handlar om en själv.
Angående summan 2 miljoner. Så 2 080 arbetstimmar per år, kostar över 1300kr/h. Och sedan små utgifter.

Permalänk
Medlem

Här i Sverige så spelar din formella utbildningsnivå egentligen bara roll för ditt första jobb.
När du väl har några års arbetslivserfarenhet så väger det mycket tyngre än vilken utbildning du har gått.
Brist på kunskaper kan däremot vara ett hinder i karriären, men det är ju inte riktigt samma sak som formell utbildning.
(I en del andra länder så lägger de däremot betydligt större vikt vid just formell utbildning.)

Permalänk

Jag fick jobb efter en 2årig KY utbildning, det finns jobb som har krävt universitetsutbildning men de är få. Vissa programmeringsjobb är ju väldigt matematiktunga då är ofta en längre utblidning bättre, men ska du bara knacka hemsidor så finns det massor med jobb och de bryr sig sällan om var du pluggat.

Permalänk

Första jobb inom IT

Skrivet av Erik_T:

Här i Sverige så spelar din formella utbildningsnivå egentligen bara roll för ditt första jobb.
När du väl har några års arbetslivserfarenhet så väger det mycket tyngre än vilken utbildning du har gått.
Brist på kunskaper kan däremot vara ett hinder i karriären, men det är ju inte riktigt samma sak som formell utbildning.
(I en del andra länder så lägger de däremot betydligt större vikt vid just formell utbildning.)

Så, om jag genomför en utbildning på Yrkeshögskolan och sedan får ett jobb som ger mig några års erfarenhet, kan jag ändå utveckla min karriär även om jag "bara" har en utbildning från Yrkeshögskolan och inte från exempelvis Chalmers/KTH? Jag är intresserad av att faktiskt koda istället för att bearbeta data.