Missat brev, nu rättsfråga i Österrike. Hjälp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

Vad är det som gör att det inte är bluff då. Är ju superlätt att gå runt och leta utländska bilar, skicka brev och låta hotfull. Du fick ju ingen bekräftelse att du finns någonstans när du väl fick tag på rätt person så detta skulle jag se som bluff.

I princip alla motorvägar har vägtull i Österrike och han/hon åkte i Österrike.

Det hade inte hamnat hos staden Innsbruck som brevet sa att det skulle tas vidare till efter den uteblivna betalningen, men de som hanterar vägtullarna hade honom.

Låter man det gå vidare och inte tänker på det kan polisen när som helst beslagta din bil om du skulle åka in i landet.

Permalänk

Jag sitter i en liknande situation. Jag missade att betala en vägavgift när jag passerade Österrike den 23:e juni.

Ungefär en vecka senare fick jag ett rekommenderat brev på ICA, men jag kunde inte hämta ut det eftersom jag fortfarande var bortrest. När jag väl kom hem hade det rekommenderade brevet redan returnerats till avsändaren.

Det är omöjligt att göra en utlandsbetalning utan rätt information, som vanligtvis står på fakturan. Jag hoppades att de kanske skulle skicka en påminnelse, men istället fick jag ett brev som liknar det som diskuteras i tråden. Här är bilden:

https://imgur.com/a/LBIHaZZ

Orsaken till den här situationen är att ruttplaneraren på webbsidan där jag köpte digitala vinjetter visade felaktig eller ofullständig information. Jag köpte alla vinjetter och tunnelavgifter som presenterades på sidan, men i efterhand har jag insett att några saknades. Webbsidan gav felaktig information, vilket resulterade i att jag körde genom Österrike såsom jag hade planerat min resa. Det ledde också till att jag fick böter på samma vägsträcka både på vägen dit och hem. Jag betalade boten för hemresan i tid eftersom jag kom hem innan fakturan.

Jag har kontaktat ASFINAG, och de säger att mitt ärende har skickats vidare till en annan myndighet. Den andra myndigheten säger att de inte hittar något ärendenummer när de söker på mitt registreringsnummer. De menar att ärendet kanske är på väg till deras system...

Jag är tacksam för eventuella förslag på vad jag kan göra medan jag väntar på 3 000 euro i böter.

Övrigt:
Sedan dess har en ny informationsruta dykt upp på sidan där jag köpte vinjett och vägtull för min resa:

https://digitale-vignette-online.at/sv/route-calculator

Obs - All information är utan garanti
I allmänhet är informationen i vägkalkylatorn korrekt. I särskilda enskilda fall kan det dock hända att de nödvändiga vägtullarna skiljer sig från den information som ges. Det är därför viktigt att du också uppmärksammar skyltningen på vägarna och vid behov köper en extra vägtullprodukt.

Permalänk
Medlem

EU i sin linda, det är fortfarande inte lätt att hantera andra länders administration. Jag kan bara tänka mig hur Tyskar och Engelsmän suckar när de ska betala Svenska vägtullar. Det borde finnas någon sorts turist-undantag om man vistas mindre än några veckor i landet. Det Schweiziska systemet med dekal på rutan är ju genialt enkelt i jämförelse.

För övrigt; bara att resa kollektivt i ett annat län här i Sverige är ju en upplevelse i sig som kräver studier motsvarande att hantera en vektor i C++.

PS. Hittade https://msverige.se/resa-med-bil/bila-utomlands/bila-i-europa... och blev mörkrädd över hur mycket krångel som hittas på för besökande bilar. Frankrike har ju privata motorvägar, men där brukar det ju sitta en levande person som utfärdar kvitto mot kontant betalning.

Permalänk
Medlem

120 euro är den normala böterna eller avgiften så klokt du betalade direkt och det är de första brevet skulle jag tro , om du åkte hem genom Österrike också kan du nog tyvärr räkna med en till bot , kan ju va värt fråga ASFINAG om det också isf om de har flera brott reggade mot samma fordon , om man inte betalar inom 4 veckor går de vidare o då kostar det 300-3000 euro

Enligt https://europakonsument.at/en/tolls-austria/66872 så är steget efter 365 euro o betalar man inte det inom 4 v så verkar det då avgöras av domstol ,

Lite kommentarer att även i Österrike kan du välja köpa fysik vignette , 10 dagar , månad eller år ( i Schweiz måste man köpa ett kalenderår) eller digital , köper man digital så är det lätt bli lurad att betala extra och även sett folk som fått böter trots de köpt men då via en 3e part , ASFINAG.at är officiella hemsidan ,

vignette krävs för alla motorvägar och "Schnellstraße" (typ motortrafikled) sen finns det även sträckor som kräver extra tull , pay per passage alltså och där är det bom osv , men vägar med vignette krav kontrolleras med kamera eller polis men inga bommar , det finns skyltar vid infarter men de är ofta svåra se

Går göra fel på fysika vignette också , klassiska inte klistra eller på fel ställe / dolt eller otydligt hål men jag känner en som fick böter då han inte sparat oblaten , den måste man kunna visa upp också

Vad jag hört så är inkassokrav det första de skickar , betalar man inte sänds det vidare,

Kräver tyvärr man läser på för varje land för undvika dyra misstag , Frankrike har nyss dragit igång ett crite du air system som är fantastisk komplicerat och i Belgien måste man regga sin bil i några städer för att köra , på resp stads sida , och Italien har ett system med ztl zoner du inte vill missa i städer och i Tyskland kräver många städer en miljödeka , höga till galna böter i typ alla fall av brott

Danskarna löser det dock enkelt , i Köpenhamn s miljözon kan jag köra min svenska bil utan reg eller märke , de syncar mot utländska database också ,

Permalänk
Medlem

Vi drabbades av samma förfarande.

Summa summarum efter lite efterforskande:

Bot skrevs från Asfinag på €120 i augusti via post som aldrig nåddes oss (våran blunder dock så inget vi kan klandra postnord för).

Fick brev igen från Asfinag 18 oktober om att vi ej betalat och ärendet gått vidare till "local authority/ Tirol mag". Detta var alltså första gången vi identifierade vad som hänt. Vi betalade de €120 direkt.

Ringde Asfinag, inget dom kunde göra, betalningen var förgäves så den ska betalas tillbaka. Jag fick trackingnr från första boten och kunde därmed se att den tog sig hit men returnerades sedan eftersom den aldrig hämtades ut av oss. Kunde dubbelkolla att vi bara hade en bot/ett ärende på fordonet från resan.

Fick nummer till "tirol mag" (+435125344). De bekräftade att ärendet nu är påväg till dom och att dom kommer skicka ut ett brev inom kort där vi anonymt kan betala €300 inom 4 veckor, görs det så stryks ärendet totalt och för fordonet/ägaren ser det ut som att inget nånsin har hänt. Om man inte betalar den så tas det vidare rättsligt = blir dyrare, risk för något permanent i registret, oklart vad, har ingen avsikt att ta det dit.

Så vi får bita det sura äpplet och betala de €300 så fort brevet kommer. Om jag inte ser ett brev inom 2 veckor så kunde jag ringa tirol mag igen och be dom kolla om ärendet gått in i deras system (sker samtidigt som brevet skickas), då kunde dom om man bad snällt få en epostkopia på brevet och betala via den (för att vara säker på att hinna inom de 4 veckorna), även om han sa att de brukar lägga till lite på betalningstiden till alla brev som går till utlandet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Med det sagt så fick jag de fortkörningsböterna jag förväntade mig från Tyskland. Hoppas inga missades.

De får uppgifterna från transportstyrelsens register, men kommunicerar sedan direkt med bilägaren. Fick några fortkörningsböter från Tyskland direkt hem i lådan.

Kanske är dags att sakta ner lite? "Några" fortkörningsböter låter ju inte så lyckat

Permalänk
Medlem

Bra att veta att det finns en massa länder man ska ge fan i att besöka alltså.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mainman:

Kanske är dags att sakta ner lite? "Några" fortkörningsböter låter ju inte så lyckat

Dom är billiga , körde 20km&h för fort vid nån tunnel, kosta 22 euro, skrattade gott när jag betala, en nolla till på beloppet i sek hade inte ens varit hälften av vad de kostat i här hemma i Sverige

Permalänk
Medlem

Vad hände med den fria rörligheten inom EU för EU medborgare? Inte mycket bevänt med det nu för tiden, håller ju på att bli ett helvete att bila genom Europa...

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Joakim Ågren:

Vad hände med den fria rörligheten inom EU för EU medborgare? Inte mycket bevänt med det nu för tiden, håller ju på att bli ett helvete att bila genom Europa...

Fri rörlighet har du, inte frihet att bryta mot regler.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av mahava:

120 euro är den normala böterna eller avgiften så klokt du betalade direkt och det är de första brevet skulle jag tro , om du åkte hem genom Österrike också kan du nog tyvärr räkna med en till bot , kan ju va värt fråga ASFINAG om det också isf om de har flera brott reggade mot samma fordon , om man inte betalar inom 4 veckor går de vidare o då kostar det 300-3000 euro

Enligt https://europakonsument.at/en/tolls-austria/66872 så är steget efter 365 euro o betalar man inte det inom 4 v så verkar det då avgöras av domstol ,

Lite kommentarer att även i Österrike kan du välja köpa fysik vignette , 10 dagar , månad eller år ( i Schweiz måste man köpa ett kalenderår) eller digital , köper man digital så är det lätt bli lurad att betala extra och även sett folk som fått böter trots de köpt men då via en 3e part , ASFINAG.at är officiella hemsidan ,

vignette krävs för alla motorvägar och "Schnellstraße" (typ motortrafikled) sen finns det även sträckor som kräver extra tull , pay per passage alltså och där är det bom osv , men vägar med vignette krav kontrolleras med kamera eller polis men inga bommar , det finns skyltar vid infarter men de är ofta svåra se

Går göra fel på fysika vignette också , klassiska inte klistra eller på fel ställe / dolt eller otydligt hål men jag känner en som fick böter då han inte sparat oblaten , den måste man kunna visa upp också

Vad jag hört så är inkassokrav det första de skickar , betalar man inte sänds det vidare,

Kräver tyvärr man läser på för varje land för undvika dyra misstag , Frankrike har nyss dragit igång ett crite du air system som är fantastisk komplicerat och i Belgien måste man regga sin bil i några städer för att köra , på resp stads sida , och Italien har ett system med ztl zoner du inte vill missa i städer och i Tyskland kräver många städer en miljödeka , höga till galna böter i typ alla fall av brott

Danskarna löser det dock enkelt , i Köpenhamn s miljözon kan jag köra min svenska bil utan reg eller märke , de syncar mot utländska database också ,

Tips för folk som läser denna tråden. I Österrike finns också öppet köp vilket gör att du kan senast köpa en digital vignette 14 dagar innan användning. Lättare att bara köpa en fysisk vid inkörsel i landet.

Till er som drabbats, varför inte bara följa skyltarna? Står extreeeemt tydligt i Österrike om vignette behövs eller ej på vägarna. Billig försäkring att köpa 10 dagar.

Skrivet av Joakim Ågren:

Vad hände med den fria rörligheten inom EU för EU medborgare? Inte mycket bevänt med det nu för tiden, håller ju på att bli ett helvete att bila genom Europa...

Är väldigt enkelt att bila. Man ska bara läsa skyltarna vid gränserna alternativt läsa på i förväg. Sverige borde ha ett liknande system så att vi faktiskt tog betalt för utländska fordon som sliter på våra vägar.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Är väldigt enkelt att bila. Man ska bara läsa skyltarna vid gränserna alternativt läsa på i förväg. Sverige borde ha ett liknande system så att vi faktiskt tog betalt för utländska fordon som sliter på våra vägar.

Knappast ett betydande problem med privatbilar och det är ju inte så att svenska bilar inte åker utomlands och sliter på deras vägar. Vad gäller tunga fordon, särskilt lastbilar ter det sig dock rimligt att ta ut någon form av avgift.

Enkelt? Det är ju ett dåligt skämt med alla olika märken som krävs. Är det inte dessa vägavgiftsklistermärken så är det miljödekaler. Något som är idiotiskt eftersom dessa sedan ändå är baserade på Euro-systemet. Det vill säga att det inte kan behövas en massa olika i vartenda land om man ändå ska ha ett klistermärke. Jag har en fransk sådan som jag testade att beställa (från den officiella franska sidan) och den är ju närmast billig, men man måste skicka in en skannad kopia av regbeviset och sedan tog det väl typ tre veckor att få den. Ska det krävas tre veckors framförhållning för att kunna köra bil i ett annat EU-land (i detta fall om man hamnar i någon av de städer som omfattas)? Systemet är dessutom så utbota korkat att man måste ha en dekal även om man har en elbil som inte kan släppa ut några avgaser överhuvudtaget. Den tyska dekalen är (oftast) dyrare, men går i alla fall snabbare att fixa fram. I princip kan man mura igen halva framrutan med diverse klistermärken om man drar ett varv runt Europa...

Vad gäller Österrikes digitala "vignette" så bör man notera att skräpet inte gäller när man köper den som privatperson. Man måste vänta till 18:e (!) dagen efter köp för att det ska gå två veckor av ångerrätt plus ett påslag för postgång. Det förtar rätt mycket av poängen för en utlänning på resa, men det är klart att inrikes slipper de klistermärket. Se högerspalten:

Att försvara dessa idiotiska system som är som gjorda för att det ska bli problem är inte rimligt. Om EU-länder uppfattar att det finns ett problem med utländska bilars slitage (som de egna inte sedan själva orsakar tillbaka), vilket jag betvivlar i verkligheten är något större problem med personbilar, så får man väl ordna någon utjämningsmekanism. Man kan införa system för ett gemensamt system för att debitera moms för varor som kommer från länder utanför EU, men ett fungerande system för godtyckligt påhittade miljözonsvillkor och diverse vägavgifter till höger och vänster* går tydligen inte. Eller det är klart att det går, men uppenbarligen vill man inte.

*Som inte tas ut som de franska motorvägsavgifterna dvs. Må lätt bli dyrt, men är inte förenade med samma typ av problem. Dock går det vad jag vet inte att ha den smidigare automatdebiteringen som finns om man inte bor i Frankrike eller vissa grannländer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Fri rörlighet har du, inte frihet att bryta mot regler.

Nu har du nog missat något väsentligt. Den fria rörlighetens idé är att det ska vara enkelt och fritt från problem för människor, varor och tjänster att röra sig inom EU. Men visst, du får ingen vägavgift och inga straffavgifter eller böter om du går genom Europa... Även om det det senaste decenniet varit en del problem på den punkten är hela poängen med Schengen, som det i grunden är meningen att alla EU-länder ska vara med i, att det inte ska finnas något hinder att passera landsgränser. Det är precis ett sådana hinder, fast av en annan art, som sätts upp när varje land hittar på egna miljözonsvillkor och -klistermärken, vägavgiftsklistermärken förenade med straffavgifter och böter osv.

Man kan notera att man alltså klarar av att jaga bilister som inte enligt vid var tid gällande villkor har gjort rätt, men inte att se till att det går att automatiskt göra rätt. Istället för att bara skicka en avgiftsfaktura (som kommer fram och inte fastnar i en myndighetskällare!) väljer man att ha ett system där folk ska drabbas av straffavgifter och/eller böter. Exakt vad är det för värde som tillförs genom detta förfarande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Tips för folk som läser denna tråden. I Österrike finns också öppet köp vilket gör att du kan senast köpa en digital vignette 14 dagar innan användning. Lättare att bara köpa en fysisk vid inkörsel i landet.

Till er som drabbats, varför inte bara följa skyltarna? Står extreeeemt tydligt i Österrike om vignette behövs eller ej på vägarna. Billig försäkring att köpa 10 dagar.

Är väldigt enkelt att bila. Man ska bara läsa skyltarna vid gränserna alternativt läsa på i förväg. Sverige borde ha ett liknande system så att vi faktiskt tog betalt för utländska fordon som sliter på våra vägar.

Det går faktiskt köpa online samma dag , klicka bara på du är företag, ställde frågan till ASFINAG när jag åkte med tjänstebil om de var ok sätta företag, svaret var de bryr sig inte , man anger inget företagsnamn eller moms o de bryr sig inte heller om bilen är reggad privat eller företag var svaret jag fick

Jag tar såklart inget ansvar men jag har inte åkt på problem o gjort så några gånger efter också

Permalänk
Medlem

Det här med vignette är ju inget konstigt sen kan jag tycka , det är en avgift och upp till var och en att hålla koll på och betala , de är nog lite kultur här kan jag tänka , ta tex Berlin elller andra städer med i Tyskland, vet ingen tysk stad med spärrar i kollektivtrafiken men betala måste man endock o böterna är dryga , samma sak här egentligen de är ingen bom men en avgift och inget system likt vi har med faktura efter osv , utan gäller ha gjort rätt för sig innan

Då är de många andra knepigare regler jag har lite mer svårt för men vignette nej känns ganska självklart

De är lite mer direkta system. Samma med fortkörningböterna , går överklaga men förlorar man tillkommer då avgift om runt 20 e ovanpå , och bilden de tar är mest en service till bilägaren för spelar ingen roll vem som kör, registrerad ägare betalar (sen för tyskar identifierar dem iofs för att kunna "ge poäng i Flensburg"

Permalänk
Medlem
Skrivet av mahava:

Det går faktiskt köpa online samma dag , klicka bara på du är företag, ställde frågan till ASFINAG när jag åkte med tjänstebil om de var ok sätta företag, svaret var de bryr sig inte , man anger inget företagsnamn eller moms o de bryr sig inte heller om bilen är reggad privat eller företag var svaret jag fick

Jag tar såklart inget ansvar men jag har inte åkt på problem o gjort så några gånger efter också

Kul inställning när konsumentlagstiftningen är tvingande och de samtidigt anser sig behöva följa den. I sig tycker jag dock att inställningen är märklig då sådan ångerrätt rimligen borde utgå om man godkänner det samt kör på avgiftsbelagt vägavsnitt inom den ångerfrist som annars funnits. Hur skulle det vara med en kryssruta "jag vill köra omedelbart och godtar att ångerrätten inte gäller, när jag har kört på vägavsnitt som omfattas av vignette", typ? Om man nu alls ska envisas med dessa korkat utformade system, vill säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Det roliga är att ASFiNAG som är avsändare säger att de inte kan svara på några frågor. Utan att jag ska vända mig till Tirol Mag. Innsbruck. Inga kontaktuppgifter eller någonting. Det enda jag har är "Tirol Mag. Innsbruck" och en uppmaning att inte kontakta ASFiNAG.
En googling på "Tirol Mag. Innsbruck" ger en endaste träff. En Ebok av "Bote für Tirol: Amtsblatt der Behörden, Ämter und Gerichte Tirols." från 1815. Och då grundar sig träffen enbart i att google inte kan tolka sidindelningen korrekt.

<Uppladdad bildlänk>

Det är alltså den myndigheten jag ska kontakta. Gött.
Googlar man på ASFiNAG så är de tydligen fruktansvärda att ha att göra med.
Man förstår ju varför Kafka skrev som han skrev. Inte en slump att han kom därifrån.

Den där googlingen kvalificerar sig som en av de sämre jag sett på senare år. Första träffen går till rätt förvaltning.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

@Aleshi: Fortfarande rörigt, det är nog sant att de inte kan stoppa upp sina processer men synd att de inte kunde ge ett datum/brytpunkt för när de vill ha in pengarna innan det går vidare

Betalar du (trodde inte du fått betalningsuppgifter?) tror jag däremot du slipper att det blir något brott av det hela.

Sa aldrig att de inte gett betalningsuppgifter. Men det stod att det var för sent att betala och att det gått vidare i ett tre veckor gammalt brev.

Skrivet av mahava:

120 euro är den normala böterna eller avgiften så klokt du betalade direkt och det är de första brevet skulle jag tro , om du åkte hem genom Österrike också kan du nog tyvärr räkna med en till bot , kan ju va värt fråga ASFINAG om det också isf om de har flera brott reggade mot samma fordon , om man inte betalar inom 4 veckor går de vidare o då kostar det 300-3000 euro

Enligt https://europakonsument.at/en/tolls-austria/66872 så är steget efter 365 euro o betalar man inte det inom 4 v så verkar det då avgöras av domstol ,

Lite kommentarer att även i Österrike kan du välja köpa fysik vignette , 10 dagar , månad eller år ( i Schweiz måste man köpa ett kalenderår) eller digital , köper man digital så är det lätt bli lurad att betala extra och även sett folk som fått böter trots de köpt men då via en 3e part , ASFINAG.at är officiella hemsidan ,

vignette krävs för alla motorvägar och "Schnellstraße" (typ motortrafikled) sen finns det även sträckor som kräver extra tull , pay per passage alltså och där är det bom osv , men vägar med vignette krav kontrolleras med kamera eller polis men inga bommar , det finns skyltar vid infarter men de är ofta svåra se

Går göra fel på fysika vignette också , klassiska inte klistra eller på fel ställe / dolt eller otydligt hål men jag känner en som fick böter då han inte sparat oblaten , den måste man kunna visa upp också

Vad jag hört så är inkassokrav det första de skickar , betalar man inte sänds det vidare,

Kräver tyvärr man läser på för varje land för undvika dyra misstag , Frankrike har nyss dragit igång ett crite du air system som är fantastisk komplicerat och i Belgien måste man regga sin bil i några städer för att köra , på resp stads sida , och Italien har ett system med ztl zoner du inte vill missa i städer och i Tyskland kräver många städer en miljödeka , höga till galna böter i typ alla fall av brott

Danskarna löser det dock enkelt , i Köpenhamn s miljözon kan jag köra min svenska bil utan reg eller märke , de syncar mot utländska database också ,

Vi hade tittat på vignette innan resan när vi funderade att åka genom Österrike, sedan valde vi bort det. Men på hemvägen blev det en liten sväng in. Och då blev det fel med kartläsningen.

Skrivet av Mainman:

Kanske är dags att sakta ner lite? "Några" fortkörningsböter låter ju inte så lyckat

6-8Km/h var de på och det är mycket dåligt skyltat. Extremt sneaky fartkameror om man inte har varnare. Du kan köra på det sättet i decennier i Sverige utan att få böter.

Skrivet av bubbelbabbel:

Den där googlingen kvalificerar sig som en av de sämre jag sett på senare år. Första träffen går till rätt förvaltning.

Jag googlade såklart utan citationstecken också och fick träffar på rätt förvaltning. Men det var inget jag kunde verifiera eftersom de aldrig nåongstans skrev att förvalningen kallades just så. Det var lite det jag ville poängtera med att googlingen inom citationstecken inte gav något. Det är bara om man vet vilken förvaltning det är man söker som man vet med säkerhet att man hittat rätt. Så ska inte sådana brev utformas.

Skrivet av Denial:

Vi drabbades av samma förfarande.

Summa summarum efter lite efterforskande:

Bot skrevs från Asfinag på €120 i augusti via post som aldrig nåddes oss (våran blunder dock så inget vi kan klandra postnord för).

Fick brev igen från Asfinag 18 oktober om att vi ej betalat och ärendet gått vidare till "local authority/ Tirol mag". Detta var alltså första gången vi identifierade vad som hänt. Vi betalade de €120 direkt.

Ringde Asfinag, inget dom kunde göra, betalningen var förgäves så den ska betalas tillbaka. Jag fick trackingnr från första boten och kunde därmed se att den tog sig hit men returnerades sedan eftersom den aldrig hämtades ut av oss. Kunde dubbelkolla att vi bara hade en bot/ett ärende på fordonet från resan.

Fick nummer till "tirol mag" (+435125344). De bekräftade att ärendet nu är påväg till dom och att dom kommer skicka ut ett brev inom kort där vi anonymt kan betala €300 inom 4 veckor, görs det så stryks ärendet totalt och för fordonet/ägaren ser det ut som att inget nånsin har hänt. Om man inte betalar den så tas det vidare rättsligt = blir dyrare, risk för något permanent i registret, oklart vad, har ingen avsikt att ta det dit.

Så vi får bita det sura äpplet och betala de €300 så fort brevet kommer. Om jag inte ser ett brev inom 2 veckor så kunde jag ringa tirol mag igen och be dom kolla om ärendet gått in i deras system (sker samtidigt som brevet skickas), då kunde dom om man bad snällt få en epostkopia på brevet och betala via den (för att vara säker på att hinna inom de 4 veckorna), även om han sa att de brukar lägga till lite på betalningstiden till alla brev som går till utlandet.

Ja det lät på dem i telefon som att de skickat ut rekommenderat brev som de kunde se kommit tillbaka eller åtminstone inte lösts ut. Men det är inte något jag sett röken av. Tycker ju att det är något som borde kunna dyka upp i Postnords app precis som annat man måste lösa ut hos ombud.

Vi hade också bara ett ärende som tur var,

Skrivet av Pelegrino:

Tips för folk som läser denna tråden. I Österrike finns också öppet köp vilket gör att du kan senast köpa en digital vignette 14 dagar innan användning. Lättare att bara köpa en fysisk vid inkörsel i landet.

Till er som drabbats, varför inte bara följa skyltarna? Står extreeeemt tydligt i Österrike om vignette behövs eller ej på vägarna. Billig försäkring att köpa 10 dagar.

Är väldigt enkelt att bila. Man ska bara läsa skyltarna vid gränserna alternativt läsa på i förväg. Sverige borde ha ett liknande system så att vi faktiskt tog betalt för utländska fordon som sliter på våra vägar.

Var inte planerat att resa in i Österrike, och i efterhand har vi listat ut att detta skedde när vi var på väg till hotellet ganska sent på kvällen och det blev missförstånd vid kartläsningen och vi åkte ut på fel väg en liten bit. Kartläsaren hade alltså inte missat tullvägen, vi hamnade på den av misstag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Kul inställning när konsumentlagstiftningen är tvingande och de samtidigt anser sig behöva följa den. I sig tycker jag dock att inställningen är märklig då sådan ångerrätt rimligen borde utgå om man godkänner det samt kör på avgiftsbelagt vägavsnitt inom den ångerfrist som annars funnits. Hur skulle det vara med en kryssruta "jag vill köra omedelbart och godtar att ångerrätten inte gäller, när jag har kört på vägavsnitt som omfattas av vignette", typ? Om man nu alls ska envisas med dessa korkat utformade system, vill säga.

Jo precis detta är en rätt konstig tolkning , flesta gör ju precis som du skriver att man bara godkänner att man avstår från ångerrätt och tjänsten / produkten / abonnemang börjar gälla direkt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Tips för folk som läser denna tråden. I Österrike finns också öppet köp vilket gör att du kan senast köpa en digital vignette 14 dagar innan användning. Lättare att bara köpa en fysisk vid inkörsel i landet.

Skrivet av ztenlund:

Vad gäller Österrikes digitala "vignette" så bör man notera att skräpet inte gäller när man köper den som privatperson. Man måste vänta till 18:e (!) dagen efter köp för att det ska gå två veckor av ångerrätt plus ett påslag för postgång. Det förtar rätt mycket av poängen för en utlänning på resa, men det är klart att inrikes slipper de klistermärket.

Ja det varju precis det jag sa

Men ja, det är lite märkligt att vissa länder tar betalt och andra inte. Frankrike + Italien blir snabbt jävligt dyrt.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem

Vi åkte också på en sån straffavgift på €120. Trots att vi köpte en en sådan "vignette" på första bästa mack inne i landet. Dock hade vi glömt att ta av plasten på vignetten, och då är den tydligen inte giltig och man måste betala straffavgiften.

Betalade den direkt när brevet damp ner i brevlådan. Startade samtidigt ett ärende om att detta måste blivit fel, för att vi hade ju gjort rätt för oss och köpt den där vignetten. Det ärendet vet jag inte vad som hände med det, fick inte något svar i alla fall.

Permalänk
Skrivet av RallyJarnet:

Jag sitter i en liknande situation. Jag missade att betala en vägavgift när jag passerade Österrike den 23:e juni.

Ungefär en vecka senare fick jag ett rekommenderat brev på ICA, men jag kunde inte hämta ut det eftersom jag fortfarande var bortrest. När jag väl kom hem hade det rekommenderade brevet redan returnerats till avsändaren.

Det är omöjligt att göra en utlandsbetalning utan rätt information, som vanligtvis står på fakturan. Jag hoppades att de kanske skulle skicka en påminnelse, men istället fick jag ett brev som liknar det som diskuteras i tråden. Här är bilden:

https://imgur.com/a/LBIHaZZ

Orsaken till den här situationen är att ruttplaneraren på webbsidan där jag köpte digitala vinjetter visade felaktig eller ofullständig information. Jag köpte alla vinjetter och tunnelavgifter som presenterades på sidan, men i efterhand har jag insett att några saknades. Webbsidan gav felaktig information, vilket resulterade i att jag körde genom Österrike såsom jag hade planerat min resa. Det ledde också till att jag fick böter på samma vägsträcka både på vägen dit och hem. Jag betalade boten för hemresan i tid eftersom jag kom hem innan fakturan.

Jag har kontaktat ASFINAG, och de säger att mitt ärende har skickats vidare till en annan myndighet. Den andra myndigheten säger att de inte hittar något ärendenummer när de söker på mitt registreringsnummer. De menar att ärendet kanske är på väg till deras system...

Jag är tacksam för eventuella förslag på vad jag kan göra medan jag väntar på 3 000 euro i böter.

Övrigt:
Sedan dess har en ny informationsruta dykt upp på sidan där jag köpte vinjett och vägtull för min resa:

https://digitale-vignette-online.at/sv/route-calculator

Obs - All information är utan garanti
I allmänhet är informationen i vägkalkylatorn korrekt. I särskilda enskilda fall kan det dock hända att de nödvändiga vägtullarna skiljer sig från den information som ges. Det är därför viktigt att du också uppmärksammar skyltningen på vägarna och vid behov köper en extra vägtullprodukt.

Den andra myndigheten (BH Leoben) hörde äntligen av sig genom att skicka en ny faktura. Jag har aldrig varit så glad att betala 300 euro i böter bara för att bli av med skiten.