Permalänk

Har Telia börjat med CG-NAT

Hej allesammans!

Jag har sen länge Telia via min stadsnätsleverantör, och nyligen så upptäckte jag att jag inte kunde komma åt mitt nätverk längre. Det visar sig då att jag har fått en 100.x.x.x adress, och Speedtest visar min leverantör som 84 grams.

Är det någon annan som blivit överrullad på CG-NAT i smyg?

Permalänk
Medlem

Dom har ju kört cg-nat rätt länge, men du kanske har ett gammal abonnemang? Har för mig att dom har publik ip gratis om man kontaktar dom. (kör dock inte telia själv, så är inte helt säker)

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

Dom har ju kört cg-nat rätt länge, men du kanske har ett gammal abonnemang? Har för mig att dom har publik ip gratis om man kontaktar dom. (kör dock inte telia själv, så är inte helt säker)

Har de? Haft en publik IP från Telia så länge jag kan minnas i alla fall. Men har ett relativt gammalt abonnemang med fiber direkt från dem. Kanske är annorlunda om man sitter i stadsnät.

Permalänk
Medlem

Mobilt är väl CG-NAT, men fast har normalt inte varit det tidigare i alla fall.

Permalänk
Medlem

när dom försökte sälja ett abb till mig 2020 så sa dom att dom bara hade publika ipv4 till företag. så trotts att det var bra mycket billigare än mitt nuvarande så tackade jag nej. Sen om det säljarna säger stämmer vet man ju aldrig..

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

när dom försökte sälja ett abb till mig 2020 så sa dom att dom bara hade publika ipv4 till företag. så trotts att det var bra mycket billigare än mitt nuvarande så tackade jag nej. Sen om det säljarna säger stämmer vet man ju aldrig..

Dom syftade säkert på fast IP och inte publik...

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte56:

Dom syftade säkert på fast IP och inte publik...

skulle inte förvåna mig.. frågade om publik ipv4 och ifall dom erbjöd ipv6. men säljaren var tvungen att fråga sin chef, för hon visste inte vad ip var för något

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

Det spekuleras och virras mycket om det här med CGNAT. Förväxlas hej vilt med nattad/statisk-publik/publik-dynamisk

Det är alltså främst mindre operatörer OCH mobiloperatörs-nät som pysslar med CGNAT.

Jag har aldrig hört talas om, eller bevittnat att, Telia kör CGNAT mot på sina fasta bredbandskunder, för de har ingen anledning att göra det.

Permalänk
Hedersmedlem

Vad sa kundtjänst när du ringde?

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Telia kör inte CGNAT förutom på mobilt bredband och mobilabonnemang.

Permalänk
Medlem

Nu är det ju inte säkert att du har CGNAT bara för att din ip börjar på 100 eftersom det är 100.64.0.0/10 som används till det.

Sen borde det fortfarande stå Telia som operatör oavsett CGNAT eller inte. Så antagligen är det bara så att registret innehåller felaktiga uppgifter.

EDIT: 84 grams verkar ju vara en operatör i stadsnät, är du säker på att du har Telia?

Kan ju också vara så att du kör nån VPN...

Permalänk
Medlem

Har man 100.64.0.0/10 på sitt WAN-interface i routern så sitter man bakom CGNAT

Jag gissar på att Networkguy20 fått fel operatör kopplat till sig eftersom adressen ägs av 84 grams. Det händer att det kopplas fel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av maDa:

Har man 100.64.0.0/10 på sitt WAN-interface i routern så sitter man bakom CGNAT

Jag gissar på att Networkguy20 fått fel operatör kopplat till sig eftersom adressen ägs av 84 grams. Det händer att det kopplas fel!

just ja, det också. Speedtest kan inte se den addressen. Så det verkar som att OP har missuppfattat det hela, och har fått en annan operatör än vad han tror han har.

Permalänk

Tack för alla svar!

Min ip på WAN- interfacet på min router är 100.65.152.56, alltså en cgn adress, och ip-n som visas utåt ägs av 84grams, som dessutom inte finns som leverantör i mitt stadsnät.

Så jag kanske får höra av mig till Telia framöver, och se om de kan lösa det. Men det gör ingenting egentligen. Lite opraktiskt bara!

Anledningen till att jag ville kolla läget var för att, som jag förstått det, så kör inte Telia med cg-nat, precis som ni säger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networkguy20:

Tack för alla svar!

Min ip på WAN- interfacet på min router är 100.65.152.56, alltså en cgn adress, och ip-n som visas utåt ägs av 84grams, som dessutom inte finns som leverantör i mitt stadsnät.

Så jag kanske får höra av mig till Telia framöver, och se om de kan lösa det. Men det gör ingenting egentligen. Lite opraktiskt bara!

Anledningen till att jag ville kolla läget var för att, som jag förstått det, så kör inte Telia med cg-nat, precis som ni säger.

Om du kör traceroute till nått, vad för nät går du igenom då?

Permalänk

Gå in på t.ex. https://www.mittip.se/ och se vad den tycker du har för ip.

Om ditt ip på WAN-interfacet i routern visar ett annat sitter du bakom CG-NAT.

Permalänk
Skrivet av varget:

Om du kör traceroute till nått, vad för nät går du igenom då?

Först hoppar man igenom stadsnätet, sen ut igenom 84grams nät.

Skrivet av maltenizer:

Gå in på t.ex. https://www.mittip.se/ och se vad den tycker du har för ip.

Om ditt ip på WAN-interfacet i routern visar ett annat sitter du bakom CG-NAT.

Precis, den visar en adress i 134.65.164.0/22 spannet, som hör till 84grams, så något märkligt är det.

Får helt enkelt höra av mig till felia under veckan och se om det går att lösa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networkguy20:

Först hoppar man igenom stadsnätet, sen ut igenom 84grams nät.

Precis, den visar en adress i 134.65.164.0/22 spannet, som hör till 84grams, så något märkligt är det.

Får helt enkelt höra av mig till felia under veckan och se om det går att lösa.

Får du iaf IPv6 så du kommer åt hela internet? Eller är du fast på gamla internet bakom cgnat?

Permalänk
Skrivet av varget:

Får du iaf IPv6 så du kommer åt hela internet? Eller är du fast på gamla internet bakom cgnat?

Det har jag faktiskt inte kollat! Körde 6rd, som slutade fungera när det rullade över på cg-nat.

Ska kika!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networkguy20:

Det har jag faktiskt inte kollat! Körde 6rd, som slutade fungera när det rullade över på cg-nat.

Ska kika!

Om du faktiskt har Telia (verkar inte så just nu) så borde du få native IPv6.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Skrivet av blunden:

Om du faktiskt har Telia (verkar inte så just nu) så borde du få native IPv6.

Native ipv6 har inte funnits så länge jag har hållit på, och då har det varit med Telia, med ip och allt. Fakturorna kommer ifrån Telia, så att jag skulle ha något annat vore märkligt. Möjligtvis att de kopplat in mig hos fel leverantör.

Det jag sökt mig till tidigare är att det beror på stadsnätets infrastruktur, inte att isp:n inte levererar det.

Permalänk
Medlem

Telia har öppet i morgon mellan 09-17, ring och felanmäl om du inte redan gjort det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Om du faktiskt har Telia (verkar inte så just nu) så borde du få native IPv6.

Detta beror helt på om det är implementerat i stadsnätet.
Blir ingen IPv6 om inte alla delar av nätet har det.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networkguy20:

Native ipv6 har inte funnits så länge jag har hållit på, och då har det varit med Telia, med ip och allt. Fakturorna kommer ifrån Telia, så att jag skulle ha något annat vore märkligt. Möjligtvis att de kopplat in mig hos fel leverantör.

Det jag sökt mig till tidigare är att det beror på stadsnätets infrastruktur, inte att isp:n inte levererar det.

De har börjat rulla ut det relativt nyligen, men det verkar rulla ut på ganska bred front.

Skrivet av Prelatur:

Detta beror helt på om det är implementerat i stadsnätet.
Blir ingen IPv6 om inte alla delar av nätet har det.

Det är förvisso sant. Det är ju en nackdel med stadsnät tyvärr.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk

Det är väl bara deras mobila tjänster som kör CG-NAT för när jag kör Pingplotter hemma med Telia så får jag publik ip-adress och jag har inte gjort något. Har deras fiber i iTux stadsnät.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte B550 Aorus Elite V2 | Processor: AMD Ryzen 5 5600 |
RAM: 32 GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | Grafikkort: Radeon™ RX 6700 XT MECH 2X 12G OC | Chassi: Montech X3 Mesh | PSU: EVGA Supernova G2 750W | Hdd: 1TB WD Blue SN550 NVMe| Speldisk: Kingston NV2 2TB| Monitor: Gigabyte G32QC 32"|