Installera om W11 rent från sticka. Partitioner osv... =/

Permalänk

Installera om W11 rent från sticka. Partitioner osv... =/

Ska installera om W11 rent från återskapningssticka som jag skapat i Win.

Kommer till delen där alla partitioner syns, samt såklart även min andra hårddisk.
Jag vill ju verkligen göra en helt ren installation. Bort med alla partitioner på denna disk, och låta Windows fixa nytt.
Kan jag göra det därifrån, finns ju val för att formattera, och ta bort partition osv. Har fasen glömt hur man gör detta.

På enhet 0 (min primära disk som ska vara systemdisk) så är det fem partitioner. ; två primära, två återställning och en med namnet system.

Krånglar jag till det för mig kanske? Vill bara ha det helt rent pga att jag ev haft angrepp på datorn. Antog att detta sätt var säkrare än både att använda programmet i Windows, eller boota sticken därifrån. Blir ju inte samma sak.

Best way to go?

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem

Enklast om du verkligen vill ta bort allt är att göra just det; radera samtliga partitioner i listan (ibland kan dock själva återskapningsstickan dyka upp i listan, och den ska du såklart inte radera. Kolla enhetsnummer samt partitionsstorlek för att lista ut vilken det rent logiskt kan vara)

När du raderat allt kan du sen trycka på den partitionslösa disken du vill installera på, så kommer installationsprogrammet automatiskt skapa de partitioner som behövs (boot och recovery-partition, samt den huvudsakliga C:-enheten). Den andra disken (om du nu ville radera den också) kan du skapa en ny "Enkel volym" på efter installationen i Start > Kör (eller Win+R) > diskmgmt.msc

Permalänk
Skrivet av s0sdaf:

Enklast om du verkligen vill ta bort allt är att göra just det; radera samtliga partitioner i listan (ibland kan dock själva återskapningsstickan dyka upp i listan, och den ska du såklart inte radera. Kolla enhetsnummer samt partitionsstorlek för att lista ut vilken det rent logiskt kan vara)

När du raderat allt kan du sen trycka på den partitionslösa disken du vill installera på, så kommer installationsprogrammet automatiskt skapa de partitioner som behövs (boot och recovery-partition, samt den huvudsakliga C:-enheten). Den andra disken (om du nu ville radera den också) kan du skapa en ny "Enkel volym" på efter installationen i Start > Kör (eller Win+R) > diskmgmt.msc

@s0sdaf Stort tack. Kändes som det var hur många år sedan som helst jag gjorde detta (vilket det typ också var).
Men jag väljer då "ta bort" på alla partitioner på disken som jag ska göra en ny installation på helt enkelt? Tror inte stickan syntes, utan bara den andra disken (som nu är icke-allockerad, då jag tog hand om den redan i windows). Får göra partition på den senare.

Men jag ska inte formattera något, utan bara "ta bort" då eller?

Btw, det här med MBR och GTP behöver jag inte tänka på denna gång va? Görs väl automagiskt av installerareren (förra gången när jag gick från W10 till W11 så var man ju tvungen att ändra där...).

Tack igen!

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem

Precis, bara ta bort dom. Sen markerar du den icke-allokerade enheten och trycker på Nästa, så skapas partitioner och formateras automatiskt. Ingen direkt mening att välja "formatera" innan.

MBR används när du bootar i "legacy/BIOS mode" och GPT i "UEFI mode" (krävs även för secure boot). Det som avgör är hur du bootar stickan. När du hamrar på F12 (eller vilken knapp som nu öppnar boot-menyn på ditt moderkort) så brukar stickan visas två gånger (ena i legacy och andra i UEFI mode), såvida inte legacy mode är forcerat via dina BIOS/UEFI-inställningar.

Så beroende på i vilket läge du bootar i kommer den per automatik att använda MBR eller GPT. Notera också att MBR endast stödjer partitioner upp till 2TB i storlek, GPT klarar enormt mycket mer.

Varsågod

Permalänk
Skrivet av s0sdaf:

Precis, bara ta bort dom. Sen markerar du den icke-allokerade enheten och trycker på Nästa, så skapas partitioner och formateras automatiskt. Ingen direkt mening att välja "formatera" innan.

MBR används när du bootar i "legacy/BIOS mode" och GPT i "UEFI mode" (krävs även för secure boot). Det som avgör är hur du bootar stickan. När du hamrar på F12 (eller vilken knapp som nu öppnar boot-menyn på ditt moderkort) så brukar stickan visas två gånger (ena i legacy och andra i UEFI mode), såvida inte legacy mode är forcerat via dina BIOS/UEFI-inställningar.

Så beroende på i vilket läge du bootar i kommer den per automatik att använda MBR eller GPT. Notera också att MBR endast stödjer partitioner upp till 2TB i storlek, GPT klarar enormt mycket mer.

Varsågod

Jag kör ren uefi i Bios. Körde någon Legacy förut innan jag bytte. Däremot vad Stickan går in som är jag lite osäker på men får kolla...

👍🏻

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem

För att inte råka radera fel partition (alltså på en av de andra diskarna) och för att inte få problem med att en del av boot lägger sig på annan disk än den som du installerar windows på, rekommenderas att du kopplar ur alla andra diskar än den du vill installera windows på.

När windows är installerat kopplar du in de andra diskarna igen.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk

Allt gick bra. Tack för hjälpen.

@shugge skulle ändå rensa den driven också så partitionerna flög där med (men jag lade till dem efter jag hade installerat Windows).

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma