”Scary Fast” – Apple bjuder in till event med Halloween-tema

Permalänk
Melding Plague

”Scary Fast” – Apple bjuder in till event med Halloween-tema

Apple kommer trots rykten om motsatsen hålla ytterligare ett event under oktober, där minst en ny Macmodell lär lanseras.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Antar dem menar väl priset som kommer vara Scary..
Men Scary High lät inte lika bra som Scary Fast..

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Musikälskare

Spännande 🎃

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Ska bli kul att se vad de åstadkommit. För bärbart spelar de ju i en annan liga. Får se hur stor ökningen är och hur hopplöst långt efter x86 är nu… snacka om rätt beslut att dumpa Intel för deras egna design

Permalänk
Medlem

Gissningsvis med hårdvaruaccelererad AV1-avkodning också, precis som A17 Pro.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | RTX 3070 | 2x32GB DDR5-5600 | B650M Pro RS WiFi
Define R5 Blackout | Noctua NH-U14S | EVGA G2 SuperNOVA 850W
G502 Proteus Spectrum | Vortex Pok3r RGB

Permalänk
Medlem

Hoppas på en nya Macbook Pro, dom nuvarande känns gamla för köp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Ska bli kul att se vad de åstadkommit. För bärbart spelar de ju i en annan liga.

Börjar bli rejäl workstation-prestanda i en laptop, på batteri... Mycket intressant att se hur M3 blir mot M1/M2.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Ända skrämmande kommer väll vara deras prestanda grafer som inte ens en kärnfysiker kan dechiffrera!

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Börjar bli rejäl workstation-prestanda i en laptop, på batteri... Mycket intressant att se hur M3 blir mot M1/M2.

Hoppas det blir fler kärnor 4+4 är lite för lite

Permalänk
Medlem

höjden av marknadsföring lol

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

Jag måste köpa en ny mac. Gäng mjukvara jag har som används titt som tätt som bara finns för Mac OS. En ny imac MED MÖJLIGHET att använda som en till skärm hade varit guld - Vesa versionen då, inte med dumdum foten.

Visa signatur

/925

Threadripper 7980x|128Gb Ram|72TB 10GbE Synology Nas|MSI 3090 Suprim|LG UltraWide 38" - Wacom Intuos 3 A3

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Hoppas det blir fler kärnor 4+4 är lite för lite

M2 Max har 8+4 och M3 Max verkar få 16 kärnor och ryktet säger 12+4 fördelning.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Datavetare
Skrivet av medbor:

Hoppas det blir fler kärnor 4+4 är lite för lite

Well, det är mer än nog för >80 % av marknaden så det är rätt för grundmodellen. Pro/Max är ju tänkt för de som kör mer krävande applikationer och där är det 8+4 idag och ryktet pratar om 12+4 för Max och det spekuleras kring att Pro kan komma få 6+6.

Spekulationen kring Pro känns rätt mycket spekulation givet att den idag är 6+4 (instegsmodellen) alt. 8+4 för M2Pro/Max och 6+2/8+2 för M1Pro/Max.

Å andra sidan är inte Apples "små" kärnor jämförbar med "små" Arm-kärnor i Android-mobiler. De är mer i prestandanivå med det Intel kallar "små" kärnor och det Arm kallar "middle-cores". D.v.s. de ger ett hyfsat tillskott i prestanda, men är samtidigt betydligt mer energieffektiva jämfört med de "stora" kärnorna. Så spekulationen kring Pro-modellens core-config är inte helt orimlig.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Hoppas mer på förbättring på alla andra punkter än prestanda. Portar, skärm, notch, batteri, vikt osv osv.

Permalänk
Medlem

Verkar som att Apple lyckats betydligt bättre med att hålla locket på den här gången jämfört med de senaste årens lanseringar. Annars brukar ryktena vara ganska träffsäkra en vecka innan lansering tycker jag, men nu verkar man inte ha någon koll.

Skulle inte förvåna mig om det är något man inte ens spekulerat om inför den här releasen, t ex en M2 Extreme för Mac Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Hoppas mer på förbättring på alla andra punkter än prestanda. Portar, skärm, notch, batteri, vikt osv osv.

En lättare MacBook Pro 14 med fler portar?

Har egentligen inget jag vill förbättra där, även om en mindre notch hade varit välkommet.

Mini-LED skärmen gör redan notchen osynlig i 99% av alla program för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

En lättare MacBook Pro 14 med fler portar?

Har egentligen inget jag vill förbättra där, även om en mindre notch hade varit välkommet.

Mini-LED skärmen gör redan notchen osynlig i 99% av alla program för mig.

Macbook Pro 14 är väl den billigaste som ändå har vettigt med portar. Men både Air och pro 13 hade varit fint med fler portar. Speciellt pro 13 som inte har magsafe för laddning, utan bara 2xThunderbolt/USB4 och 1x3,5mm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Ska bli kul att se vad de åstadkommit. För bärbart spelar de ju i en annan liga. Får se hur stor ökningen är och hur hopplöst långt efter x86 är nu… snacka om rätt beslut att dumpa Intel för deras egna design

Dom gjorde stora gains med att gå över till ARM, men det har hänt väldigt lite sen M1 kom ut och det märks att dom tappade deras lead developer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Macbook Pro 14 är väl den billigaste som ändå har vettigt med portar. Men både Air och pro 13 hade varit fint med fler portar. Speciellt pro 13 som inte har magsafe för laddning, utan bara 2xThunderbolt/USB4 och 1x3,5mm.

Problemet är arkitekturen, M1 hade väldigt begränsat med pci lanes och jag har inte följt utvecklingen runt M2 om den är så mycket bättre. Bara faktum att dom inte klara mer än 1 extern skärm är ju pinsamt 2020..

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

Problemet är arkitekturen, M1 hade väldigt begränsat med pci lanes och jag har inte följt utvecklingen runt M2 om den är så mycket bättre. Bara faktum att dom inte klara mer än 1 extern skärm är ju pinsamt 2020..

Ja man måste upp på M2 pro ~30k för att kunna köra 2 skärmar med Macbook. Däremot klarar Mac mini M2 av 2 skärmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxxT:

Antar dem menar väl priset som kommer vara Scary..
Men Scary High lät inte lika bra som Scary Fast..

Scary fast, for your wallet🤓!

Visa signatur

Kan din dator göra det här?

Permalänk
Medlem

More like ”Scary Expensive"

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

Problemet är arkitekturen, M1 hade väldigt begränsat med pci lanes och jag har inte följt utvecklingen runt M2 om den är så mycket bättre. Bara faktum att dom inte klara mer än 1 extern skärm är ju pinsamt 2020..

Skrivet av Chibariku:

Ja man måste upp på M2 pro ~30k för att kunna köra 2 skärmar med Macbook. Däremot klarar Mac mini M2 av 2 skärmar.

Den begränsningen har alltid funnits, även 1a gen Air klarar bara en skärm. Pro har alltid varit ett krav så fort man vill ha mer än en skärm.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk

Jag önskar nya iPads. Jag sitter nu och leker med iPad 2022 och den är riktigt schysst. Men 6300kr för basvarianten är lite mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GarfieldPower:

Den begränsningen har alltid funnits, även 1a gen Air klarar bara en skärm. Pro har alltid varit ett krav så fort man vill ha mer än en skärm.

Problemet är ju att Pro 13" med M2 inte heller har stöd för 2 skärmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag önskar nya iPads. Jag sitter nu och leker med iPad 2022 och den är riktigt schysst. Men 6300kr för basvarianten är lite mycket.

Är det så att de presenterar en ny iPad Air, med M2, eller M3 chip och 128Gb lagring. Då blir det tryck på köp knappen. 😃. Min nuvarande iPad Pro, från 2016 börjar kännas trött nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Problemet är ju att Pro 13" med M2 inte heller har stöd för 2 skärmar.

Sant, tänkte inte på att det numera även är låst till "pro" versionen av deras SoC.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av boibo:

Dom gjorde stora gains med att gå över till ARM, men det har hänt väldigt lite sen M1 kom ut och det märks att dom tappade deras lead developer.

Alternativt gjorde man väl ett bra jobb från början? Troligen har man väl plockat de lägst hängande frukterna, så nu börjar det kanske bli dyrt och besvärligt att gå mer än blygsamma ökningar (i ipc)?

Permalänk
Medlem

Jag måste vara trög men hur kopplar man ihop den bilden med den nya M3an?

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Speciellt pro 13 som inte har magsafe för laddning, utan bara 2xThunderbolt/USB4 och 1x3,5mm.

MacBook Pro 13 borde aldrig ha hetat "Pro" enligt mig Skaffade som sagt en MacBook Air M1 av en anledning och har numera en MacBook Pro 14 av skälen ovan