Permalänk
Medlem

Lättsamt rollspel

Hello fellow clockers, jag behöver tips på ett rp/äventyrspel att spela med familjen, vi kör en del minecraft och cubeworld men skulle vilja ha något med lite mera djup och möjlighet att utveckla sin "gubbe".
Jag spelar med mina söner som är 10,13,15 och 17 och behöver tips på spel där alla kan spela sin "egna" karaktär men samtidigt mot ett gemensamt mål, vi har testat några mmos men inte riktigt fastnat. (Vi spelar på pc)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Z0egas:

Hello fellow clockers, jag behöver tips på ett rp/äventyrspel att spela med familjen, vi kör en del minecraft och cubeworld men skulle vilja ha något med lite mera djup och möjlighet att utveckla sin "gubbe".
Jag spelar med mina söner som är 10,13,15 och 17 och behöver tips på spel där alla kan spela sin "egna" karaktär men samtidigt mot ett gemensamt mål, vi har testat några mmos men inte riktigt fastnat. (Vi spelar på pc)

Vill ni spela alla 5 tillsammans i grupp eller räcker det med att det är samma spel?

Permalänk
Medlem

Valheim gillar jag, men du måste själv bedöma om 10-åringen är mogen. Den mörka skogen är läskig.

Permalänk
Medlem

Jag och mina 2 grabbar har spelat en hel del ARK survival evolved. Det kräver ju lite mer av datorn än minecraft men annars rekommenderar jag det

Permalänk

Terraria är lite åt det hållet du beskriver att du söker. Man har sin karaktär som man skaffar utrustning till och man jobbar tillsammans mot vissa specifika mål i spelet. Djupet på karaktärsutvecklandet kanske inte är så stort, men spelet sväljer lätt hundratals timmar ihop.

Permalänk
Medlem

Minecraft Dungeons om du endast spelat vanliga minecraft

Diablo spelen

Star Wars The Old Republic (MMO)

Annars kommer jag mest på RPG man spelar ensam.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Torchlight Infinite. Free to play och grymt kul. Cartoony, så inte läskigt eller så.

Visa signatur

i7 4790k @ stock, 16gig ram @1866mhz, GTX TITAN @ stock kylare 1000ghz; Soundblaster Zx som driver AKGQ701/ATH-M50.

Permalänk
Medlem

World of Warcraft privatserver? Kostar inget, och det går att köra äldre mer lättdrivna klienter.
tex https://www.warmane.com/

Mineecraft Dungeons är kul och simpelt.

Permalänk
Medlem

Vad sägs om att lämna den digitala underhållningen och gå analogt med lite DnD eller Drakar och Demoner?

Annars skulle jag nog också slå ett slag för wow på privatserver.

Permalänk
Medlem

Slår ett slag för Dungeon Siege 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Vill ni spela alla 5 tillsammans i grupp eller räcker det med att det är samma spel?

Roligast är att spela alla fem, helst med varandra så slipper det bli så mycket "syskonkärlek"

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeBoy:

Valheim gillar jag, men du måste själv bedöma om 10-åringen är mogen. Den mörka skogen är läskig.

Väldigt bra spel, det har vi rundat och spelar en del på vår "värld" ibland.

Permalänk

V Rising
Space Engineers (eller Empyrion: Galactic Survival om man föredrar, mer content för survival men betydligt stelare imo)
Starbound (Terraria-liknande)

Lite svårt annars då ni är 5 st så går en del spel bort som typ Stardew Valley, Magicka, Helldivers, Deep Rock Galactic m.fl. Så ett MMO med 5-manna partyn är kanske det bästa då.

Permalänk
Medlem

Ok, personligen tycker jag inte multiplayerspel är så givande story i, jag vill slå ett slag för att spela ett single-player JRPG tillsammans.

Senaste Yakuza like a dragon är ett sjukt bra spel med "rolig" story som framförallt känns meningsfull. Dragon Quest XI är sjukt kul med härlig japansk naiv grafik. Ni no Kuni Wrath of the White Witch är ju en annan höjdare. Mer västerländsk stil är ju CDPR:s spel, The Witcher 3 och Cyberpunk. Alla dessa spel kan man uppleva utan att alltid hålla i handkontrollen enligt mig. Spela på låg svårighetsgrad så slipper man grind och kan njuta bara av storyn. Ni no Kuni är stundtals sjukt svårt så det kanske man ska undvika om man inte gillar grind. Just nu spelar jag starfield, spelat över 300 timmar, är på level 126 och tycker fortfarande det är kul. Eftersom man kan bygga rymdskepp och baser kräver det lite mer tålamod om man vill få ut allt spelet har att erbjuda. Jag har spelat mycket "skicka runt handkontrollen" och tycker många spel är kul på detta sätt, inklusive story mode i racingsims som GT och Forza.

Annars är väl Trine 5 det senast släppta som i princip motsvarar din beskrivning.

Permalänk
Medlem

Astroneer
Diablo 2
Wow
Heroes of might & magic 3
Spiral Knights
är spel som jag har kört med flera polare/familj och hade karaktärsutveckling

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av kamelbarn:

Terraria är lite åt det hållet du beskriver att du söker. Man har sin karaktär som man skaffar utrustning till och man jobbar tillsammans mot vissa specifika mål i spelet. Djupet på karaktärsutvecklandet kanske inte är så stort, men spelet sväljer lätt hundratals timmar ihop.

Instämmer. Fantastiskt kul spel att spela med en liten grupp kompisar med (eng) progression. Man kan bygga kreativt som Minecraft (fast i 2D) men det innehåller mycket mer äventyrs- och utforskning än Minecraft.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Core Keeper är ett perfekt lättsamt rollspel.
https://store.steampowered.com/app/1621690/Core_Keeper/

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk

Jag slår också ett slag för ark survival evolved.

Någon sa det var tungdrivet men de vet i fasen ett 900 serien gpu duger gott för medium 1080p lite cpu tungt dock när baserna börjar växa sig väldigt stora.

Ingen direkt story dock men rätt kul tidsfördriv.

Spelet är ju dessutom eol så officiella servrarna är nedstängda och bör gå att få för en spotstyvel nu frammåt julrean på steam.

Bara att hosta en egen server på någon laptop eller nåt från denna sidan 2015 med ark server manager.

Eller om nån av er har dator nog att driva både server och spelet går det också servern är inte speciellt tungdriven och hade en pi4 kunnat hantera x64 programvaror utan emuleri g hade nog även det dugt till servern.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Conan Exiles borde väl passa in här antar jag, samt Grounded (?)

Aldrig spelat själv, men sett Neebs Gaming köra en del.

Edit:
Sen finns ju 7 days to die om zombies inte är några problem för lillen, samt Green Hell.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal