Nya uppgifter bekräftar 20 GB minne i Geforce RTX 4080 Super

Permalänk
Melding Plague

Nya uppgifter bekräftar 20 GB minne i Geforce RTX 4080 Super

Nytt grafikkort från Nvidia kan vara ett sätt att maximera möjligheten att sälja till den kinesiska marknaden.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

"Om det finns efterfrågan, så kommer det att finnas erbjudande."

Visste inte att det är förbjudet att importera 4090 till Kina.

Permalänk
Medlem

Känns inte som det kommer bli billigare än dagens 4080 och det är ju största problemet med det kortet.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Känns inte som det kommer bli billigare än dagens 4080 och det är ju största problemet med det kortet.

Möjligt att vanliga 4080 får något lägre pris då men förmodligen ingen större sänkning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

"Om det finns efterfrågan, så kommer det att finnas erbjudande."

Visste inte att det är förbjudet att importera 4090 till Kina.

Inte bara 4090 utan all hårdvara över en viss prestandanivå som kan användas för AI-beräkningar om jag förstår rätt.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

"Om det finns efterfrågan, så kommer det att finnas erbjudande."

Visste inte att det är förbjudet att importera 4090 till Kina.

Det är nya Amerikanska exportbegränsningar på AI-hårdvara som är anledningen. Det är inte förbjudet att importera i Kina dock.

Permalänk

Varför håller de på att mjölka gammal teknik NU?

Ge mig 5090 istället till priser runt 30 000SEK istället. Jag behöver mina fps i cs:go 720p!

Permalänk
Medlem

Tror det är 4080Ti de pratar om här. Landar väl på $1199-$1299.

Kompletteras ev. av ett 4080 Super som kör full AD103-krets och ev. 24 GBps GDDR6X minne. Lite snabbare än 4080 således men den stora grejen här skulle vara lägre riktpris, $899-$999.

Och så sen 4070Ti Super (skadeskjuten AD103)* och 4070 Super (måttligt skadeskjuten AD104 med GDDR6) under den.

4090 lär de däremot hålla oförändrad. Ingen konkurrens och desto mer "impact" för 5090.

Aka, som 40-serien borde varit från början.

* (alt. så används skadskjutna AD103 som ett alternativt sätt att bygga 4070Ti - vore roligare med ett Ti Super dock)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Torpedvägg:

Varför håller de på att mjölka gammal teknik NU?

Ge mig 5090 istället till priser runt 30 000SEK istället. Jag behöver mina fps i cs:go 720p!

Med tanke på att 4090 får under 60 FPS i 1080p High i Cities Skylines 2 är det väl snart dags att släppa lite kraftfullare kort. Även Alan Wake 2 ser ut att i princip kräva 4080-4090 för acceptabel prestanda.

Spelen fortsätter att utvecklas och kräva kraftfullare kort även om dessa inte görs tillgängliga till konsumenter till rimliga priser.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Med tanke på att 4090 får under 60 FPS i 1080p High i Cities Skylines 2 är det väl snart dags att släppa lite kraftfullare kort. Även Alan Wake 2 ser ut att i princip kräva 4080-4090 för acceptabel prestanda.

Spelen fortsätter att utvecklas och kräva kraftfullare kort även om dessa inte görs tillgängliga till konsumenter till rimliga priser.

Tror snarare problemet ligger hos de företag som tillverkar spelen. De tillåts göra uruselt optimerade spel utan att bli tillräckligt bestraffade av oss konsumenter.

Det fanns spel för 5-10 år sedan som ser bättre ut än spel som släpps idag. I de äldre spelen har du dessutom mer än dubbla FPSen.

Permalänk
Medlem

Men om det släpps en 4070 Super som fortfarande har 12Gb..men istället är baserad på AD104....var hamnar det kortet emellan då? Vi har ju vanliga 4070 Ti som också har 12 Gb men är AD103 men som dock är rätt mkt starkare än vanliga 4070. Blir då inte 4070 Super och 4070 Ti...typ samma sak?

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | AMD Ryzen 9 5900x | PNY RTX 4080 Verto 16GB | Corsair Vengeance 32GB LPX 3600Mhz | ASUS B550-F Gaming ROG STRIX | Noctua NH-U12S | Seasonic Focus GX-750W Gold ATX 3.0| LG 34GN850 Ultrawide 34" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Med tanke på att 4090 får under 60 FPS i 1080p High i Cities Skylines 2 är det väl snart dags att släppa lite kraftfullare kort. Även Alan Wake 2 ser ut att i princip kräva 4080-4090 för acceptabel prestanda.

Spelen fortsätter att utvecklas och kräva kraftfullare kort även om dessa inte görs tillgängliga till konsumenter till rimliga priser.

Du skämtar? 1080P är väl sist jag kollade CPU-begränsat så 1440 eller 4k blir mer intressant. Inte säkert att FPSen går upp men blir lättare att skylla på grafikkortet.

Permalänk
Medlem

Jag ser det som ett svar på RX7900XTX som säljer väldigt bra till AI och nvidia vill troligtvis även de ha en bit av den kakan nu när grafikkort till spelande inte säljer så bra.
RX7900XTX ger bättre AI prestanda per krona än de större serverkretsarna för AI och är tillräckligt för många.
En bredare minnesbuss är viktigt för AI.
Förr var det brytning av kryptovaluta som dammsög marknaden på grafikkort nu går en del till AI men fördelen med AI är att de vill ha en bred minnesbuss vilket gör att de kort som de flesta köper inte är intressanta för AI.

Permalänk
Medlem

Yum yum, bra att uppgradera från 3080Ti så länge priset håller sig någorlunda "vettig" med dagens mått mätt.

Just 20GB märker jag verkligen behövs i 1440p,för att inte tala om när jag försöker köra på TVn och dess 4K

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubb1:

Jag ser det som ett svar på RX7900XTX som säljer väldigt bra till AI och nvidia vill troligtvis även de ha en bit av den kakan nu när grafikkort till spelande inte säljer så bra.
RX7900XTX ger bättre AI prestanda per krona än de större serverkretsarna för AI och är tillräckligt för många.
En bredare minnesbuss är viktigt för AI.
Förr var det brytning av kryptovaluta som dammsög marknaden på grafikkort nu går en del till AI men fördelen med AI är att de vill ha en bred minnesbuss vilket gör att de kort som de flesta köper inte är intressanta för AI.

Det är väl ingen som köper AMD för AI? Det skulle vara någon superdator med 10 000 GPUer eller något där man gör specialprogramvara isf?

Permalänk
Medlem
Skrivet av trudelutt:

Det är väl ingen som köper AMD för AI? Det skulle vara någon superdator med 10 000 GPUer eller något där man gör specialprogramvara isf?

Varför skulle inte någon köpa AMD för AI?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubb1:

Varför skulle inte någon köpa AMD för AI?

För de ligger ganska långt efter?

"If we compare Nvidia vs. AMD, the latter company has seen slower growth and less revenue. Its MI250 chip was found to be 80% as fast as Nvidia's A100 chip."

Samt att nvidia har sin mjukvara som skall vara 4x snabbare än 16 bit standarden

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

För de ligger ganska långt efter?

"If we compare Nvidia vs. AMD, the latter company has seen slower growth and less revenue. Its MI250 chip was found to be 80% as fast as Nvidia's A100 chip."

Samt att nvidia har sin mjukvara som skall vara 4x snabbare än 16 bit standarden

Ryckte bara första bästa artikel om 7900 XTX vs 4080 i Stable Diffusion, och röda laget verkar något bättre per dollar.

https://wccftech.com/amd-radeon-7900-xtx-offers-higher-genera...

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Ryckte bara första bästa artikel om 7900 XTX vs 4080 i Stable Diffusion, och röda laget verkar något bättre per dollar.

https://wccftech.com/amd-radeon-7900-xtx-offers-higher-genera...

Den ligger väl efter men har bättre iteration/dollar utan el inräknat? Sen kör väl vettiga företag A100/Mi?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Den ligger väl efter men har bättre iteration/dollar utan el inräknat? Sen kör väl vettiga företag A100/Mi?

Diskussionen var huruvida 7900XTX alls var vettigt för AI. A100/Mi200 är gammalt skit, vi får se vad som händer när MI300 släpps i år.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Det är nya Amerikanska exportbegränsningar på AI-hårdvara som är anledningen. Det är inte förbjudet att importera i Kina dock.

Skrivet av Joppis:

Inte bara 4090 utan all hårdvara över en viss prestandanivå som kan användas för AI-beräkningar om jag förstår rätt.

Vad tycker ni grabbar:
Kan ett sådant förbud sänka priserna på 4090 i resten av världen? Eller blir den för små produktionsmängder att priserna ska komma upp istället?

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

Vad tycker ni grabbar:
Kan ett sådant förbud sänka priserna på 4090 i resten av världen? Eller blir den för små produktionsmängder att priserna ska komma upp istället?

Priset ryktas upp

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Diskussionen var huruvida 7900XTX alls var vettigt för AI. A100/Mi200 är gammalt skit, vi får se vad som händer när MI300 släpps i år.

Mi300 släpps 2024 i någon vettig mängd. Presenteras väl under hösten.
Sen ställs den mot gh200?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubb1:

Varför skulle inte någon köpa AMD för AI?

Mjukvarustödet på Nvidia verkar vara enormt mycket bättre. AMD brukar inte ens nämnas i AI-sammanhang vad jag har sett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Med tanke på att 4090 får under 60 FPS i 1080p High i Cities Skylines 2 är det väl snart dags att släppa lite kraftfullare kort. Även Alan Wake 2 ser ut att i princip kräva 4080-4090 för acceptabel prestanda.

Spelen fortsätter att utvecklas och kräva kraftfullare kort även om dessa inte görs tillgängliga till konsumenter till rimliga priser.

CS2 borde ju vara ett early acccess - de har totalt bajsat ner sängen när det kommer till prestandan. Alan Wake 2 kräver 4080-4090 för 4K high med RT påslaget. Det är ju inte en rimligt satt ribba att kalla det för "acceptabel prestanda".

Permalänk
Skrivet av ipac:

Och så sen 4070Ti Super (skadeskjuten AD103)

Uppfann du just konceptet "Ti Super" åt Nvidia? Antingen Ti eller Super är väl vad de nöjt sig med tidigare - men du vill ha ytterligare ett lager med namnförvirring alltså?

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Dreas89:

Du skämtar? 1080P är väl sist jag kollade CPU-begränsat så 1440 eller 4k blir mer intressant. Inte säkert att FPSen går upp men blir lättare att skylla på grafikkortet.

Nej tidiga benchmarks har sett att det inte alls är processorberoende.
Ref:
https://www.pcgameshardware.de/Cities-Skylines-2-Spiel-74219/...

Permalänk
Medlem
Skrivet av kamelbarn:

Nej tidiga benchmarks har sett att det inte alls är processorberoende.
Ref:
https://www.pcgameshardware.de/Cities-Skylines-2-Spiel-74219/...

Kommer inte in utan att trycka på något jag inte förstår.

Jag blir dock än mer fundersam på hur feloptimerat spelet är om det inte visar på processorberoende vid 1080P - Öppen för att jag kan tänka fel här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HULTAS:

Tror snarare problemet ligger hos de företag som tillverkar spelen. De tillåts göra uruselt optimerade spel utan att bli tillräckligt bestraffade av oss konsumenter.

Det fanns spel för 5-10 år sedan som ser bättre ut än spel som släpps idag. I de äldre spelen har du dessutom mer än dubbla FPSen.

Kan vara svårt att minnas men samma sak har hänt vid varje stort teknologiskt skifte. Bytet från bakade ljus till full ray-/path-tracing är ett enormt steg som folk inom branshen har drömt om länge.

Det kan vara frustrerande när man bara tittar på prestandan, speciellt eftersom artister har blivit så duktiga på att baka ljus i en scen så man knappt ser en skillnad men skillnaden på arbetsbördan bakom är enormt.

Varje gång något flyttas måste allt ljus i scenen bakas om, det kan ta allt mellan 1 minut till flera timmar beroende på hur komplex den är. Det finns vägar runt detta som är snabbara, att baka på gpun tex men vi talar fortfarande om minuter och timmar.

Med ray-/path-tracing är alla ljus dynamiska, fysiskt korrekta
och alla förändringar du gör omedelbara. Snart kommer vi också kunna arbeta med fler än 4 överlappande ljus på samma gång.

Det här är en utveckling på samma nivå som PBR (physical based rendering) när det kom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kjell Brel:

Uppfann du just konceptet "Ti Super" åt Nvidia? Antingen Ti eller Super är väl vad de nöjt sig med tidigare - men du vill ha ytterligare ett lager med namnförvirring alltså?

Haha, ja...men vad skulle de annars kalla nått som är bättre än 4070Ti men sämre än 4080?

Inser dock att Super postfixet inte behövs om AD103:an är nedskalad till den grad att kärnantal/bussbredd är identiskt med 4070Ti av idag...vore trist dock. Dvs att 4070Ti finns kvar i utbudet, litet snäpp över 4070S.

Edit, kopite7kimi är iaf helt på min linje om vad 4070S resp 4080S kan tänkas bli:
https://twitter.com/kopite7kimi/status/1716369732646166817