Windows 11 har 400 miljoner användare efter två år

Permalänk
Melding Plague

Windows 11 har 400 miljoner användare efter två år

Hur många som faktiskt använder Windows 11 har nu avslöjats i läckt data från Microsoft, vilken visar att långsammare uppdateringstakt jämfört med Windows 10

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Inte så konstigt att det går långsammare jämfört med W10 då väldigt många inte kvalar in pga TPM 2.0.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem

Tian innehöll ju ganska mycket förbättringar jämfört med sjuan - som definitivt började bli lite åldrad - och var väldigt mycket bättre än åttan

Sitter man på tian så finns det ingen stor anledning till att uppdatera än, det är ett bra system med hyfsad kvarvarande livslängd.

Permalänk
Medlem

Långsammare övergång trots tvångsmatning av 11:an från 10:an.

Avböjde förfrågan att uppgradera ett flertal gånger men lik förbannat så hade jag 11:an en morgon…

Permalänk
Medlem

kommer inte ihåg vad jag svarade på frågan. uppgraderade laptopen till 11:an då det begav sig, stationära kör fortfarande 10. Jag måste ha så att samma program i grupperas i aktivitetsfältet på min oseriösa dator (den stationära) eftersom man gillar att ha igång en massa vlc och firefox samtidigt

Permalänk
Skrivet av Ymerio:

[...] Jag måste ha så att samma program i grupperas i aktivitetsfältet på min oseriösa dator (den stationära) eftersom man gillar att ha igång en massa vlc och firefox samtidigt

Känner igen det behovet.

Visa signatur

<Intel i7-14700K> <MSI MPG Z790 Edge Ti MAX WiFi7 PCIe5> <Nvidia GTX1080Ti>
<2x16
GB Dominator Titanium CL30@6000MHz> <MSI MAG A850GL>
<
Samsung M.2 990 Pro 1TB> <Samsung 850 Pro 512GB>   
<
Phanteks NV7 White> <Logitech Z906 5.1>
<Windows 11 Pro>

Permalänk
Medlem

Jag fullkomligt avskyr vad Windows har blivit. Det fanns en tid när Microsoft levererade ett operativsystem. Idag känns det mer som en plattform där man tvingar på reklam/tjänster och datainsamling. Windows 11 var droppen som fick bägaren att rinna över för mig.

De förlorade mig som användare eftersom MS fullkomligt saknar användarfokus för operativsystemet idag. Operativsystemet underlättar inte min produktivitet utan är snarare i vägen för vad jag vill åstadkomma. Har skiftat till Manjaro och har inte tittat tillbaka. Skiftet blev ju framförallt möjligt p.g.a. allt arbete Valve har bidragit med till Linux. I dagsläget är Linux ingen kompromiss för mig. Utan snarare ett sätt där jag kan öka min produktivitet och samtidigt värna om min personliga integretet.

För första gången på sedan Amiga-tiden kan jag helt skräddarsy min datorupplevelse (om jag så önskar) den typen av frihet har gått helt förlorad med "big tech"-eran som vi nu befinner oss i. Det känns i ärlighetens namn uppfriskande att få tillbaka den friheten.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem

Har legat kvar på Windows 10 pga att jag inte byggt ny burk sedan 2015 så den mötte inte kraven för en uppgradering, men nu ligger en ny burk i delar på bordet så kommer köra in 11an på den.

Permalänk
Medlem

Har win11 på jobbdatorn, och 10 hemma.
Än så länge har jag bara upplevt nackdelar med 11an.

* Aktivitetsfältet "Group and hide labels" NEVER finns inte från start (kommit en uppdatering nu precis, men vi har inte fått den ännu)
Fattar inte hur man kan jobba utan detta, sänker produktiviteten något enormt.
* Den inbyggda nya "Photos" appen är fruktansvärt långsam. Och man måste göra registry hack för att kunna använda den gamla... wtf?
* sekunderna på klockan är borta Kanske går att lägga tillbaks, men orka.

Visa signatur

Jag gillar att försöka odla tropiska växter från frön, i ett nordiskt klimat.
🌱 Min YouTube-kanal: https://www.youtube.com/c/NordicPlantLover 🌱

Permalänk
Medlem

Egentligen gillar jag Windows 11 men jag blir tokig på hur Microsoft försöker styra mitt arbete. All reklam och olika oblyga försök att lura på en funktioner man inte behöver gör att man som användare blir negativ till helheten. Jag kommer att avveckla det mesta Windows bara för att få använda program på mina villkor.

Permalänk
Medlem

Gick över till Linux, enda nackdelen jag ser är att jag inte har stöd för fusion 360.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dodie:

Har win11 på jobbdatorn, och 10 hemma.
Än så länge har jag bara upplevt nackdelar med 11an.

* Aktivitetsfältet "Group and hide labels" NEVER finns inte från start (kommit en uppdatering nu precis, men vi har inte fått den ännu)
Fattar inte hur man kan jobba utan detta, sänker produktiviteten något enormt.
* Den inbyggda nya "Photos" appen är fruktansvärt långsam. Och man måste göra registry hack för att kunna använda den gamla... wtf?
* sekunderna på klockan är borta Kanske går att lägga tillbaks, men orka.

Aktivitetsfältets "Group and hide labels" borde komma när 22H2 lanseras, vilket borde vara närsomhelst. För övrigt inget jag använder.

Att kunna se sekunderna i aktivitetsfältet går att slå på via högerklick på aktivitetsfältet, aktivitetsinställningar (eller något sånt, heter Taskbar settings för mig) och sedan heter det för mig Taskbar behaviours. Här finns "Show seconds in system tray clock (uses more power)". Förstår dock inte varför den finns där och inte under datum och tid.

Skrivet av Hubertus:

Egentligen gillar jag Windows 11 men jag blir tokig på hur Microsoft försöker styra mitt arbete. All reklam och olika oblyga försök att lura på en funktioner man inte behöver gör att man som användare blir negativ till helheten. Jag kommer att avveckla det mesta Windows bara för att få använda program på mina villkor.

Som vad då? Jag känner inte alls att MS försöker styra något när jag använder mina datorer.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Själv hoppade jag helt över 11'an och gick direkt till Debian 12. Känns som en klar uppgradering!

Permalänk
Medlem

Windows får inte nudda min privata dator.
Dock är jag tvungen att ha windows 10 på jobbet. Jag hade föredragit att ha Linux i botten och kört windows på en VM, som jag ändå gör (har ~10 VM för olika applikationer).
Det pratas om att vi skall "uppgraderas" till windows 11 i en snar framtid. Jag ser INTE fram emot detta.
Ett operativsystem skall vara lågmält, hålla sig ur vägen och inte förändras UI-mässigt. Det skall bara vara en launcher för att starta de applikationer man behöver för att göra sitt jobb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Aktivitetsfältets "Group and hide labels" borde komma när 22H2 lanseras, vilket borde vara närsomhelst. För övrigt inget jag använder.

Att kunna se sekunderna i aktivitetsfältet går att slå på via högerklick på aktivitetsfältet, aktivitetsinställningar (eller något sånt, heter Taskbar settings för mig) och sedan heter det för mig Taskbar behaviours. Här finns "Show seconds in system tray clock (uses more power)". Förstår dock inte varför den finns där och inte under datum och tid.
Som vad då? Jag känner inte alls att MS försöker styra något när jag använder mina datorer.

Tack, nu har jag sekunder igen!

Prova att inte group and hide någon dag. Det kommer kännas som du har gått med 3storlekar för små kalsånger till ett par i rätt storlek!

Visa signatur

Jag gillar att försöka odla tropiska växter från frön, i ett nordiskt klimat.
🌱 Min YouTube-kanal: https://www.youtube.com/c/NordicPlantLover 🌱

Permalänk
Medlem
Skrivet av dodie:

Prova att inte group and hide någon dag. Det kommer kännas som du har gått med 3storlekar för små kalsånger till ett par i rätt storlek!

Tar bara upp utrymme.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av dodie:

Har win11 på jobbdatorn, och 10 hemma.
Än så länge har jag bara upplevt nackdelar med 11an.

* Aktivitetsfältet "Group and hide labels" NEVER finns inte från start (kommit en uppdatering nu precis, men vi har inte fått den ännu)
Fattar inte hur man kan jobba utan detta, sänker produktiviteten något enormt.
* Den inbyggda nya "Photos" appen är fruktansvärt långsam. Och man måste göra registry hack för att kunna använda den gamla... wtf?
* sekunderna på klockan är borta Kanske går att lägga tillbaks, men orka.

Punkt ett är det som nog mest stör mig i dagsläget så bara uppdateringen går live uppgraderar jag resterande två Win10 datorer till 11an. På HTPCn kvittar det lite då jag i regel inte multitaskar där. Men den datorn agerar samtidigt mest HTPC för stunden.

Punkt två stör mig mest på jobbet. Går ofta inte bläddra bland bilder likt det gick i äldre visaren. Men är det inte samma Photos app I 10an och 11? Kör 10 på jobbet.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk

Fick uppdateringen med NEVER combine tidigare i veckan så nu kan man vara relativt produktiv i 11an med. Det var ju en av de mest efterfrågade funktionerna i MS forum. Tog bara 2 år att återinföra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Aktivitetsfältets "Group and hide labels" borde komma när 22H2 lanseras, vilket borde vara närsomhelst. För övrigt inget jag använder.

Att kunna se sekunderna i aktivitetsfältet går att slå på via högerklick på aktivitetsfältet, aktivitetsinställningar (eller något sånt, heter Taskbar settings för mig) och sedan heter det för mig Taskbar behaviours. Här finns "Show seconds in system tray clock (uses more power)". Förstår dock inte varför den finns där och inte under datum och tid.
Som vad då? Jag känner inte alls att MS försöker styra något när jag använder mina datorer.

Jag kan inte kommentera vad du känner men styrningen dyker upp om du vill arbeta annorlunda än vad Microsoft tänkt sig.

Permalänk
Medlem

Tror dom hade haft lättare om det vire som att uppdatera telefonen.
Dvs allt blev inte helt konstigt med nytt UI efter en uppdatering

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk
Medlem
Skrivet av yoggan:

Tror dom hade haft lättare om det vire som att uppdatera telefonen.
Dvs allt blev inte helt konstigt med nytt UI efter en uppdatering

Lite detta. Att möjliggöra alternativa gränssnitt så länge de är tillräckligt kompatibla som då inte behöver utvecklas och underhållas av Microsoft tror jag hade varit en acceptabel kompromiss. Tänker tanken att någon/några Win 2000 entusiaster fortsätter utveckla ett gränssnitt likt då det begav sig men med alla de inställningsmöjligheter man ofta ser med det entusiaster gör.

Vet ärligt talat inte vilken version jag föredrar idag. 10an i vissa avseenden, 11an i andra. 8.1 var acceptabel men redan 7an känns för daterad för mig. Bra för sin tid och det, men främst spel, som fick mig att migrera tillbaks till från Linux efter att jag tröttnade på XP runt 2004 eller så.

Tycker det känns svårt att rekommendera en Win11 baserad dator även om jag genuint tycker de är bra då det beror så mycket på hur den tilltänkta användaren tolererar gränssnittet. Är nog nästan mer för att tipsa om en Apple baserad dator. Skaplig hjärngympa för mig själv typ 2 dagar in i ägandet av en Macbook Air M1 men börjar nog bli dags att läsa manualen. Senast jag använde en Apple dator var på 90-talet, skolan hade fått ta över System 6 eller 7 baserade datorer från något lokalt företag.

Linux går bort men möjligen Chromebook beroende på behov. Sen är det allmänt nog en fråga om vana och vrånghet. Farsan är ultrakonsetvativ sett till datorer så där borde det nog en äkta Windows Classic i verkligt klassiskt utföranden med moderniteter. Kanske lura in SerenityOS men tror inte det fungerat heller.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Egentligen gillar jag Windows 11 men jag blir tokig på hur Microsoft försöker styra mitt arbete. All reklam och olika oblyga försök att lura på en funktioner man inte behöver gör att man som användare blir negativ till helheten. Jag kommer att avveckla det mesta Windows bara för att få använda program på mina villkor.

Vet inte vad det är för reklam du pratar om, själv har jag inte upplevt nån reklam alls i win 11. Det enda jag kan få upp då och då är påminnelser om uppdateringar av olika programvaror som jag har installerade, men det kan ju knappast klassas som reklam. Kanske är olika beroende på vilken version av windows 11 man kör (kör själv med home)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Libra-75:

Vet inte vad det är för reklam du pratar om, själv har jag inte upplevt nån reklam alls i win 11. Det enda jag kan få upp då och då är påminnelser om uppdateringar av olika programvaror som jag har installerade, men det kan ju knappast klassas som reklam. Kanske är olika beroende på vilken version av windows 11 man kör (kör själv med home)?

Det är påträngande "information" om Microsofts produkter. T ex om man valt att arbeta från ett lokalt konto ska man slippa bli uppmanad att använda ett Microsoftkonto. Vad det i grunden handlar om är att Microsoft inte respekterar de val användaren/kunden gjort utan försöker påverka. Det betraktar jag som reklam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Det är påträngande "information" om Microsofts produkter. T ex om man valt att arbeta från ett lokalt konto ska man slippa bli uppmanad att använda ett Microsoftkonto. Vad det i grunden handlar om är att Microsoft inte respekterar de val användaren/kunden gjort utan försöker påverka. Det betraktar jag som reklam.

Jaha, okej. Har inte råkat ut för det själv, så jag har inte upplevt det problemet. Men jag kanske i.o.f.s. är inloggad med MS konto, kommer faktiskt inte ihåg vad jag valde att göra när jag installerade.

Permalänk
Medlem

Jag har kvar Windows för spelens skull. Uppgraderade till 11 för att jag kunde och det var gratis. För mitt nyttjande av Windows gör inte 11 någon större skillnad mot tian. Linux använder jag till allt annat.

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem

Provade att uppgradera till w11 tidigare under året, men återvände efter ett tag till 10 eftersom jag stötte på en del buggar och andra störmoment.
Det mest påtagliga jag minns var att spotify inte alls fungerade, samt att jag inte uppskattade den nya högerklickmenyn. Det senare fick att krångla sig ur på ett ointuitivt sett, men det var mer än som var roligt.

Visa signatur

Lite GFX, lite CPU, en nypa RAM och ett par gig SSD

Permalänk
Skrivet av Divion:

Långsammare övergång trots tvångsmatning av 11:an från 10:an.

Avböjde förfrågan att uppgradera ett flertal gånger men lik förbannat så hade jag 11:an en morgon…

Grattis till att bli pappa! Hurra hurra hurra!

Permalänk
Medlem

Windows 11 har en grov fördel mot 10 iom att Windows Setting är genuint väldesignad och användbar.
Har än så länge bara bytt på jobbdatorn, men jag suckar varje gång jag måste gå in i windows 10 settings och leta efter en inställning i färgpaletten svart mot vitt utan indikationer eller grupperingar.

MEN varför i hela helvete bestämde microsoft att man endast får ha ett fönster öppet med windows settings? Tänk om man vill kontrollera en inställning när man ändrar en annan? Nädu! det är för avancerat, fram med notepad om du ska komma ihåg den.

Visa signatur

| CPU: AMD Ryzen 5600x | RAM: G.Skill 16GB 3200 MHz Ripjaws V | GPU: Powercolor RX 6800 | Mobo:ASUS ROG STRIX B550-F Gaming | SSD: Kingston SSD V300 240GB | Nätagg: Fractal Design Ion+ Platinum 660W | Kylare: Arctic Liquid Freezer II 120mm | Chassi: Cooltek W2 | OS: Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Det är påträngande "information" om Microsofts produkter. T ex om man valt att arbeta från ett lokalt konto ska man slippa bli uppmanad att använda ett Microsoftkonto. Vad det i grunden handlar om är att Microsoft inte respekterar de val användaren/kunden gjort utan försöker påverka. Det betraktar jag som reklam.

Går enkelt att stänga av så får du inga meddelanden från Windows. Jag har själv stängt av det på många enheter. En gång och så är det borta.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Går enkelt att stänga av så får du inga meddelanden från Windows. Jag har själv stängt av det på många enheter. En gång och så är det borta.

Du glömde berätta hur många ställen det är man ska stänga av. Det senaste var när man lade till windows-säkerhetskopiering. Då dök det upp vid på/av "varför inte använda microsoft konto istället?" Jag har stängt av allt jag hittat men det kommer hela tiden nya vägar...Min fråga är om man ska behöva stänga av och stänga av. Jag kommer att använda ett operativsystem som frågar en gång sedan är det bra.