Test: Intel Core i9-14900K och Core i5-14600K "Raptor Lake Refresh"

Permalänk
Medlem

Ang 14900k: Är detta verkligen kriteriet för en "Bra produkt"? Så många listade nackdelar i relation till fördelar, utöver det är den inte bättre för gaming än konkurrentens 2500kr billigare cpu (7800X3D).

Den riskerar också sälja in folk på en plattform som snart går ut. Visst finns det kanske en liten skara användare på plattformen som istället för 13900K bör uppgradera till 14900K om de nu tvunget behöver uppgradera inom ett år. Men är inte det en ganska klen ursäkt för "Bra produkt"?

Inget ont om Intel som så, de rebrandar 13900K och tweakar lite vilket är rimligt ur ett affärsstrategiskt perspektiv. Men denna generationen är inget teknologiskt steg framåt och för de allra flesta är det mest rimligt att undvika den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Det känns ju inte så imponerande dock, med tanke på att man måste ha en CPU som klarar 6 GHz på alla kärnor (vilket kanske de flesta kan iom att den har 6 GHz boost), får lägga lite mer pengar på minne samt att processorn i sig kostar c:a 7790 kr mot 7800X3D på c:a 5190 kr.
Med tanke på den lilla prestandaskillnaden, samt att 7800X3D ofta vann i snitt-FPS, och ofta med omkring halva effekten, så känns det inte direkt som en vinst för Intel där i mina ögon.

Är det någon som bryr sig om 100W på en cpu när folk trycker 450-600W på en gpu?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Det känns ju inte så imponerande dock, med tanke på att man måste ha en CPU som klarar 6 GHz på alla kärnor (vilket kanske de flesta kan iom att den har 6 GHz boost), får lägga lite mer pengar på minne samt att processorn i sig kostar c:a 7790 kr mot 7800X3D på c:a 5190 kr.
Med tanke på den lilla prestandaskillnaden, samt att 7800X3D ofta vann i snitt-FPS, och ofta med omkring halva effekten, så känns det inte direkt som en vinst för Intel där i mina ögon.

jag tänker att en vinst är en vinst, för mig som gillar fps mp spel och spelar just på det sättet, utan e cores, max clock å max ram tune. 7200c36 e ju lite meh tom klarar min 12700k oxå jue

men som sagt, jag förstår alla är inte sugna på att pilla å kanske inte hoppar från en plattform till nästan som vissa här gör när de tröttnat på en plattform.

haft am5 7800x3d och det var mer huvudvärk än vad det var värt och man kunde inte göra så mycket med den cpun. Kände mig som en dell kund...

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av heyon:

Ang 14900k: Är detta verkligen kriteriet för en "Bra produkt"? Så många listade nackdelar i relation till fördelar, utöver det är den inte bättre för gaming än konkurrentens 2500kr billigare cpu (7800X3D).

Den riskerar också sälja in folk på en plattform som snart går ut. Visst finns det kanske en liten skara användare på plattformen som istället för 13900K bör uppgradera till 14900K om de nu tvunget behöver uppgradera inom ett år. Men är inte det en ganska klen ursäkt för "Bra produkt"?

Inget ont om Intel som så, de rebrandar 13900K och tweakar lite vilket är rimligt ur ett affärsstrategiskt perspektiv. Men denna generationen är inget teknologiskt steg framåt och för de allra flesta är det mest rimligt att undvika den.

Det är en Bra Produkt då den presterar Bra. Vilket är dess huvudsyfte. Att prestera.
Detta är också generation tre till en redan existerande plattform. Det är alltid trevligt när det kommer uppdateringar till redan existerande plattformar. Har Intel någonsin släppt tre generationer på en och samma plattform? Detta är ett steg i rätt riktning även om den faller ganska platt. Recensionen har detta som både en Positiv och Negativ punkt vilket kanske är rimligt.

X3D är dock deras största fiende och om inte Intel kommer med något liknande snart så ser det mörkt ut när det gäller processorer för spel.

En fundering (inte bara riktad mot dig jag citerar): Hade detta släpp varit bättre och fått mindre kritik om de döpt processorerna till 13650K / 13750K / 13950K ?

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

haft am5 7800x3d och det var mer huvudvärk än vad det var värt och man kunde inte göra så mycket med den cpun. Kände mig som en dell kund...

Bytte precis från AM5 till Intel då jag aldrig fick det stabilt med minneshastighet över 5600mhz trots QVL listade minnen och hundratals försök. Hade även några unika AMD problem i Windows samt problem med USB (kör 3 hubbar).
Efter nästan ett år av flertalet biosuppdateringar som inte löste något så gav jag upp.
Felfritt system nu med 13700K samt att jag har minnen som nu stabilt körs i 7200mhz. Betydligt bättre lägsta FPS (eftersom det aldrig blev stabilt med AMD)

Dock tråkigt för det känns som jag kastade pengar i sjön. Min plan var att stanna på AM5 för att spara in pengar på uppgraderingar men det gick ju som det gick.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

I spel drar dem typ lika mycket dock...

Du jämför med 14600K, eller?

"Tests conducted by AnandTech show the Core i9-14900K peaking at 428W under load, 85W higher than the Core i9-13900K. Its 28-thread sibling, the Core i7-14700K, tops out at 397W, followed by the 13900K at 343W. The fastest gaming CPU, AMD’s Ryzen 7 7800X3D, doesn’t exceed 82W, while the 7950X3D is limited to 146.54W. Ergo, the 14900K draws 5.2x more power than the 7800X3D."

Litet magiskt ändå, att de får omdömet "Bra produkt". Känns litet som Tom's Hardware recension av... var det Prescott? Anyhoo. Slutade läsa dem då, och vill inte ge dem trafik.

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Är det någon som bryr sig om 100W på en cpu när folk trycker 450-600W på en gpu?

De som kör en sån GPU kanske inte bryr sig lika mycket, men det är inte jag. Min GPU maxar omkring 270 W med undervolt, oftast närmare 230 W i många spel, så för mig är skillnaden på ~80 W i spel och ~140-170 W i spel på processorn nog att jag bryr mig. Skulle även behöva bättre kylare än min nuvarande Noctua NH-D15S för att ha en sån CPU, annars skulle ljudnivån bli för hög.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av lincoln:

Du jämför med 14600K, eller?

"Tests conducted by AnandTech show the Core i9-14900K peaking at 428W under load, 85W higher than the Core i9-13900K. Its 28-thread sibling, the Core i7-14700K, tops out at 397W, followed by the 13900K at 343W. The fastest gaming CPU, AMD’s Ryzen 7 7800X3D, doesn’t exceed 82W, while the 7950X3D is limited to 146.54W. Ergo, the 14900K draws 5.2x more power than the 7800X3D."

Litet magiskt ändå, att de får omdömet "Bra produkt". Känns litet som Tom's Hardware recension av... var det Prescott? Anyhoo. Slutade läsa dem då, och vill inte ge dem trafik.

Anandtech skriver dock att de anser att detta är moderkorttillverkarnas fel som helt verkar strunta i Intels PL1/PL2-gränser och bara bränner på så mycket effekt som det bara går: "... showing the disdain or lack of care motherboard vendors have for power efficiency; we can't blame Intel for this".

När det gäller omdömet så bör man komma ihåg att "Bra produkt" ligger under "Toppklass" och "Utmärkt" i Sweclockers betygskala, d.v.s. det är en bra produkt men inget speciellt. 14900K är ändå en rätt bra CPU, särskilt om man kör den inom spec.

Permalänk
Skrivet av lincoln:

Haha

Be Chat-GPT generera ett foruminlägg baserat på ovanstående, och regga kontot 'Yoshrnan' eller 'Yoshman_', så kan du posta det åt oss sedan.

Skämt åsido - gillar Yoshmans inlägg, även om din karaktärisering är väldigt träffande.

Svaret från den efterblivna AI:n

Core i9-14900K och Ryzen 9 7950X3D är två av de mest kraftfulla processorerna på marknaden. Enligt en jämförelse på UserBenchmark är Core i9-14900K något snabbare än Ryzen 9 7950X3D 1. Men det är viktigt att notera att det finns många faktorer som kan påverka prestandan hos en processor, inklusive klockfrekvens, antal kärnor och trådar, cachestorlek och arkitektur.

Apple M2 är ännu inte släppt, så det finns ingen officiell information om dess prestanda. Men baserat på rykten och läckta benchmarkresultat verkar det som att Apple M2 kommer att vara en mycket kraftfull processor med hög prestanda och energieffektivitet 2. Det är dock viktigt att notera att prestandan hos en processor inte alltid översätts till bättre användarupplevelse, eftersom det också beror på andra faktorer som programvara och hårdvarukonfiguration.

Visa signatur

snorleffe

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av heyon:

Ang 14900k: Är detta verkligen kriteriet för en "Bra produkt"? Så många listade nackdelar i relation till fördelar, utöver det är den inte bättre för gaming än konkurrentens 2500kr billigare cpu (7800X3D).

Den riskerar också sälja in folk på en plattform som snart går ut. Visst finns det kanske en liten skara användare på plattformen som istället för 13900K bör uppgradera till 14900K om de nu tvunget behöver uppgradera inom ett år. Men är inte det en ganska klen ursäkt för "Bra produkt"?

Inget ont om Intel som så, de rebrandar 13900K och tweakar lite vilket är rimligt ur ett affärsstrategiskt perspektiv. Men denna generationen är inget teknologiskt steg framåt och för de allra flesta är det mest rimligt att undvika den.

Jag kan tycka att den utmärkelsen är helt perfekt avvägd i detta fallet. Många nackdelar och omständigheter att ta i beaktning men det går samtidigt inte att komma ifrån att det är en processor som hör hemma i absoluta toppskiktet. Kundgruppen i det segmentet är oftast inte priskänsliga och kan också tänka sig att lägga pengar på exotisk kylning.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av snorleffe:

När ska husguden Yoshman komma in och förklara att dessa CPU:er är bättre än AMD:s trots sämre prestanda och typ dubbla effektförbrukningen, och sedan leverera en slutkläm om Apples överlägsenhet?

@Yoshman - handsken är kastad!

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Det är en Bra Produkt då den presterar Bra. Vilket är dess huvudsyfte. Att prestera.
Detta är också generation tre till en redan existerande plattform. Det är alltid trevligt när det kommer uppdateringar till redan existerande plattformar. Har Intel någonsin släppt tre generationer på en och samma plattform? Detta är ett steg i rätt riktning även om den faller ganska platt. Recensionen har detta som både en Positiv och Negativ punkt vilket kanske är rimligt.

X3D är dock deras största fiende och om inte Intel kommer med något liknande snart så ser det mörkt ut när det gäller processorer för spel.

En fundering (inte bara riktad mot dig jag citerar): Hade detta släpp varit bättre och fått mindre kritik om de döpt processorerna till 13650K / 13750K / 13950K ?

Skrivet av Dinoman:

Jag kan tycka att den utmärkelsen är helt perfekt avvägd i detta fallet. Många nackdelar och omständigheter att ta i beaktning men det går samtidigt inte att komma ifrån att det är en processor som hör hemma i absoluta toppskiktet. Kundgruppen i det segmentet är oftast inte priskänsliga och kan också tänka sig att lägga pengar på exotisk kylning.

Jag tycker nog man skall prestera lite över förväntan för att få en badge som "Bra produkt". Jag tycker också argumentet att kundgruppen som vill ha en snabb cpu inte är priskänslig är irrelevant. Produkter måste bedömmas i relation till pris, annars blir recensioner hyffsat meningslösa eftersom pris är den begränsning man alltid jobbar mot. Tar vi bort den finns inget tak, annat än fysikens lagar själv. Strömkonsumtionen kommer med massor av andra problem: ljudnivå, storlek på låda, kapacitet på nätaggregat, kostnad för kyllösning. En bra produkt behöver fler egenskaper än bara prestanda.

Skrivet av ronz:

En fundering (inte bara riktad mot dig jag citerar): Hade detta släpp varit bättre och fått mindre kritik om de döpt processorerna till 13650K / 13750K / 13950K ?

Det hade nog inte spelat mig någon roll, men jag hade tyckt det var ärligare att kalla dem det. Jag förstår dock att Intel vill marknadsföra detta som något annat än vad det är för att sälja på. Och det kan man göra så länge recensenter och kosumenter sväljer det.

strulade till det med citaten
Permalänk
Medlem
Skrivet av heyon:

Jag tycker nog man skall prestera lite över förväntan för att få en badge som "Bra produkt". Jag tycker också argumentet att kundgruppen som vill ha en snabb cpu inte är priskänslig är irrelevant. Produkter måste bedömmas i relation till pris, annars blir recensioner hyffsat meningslösa eftersom pris är den begränsning man alltid jobbar mot. Tar vi bort den finns inget tak, annat än fysikens lagar själv. Strömkonsumtionen kommer med massor av andra problem: ljudnivå, storlek på låda, kapacitet på nätaggregat, kostnad för kyllösning. En bra produkt behöver fler egenskaper än bara prestanda.

Jag håller inte med men vi får tycka olika.
Och det är väl just därför den fick "Bra produkt" och inte "Toppklass" eller "Utmärkt"
Gör man om det till en betygskala så blir det 2 av 4 Swecpoäng.

Hur man än vrider och vänder så är det en bra produkt. Den presterar väldigt bra. Vilket är det absolut viktigaste för många (men inte alla).
Om den varit billigare och haft lägre strömkonsumtion hade det nog varit en Utmärkt produkt.
Hade den även haft bättre prestanda så hade det nog varit en Toppklass produkt.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Rykten säger att det möjligen är dessa processorer eller något väldigt likt som kommer att slåss med AMD's Zen5 för Intel har inget annat i pipelinen nästa år utom möjligen ännu en refresh. Ett annat problem är att de troligen inte kan ta mindre betalt för dem heller om de vill fortsätta gå med vinst.

Skrivet av Swedishchef_90:

Är det någon som bryr sig om 100W på en cpu när folk trycker 450-600W på en gpu?

Nja, jag har ett 7900XTX och det drar inte mer än 300W i orginalutförande. 450W drar hela min dator som mest.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Vill istället peka på generation 8 till generation 9. Generation 9 gav ingenting intressant jämfört med 8. Med generation 10 fick vi iaf i5:or med HT.

Skulle säga raka motsatsen. 9900K var och är fortfarande en väldigt kompetent processor för gaming.
Den har 8 cores och 16 threads som än idag är aktuellt upp från 6 cores och 12 threads på 8700K (gen 8).
Dessutom har den en relativt hög IPC fortfarande då den är högt klockad från fabrik.
Jämför du med motsvarande AMD (3900X) så förstår du resonemanget.

Permalänk
Medlem

Förstår inte hur 14900k kan få bra produkt? Marginell prestandaskillnad mot föregående generation, inga arkitekturella eller funktionella nyheter och mycket strömtörstig. Hade det varit från någon annan tillverkare hade det garanterat blivit tummen ner. Sänker verkligen mitt förtroende för Sweclockers recensioner.

Permalänk
Medlem

Tänker att 14000 serien är en utmärkt produkt för vintertid. Ger extra värme till de frusna 😀

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem

Vilken dynga 🤣

Måste vara väldigt få gamers som köper detta skräp istället för en X3D.

Visa signatur

I7 12700k - 32gb DDR4 3200mhz - RTX 3080 - Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av johan4:

Förstår inte hur 14900k kan få bra produkt? Marginell prestandaskillnad mot föregående generation, inga arkitekturella eller funktionella nyheter och mycket strömtörstig. Hade det varit från någon annan tillverkare hade det garanterat blivit tummen ner. Sänker verkligen mitt förtroende för Sweclockers recensioner.

Håller med lite, någon gång måste man ju kunna "sätta ner foten" lite och faktiskt ge ett betyg som tar i åtanke tidigare generationer, pris, konkurrens osv.

Självklart är det en isolerat bra produkt, men tar man in ovan parametrar så tycker jag faktiskt att man måste vara mer kritisk.

Kan ju inte bara vara riktiga skräpprodukter som får dåliga betyg.

Visa signatur

Mac Studio M1 Max + Studio Display

Permalänk
Medlem
Skrivet av heyon:

Ang 14900k: Är detta verkligen kriteriet för en "Bra produkt"? Så många listade nackdelar i relation till fördelar, utöver det är den inte bättre för gaming än konkurrentens 2500kr billigare cpu (7800X3D).

Den riskerar också sälja in folk på en plattform som snart går ut. Visst finns det kanske en liten skara användare på plattformen som istället för 13900K bör uppgradera till 14900K om de nu tvunget behöver uppgradera inom ett år. Men är inte det en ganska klen ursäkt för "Bra produkt"?

Inget ont om Intel som så, de rebrandar 13900K och tweakar lite vilket är rimligt ur ett affärsstrategiskt perspektiv. Men denna generationen är inget teknologiskt steg framåt och för de allra flesta är det mest rimligt att undvika den.

@heyon

Du kanske får bättre fps med x3d cpuerna men jätte många användare på Amd forumet mm lider av allvarliga stutters mm som Amd inte lyckats lösa än och de vet om problemet.
@Swedishchef_90
Pratade om detta i någon tråd.

Man kanske borde ta bort bra spel prestanda på
Amd produkter tills det är åtgärdat men de kanske inte gör detta då prestandan kanske sjunker enormt.

Borde stå att stutters ingår och förstör spelupplevelse.

Mvh

Visa signatur

Asus Tuf Gaming X670E-Plus - Amd 7800X3D Noctua D15 Chromax Black - Corsair 6400MHz cl30 - Msi 4080S Suprim X - Asus Rog Thor 850W 80+ Platinum - Sound Blaster AE-9 - Asus 26.5" ROG Swift PG27AQDM OLED 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantburk:

@heyon

Du kanske får bättre fps med x3d cpuerna men jätte många användare på Amd forumet mm lider av allvarliga stutters mm som Amd inte lyckats lösa än och de vet om problemet.
@Swedishchef_90
Pratade om detta i någon tråd.

Man kanske borde ta bort bra spel prestanda på
Amd produkter tills det är åtgärdat men de kanske inte gör detta då prestandan kanske sjunker enormt.

Borde stå att stutters ingår och förstör spelupplevelse.

Mvh

Också en anledning till att jag precis gick från AMD till Intel även om jag kanske inte märkte av det så mycket.
Men nog kändes både OW och BF2042 stabilare nu.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Jadu, ser ut som att det blir att avvakta tills amd's nya zen5 innan jag byter upp mig från min 5900x...

Visa signatur

Ryzen 5900x | ASUS ROG Strix B450-F | Arctic Liquid Freezer II 240 | MSI 4080 | 16 GIG ram | Corsair 850W | define s

Permalänk
Medlem

Bra recension som vanligt, tråkigt att endel inte förstår varför man testar i 720p.

För egen del inväntar jag 15000-serien.
Då blir det nytt moderkort, ny M2, DDR5 och förhoppningsvis ett 50xx-grafikkort från nivida. Troligtvis har även Win12 släppts så då kan man köra en helt ny build från scratch.

Känns meningslöst att uppgradera till denna plattformen just nu, iaf för mig 🙂

Intressant läsning, som alltid, bra jobbat!

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Här har du anledningen... Att köpa en cpu för 8000kr för att leta "FPS i toppskicket, 1440p/ 4k" är bland det mest idiotiska man kan göra då uppenbarligen så är skillnaden inte märkbar hela vägen ner till en ryzen 5 5500!

Skrivet av mlampa:

Jag får seriöst huvudvärk av folk som inte förstår varför man testar en cpu i 720p. Har man blivit tappad som barn? Cement i sandlådan? För att citera den gode Dan Eliasson; Vilka omständigheter har dessa personer växt upp under, vad är det för trauman de bär med sig?

Jag vet mycket väl varför man testar i 720 men tycker ändå det luktar fisk.

Visst blir det en tråkig graf när typ alla spel man testar har 1-2 fps skillnad mot förra och förrförra generationens CPU men det är ju sanningen. Inte den sanningen Intel vill förmedla förstås men det är den sanningen som är viktig att informera kunderna om.

Att testa i 720 överdriver skillnader som konsumenten inte kommer upptäcka. Man slår knut på sig för att visa en skillnad mellan föregående generationer just för spel, när sanningen är att det inte är några meningsfulla skillader i spel. Det är i princip vilseledande reklam.

Om man vill framhäva skillnader i just spel och tycker att grafen skall visa stora skillnader så borde man jämföra med mycket äldre processorer istället för orealistiska upplösningar. Det vore åtminstone informativt för konsumenter som sitter på gamla datorer.

Om man vill framhäva processorns fördelar gentemot nyare generationer borde man testa med produktivitetsapplikationer där det är en meningsfull skillnad i scenarion som kunderna faktiskt använder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Jag vet mycket väl varför man testar i 720 men tycker ändå det luktar fisk.

Visst blir det en tråkig graf när typ alla spel man testar har 1-2 fps skillnad mot förra och förrförra generationens CPU men det är ju sanningen. Inte den sanningen Intel vill förmedla förstås men det är den sanningen som är viktig att informera kunderna om.

Att testa i 720 överdriver skillnader som konsumenten inte kommer upptäcka. Man slår knut på sig för att visa en skillnad mellan föregående generationer just för spel, när sanningen är att det inte är några meningsfulla skillader i spel. Det är i princip vilseledande reklam.

Om man vill framhäva skillnader i just spel och tycker att grafen skall visa stora skillnader så borde man jämföra med mycket äldre processorer istället för orealistiska upplösningar. Det vore åtminstone informativt för konsumenter som sitter på gamla datorer.

Om man vill framhäva processorns fördelar gentemot nyare generationer borde man testa med produktivitetsapplikationer där det är en meningsfull skillnad i scenarion som kunderna faktiskt använder.

Eller så visar det potensiell livslängd på cpun, om en CPU för 8000kr och en för 3000kr ger exakt samma fps med ett 4090 i ett spel som körs i 4k så kommer man i 720p testet se vad som händer om 2-4 år när man kanske vill peta i ett 5090 eller 6090 i burken.

Här är ett praktexempel
Skillnaden mellan 1800x och 7700k är mer eller mindre obefintlig.

Medans i 720p så sticker 7700k iväg ganska rejält!

Och i sweclockers test 5 år senare så är det en ganska stor skillnad i 1080p i många spel där det enligt första testet i 1080p inte borde vara någon skillnad medans man kunde se det klart och tydligt i 720p testerna.
https://www.sweclockers.com/test/33851-ryzen-7-1800x-mot-core...

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av johan4:

Förstår inte hur 14900k kan få bra produkt? Marginell prestandaskillnad mot föregående generation, inga arkitekturella eller funktionella nyheter och mycket strömtörstig. Hade det varit från någon annan tillverkare hade det garanterat blivit tummen ner. Sänker verkligen mitt förtroende för Sweclockers recensioner.

Jag förstår vad du menar men det är ju så att dessa har samma pris som föregående generation med några få fps mer, samtidigt som det är till samma sockel.

Jag tror faktiskt inte SweC hade gett denna "bra produkt" om den var dyrare eller om det var en helt ny sockel.

Sen tycker jag denna release är skittråkig överlag men för den som redan sitter på sockel 1700 och har några tusenlappar extra att bränna så varför inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantburk:

@heyon

Du kanske får bättre fps med x3d cpuerna men jätte många användare på Amd forumet mm lider av allvarliga stutters mm som Amd inte lyckats lösa än och de vet om problemet.
@Swedishchef_90
Pratade om detta i någon tråd.

Man kanske borde ta bort bra spel prestanda på
Amd produkter tills det är åtgärdat men de kanske inte gör detta då prestandan kanske sjunker enormt.

Borde stå att stutters ingår och förstör spelupplevelse.

Mvh

Det är glasklart att se amd har bäst average fps men ganska tydligt sämre lägsta 0.1/1% vilket kommer att upplevas som stutter. Speciellt när de kommer ned mot 100 fps om man sitter vid runt 160 fps normalt.

Amd som alltid gör bra produkter men sämre optimeringar. Det är därför de blir bättre med åren då produkten inte är redo vid launch

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Ska bli spännande att se på hur AMD kontrar dessa "lika-som-blåbär-CPUer" med sin 8000-serie

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • 7900 XT •

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av johan4:

Förstår inte hur 14900k kan få bra produkt? Marginell prestandaskillnad mot föregående generation, inga arkitekturella eller funktionella nyheter och mycket strömtörstig. Hade det varit från någon annan tillverkare hade det garanterat blivit tummen ner. Sänker verkligen mitt förtroende för Sweclockers recensioner.

Skrivet av Dubadai:

Håller med lite, någon gång måste man ju kunna "sätta ner foten" lite och faktiskt ge ett betyg som tar i åtanke tidigare generationer, pris, konkurrens osv.

Självklart är det en isolerat bra produkt, men tar man in ovan parametrar så tycker jag faktiskt att man måste vara mer kritisk.

Kan ju inte bara vara riktiga skräpprodukter som får dåliga betyg.

Som jag skrev tidigare i tråden så motiveras utmärkelsen i sammanfattningen och för vilka användare detta är en bra produkt. Vi försöker vara nyanserade när vi sätter våra betyg, vilket inte är helt vanligt i dagens techtuber-klimat när allt ska vara polariserat svart eller vitt, hata eller älska. Är Raptor Lake Refresh en tråkig lansering? Ja, utan tvekan. Det var som att titta på när färg torkar under testprocessen. Är de dåliga produkter för det? Nej, på dagens marknad är det fortfarande bra processorer sett till att de går in på samma prislapp som sina föregångare.

Vi har inga problem med att sätta ned foten, vi gör det ganska ofta. @Mainman sammanfattar det ganska bra i några inlägg upp att det hade varit en helt annan historia om detta var en ny sockelplattform och priserna legat högre mot Core 13000-serien.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Det är en Bra Produkt då den presterar Bra. Vilket är dess huvudsyfte. Att prestera.

- En ny produkt som presterar som sin ersättare är inte en bra presterande produkt.

Skrivet av ronz:

Detta är också generation tre till en redan existerande plattform. Det är alltid trevligt när det kommer uppdateringar till redan existerande plattformar. Har Intel någonsin släppt tre generationer på en och samma plattform? Detta är ett steg i rätt riktning även om den faller ganska platt. Recensionen har detta som både en Positiv och Negativ punkt vilket kanske är rimligt.

Är produkten bra för att Intel i ett väldigt tafatt försök gör något som konkurrenten sysslat med sedan 2002? (Med fler än tre generationer varje gång, dessutom.

Skrivet av ronz:

X3D är dock deras största fiende och om inte Intel kommer med något liknande snart så ser det mörkt ut när det gäller processorer för spel.

...en bra produkt hade löst det problemet. Att man inte löst det tyder ju på en mindre bra produkt.

Skrivet av ronz:

En fundering (inte bara riktad mot dig jag citerar): Hade detta släpp varit bättre och fått mindre kritik om de döpt processorerna till 13650K / 13750K / 13950K ?

Det är en ny generation om jag inte minns fel - Sedan att man levererar mer eller mindre samma prestanda till samma pris är väl helt ett väldigt tydligt fall av en inte särskilt bra produkt?

Jag vill inte låta negativ men jag ställer mig likt övriga något tveksam till utmärkelsen - I min värld är en utmärkelse något som utmärker den från övriga. Detta släppet kan väl knappast sägas vara något som är utmärkande, annat än att man släppt en tredje processor till sin generation som om detta skulle vara speciellt

Edit*

Till ni som testat - Jag köper absolut argumenten, det är bara att jag "direkt när man läser det" så kändes det lite off bara. Motiveringen är stabil och jag förstår den, detta är väl mer för att agera djävulens advokat.

Visa signatur

Krusidullen är stulen