Intel öppnar förhandsbokning av Core 14000 för stationära

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Om jag får välja mellan 14700k och 7800X3D så är valet sjukt enkelt. AMD all the way.
Är jag däremot streamer eller ska jobba med annat CPU-tungt så kanske Intel är valet (eller bara gå för en AMD-prolle med fler kärnor).

tack, för jag köpte rätt så nyligen en 7800X3D.. Vill inte börja ångra det ^^

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

9900K -> 14700K eller 14900K. Inte bestämt mig.
Blivit trött på spel som hackar pg.a. CPU:n. Starfield New Atlantis jag tittar på dig!

jag uppgraderade från 9900K till 7800X3D det är som natt o dag bokstavligen. 128 slot i battlefield 2042 på 9900K oavsett OC eller ej var spelbar på "ok" nivå. Men det kändes ändå. Nu med 7800X3D märker jag inte ens av att jag spelar på 128 slot server. Noll belastning och fpsen spikar högt

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Skrivet av Joppis:

Du menar väl om ett år? Det lär ju vara under hösten 2024 som Arrow Lake kommer. Lagom till Nvidia 5000-serien.

Jag tänker på Meteor Lake, men den kommer nog inte till desktop. Det har varit lite olika rykten.

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av Bruce92:

Ser inte skillnaden ens vad är vittsen med 14900

Snabbare 😬

Permalänk
Medlem
Skrivet av CreativeX:

jag uppgraderade från 9900K till 7800X3D det är som natt o dag bokstavligen. 128 slot i battlefield 2042 på 9900K oavsett OC eller ej var spelbar på "ok" nivå. Men det kändes ändå. Nu med 7800X3D märker jag inte ens av att jag spelar på 128 slot server. Noll belastning och fpsen spikar högt

Låter bra, verkligen svårt att bestämma mig nu. Får se vad det blir idag kl.15..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Låter bra, verkligen svårt att bestämma mig nu. Får se vad det blir idag kl.15..

Jag säger bara såhär:

att den går head to head mot en 13900K i gaming säger en del

Men ja 14700K har mer kärnor, kanske bättre för tyngre arbete på datorn än Gaming.

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem
Skrivet av CreativeX:

Jag säger bara såhär:

https://www.youtube.com/shorts/aX12eU4oNxQ

att den går head to head mot en 13900K i gaming säger en del

Men ja 14700K har mer kärnor, kanske bättre för tyngre arbete på datorn än Gaming.

Tack, ja det är just det. Kanske kommer börja med tyngre program längre fram så får fundera på om jag vill ha
dom där extra kärnorna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Haswell Refresh ligger närmast i minnet.

Fast det va inte en rebrand som denna generationen verkar vara allt mer och mer, 4XXX cpuerna hade märkbart bättre IPC än vad 3xxx serien hade.

Edit: eller okej, hade helt glömt bort xx90 cpuerna, men är inte en direkt rebrand utan snarare likvärdiga med 13900KS och gick under samma generation.

Lite som om dessa 14th gen cpuer hade varit 13750k, 13950k osv osv vilket förmodligen hade varit en mer rättvis lansering.

Så dom va ingen rebrand bara utökning av dåvarande generationen.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av norrby89:

Fast det va inte en rebrand som denna generationen verkar vara allt mer och mer, 4XXX cpuerna hade märkbart bättre IPC än vad 3xxx serien hade.

Jag tänkte mer att Haswell Refresh hade samma IPC som Haswell fast med en mindre klockfrekvensbump. Sen låg de visserligen kvar på samma siffergeneration. Men Haswell Refresh var dock en ny uppsättning processorer som ersatte hela Haswell-lineupen. Så man kan väl säga att Intel hade lite mer rimlighet dock sett till namngivningen där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Jag tänkte mer att Haswell Refresh hade samma IPC som Haswell fast med en mindre klockfrekvensbump. Sen låg de visserligen kvar på samma siffergeneration. Men Haswell Refresh var dock en ny uppsättning processorer som ersatte hela Haswell-lineupen. Så man kan väl säga att Intel hade lite mer rimlighet dock sett till namngivningen där.

Ja men precis insåg mitt fel där, men ändrar inte att det bara va en uppdatering av nuvarande generationen likt KS cpuerna idag. Medans dessa är dom som 4790 hade hetat 5770 istället.

Men återstår att se 15.00 om detta bara är ett PR försök att lansera exakt samma cpuer igen eller om dom faktiskt gjort några ändringar utöver i7an.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Ja men precis insåg mitt fel där, men ändrar inte att det bara va en uppdatering av nuvarande generationen likt KS cpuerna idag. Medans dessa är dom som 4790 hade hetat 5770 istället.

Men återstår att se 15.00 om detta bara är ett PR försök att lansera exakt samma cpuer igen eller om dom faktiskt gjort några ändringar utöver i7an.

Min spontana tanke är väl ’Kaby Lake’ alltså andra ’Sky Lake’-serien 7000-serien. Det var mest högre frekvenser, samma ipc. Samma med alla senaste årens ’KS’ processorer

Permalänk
Medlem

Är det här tramset med P/E-kärnor kvar för att stanna även i framtida generationer? Måste man hoppa över till AMD om man vill ha många kärnor där inte hälften är handikappade?

Permalänk
Medlem

Bra tajming! Hoppas på Black Friday-rea på 13-serien nu!

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk

Bokat en i7! Blir ett bra hopp från gen 3.

Visa signatur

<Intel i7-14700K> <MSI MPG Z790 Edge Ti MAX WiFi7 PCIe5> <Nvidia GTX1080Ti>
<2x16
GB Dominator Titanium CL30@6000MHz> <MSI MAG A850GL>
<
Samsung M.2 990 Pro 1TB> <Samsung 850 Pro 512GB>   
<
Phanteks NV7 White> <Logitech Z906 5.1>
<Windows 11 Pro>

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av medbor:

Min spontana tanke är väl ’Kaby Lake’ alltså andra ’Sky Lake’-serien 7000-serien. Det var mest högre frekvenser, samma ipc. Samma med alla senaste årens ’KS’ processorer

Kaby Lake tillverkades dock på en "ny" tillverkningsprocess i form av 14 nm+, vilket faktiskt gjorde skillnad när det kom till att uppnå högre klockfrekvenser vid exempelvis överklockning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Kaby Lake tillverkades dock på en "ny" tillverkningsprocess i form av 14 nm+, vilket faktiskt gjorde skillnad när det kom till att uppnå högre klockfrekvenser vid exempelvis överklockning.

Var inte det samma sak med devils canyon? Ny stepping som klockade bättre?

Det var nog marginella skillnader i arkitekturen till kabylake, men inget som var markant nog att märkas

https://www.sweclockers.com/test/23087-intel-core-i7-7700k-oc...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Funderade på det men har alltid funkat så bra med Intel för min del så vet inte om jag vill byta. Är kanske feg!

Får alltid känslan att AMD kräver lite mer handpåläggning ibland. Kanske bara fördomar hehe.

Sedan jag bytte till 7800X3D så har jag ALDRIG känt av att ett spel hackar till. Spelar dota 2, planetside 2, GTA V och red dead redemption 2.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, be quiet! pure rock 2, RTX 4070 Ti Super, Corsair 32GB 6000MHz CL36, Corsair TX850M

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HappySatan:

Bra tajming! Hoppas på Black Friday-rea på 13-serien nu!

Jo, jag hoppas på 5800X3D ska trilla ner i pris på BF.

Visa signatur

XFX Merc 7900XT|R5 5600X|MSI MPG B550|32GB 3600mhz.

32" 1440P@240Hz, 1000R.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kladdpapper:

Sedan jag bytte till 7800X3D så har jag ALDRIG känt av att ett spel hackar till. Spelar dota 2, planetside 2, GTA V och red dead redemption 2.

Stutters är väl väldigt vanligt med just AM5? Finns typ 50 på Google sök iaf...
Exempel
https://www.reddit.com/r/Planetside/comments/13ghd21/am5_micr...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

Är det här tramset med P/E-kärnor kvar för att stanna även i framtida generationer? Måste man hoppa över till AMD om man vill ha många kärnor där inte hälften är handikappade?

Vad är det för fel på E cores? Det hjälper mer än de stjälper iaf. Var enbart i början de var problem med Windows scheduler. Annars kan man ju bara stänga av dem...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

Är det här tramset med P/E-kärnor kvar för att stanna även i framtida generationer? Måste man hoppa över till AMD om man vill ha många kärnor där inte hälften är handikappade?

Det är inget trams, finns typ nästan inga nackdelar. AMD kommer börja med det i framtiden också.

Visa signatur

Intel i7-7700k @ 4.9Ghz - Noctua NH-U12P SE2 - MSI GTX 1070 Armor OC - AsRock Z270 Extreme4 - G.Skill Ripjaws V DDR4 3200MHz CL16 2x8GB - Corsair RM750x 750W - Samsung 970 EVO 500GB - Acer Predator X34 - Silverstone RV02-E - Asus Xonar Essence STX II 7.1 - Mionix Naos 8200 - Corsair Gaming MM400 - Das Keyboard 4 Ultimate MX Brown - Beyerdynamic DT990 Pro 250 Ohm - Antlion ModMic 4.0 Unidirectional

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Vad är det för fel på E cores? Det hjälper mer än de stjälper iaf. Var enbart i början de var problem med Windows scheduler. Annars kan man ju bara stänga av dem...

Jag får ju betala för dem ändå

Skrivet av MaloW:

Det är inget trams, finns typ nästan inga nackdelar. AMD kommer börja med det i framtiden också.

Jag vill gärna ha riktiga kärnor både till min maskin och den/de virtuella maskiner den kör. Känns ju lite overkill att i framtiden behöva gå på typ en Threadripper för att inte behöva köra en maskin på handikappade dvärgkärnor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Stutters är väl väldigt vanligt med just AM5? Finns typ 50 på Google sök iaf...
Exempel
https://www.reddit.com/r/Planetside/comments/13ghd21/am5_micr...

Står ju direkt nedanför att någon hade samma men att det fixats. Köpte för en månad sedan ungefär så vet inte hur saker var i början av processorsläppet. Kan bara tala för mig själv och dom komponenter jag använder.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, be quiet! pure rock 2, RTX 4070 Ti Super, Corsair 32GB 6000MHz CL36, Corsair TX850M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

Jag vill gärna ha riktiga kärnor både till min maskin och den/de virtuella maskiner den kör. Känns ju lite overkill att i framtiden behöva gå på typ en Threadripper för att inte behöva köra en maskin på handikappade dvärgkärnor.

Haha Threadripper kommer säkert också gå över till denna typen av approach, skulle inte förvåna mig om Threadripper enbart kör E-cores i framtiden. Att du har en irrationel rädsla för en mer effektiv uppsättning av kärnor gör inte att det är bättre. Med tid kommer du också förstå att E-cores är nice.

Visa signatur

Intel i7-7700k @ 4.9Ghz - Noctua NH-U12P SE2 - MSI GTX 1070 Armor OC - AsRock Z270 Extreme4 - G.Skill Ripjaws V DDR4 3200MHz CL16 2x8GB - Corsair RM750x 750W - Samsung 970 EVO 500GB - Acer Predator X34 - Silverstone RV02-E - Asus Xonar Essence STX II 7.1 - Mionix Naos 8200 - Corsair Gaming MM400 - Das Keyboard 4 Ultimate MX Brown - Beyerdynamic DT990 Pro 250 Ohm - Antlion ModMic 4.0 Unidirectional

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kladdpapper:

Står ju direkt nedanför att någon hade samma men att det fixats. Köpte för en månad sedan ungefär så vet inte hur saker var i början av processorsläppet. Kan bara tala för mig själv och dom komponenter jag använder.

Och om du läser vidare så är ju inte problemet löst på 6 månader.
AMD har tyvärr problem med Stutters just nu, både cpu och gpu.
Jag gissar cpu Stutters så är det ram problem pga dålig agesa....

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Och om du läser vidare så är ju inte problemet löst på 6 månader.
AMD har tyvärr problem med Stutters just nu, både cpu och gpu.
Jag gissar cpu Stutters så är det ram problem pga dålig agesa....

@Swedishchef_90

Jag har med uppfattat detta som ett större problem bland användare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaloW:

Haha Threadripper kommer säkert också gå över till denna typen av approach, skulle inte förvåna mig om Threadripper enbart kör E-cores i framtiden.

Om alla cores är E-cores är väl alla cores lika gärna P-cores? Och absolut, så länge alla processorkärnor är likadana och ger samma prestanda får man kalla dem vad man vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantburk:

@Swedishchef_90

Jag har med uppfattat detta som ett större problem bland användare.

Japp var och varannan dag klagar någon på amd forumet, antingen gpu eller cpu...
Förhoppningsvis får amd kontroll på det men förmodligen fixat i ren amd anda lagom till sista cpuerna till Am 5...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

Om alla cores är E-cores är väl alla cores lika gärna P-cores? Och absolut, så länge alla processorkärnor är likadana och ger samma prestanda får man kalla dem vad man vill.

Nej, P-cores är med Raptor Cove arkitekturen och E-cores är med Gracemont arkitekturen. Det är helt olika kärnor, och ger olika prestanda. En CPU med bara P-cores ger bra low thread-count performance men dålig multi-thread performance. En CPU med bara E-cores ger low thread-count performance men dålig multi-thread performance. En mix som vi ser i dagens Intel CPU ger det bästa av båda världarna typ. Men när det kommer till Threadripper och Epyc så är det oftast just mutli-thread man är ute efter, så bara E-cores är en rimlig approach där.

Visa signatur

Intel i7-7700k @ 4.9Ghz - Noctua NH-U12P SE2 - MSI GTX 1070 Armor OC - AsRock Z270 Extreme4 - G.Skill Ripjaws V DDR4 3200MHz CL16 2x8GB - Corsair RM750x 750W - Samsung 970 EVO 500GB - Acer Predator X34 - Silverstone RV02-E - Asus Xonar Essence STX II 7.1 - Mionix Naos 8200 - Corsair Gaming MM400 - Das Keyboard 4 Ultimate MX Brown - Beyerdynamic DT990 Pro 250 Ohm - Antlion ModMic 4.0 Unidirectional

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Encore lockar verkligen. Sitter på köpknappen med 14900k, och ett kit med 2X24GB 8400mhz. Får bli sista rycket innan man blir 60. I alla fall min ursäkt till frugan

Redan köpt men blir inget nytt bygge utan en refresh på befintliga. så byter ut mitt dark hero mot apex encore och 13900k mot ett 14900kf då de i vissa fall klockar bättre än k. Dock förlorar man grafik delen men sitter på en 4090 och en i hyllan extra från sponsor så kan inte bry mig mindre. Fick i dagarna ett viper extreme 5 8200mhz som ska lekas med och testas till max. mina ek radiatorer från quantum serien var skit måste jag säga så går tillbaka till alphacool och ska köra 2st utav deras nya 360 monsta raddar med t30 i push pull config.

Hahaha min fru fick en LV väska utav mig för 20k så hon har inte mycket till att våga öppna munnen och klaga. 60 fan grattis i förskott.