Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Vad menar du med att kallost är tokförbjudet?

De flesta förvarar väl ändå sin ost i kylen?

Du får förvara den var du vill, bara den inte hamnar på min macka!

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 16GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Hur tänkte du? Antar att de äter mackor med pålägg och det är betydligt dyrare än den mängd fett du brer på. Skinka, korv och ost är i vilket fall inte billigt när du bryter ner det till per macka.

Oavsett priset på pålägg så minskar väl kostnaden om man avstår smör/bregott/liknande på mackan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av geson:

Har slutat helt med mackor pga hur onyttigt det är.
Smör däremot, riktigt smör gjort på 100% grädde (ingen rapsolja eller annan vegetabilisk olja), där går det åt mellan 400-800g i veckan plus 300g talg plus minst 1kg bacon.

Men jag äter livsmedelsverkets veckliga reckommendation av rött kött 1 till 2 gånger om dan

Äter inte bröd för att det är "onyttigt" men vräker i sig minst 1 kg bacon per vecka som är bevisat ohälsosamt då det är rökt, extrasaltat och rikt på mättat fett, innehåller nitrosoämnen, hormoner, glykotoxiner, miljögifter och endotoxiner. När man sedan steker det så uppstår heterocykliska aminer och polyaromatiska kolväten.

Sedan mängden rött kött du äter...

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Oavsett priset på pålägg så minskar väl kostnaden om man avstår smör/bregott/liknande på mackan?

Dyraste bredbara fettet är i storleksordning 1 kr/macka för en mindre macka.

Knäckebröd med bredbart fett är väl givet om det är pengarna som är bekymret

Permalänk
Medlem

Bredbart pålägg - inget smör
icke bredbart pålägg - riktigt smör

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Dyraste bredbara fettet är i storleksordning 1 kr/macka för en mindre macka.

Knäckebröd med bredbart fett är väl givet om det är pengarna som är bekymret

Det tycker jag inte alls är givet. Jag är rätt så säker på att många av de som har slutat använda "bredbart fett" på sina mackor av ekonomiska skäl inte har gått över till knäckebröd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Det tycker jag inte alls är givet. Jag är rätt så säker på att många av de som har slutat använda "bredbart fett" på sina mackor av ekonomiska skäl inte har gått över till knäckebröd.

Är det någon (som äter mackor varje dag) som sparar in 50 kr i månaden på att inte bre sina mackor?

Permalänk
Medlem

Inge smör?!?! Kättare hela bunten

Permalänk
Medlem

Ingen macka utan smör. då är det bara bröd.
och det ska helst vara bregott men tar vad som finns annars, om det inte är hemma dvs.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av KorvMos:

Leverpastej och smörgåsgurka <3

Fin kombination!

Leverpastej var min favorit på mackan förut. Utan någon vidrig matfettsblandning så klart.

Gillar det iofs fortfarande, men årsskiftet 2019/2020 växlade jag till en mer vegansk kost. Så leverpastej gick bort. Läste på lite vad som kan vara gott, näringsrikt, veganskt och inte alltför dyrt. Då föll valet på jordnötssmör. 27 g protein per 100 g, massor av vitaminer och mineraler, nyttiga fetter och gott om man har någon form av sylt till.

Men jag gillade och åt det lite för mycket. Så mycket att jag tröttnade efter ett tag. Inte helt ovanligt för mig. Har hänt med leverpastej också. Men efter ett tag går det att äta det igen. Är inte 100 % vegan, så det kan hända att det blir leverpastej någon gång ibland, men inte så ofta.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

Brukar köra något annat än smör då det är så extremt mycket kalorier i det. Kör antingen leverpastej eller hummus!

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Du får förvara den var du vill, bara den inte hamnar på min macka!

Intressant ...

Har du den alltid utanför kylskåpet eller tar du ut den 1 timme innan?

Hinner du äta den innan den börjar mögla?

Hur snabbt äter du upp en ost?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh1spY:

Beror på vilken sort vi pratar om, men det är större andel smörfett än rapsolja i den vanliga, det är inte 41% rapsolja.

Den vanliga verkar ha 35%. Det är fortfarande inte "smör med en liten skvätt olja för att göra det lättare att bre på mackan". Det är en tredjedel.

Med det sagt så gillar jag Bregott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fiskebulle:

Priskänsliga eller rädda för kalorier?

Är man rädd för kalorier så ska man inte äta bröd alls.

Permalänk
Medlem

Aldrig smör. Ibland naturli bredbar. Beror helt på vad det är för macka dock. Är en stor fan av nötsmör. Äts en del jordnötssmöt. Aldrig "smör" till det. På jobbet har vi inget växtbaserat smör. Där blir det en "naturell fralla" (bara en fralla, inget på, inget i) eller lite marmelad och grönsaker och jag vill "lyxa till det". Äter inte bröd särskilt ofta dock.

På knäckebröd har jag alltid mitt naturli bredbara.

Permalänk
Medlem

Självklart JA. Är väl ingen vilde? Ibland så åket något annat bredbart pålägg på, som t.ex. färskost eller tahini.

Permalänk
Medlem

Jag brukar oftast ha lite bröd under smöret.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Massy:

Den vanliga verkar ha 35%. Det är fortfarande inte "smör med en liten skvätt olja för att göra det lättare att bre på mackan". Det är en tredjedel.

Med det sagt så gillar jag Bregott.

Det är så rörigt att de där 35% olja bara utgör andelen fett i bregott. Och 65% kommer då från smör.
Men sedan finns en andel vatten och annat också också vilket förekommer i en förpackning faktiskt smör - plus att vatten är tillsatt också.

Så i 100 gram bregott kommer inte 35 gram från olja.

I 100 gram bregott är 70 gram fett. Och 35% av de 70 grammen fett kommer från olja. Ca 24,5 gram är alltså olja här ;).
Så ungefär en fjärdedel är olja i bregott skulle jag säga.

Det ska också nämnas att man tillsatt mer vatten i bregott också.
Fetthalten i rent smör är ofta ca 80%. Blandar man i 25% olja så bör fetthalten gå upp på slutprodukten till ca 85%.
Men bregott har ca 70% fetthalt - alltså lägre än rent smör. För att komma ner i de siffrorna behövs att man tillsätter ca15% vatten också.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Hemma oftast inte.
Äter sällan bröd över lag och då inte sällan med kaviar el varma med smält ost. Smör/margarin hinner därför oftast bli gammalt.
Om brödet är färskt och inte torrt så kan jag t o m äta det löst utan något alls på, t ex tranbärsbröd funkar för det och att bara riva det.

Om jag är ute och äter lunch el är t ex hos föräldrarna så kan det bli smör/margarin dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linda_Almighty:

Jag skickade nyss orosanmälningar på dig till både Folkhälsomyndigheten och Livsmedelsverket... de lär ordna hjälpen du behöver för att ta dig ur animalie-träsket !1!!
Stay strong, You can do it! 👍

(J/K 😉)

Ahh en vegan Jesus, räcker det inte att du predikar nu, mäste du anmäla också?

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Musikälskare

Är väldigt fascinerad att det finns så många smörvägrare inget emot det, bara högst intressant information

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bogey:

Ahh en vegan Jesus, räcker det inte att du predikar nu, mäste du anmäla också?

J/K brukar betyda ’just kidding’

Men jag kan ha fel

Permalänk
Medlem

Beror väl på om du menar smör ordagrant typ Bregott eller andra fetter typ Becel?
Men något är ett måste för att det inte ska bli tort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

J/K brukar betyda ’just kidding’

Men jag kan ha fel

Ojdå, det var mer än jag visste.

Felcitering
Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Intressant ...

Har du den alltid utanför kylskåpet eller tar du ut den 1 timme innan?

Hinner du äta den innan den börjar mögla?

Hur snabbt äter du upp en ost?

Avskyr ost endera kall eller rumstemp.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 16GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Medlem

Riktigt smör är endast lämpligt till matlagning och är mkt gott, som bredbar är den inte kul om man inte har en sval eller jordkällare kanske.
Kör med flora med smör och havssalt och då behövs inget pålägg enligt mig

Visa signatur

I7 6800k@stock, Asus X99 A-II, 16gb ram med KYLFLÄNSAR, åsså ett 1080ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Beror väl på om du menar smör ordagrant typ Bregott eller andra fetter typ Becel?

Men nu är ju inte Bregott smör, det finns domstolsutslag på att det inte får kallas smör.
Marknadsdomstolen kallar Bregott för en "matfettsblandning".

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av orginallinus:

Bre på ordentligt då, inte mycket smör i Bredgott!

Bregott!

Permalänk
Medlem

Bara på Sweclockers...

Smör= Smörgås
Margarin= Margaringås.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Det är så rörigt att de där 35% olja bara utgör andelen fett i bregott. Och 65% kommer då från smör.
Men sedan finns en andel vatten och annat också också vilket förekommer i en förpackning faktiskt smör - plus att vatten är tillsatt också.

Så i 100 gram bregott kommer inte 35 gram från olja.

I 100 gram bregott är 70 gram fett. Och 35% av de 70 grammen fett kommer från olja. Ca 24,5 gram är alltså olja här ;).
Så ungefär en fjärdedel är olja i bregott skulle jag säga.

Det ska också nämnas att man tillsatt mer vatten i bregott också.
Fetthalten i rent smör är ofta ca 80%. Blandar man i 25% olja så bör fetthalten gå upp på slutprodukten till ca 85%.
Men bregott har ca 70% fetthalt - alltså lägre än rent smör. För att komma ner i de siffrorna behövs att man tillsätter ca15% vatten också.

70 % är den ekologiska varianten, som någon gång fått fetthalten sänkt från de 75 % som den vanliga har. Det var samma tidigare. Ursprungligen var det 80 % i Bregott, men sjutton vet när de sänkte till 75 %.

Svaret på det du försöker kalkylera finns intressant nog på portionsförpackningarna, men inte de stora, vilket kanske beror på begränsat utrymme att ange varifrån fettet kommer separat. Där står det att det är 59 % smör och 26 % rapsolja i den vanliga och 54 % smör och 26 % rapsolja i den ekologiska. Kvarstår gör då 15 % och 20 % till resten. Jag antar att detta är i vikt och då väger ju sakerna lite olika räknat i volym. 1,2 gram är salt, så där går det ju bort 1+ %.

Sedan är frågan vad de utgår ifrån för smör. Det var 80 % förr, som du har antagit, men idag är de vanliga "blocken" från Arla 82 %. Det är som den där fetthalten i Bregott. Det skulle eventuellt kunna hänga ihop med EU-bestämmelserna igen då smör med sådan fetthalt eller högre tydligen kan bli föremål för "offentlig intervention, men jag vet inte.