Asus släpper PCI Express 5.0-kort för fyra SSD-enheter – upp till 64 GB/s hastighet

Permalänk
Melding Plague

Asus släpper PCI Express 5.0-kort för fyra SSD-enheter – upp till 64 GB/s hastighet

Hyper M.2 X16 Gen 5 använder 16 PCI Express 5.0-banor för maximal SSD-prestanda.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

För vem egentligen?

Är inte ett problem med sådana här som går via vanliga PCI Express kort att SSD'n inte går att använda som boot drive?

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem

Det är dags att bifurcation blir standard på alla konsumentmoderkort. Hårddiskar är på väg bort, då måste det finnas möjlighet att stapla upp med NVME om man vill ha mycket disk.

Permalänk
Medlem

Bara köpa 4 st vatten lock från Corsair och seriekoppla dom för maximal kylning.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Det är dags att bifurcation blir standard på alla konsumentmoderkort. Hårddiskar är på väg bort, då måste det finnas möjlighet att stapla upp med NVME om man vill ha mycket disk.

u.2 vore trevligt också. Hårddiskar är dock inte på väg bort än på ett tag, och SATA-SSD finns också.

Permalänk
Medlem

Jag gillar det, men en fråga; bortsett från nischade professionella applikationer där man behöver flytta/skapa/kopiera/ta bort stora mängder data hela tiden, hur snabb disk behöver egentligen en vanlig svenne? En 2Tb-disk på 7Gb/s kostar runt 1.3k. Det är väldigt snabbt. Om man vill kan man köpa en till och köra dem i raid0, och få ut kanske 14Gb/s till minimal extra kostnad.

Bortsett från att det är coolt att vara snabb, när behöver en vanlig användare egentligen mer än 7-14Gb/s inom de närmsta åren?

Permalänk
Avstängd

Drar upp till 14 watt styck?

Permalänk
Medlem

För vem? Mina samtliga spel tar kanske upp 300GB :D... Nerladdning & sådant trams är väl passerat?
Kanske Youtubers och filmredigerarar det ända jag kan tänka mig... Men frågar ni mig hade jag aldrig vågat lägga något känsligt material på en SSD drive, vipps så är allt borta om något går snett

Visa signatur

i9-10900ks 5.2 Ghz @ 1.4Vcore, Nvidia RTX 3090, 32GB DDR4 4100Mhz CL15

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

u.2 vore trevligt också. Hårddiskar är dock inte på väg bort än på ett tag, och SATA-SSD finns också.

Hårddiskar kanske som sådant inte är på väg bort, men det börjar bli svårt att hitta billiga chassin med många platser, och billiga kontroller-kort. Kör ett kontrollerkort från Amazon som jag fulflashat nu för att fungera i win11.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av fesoj:

Jag gillar det, men en fråga; bortsett från nischade professionella applikationer där man behöver flytta/skapa/kopiera/ta bort stora mängder data hela tiden, hur snabb disk behöver egentligen en vanlig svenne? En 2Tb-disk på 7Gb/s kostar runt 1.3k. Det är väldigt snabbt. Om man vill kan man köpa en till och köra dem i raid0, och få ut kanske 14Gb/s till minimal extra kostnad.

Bortsett från att det är coolt att vara snabb, när behöver en vanlig användare egentligen mer än 7-14Gb/s inom de närmsta åren?

Detta är väl bara ett sätt att konvertera en x16-plats till fyra M.2-platser med x4 var (förutom att moderkortet måste ha stöd för bifurcation, vilket nog utesluter de flesta konsumentkorten?).
Så den passar ju bra till de som vill ha många diskar, med eller utan RAID.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk

ASUS HYPER M.2 X16 Gen 4 Card kostar 799kr
https://www.webhallen.com/se/product/326424-ASUS-HYPER-M-2-X1...
Nu blir denna säkert denna mycket dyrare och den stora frågan är hur dyr? 2000kr, 3000kr, 5000kr eller vad?

En annan fråga är vad som har hänt med det datorintresserade folket nu förtiden? Sedan jag började med datorer på 90talet så har folk alltid efterfrågat bättre hårdvara, för hårdvaran har aldrig räckt. På 2000 talet var man dock tvungen att skriva att man skulle ha lagringsenheter för semesterfilmer, för att inte bli anklagad upphovsrättbrott. Idag blir man anklagad för att vara troll om man anser att inte påstående 500GB ssd ought to be enough for anybody gäller.

Jag själv har fler m.2 ssd än som finns plats i min dator, alla mindre än 2TB har jag slängt. När jag köper min nya dator vet jag ej vad jag köper, något blir det. När det gäller lagring så köper man ofta så mycket man just då behöver, sedan utökar man detta. Det innebär att man inte nödvändigtvis har 3st 8TB ssd i den innan platserna är full, utan man kan ha mindre.

Det jag inte gillar med m.2 platser på moderkort är att de är så jobbiga att byta ssd, ibland får man skruva löss cpukylare, grafikkort etc, samtidigt litar jag mycket mer på dem än ett som även sitter på ett instegskort.

Argument av typ man ska aldrig ha så mycket data på en disk. Så får det tänka på systemansvarige på en skola för väldigt många år sedan som sa att han aldrig skulle köpa en 1GB hdd, det är för tok för mycket data som försvinner om den skulle gå sönder.
Jag är nu fundersam på om han har kanske 10 000st hdd i sin dator nu för tiden eller om han har ändrat villkoren?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesoj:

Jag gillar det, men en fråga; bortsett från nischade professionella applikationer där man behöver flytta/skapa/kopiera/ta bort stora mängder data hela tiden, hur snabb disk behöver egentligen en vanlig svenne? En 2Tb-disk på 7Gb/s kostar runt 1.3k. Det är väldigt snabbt. Om man vill kan man köpa en till och köra dem i raid0, och få ut kanske 14Gb/s till minimal extra kostnad.

Bortsett från att det är coolt att vara snabb, när behöver en vanlig användare egentligen mer än 7-14Gb/s inom de närmsta åren?

När behöver en vanlig användare egentligen mer än 16 processorkärnor närmaste åren? När behöver hen mer än 32 GB RAM?

Nej, det här är inget en vanlig användare kommer behöva, men det finns folk som gör det och det är häftigt att man kan köpa såna saker till ett rimligt pris. Det var inte länge sedan man skulle behövt ett helt rack med dyr hårdvara för att få motsvarande prestanda.

Permalänk
Medlem

eftersom den saknar switch-krets och förlitar sig på bifurcation så är det väl ingen skillnad att det är "gen 5" eller inte? utan switchen så är dom väl elektriskt identiska mellan pci-e generationerna? Rätta mig gärna om jag har fel, för jag är inte alls säker på det, men var det jag hade fått för mig.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

"Asus lagt till en extra 6-stiftskontakt så varje SSD kan dra upp till 14 watt"

Så 14x4=56w
Om jag inte missförstår wikipedia-artikeln om PCIe så kan en 16x plats leverera 66w 12v och 75w totalt.

(66-56=10w. 75-56=19w)
Räcker inte 10/19w för resterande komponenter på kortet eller håller 5.0 diskarna på med ström-spikar som vissa grafikkort?
Eller är 6-pin kontakten där ifall man har ett moderkort som inte utnyttjar hela specifikationen? Skulle vara imponerad om det finns moderkort med PCIe platser med alla 16 banor men inte kan leverera de 66W/75W.

Någon som har tips på bra förklaring av (ström-)specifikationer för m.2 kontakter/enheter?

Visa signatur

Aopen H450A, MSI B450m
Ibland så skriver jag inte så fort.
Salt kan behövas om jag skrivit något efter 23:58

Permalänk
Medlem
Skrivet av trudelutt:

När behöver en vanlig användare egentligen mer än 16 processorkärnor närmaste åren? När behöver hen mer än 32 GB RAM?

Nej, det här är inget en vanlig användare kommer behöva, men det finns folk som gör det och det är häftigt att man kan köpa såna saker till ett rimligt pris. Det var inte länge sedan man skulle behövt ett helt rack med dyr hårdvara för att få motsvarande prestanda.

Det här är ju för SSD och inte ram dock.
Jag vill ha en sån här för jag råkar ha fler m2 SSDer än vad mitt moderkort tillåter (bara 2st) och jag är less på att ha för lite utrymme på datorn och vill gärna kunna använda dom SSDer jag har.

(Alltså jag vill inte ha just denna men en liknande så att jag får använding för mina SSDer)

Visa signatur

i7 8700k 5.1ghz egengjord delid | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | MSI Suprim X 3070ti
https://valid.x86.fr/uudh64

Permalänk
Skrivet av tore_a:

"Asus lagt till en extra 6-stiftskontakt så varje SSD kan dra upp till 14 watt"

Så 14x4=56w
Om jag inte missförstår wikipedia-artikeln om PCIe så kan en 16x plats leverera 66w 12v och 75w totalt.

(66-56=10w. 75-56=19w)
Räcker inte 10/19w för resterande komponenter på kortet eller håller 5.0 diskarna på med ström-spikar som vissa grafikkort?
Eller är 6-pin kontakten där ifall man har ett moderkort som inte utnyttjar hela specifikationen? Skulle vara imponerad om det finns moderkort med PCIe platser med alla 16 banor men inte kan leverera de 66W/75W.

Någon som har tips på bra förklaring av (ström-)specifikationer för m.2 kontakter/enheter?

Vi får se. Jag själv hoppas på en budgetinstickskort som ej är anpassad för folk som dygnet runt kommer köra 4st ssd i 10 000MB/s. Utan personen som behöver fler än vad som får plats i dens moderkort och personen kanske väljer att ha någon plats i reserv för framtida bruk. Mestadels kommer dessa ssd inte jobba så mycket samtidigt.

Ett helt annan instickskort är ett för tynga serverlaster, denna blir då överdriven för de flesta konsumenter.

Jag ser det lite som usb hubbar som nog varenda kotte har i väskan när laptopparna har så få usb portar. Man behöver ha ut hög prestanda på dem, men inte nödvändigtvis exakt samtidigt på alla portarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av swecop:

För vem? Mina samtliga spel tar kanske upp 300GB :D... Nerladdning & sådant trams är väl passerat?
Kanske Youtubers och filmredigerarar det ända jag kan tänka mig... Men frågar ni mig hade jag aldrig vågat lägga något känsligt material på en SSD drive, vipps så är allt borta om något går snett

Jag antar att du syftar på pirater när du skriver att "Nerladdning är passerat" och det är det definitivt inte. Har kanske minskat i Sverige, men det finns andra länder där det är vanligare att ladda ner än att köpa och där myndigheter inte lägger sig i, men även mer utvecklade länder har en stor skara folk som fortfarande laddar ner. Det är än i dag, väldigt populärt och piraterna lever och frodas.

Kika på på r/datahoarder (datahoarder på Reddit) och se av allas 10-200tb byggen där alla av någon märklig anledning endast lagrar Linux iso's..

Sen har program som Plex, Emby och Jellyfin gjort det enklare än någonsin att hosta sin egen mediaserver, som en eftertanke. Utan att ha någon statistik så kan jag bara konstatera att det är många människor som har en glödande passion av att segla på dom sju haven.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av trudelutt:

När behöver en vanlig användare egentligen mer än 16 processorkärnor närmaste åren? När behöver hen mer än 32 GB RAM?

Nej, det här är inget en vanlig användare kommer behöva, men det finns folk som gör det och det är häftigt att man kan köpa såna saker till ett rimligt pris. Det var inte länge sedan man skulle behövt ett helt rack med dyr hårdvara för att få motsvarande prestanda.

Det fanns en tid när 640kb ram ansågs aldrig kunna ta slut.
32 gig ram kommer snart vara vad 8är idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tore_a:

"Asus lagt till en extra 6-stiftskontakt så varje SSD kan dra upp till 14 watt"

Så 14x4=56w
Om jag inte missförstår wikipedia-artikeln om PCIe så kan en 16x plats leverera 66w 12v och 75w totalt.

(66-56=10w. 75-56=19w)
Räcker inte 10/19w för resterande komponenter på kortet eller håller 5.0 diskarna på med ström-spikar som vissa grafikkort?
Eller är 6-pin kontakten där ifall man har ett moderkort som inte utnyttjar hela specifikationen? Skulle vara imponerad om det finns moderkort med PCIe platser med alla 16 banor men inte kan leverera de 66W/75W.

Någon som har tips på bra förklaring av (ström-)specifikationer för m.2 kontakter/enheter?

Det är faktiskt något av ett mysterium. Deras tidigare modeller Hyper M.2 V2 samt Hyper M.2 Gen 4 ger också 14W per SSD, men utan någon extra strömförsörjning.

Så det troligaste är väl som du är inne på att resten av kortet helt enkelt drar för mycket, det är ju inte mycket marginal. Att det skulle vara p.g.a. strömspikar är nog inte så troligt, problemet med strömspikar är generellt rätt överdrivet och det ska nog mycket till för att en M.2 SSD ska spika så mycket att det faktiskt är ett problem.

Permalänk

Orimligt brett mönsterkort.. men annars ser det smarrigt ut!

Visa signatur

E-penis: Raven
Tangentbord: LongPlanck

Såld: El Diablo, MakerBox 1.0, MakerBox 2.0, Nucleus, Tetris, Molly

Permalänk
Medlem
Skrivet av swecop:

För vem? Mina samtliga spel tar kanske upp 300GB :D... Nerladdning & sådant trams är väl passerat?
Kanske Youtubers och filmredigerarar det ända jag kan tänka mig... Men frågar ni mig hade jag aldrig vågat lägga något känsligt material på en SSD drive, vipps så är allt borta om något går snett

Börjar ju bli "vanligt" med spel som tar 100-300GB styck nu och bara ökar.

Att lagra Linux ISOs och semesterbilder är väldigt vanligt, inte helt ovanligt att stöta på folk med flera hundra TB hemma. Vet t.om folk som har över en petabyte i källaren.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Jag köpte Gen3 versionen för typ 500Kr i somras och har börjat använda den nyligen då jag köpte 3st Seagate Firecuda 530 Gen4 SSD's.

Dessa adaptrar är passiva så i teorin kan man köra Gen4 på en Gen3 tex och för vissa är det stabilt, för andra inte, har mest å göra med ledningsbanorna och PCB layouten.
Det bör gå fint att reducera hastigheten till Gen4 eller Gen3 i bios om man vill köra med en adapter specad för dom hastigheterna endast på ett moderkort/cpu/ssd combo som stödjer högre PCI-E hastighet än adaptern.

Jag valde Gen3 versionen över Gen4 då det sparade 300Kr sedan har jag en Ryzen 5600G i servern då den var billigare och har VGA ut och all Ryzen 4000G och 5000G är begränsade till PCI-E Gen3 så var lite meningslöst att köpa en Gen4 adapter.

Mina Gen 4 Seagates är specade till ca 7GByte/sek, en polare har 2st på Gen4 system i raid0 och får runt 12-13GB/sek.

Själv ligger jag med 3st (max med G seriens processorer) på ca 11GB/sek så man får ändå ut mer ur dessa Gen4 SSD'ns än dom flesta Gen3.

Men för att få max ur dom hade jag behövt 100Gbit lan men har 10Gbit som i dagsläget är nerfat till 8Gbit tills jag fått slängt ut sista SATA kortet som har en disk, det göra att 10GBit nicet bara har 8Gbit PCI-E bandbredd (1x Gen3 istället för 4x Gen3).

Den primära orsaken jag skaffade kortet var att jag ville ha tyst lagring då servern står i samma rum som min primära burk där jag tex video redigerar och annat på och diskar både låter och är tröga.
I dag komprimerade jag 91GByte till 58GB med mun Ryzen 3900XT mot datorns primära NVMe SSD för att sedan kryptera den filen och skriv ut den nya filen direkt mot servern, efter det läste mitt script tillbaks filen och gjorde en md5 cehcksum fil, total tid 14 min och 28sek för tar.bz2.

Sedan valde jag att ha flera mindre M.2 då det är billigare även med det extra kort, kör raid0, man kan argumentera över säkerheten av datan men jag tror inte risken för dataförlust är 3x bara för man har 3x fler diskar.
Valde raid0 för att jag får 3x mer SLC cache osv och varje SSD behöver inte jobba lika hårt då lasten fördelas lika och detta kan nog anses gynna varje SSD's livslängd.
Trim stöds dessutom i min raid0 config.
Sedan är det så klart bakup till en HDD ändå ut i fall att det skulle rasa men jag har haft raid0 i linux i 20 år ca utan problem annat än med dåliga sata kablar en gång och det var på reaid5 som rasade och fick räddas.

Men det är nice att ha snabb lagring tillgängligt från vart som helst, diskarna är mest i standby för arkivering,

Vet inte vad dom kommer ta för Gen5 adaptern men ca 1000Kr kanske, det är ändå en rätt simple passiv adapter, ASUS mobos som stödjer Hyper M.2 X16 korten har det skrivet i manualen, sedan kan man välja det i Bios bara och välja configuration, I mitt fall kan jag köra 8x/4x/4x så 3st SSD's som mest med G serien processor.

Här är en bra lista på moderkort som stödjer korten och konfigurationer som fungerar.
https://www.asus.com/support/FAQ/1037507/

Som sagt för egen del var det inte för maximal prestanda jag valde SSD för det får jag inte ut över nätverk men tyst och sval lagring och ska man nå ca 1GByte/sek så är SSD relativt billigt faktiskt med en adapter som dessa.
Ska man ha samma råa bandbred med diskar behöver 4-5 diskar så kommer kosta mer, man får mer utrymme men är det prestandan man vill åt så spelar det mindre roll.
Köpte mina SSD's på Inet rea så totalt 5K för 6TByte med ASUS Hyper M.2 16x Gen3 adaptern.
Köpte även båda 10Gbit korten på rea på elgiganten så sparade 800Kr bara där.
Jag är långt ifrån rik och har lagt vart enda överbliven krona på servern i år då allt i den blev 9-10 år gammalt januari 2024, men SSD + 10Gbit nic är fan guld värt alltså för produktiviteten!

Har fläkten av också på kortet, flänsen är så massiv att den inte behövs.

Så bara några veckor med denna setupen så känns moderna 18-20TB heliumdiskar på 268MB/sek och 512MB cache slöa som bara den!
Jag vet att diskarna blir slöare ju lägre in på skivorna man kommer men det känns så fel nu med HDD att man börjar kolla revies för att se om prestandan man får ur den senaste generations HDD's verkligen stämmer, och det gör det men det är så mycket trevligare med en SSD även i servern som bara maxar ut nätverket hela tiden oavsett vad man gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Jag köpte Gen3 versionen för typ 500Kr i somras och har börjat använda den nyligen då jag köpte 3st Seagate Firecuda 530 Gen4 SSD's.

Dessa adaptrar är passiva så i teorin kan man köra Gen4 på en Gen3 tex och för vissa är det stabilt, för andra inte, har mest å göra med ledningsbanorna och PCB layouten.
Det bör gå fint att reducera hastigheten till Gen4 eller Gen3 i bios om man vill köra med en adapter specad för dom hastigheterna endast på ett moderkort/cpu/ssd combo som stödjer högre PCI-E hastighet än adaptern.

Jag valde Gen3 versionen över Gen4 då det sparade 300Kr sedan har jag en Ryzen 5600G i servern då den var billigare och har VGA ut och all Ryzen 4000G och 5000G är begränsade till PCI-E Gen3 så var lite meningslöst att köpa en Gen4 adapter.

<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Mina Gen 4 Seagates är specade till ca 7GByte/sek, en polare har 2st på Gen4 system i raid0 och får runt 12-13GB/sek.

Själv ligger jag med 3st (max med G seriens processorer) på ca 11GB/sek så man får ändå ut mer ur dessa Gen4 SSD'ns än dom flesta Gen3.

Men för att få max ur dom hade jag behövt 100Gbit lan men har 10Gbit som i dagsläget är nerfat till 8Gbit tills jag fått slängt ut sista SATA kortet som har en disk, det göra att 10GBit nicet bara har 8Gbit PCI-E bandbredd (1x Gen3 istället för 4x Gen3).

Den primära orsaken jag skaffade kortet var att jag ville ha tyst lagring då servern står i samma rum som min primära burk där jag tex video redigerar och annat på och diskar både låter och är tröga.
I dag komprimerade jag 91GByte till 58GB med mun Ryzen 3900XT mot datorns primära NVMe SSD för att sedan kryptera den filen och skriv ut den nya filen direkt mot servern, efter det läste mitt script tillbaks filen och gjorde en md5 cehcksum fil, total tid 14 min och 28sek för tar.bz2.

Sedan valde jag att ha flera mindre M.2 då det är billigare även med det extra kort, kör raid0, man kan argumentera över säkerheten av datan men jag tror inte risken för dataförlust är 3x bara för man har 3x fler diskar.
Valde raid0 för att jag får 3x mer SLC cache osv och varje SSD behöver inte jobba lika hårt då lasten fördelas lika och detta kan nog anses gynna varje SSD's livslängd.
Trim stöds dessutom i min raid0 config.
Sedan är det så klart bakup till en HDD ändå ut i fall att det skulle rasa men jag har haft raid0 i linux i 20 år ca utan problem annat än med dåliga sata kablar en gång och det var på reaid5 som rasade och fick räddas.

Men det är nice att ha snabb lagring tillgängligt från vart som helst, diskarna är mest i standby för arkivering,

Vet inte vad dom kommer ta för Gen5 adaptern men ca 1000Kr kanske, det är ändå en rätt simple passiv adapter, ASUS mobos som stödjer Hyper M.2 X16 korten har det skrivet i manualen, sedan kan man välja det i Bios bara och välja configuration, I mitt fall kan jag köra 8x/4x/4x så 3st SSD's som mest med G serien processor.

Här är en bra lista på moderkort som stödjer korten och konfigurationer som fungerar.
https://www.asus.com/support/FAQ/1037507/

Som sagt för egen del var det inte för maximal prestanda jag valde SSD för det får jag inte ut över nätverk men tyst och sval lagring och ska man nå ca 1GByte/sek så är SSD relativt billigt faktiskt med en adapter som dessa.
Ska man ha samma råa bandbred med diskar behöver 4-5 diskar så kommer kosta mer, man får mer utrymme men är det prestandan man vill åt så spelar det mindre roll.
Köpte mina SSD's på Inet rea så totalt 5K för 6TByte med ASUS Hyper M.2 16x Gen3 adaptern.
Köpte även båda 10Gbit korten på rea på elgiganten så sparade 800Kr bara där.
Jag är långt ifrån rik och har lagt vart enda överbliven krona på servern i år då allt i den blev 9-10 år gammalt januari 2024, men SSD + 10Gbit nic är fan guld värt alltså för produktiviteten!

Har fläkten av också på kortet, flänsen är så massiv att den inte behövs.

Så bara några veckor med denna setupen så känns moderna 18-20TB heliumdiskar på 268MB/sek och 512MB cache slöa som bara den!
Jag vet att diskarna blir slöare ju lägre in på skivorna man kommer men det känns så fel nu med HDD att man börjar kolla revies för att se om prestandan man får ur den senaste generations HDD's verkligen stämmer, och det gör det men det är så mycket trevligare med en SSD även i servern som bara maxar ut nätverket hela tiden oavsett vad man gör.

Ska kolla in en sån då jag ändå inte kan få ut 64gb/s!

Visa signatur

i7 8700k 5.1ghz egengjord delid | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | MSI Suprim X 3070ti
https://valid.x86.fr/uudh64

Permalänk
Medlem

Kan inte Direct Storage bli en grej i typ alla PC spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av swecop:

För vem? Mina samtliga spel tar kanske upp 300GB :D... Nerladdning & sådant trams är väl passerat?
Kanske Youtubers och filmredigerarar det ända jag kan tänka mig... Men frågar ni mig hade jag aldrig vågat lägga något känsligt material på en SSD drive, vipps så är allt borta om något går snett

Kör man utan vettiga back up rutiner så är det ju bara en tidsfråga innan man kommer förlora känslig data oavsett HDD eller SSD lagring.

Permalänk
Medlem

Gött, då kan man fylla minnet från disk på ett par sekunder...

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

ASUS HYPER M.2 X16 Gen 4 Card kostar 799kr
https://www.webhallen.com/se/product/326424-ASUS-HYPER-M-2-X1...
Nu blir denna säkert denna mycket dyrare och den stora frågan är hur dyr? 2000kr, 3000kr, 5000kr eller vad?

En annan fråga är vad som har hänt med det datorintresserade folket nu förtiden? Sedan jag började med datorer på 90talet så har folk alltid efterfrågat bättre hårdvara, för hårdvaran har aldrig räckt. På 2000 talet var man dock tvungen att skriva att man skulle ha lagringsenheter för semesterfilmer, för att inte bli anklagad upphovsrättbrott. Idag blir man anklagad för att vara troll om man anser att inte påstående 500GB ssd ought to be enough for anybody gäller.

Sweclockers är ingen entusiastsida längre. Det har blivit mainstream, inklusive läsarna som gått från entusiaster till användare. Tiden där en stor del av läsarna hade nyfikenhet och kunskap är borta.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av swecop:

För vem? Mina samtliga spel tar kanske upp 300GB :D... Nerladdning & sådant trams är väl passerat?
Kanske Youtubers och filmredigerarar det ända jag kan tänka mig... Men frågar ni mig hade jag aldrig vågat lägga något känsligt material på en SSD drive, vipps så är allt borta om något går snett

Finns ju redan idag spel som med lätthet tar över 100 GB ensamt.

https://www.thegamer.com/steam-games-biggest-file-size-gb/#re...

Call of duty modern warfare är ju runt 235 GB

Ark tar tydligen 400GB med alla tillägg.

Lär inte bli mindre med tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Detta är väl bara ett sätt att konvertera en x16-plats till fyra M.2-platser med x4 var (förutom att moderkortet måste ha stöd för bifurcation, vilket nog utesluter de flesta konsumentkorten?).
Så den passar ju bra till de som vill ha många diskar, med eller utan RAID.

I varje fall Asus har 16X till 2x8X på rätt många konsumentkort. Lite sämre med 4x4X dock.

Annars hade det varit roligt med typ något mini ITX och trycka den full med m.2 SSD;er. Tyvärr är det fortfarande alldeles för dyrt med SSD-lagring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonhed:

Det här är ju för SSD och inte ram dock.
Jag vill ha en sån här för jag råkar ha fler m2 SSDer än vad mitt moderkort tillåter (bara 2st) och jag är less på att ha för lite utrymme på datorn och vill gärna kunna använda dom SSDer jag har.

(Alltså jag vill inte ha just denna men en liknande så att jag får använding för mina SSDer)

Förut var det inte ovanligt att ha 4 - 5+ SATA-enheter (HDD eller SSD) i samma dator eftersom man ofta behöll den förra när man ville utöka lagringsutrymmet. T.ex. om man köpte en 512 GB SSD kunde man ha kvar sin gamla 256 GB också för att få 768 GB totalt.

Med M.2 kan man inte göra på samma sätt eftersom de flesta moderkort bara har ett fåtal M.2. platser. Då gör ju ett kort liknande detta att man kan återanvända gamla M.2. SSD på samma sätt och då spara pengar och få mer lagring.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD