Kan man uppgradera Mac os el capitan till senaste på en macbook air med m1?

Permalänk

Kan man uppgradera Mac os el capitan till senaste på en macbook air med m1?

Jag ska kolla på en macbook air 2020 med M1 chippet som är köpt i mars 2023 men säljaren säger att operativsystemet är OS X 10.11 El Capitan. Jag hittar bara att det är ett gammalt operativsystem och det senaste är os 14 Sonoma. Är det udda eller går det att uppdatera till senaste versionen? Jag är helt ny på mac ifall inte det framgår

Tack för hjälpen

Permalänk
Medlem
Skrivet av evilteddybear:

Jag ska kolla på en macbook air 2020 med M1 chippet som är köpt i mars 2023 men säljaren säger att operativsystemet är OS X 10.11 El Capitan. Jag hittar bara att det är ett gammalt operativsystem och det senaste är os 14 Sonoma. Är det udda eller går det att uppdatera till senaste versionen? Jag är helt ny på mac ifall inte det framgår

Tack för hjälpen

Det går utmärkt att köra Sonoma på en sån.

Det går förstås att uppgradera, men om det handlar om en begagnad dator så skulle jag föreslå en ren installation av senaste versionen genom recoveryläget: https://support.apple.com/en-gb/guide/mac-help/mchl82829c17/m... (se "Start up your computer in macOS Recovery" + "Erase and reinstall macOS")

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Det är lite förvirrande med versionerna på OS X / MacOS, men förhoppningsvis är det inte OS X 10.11 El Capitan på den, eftersom den kom 2015 och inte går att köra på M1 såvitt jag vet. Antagligen är det macOS 11 på den, Big Sur. Då är det bara att klicka på "upgrade" i någon meny typ så sköter allt sig själv.

Om det verkligen är OS X 10.11 El Capitan på den är det nog inte en M1 utan någon gammal Intel-maskin.

Här finns en lista över versioner: https://en.wikipedia.org/wiki/MacOS

Permalänk

Köpte datorn och allt var i sin ordning, var en ren installation av senaste versionen så slutet gott allting gott, tack för hjälpen.