Telia bredband/internet föll bort inatt....

Permalänk
Medlem

Telia bredband/internet föll bort inatt....

Vill dela mig av en ny erfarenhet:

Imorse upptäckte jag att ingen internetanslutning fanns i villan. Har Telia som ISP och Tv/bredbandsleverantör. Tv-apparaterna fungerade så helt dött var det inte och felsökning mot Telias webbsida gav info att allt var Ok med min anslutning.

Började titta i min Asus RT-AX88U router som är min huvudrouter och startade om den samt även inkommande Telia routern technicolor tg799vac xtream som är "bryggad" för anslutning mot ASUS routern. Byte/prov av lite patchkablage, inga framgångar.

Tog fram en äldre laptop med RJ45 anslutning och kopplade den mot ledig port på Technicolor routern och där fanns Internet Så det blev mer koll på kablage....

Sen loggade jag in på Telia routern technicolor tg799vac xtream och kollade lite och ser efter en stund att den "Bryggade" porten 4 är "off" Så jag återställde detta till "on" och då fungerade allt. Frågan är hur kan denna omställning ske bara så där över natten? Inställningen i routern har varit aktiv sedan 2017 och aldrig rörts? Har det skett någon automatisk mjukvaruuppgradering över natten?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Medlem

Telia har skjutit ut ny mjukvara till den modellen av router under denna vecka.

Permalänk
Medlem

Tack för bekräftelse

Permalänk
Medlem

I natt/morse var det dags igen, inget Internet! Och det var precis samma fel som sist i februari, Telias Technicolor tg799vac xtream inkommande router som är konfigurerad med brygga för port 4 enable var nu off?

Har letat i interfacet, men ser ingen funktion för att neka/förhindra uppdatering från Telia? Eller har Telia en bugg i uppgraderingen?

Permalänk

Auto Uppdateringar är nedlåst av telia att alltid vara aktivt så inget du kommer åt att ändra själv med kontot du har tillgång till.

Var glad att de har afblåst upp så man kan brygga dem själv nu mer förr fick man ringa support så fort man behövde ha den bryggad för någon uppdatering tagit bort bryggningen.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Dom där maskinerna kör en tillverkar-fork av OpenWrt så vitt jag vet. När man uppgraderar vanilla OpenWrt mellan major-versioner är den rekommenderade proceduren att rensa all konfiguration - det är inte omöjligt att man gör samma sak på Technicolor/Telia, eftersom det är jobbigt att testa uppgradering av olika konfigurationer. Mycket lättare att bara testa att allt fungerar som förväntat med standardkonf.

Har inte Telia gått över till att köra TV över internet på de flesta ställen nu, så att deras router inte längre tillför något i termer av VLAN för multicast-trafik? Testa att ta bort deras router och se om TV:n fortfarande fungerar?

Skrivet av tcntad:

Routern kan ha blivit uppdaterad ja, du bör ha loggar nånstans.

Sannolikt squashfs, skrivs troligen inga loggar till flash för att inte skriva sönder det. Det är långt från normal SSD-kvalitet på det lilla flash-minnet i en konsumetrouter. Loggar ligger bara i RAM, allt före omstart som inte skeppats till Technicolors loggserver är troligen borta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Dom där maskinerna kör en tillverkar-fork av OpenWrt så vitt jag vet. När man uppgraderar vanilla OpenWrt mellan major-versioner är den rekommenderade proceduren att rensa all konfiguration - det är inte omöjligt att man gör samma sak på Technicolor/Telia, eftersom det är jobbigt att testa uppgradering av olika konfigurationer. Mycket lättare att bara testa att allt fungerar som förväntat med standardkonf.

Har inte Telia gått över till att köra TV över internet på de flesta ställen nu, så att deras router inte längre tillför något i termer av VLAN för multicast-trafik? Testa att ta bort deras router och se om TV:n fortfarande fungerar?

Sannolikt squashfs, skrivs inget till flash för att inte skriva sönder det. Det är långt från normal SSD-kvalitet på det lilla flash-minnet i en konsumetrouter. Loggar ligger bara i RAM, allt före omstart som inte skeppats till Technicolors loggserver är troligen borta.

av ren nyfikenhet, hade dom teoretisk kunnat kopiera alla inställningar och ladda tillbaka vid uppdatering? eller hade det varit en alldeles för stor säkerhetsrisk?

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem

Får hem en ny Asus router som jag ska ändra ssid och lösen åt en familj. Ska prova med den om mina tv apparater fungerar i bryggat läge på den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selmalagerlöf:

av ren nyfikenhet, hade dom teoretisk kunnat kopiera alla inställningar och ladda tillbaka vid uppdatering? eller hade det varit en alldeles för stor säkerhetsrisk?

Ja det skulle man nog kunna.
Asus lider av samma sak så den rekommenderade uppgraderingsproceduren är:
- Backa upp konfig
- Uppgradera
- Fabriksåterställning
- Ladda tillbaka konfig

Fabriksåterställning gör att allt blir default värden så inget konstigt blir kvar i konfig minnet.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Allmän teknik fråga, har en Telia Technicolor tg799vac xtream vid inkommande fiberomvandlare och som är bryggad till port 4 som är kopplad till husets "huvudrouter" Ifrån Technicolor så är även 2 st Telia TV-boxar kopplade. Skulle man kunna ersätta Technicolor routern med en vanlig nätverksswitch?