Powercolor RX 7800 XT Hellhound – en helvetes bra kylare

Permalänk
Melding Plague

Powercolor RX 7800 XT Hellhound – en helvetes bra kylare

Testlabbet lägger vantarna på Powercolors Radeon RX 7800 XT Hellhound och undersöker vad som erbjuds jämfört med referensmodellen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Effekt mätning på 7000 serien ser ut att vara bra.
Tycker det vara många som sa att så inte var fallet vid release?

7800xt lägger då sig på en bra nivå både effekt och speciellt temperatur med väldigt låga värden på full styrka.

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Avstängd

"God marginal för överklockning och undervoltning"

Vad är undervoltning? Är det samma som undermetring när jag klipper min häck?

Underdecimetring?

Underhöjdning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

"God marginal för överklockning och undervoltning"

Vad är undervoltning? Är det samma som undermetring när jag klipper min häck?

Underdecimetring?

Underhöjdning?

Nej, det är en term som används primärt för att den sticker i ögonen på någon som är Besserwisser
Let me google that for you - undervoltning

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Trihxeem:

Nej, det är en term som används primärt för att den sticker i ögonen på någon som är Besserwisser
Let me google that for you - undervoltning

Nja.

Den sticker i ögonen för den som lyfte blicken över telefonen i skolan och faktiskt lärde sig något.

Jag överkilometeritimmarnapersekundentidensnabbt idag när jag körde bil skall erkännas.

Permalänk
Medlem

Vad tycker du är ett mer passande begrepp då?

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk

Borde inte en efterföljare till en ny generation i detta fallet en x800-modell ha minst 30% ökad prestanda?

Pratade inte AMD om att de skulle ha minst 50% bättre prestanda per W? Var ser man det?

Bra recension för övrigt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Jag överkilometeritimmarnapersekundentidensnabbt idag när jag körde bil skall erkännas.

Oj, du får akta så du inte över-RPM:ar motorn då. Inte bra att ligga på för hög RPM per minut.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Bra test!

Dubbla tummar upp!

Permalänk
Medlem

"Värden från 14 centimeter från chassits sida"

Vad är filosofin bakom att mäta så nära?
Ur ett användarperspektiv, skulle det inte vara mer relevant att ha värden mätta från ett lite längre avstånd?

Permalänk
Medlem

Kanske bara är jag som är halvt blind men var kan man se benchmarks med Ray tracing aktiverat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Nja.

Den sticker i ögonen för den som lyfte blicken över telefonen i skolan och faktiskt lärde sig något.

Jag överkilometeritimmarnapersekundentidensnabbt idag när jag körde bil skall erkännas.

Skrivet av Alphahanne:

Vad tycker du är ett mer passande begrepp då?

Han vill helt klart att vi ska underspänna!

Permalänk
Medlem

Spännande...

Permalänk
Medlem

Om nu Hellhound-varianten är så här bra blir man ju verkligen nyfiken på hur mycket bättre Red Devil-varianten är...

Visa signatur

Asus P6X58D-E || Intel Core i7-930 || Corsair H50 || 3x4GB Crucial Ballistix Elite 1866MHz CL9 || Sapphire R9 390 Nitro 8GB || Sandisk Extreme II 2x120GB RAID 0 || Antec P183, 4 st Chassifläktar || Antec True Power 650W || ASUS VG248QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

"God marginal för överklockning och undervoltning"

Vad är undervoltning? Är det samma som undermetring när jag klipper min häck?

Underdecimetring?

Underhöjdning?

Spänningssänkning borde det heta på svenska.

Permalänk
Medlem

Inte ett Powercolor, men jag är otroligt nöjd med mitt RX 7800 XT. Snabbt, svalt och tyst. 🙂

Permalänk
Medlem

Hurra för tystare kort. Alltid det som jag stör mig på mest. Kan gimp:a mitt kort frekvensmässigt om det krävs för att det inte ska låta. :\

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

"God marginal för överklockning och undervoltning"

Vad är undervoltning? Är det samma som undermetring när jag klipper min häck?

Underdecimetring?

Underhöjdning?

Undervolt är en slags kullerbytta.
Häcken klipper man med en häx-ax(häxa som trollar bort ax), gör underverk mot rövskägget.

Skämt åsido, jag är nyfiken på att bättre begrepp?
Underspänd, lågspänd, slak?

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Sänkte tempen på mitt 6900xt markant genom att sätta en liten fläkt på pcie slotsen under grafikkortet samt lägga om kylpastan.
Tidigare gick det gärna upp mot 2.6k RPM och nu om jag inte överklockar ligger det runt 1600 vid samma last.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iggo:

Kanske bara är jag som är halvt blind men var kan man se benchmarks med Ray tracing aktiverat?

Jag ser det inte heller. För ett spel står att RT inte var aktiverat, annars förekommer "ray" bara i "Halkar efter i ray tracing", men such a conclusion seems not tied to the review at hand. Annars gillade jag recensionen. Kortet verkar rätt trevligt.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iggo:

Kanske bara är jag som är halvt blind men var kan man se benchmarks med Ray tracing aktiverat?

Skrivet av Kolsvart Katt:

Jag ser det inte heller. För ett spel står att RT inte var aktiverat, annars förekommer "ray" bara i "Halkar efter i ray tracing", men such a conclusion seems not tied to the review at hand. Annars gillade jag recensionen. Kortet verkar rätt trevligt.

Om ni läser den stora 7700xt och 7800 xt recensionen så är det med. Att köra samma på ett tredjepartskort känns ju lite onödigt.

https://www.sweclockers.com/test/37123-amd-radeon-rx-7800-xt-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Om ni läser den stora 7700xt och 7800 xt recensionen så är det med. Att köra samma på ett tredjepartskort känns ju lite onödigt.

https://www.sweclockers.com/test/37123-amd-radeon-rx-7800-xt-...

Agreed. En ref dit för det syftet hade räckt.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

10-15% snabbare i raster än 3080, för mindre än vad 3080 FE kostade vid release (vilket få kunde köpa det för) om jag inte kommer ihåg fel. 3 år senare. Äntligen!

Jag uppgraderar inte förrän jag kan få +40-50% i prestanda för som mest 9-10k.

6 år till bara.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Kan nog bli detta kort man slår till på om man hittar något bra erbjudande på Prime Day eller Black Friday. Men brukar ju typ aldrig vara bra erbjudanden på grafikkort nu för tiden, bara någon enstaka procent.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Detta kortet är alltså ingen uppgradering för RX 6800 XT.
Det liknar mer RX 6800 i prestanda och borde ha döpts till RX 7800.

Permalänk
Medlem

Enda anledningen att det är värt ett köp för min del är att jag sitter på ett 1080 TI, typ 80% prestanda ökning till 7800 XT. Hade kunnat motivera ett köp av 7900 XT om det kom ut fler uppföljningar till bra spel, sist jag spelade var RDR 2 tills nu ACS Mirage. När GTA VI kommer om ett år kan jag nog få ett 7900 XT billigt då AMD kommer komma ut med nya modellerna säkert om ett halvår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zingo 83:

Det liknar mer RX 6800 i prestanda

Jasså?

(helt rätt att det borde hetat 7800 dock)

Permalänk
Medlem
Skrivet av pokerproffset:

När GTA VI kommer om ett år kan jag nog få ett 7900 XT billigt då AMD kommer komma ut med nya modellerna säkert om ett halvår.

Skulle vara nån 50-variant i så fall.

RDNA4/8000-serien sägs ju stanna vid förhållandevis små chip.

Permalänk
Avstängd

Som en NVIDIA fanboy måste jag bara gratulera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Jasså?

(helt rätt att det borde hetat 7800 dock)

Samma antal compute units dvs 60.