Permalänk
Medlem

Spärra Apple Pay?

Hej,
jag undrar om någon här vet en lösning på hur jag kan spärra Apple Pay (i Apple Wallet) ?
Tyvärr har jag problem med spel om pengar och Apple Pay kräver inte bank-id vilket ställer till det.

Har ringt både Apple och min bank men de kan inte göra det säger dom. Apple hänvisar till banken och banken uppger att enda sättet är att spärra betalkortet.

Tacksam för tips

Permalänk
Medlem

Att bara ta bort kortet från wallet är inget alternativ?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Vego:

Då går det mig veterligen inte och det är samma på Android sidan.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Skaffa en God man som har hand om pengarna åt dig.

Permalänk
Medlem

Om någon i din familj också har en ios-enhet så borde dom kunna skapa en "familj" med ditt kort där du är "barn", då behöver du få ett godkännande innan du kan dra pengar från kortet. hur du sätter upp detta exakt är jag dock inte helt hundra bekant med men det finns bra guider på nätet för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Om någon i din familj också har en ios-enhet så borde dom kunna skapa en "familj" med ditt kort där du är "barn", då behöver du få ett godkännande innan du kan dra pengar från kortet. hur du sätter upp detta exakt är jag dock inte helt hundra bekant med men det finns bra guider på nätet för det.

Gäller det verkligen Apple Pay? Trodde det bara gällde köp på App Store.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Att ta bort kortet från Wallet är inget alternativ då det är lika busenkelt att lägga till det igen.

Att jag överlåter lösenkod till någon i min närhet skulle vara ett alternativ och då stänga av lösenkod för inlogg på telefon.

God man för spelproblem är näst intill omöjligt att få igenom om man nu inte är väldigt skuldsatt.

Permalänk
Medlem

Gör det enkla och snabba alternativet, red ut resten sen. Du är långt fram som tänker så här redan, starkt av dig!

Visa signatur

Desktop: i7-12700K | Asus Prime Z690-P D4 WIFI | EVGA RTX 3070 FTW3
Kingston Fury 32GB 3600MHz | ASUS ROG Strix 1000W | WD Black SN750 2TB
Fractal Design Meshify 2 Compact | Monitor: LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Testat nu o Verkar inte möjligt att endast stänga lösenkod när man slår på telefonen. Dock kan jag ta bort applewallet och be någon i min närhet ha mitt lösenord för Apple-id så jag inte kan ladda ned appen.
Fasen vad krångligt men det får väl bli så🙃

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vego:

Testat nu o Verkar inte möjligt att endast stänga lösenkod när man slår på telefonen. Dock kan jag ta bort applewallet och be någon i min närhet ha mitt lösenord för Apple-id så jag inte kan ladda ned appen.
Fasen vad krångligt men det får väl bli så🙃

Kan eventuellt göras såhär;

Under skärmtid har du "Begränsa innehåll/integritet" > Tillåtna appar > Avmarkera Plånbok.
Tryck på "Lås inställningar för Skärmtid"; be personen sätta ett lösenkod.
Aktivera App- och webbplatsaktivtet.

Testade precis det med Safari och Plånbok -- båda försvann och jag kunde inte se dem tills jag ändrade i tillåtna appar fliken och då krävdes det en lösenkod.

Dock så syns kortet kvar om jag dubbelklickar power-knappen; så du måste först ta bort ditt kort tyvärr..
Ovan hindrar dig bara från att komma åt plånbok appen och lägga in kortet igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Skaffa en God man som har hand om pengarna åt dig.

God man innebär att rättshandlingsförmågan kvarstår. Ska man strypa den så är det förvaltare som gäller, vilket av uppenbara skäl ger en del "bieffekter".

Permalänk
Medlem

Jag har inget att tillägga mer än att säga: strongt jobbat att ta tag i det! Jag vet hur (spel)missbruk kan förstöra liv. Vi tror på dig!

Permalänk
Medlem

Lättaste alternativet kanske är att byta till en bank som inte stödjer apple pay? Då kan man inte lägga in kortet.

Permalänk
Medlem

Du har redan kommit en bra bit på väg. Du har identifierat ditt problem och är villig att ändra dig. Starkt jobbat. Jag håller på dig. Om du tror att det gagnar dig så sök yttre hjälp. Att berätta för familj och vänner kan hjälpa också, men kan vara tufft.
Kämpa på, det går att vända.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vego:

banken uppger att enda sättet är att spärra betalkortet.

Där har du lösningen, utöver det kan varken banken, forumet eller Apple hjälpa dig med.

https://stodlinjen.se/

Permalänk
Medlem

Tack för alla tips! Har redan haft behandling och varit spelfri ganska länge , tills denna Apple Pay hittades på mina nya telefon. Tyvärr får man nog leva med att man är funtad såhär. Har som tur är aldrig fått några skulder men mycket pengar har gått till skit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Där har du lösningen, utöver det kan varken banken, forumet eller Apple hjälpa dig med.

https://stodlinjen.se/

Hur ska man leva utan ett betalkort menar du? Ska jag gå omkring med kontanter i fickan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kwirek:

Lättaste alternativet kanske är att byta till en bank som inte stödjer apple pay? Då kan man inte lägga in kortet.

Trodde de flesta stora banker har detta vad jag vet och de vanliga korten stödjer detta som Mastercard och visa.
Men kanske har jag fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slapinator:

Kan eventuellt göras såhär;

Under skärmtid har du "Begränsa innehåll/integritet" > Tillåtna appar > Avmarkera Plånbok.
Tryck på "Lås inställningar för Skärmtid"; be personen sätta ett lösenkod.
Aktivera App- och webbplatsaktivtet.

Testade precis det med Safari och Plånbok -- båda försvann och jag kunde inte se dem tills jag ändrade i tillåtna appar fliken och då krävdes det en lösenkod.

Dock så syns kortet kvar om jag dubbelklickar power-knappen; så du måste först ta bort ditt kort tyvärr..
Ovan hindrar dig bara från att komma åt plånbok appen och lägga in kortet igen.

Tack denna skulle nog kunna vara ett alternativ!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vego:

Trodde de flesta stora banker har detta vad jag vet och de vanliga korten stödjer detta som Mastercard och visa.
Men kanske har jag fel?

Det var bara något år sedan SEB började stödja det. Mitt kreditkort gör det fortfarande inte. Ica-banken verkar vara ett annat exempel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vego:

Trodde de flesta stora banker har detta vad jag vet och de vanliga korten stödjer detta som Mastercard och visa.
Men kanske har jag fel?

Det är upp till banken om de vill stödja Apple Pay, inte kortutgivaren.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk

Varför inte spärra kontona till dessa sidor istället? Om du nu inte redan gjort det och spelar på sidor som rundar lagstiftningen och ändå låter spelmissbrukar gambla. Då behöver du istället söka hjälp för spelberoende.

Du kan även begränsa mängden pengar du har på ditt kort kopplat till Apple Pay så köpet nekas. Det kan stoppa upp impulsiva beslut.

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrRunaway:

Varför inte spärra kontona till dessa sidor istället? Om du nu inte redan gjort det och spelar på sidor som rundar lagstiftningen och ändå låter spelmissbrukar gambla. Då behöver du istället söka hjälp för spelberoende.

Du kan även begränsa mängden pengar du har på ditt kort kopplat till Apple Pay så köpet nekas. Det kan stoppa upp impulsiva beslut.

Det finns runt 600 sådana sidor så tycker det är enklare med andra lösningar.

Ja det skulle också vara ett alternativ med låga summor på kortet.

Permalänk
Medlem

Den enda lösningen jag vet fungerar är att det inte går att spela alls. Behandling gör ju sitt absolut men tyvärr har inte de de tekniska lösningarna. Spelpaus kan tyvärr förvärra allt för då hamnar man kanske på de utländska sidorna vilket inte är ett dugg bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vego:

Hur ska man leva utan ett betalkort menar du? Ska jag gå omkring med kontanter i fickan

Ger det nya kortet till någon annan som sköter din ekonomi, dessa är frågor du behöver hjälp med få svar på.

Att spärra det befintliga kortet är tillfälliga lösningen på nuvarande problemet, dvs att det är kopplat till Apple-kontot.

Det finns folk som jobbar med att hjälpa till med sånt här, kontakta dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vego:

Hur ska man leva utan ett betalkort menar du? Ska jag gå omkring med kontanter i fickan

Skaffa ett VISA-kort som inte stöder Apple Pay, t ex ett bensinkort från OK/Q8.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X | MSI RTX 3060 Ti Gaming X Trio | Cooler Master HAF 912 Plus

Permalänk
Skrivet av Vego:

Det finns runt 600 sådana sidor så tycker det är enklare med andra lösningar.

Ja det skulle också vara ett alternativ med låga summor på kortet.

Sök hjälp för ditt spelmissbruk innan det går helt åt helevete så du sitter i skiten i decennier framöver.

Skrivet av Patriksan:

Skaffa ett VISA-kort som inte stöder Apple Pay, t ex ett bensinkort från OK/Q8.

Utmärkt idé under förutsättning att man inte har prenumerationer som iCloud etc.

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Medlem

Skaffa en ny bank som inte stödjer Apple Pay