Permalänk
Medlem

Delonghi Magnifica S, svagt kaffe?

Hej!

Fick en kaffemaskin i födelsedagspresent pga att jag är för lat för att brygga kaffe. Det är en Delonghi Magnifica S. En kompis har en sådan och jag gillar verkligen kaffet från den så därför önskade jag mig en likadan.
Men det känns som att kaffet från min blir väldigt klent. Jag har testat två olika bönor, Bellarom Gold Crema och Arvid Nordquist Grand Dia. Den sistnämna blir något bättre men fortfarande för svagt trots att har Max på styrka på maskinen.

Någon som har en likadan maskin och har någon bra ide om vilka bönor jag mer ska testa?

Visa signatur

NZXT H510 | MSI Z170A KRAIT | Intel i5 6600K @ 4.4 Ghz | Powercolor 5700XT Red Devil | HyperX 16GB DDR4 2133Mhz | EVGA Supernova G2 750W | Samsung 850 Pro 256GB | Samsung 860 EVO 500GB | Corsair H100i Platinum | LG 34GK950F

Permalänk
Medlem

Har du provat att justera kvarnen också?

Här finns lite tips

Permalänk
Medlem

Har några i bekantskapskretsen som kör samma maskin. Dom snackar om att man måste trimma in kvarnen för att få det starkt nog.

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Medlem

Ja, det som går att justera är väl framförallt mängden kaffe och hur fint kvarnen maler (se manualen). Vad det andra kaffet är vet jag inte, men Gran Dia är tänkt som bryggkaffe, så det är kanske inte något jag skulle köra i en espressomaskin. Därmed inte sagt att det inte går om man maler det därefter, men det är väl inte direkt det kaffe man väljer för brygg om man vill att skeden ska stå upp själv i en kopp tjära heller.

Tillägg: Verkar som att man kan justera temperaturen också, men hur exakt det är på en maskin av den här typen är kanske mer osäkert. Samma sida i manualen i vilket fall som helst. Är vattnet för kallt när det går igenom kaffet blir det ju också fjösigt.

Permalänk
Medlem

Jag har samma maskin, och jag kör kvarnen på typ näst finaste malningen.
Ger ett starkt och bra kaffe tycker jag.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

Jag har samma maskin. Kör max på allt inkl starkaste kaffet du kan hitta, annars blir det blask. Jag kör oftast Garants ekologiska Espresso vilken jag tycker funkar ok

Permalänk
Medlem

Köper du någon gång färdigmalet espresso-kaffe så kommer du se att det är ganska mycket mer finmalet än vanlig bryggkaffe - extraktionstiden är rätt kort för en espressobryggare som bara skall klämma ur sig 25-30 ml och därför så är det mer finmalet.

Nu har jag förvisso en 'manuell' espressobryggare men det är samma här att det är 1 snäpp från ändläget för den finaste malningen på kaffekvarnen, tar jag steget fullt ut så så blir det trögt och tom. stopp i filterkorgen då partiklarna blir för små och korkar igen hålen.

Prata med personen som du tycker gör gott kaffe med Magnifica S och höra efter vad denne har för bönor, inställningar på både kvarn, värme och vattenmängder. Malningsgraden beror också på hur stor kopp du tar då ju större kopp så blir extraheringstiden längre och bönorna bör då malas en smula grövre för att inte för mycket av oönskade smaker och syror också skall lösas ut.

Det är en diffusions-process i den malda bönkornet där det 'goda' är huvudet och det mindre goda kommer som en svans kort efter och då gäller det att klippa precis så att inte för mycket av svansen kommer med.

Malningsgraden bestämmer hur länge 'huvudet' varar i tiden innan 'svansen' blir dominerande i slutet av bryggningen, samma sak påverkas när man laborerar med temperaturen

En espresso-bryggning handlar om runt 30 sekunder medans en kanna-bryggning handlar om åtskilliga minuter.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svaren! Ska börja med att laborera med kvarnen imorrn och se vad som händer!

Visa signatur

NZXT H510 | MSI Z170A KRAIT | Intel i5 6600K @ 4.4 Ghz | Powercolor 5700XT Red Devil | HyperX 16GB DDR4 2133Mhz | EVGA Supernova G2 750W | Samsung 850 Pro 256GB | Samsung 860 EVO 500GB | Corsair H100i Platinum | LG 34GK950F

Permalänk
Medlem
Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.