Skrivet av huxflux:
Mycket möjligt att det är en av dom modellerna. Sedan hon kom på att blåsa med fläkten på strömadaptern har problemet försvunnit. Det är ett värmeproblem som jag ser det. Vi har kommit fram till att utan fläkt "tiltar" routern när det är varma dagar och tar en bra stund för att komma igång igen. Men det handlar inte om någon saudiarabien värme.
Som sagt är utrustningen utbytt en gång redan med samma problem. Telia har sagt att ledningarna är problemet, de liksom erkänner ett fel, även om den är knasig, ledningarna är ju inte felet om det fungerar från och till. Men hon ska ändå betala fullt pris för något som inte fungerar fullt ut.
Hade det varit något intressant som ett fibermodem kanske det varit annan ljud i källan. Men nu är det ett patetiskt ADSL router som jag av inläggen förstått ska läggas ned och då ska man inte förvänta sig någon service även om man betalar för en tjänst multiplicerat med tusentals människor som får samma taskiga förklaringar från kundtjänst.
Jag lägger ned med frågeställningarna. Hon har det kämpigt ändå sedan pappa gick bort förra året och ska inte behöva tänka på sån här nonsens nu när fiber ligger runt hörnet. Hon har ju ändå en fläkt blåsande på strömadaptern för att kunna se på TV tills det sker.
Tvärt om, ledningarna är förmodligen felet om det fungerar till och från då signalkvalitén inte påverkas av strömadaptern till ADSL-modem/router.
Koppar påverkas av väder, av instrålning och är känsliga för andra störningar.
Det är förmodligen samma personal som tar hand om support för fiberlan. I många fall går säkert ärendet vidare till en tekniker som undersökt frågan och kommer Telia fram till att det har med ledningar att göra så blir det tvärt nej eftersom allt sånt är stoppat sedan år tillbaka i och med avvecklingen.
Skrivet av huxflux:
Jag har inte sagt när utrustningen är utbytt. Jag har sagt att den är utbytt en gång. Problemet kvarstår.
Jag har också skrivit att hon haft otaliga samtal med Telia och att de kommer med förklaringar till varför hon har problem, den senaste av dom är att skicka henne till en Telia butik 50 km från hemmet för att skaffa ett 5g modem som hon inte kan se på TV med.
Nånting säger mig att du inte vill förstå dilemmat. Eller så förstår jag inte vad du vill komma fram till. Du beskrev det iaf inte i inlägget ovan, för i den säger du i princip ingenting. Frågan kvarstår, vad vill du ha sagt? Jag är fortfarande inte tankeläsare..
Detta är som att jag säger någonting säger mig att du inte vill ha hjälp?
Vet inte varför du argumenterar mot dig själv, vad du själv har sagt här. Det jag trodde du berättade var att utrustningen är utbytt efter felet uppstod/började, och nu bekräftar du att det är detta du menade.
TV har vi redan diskuterat, men vill du inte lösa något så finns inget behov av diskussion, du repeterar bara saker som redan är besvarade eller allmänna klagomål du redan uttryckt (i tidigare inlägg jag besvarat) som inte har med mig att göra. Att du är missnöjd med bemötandet har inte med mig att göra, jag har inte någon del av missförståndet mellan din mamma och Telia att göra utan har bara uttryckt att det finns lösningar och därför antytt att det bara är ett missförstånd. Det är dig fritt att kolla vad Telia har för lösningar – eller om din mamma inte vill stanna hos Telia då kolla med konkurrenterna.
För TV via mobilt bredband behövs samma nya mottagare som hon kommer få för TV via fiber (vi pratar Telia igen) om jag får vara tydlig.
Personen jag skrev till har inte svarat mitt inlägg med någon fråga om vad jag syftade till.
När det gäller missförståndet så säljer både kundtjänst och butikerna mobilt bredband och TV som fungerar ihop. Butikerna brukar också hjälpa till med lånelösning för mobilt bredband. Surfgarantin och dess lånerouter (4G) kan också kundtjänst skicka ut. Lånelösningen är alltså tänkt som en tillfällig lösning medan fel fixas, så det känns givetvis fel att komma till detta om det gäller ADSL-fel som inte kan fixas.
Rent krasst så hade ADSL/TV-kombon behöva sägas upp/ändras om och ny TV-tjänst och bredbandstjänst tecknats, och uppsägningar tvekar jag på att butikerna kan hjälpa till med hur som helst. Telia har dock funktion direkt på hemsidan att ändra sina abonnemang, men i ADSL-fallet kanske det inte går på den vägen då det är en kombinerad tjänst. Över telefon ska de absolut kunna hjälpa till med allt som behövs.
Mobilt bredband på lån ger henne givetvis inte en ny TV-box som fungerar över internet samt WiFi och jag har för mig att det är en bärbar router utan LAN/nätverks-uttag som gäller.
Vid köp av mobilt bredband utan bindningstid kan man givetvis köpa en egen 4G-router med nätverksuttag om Telia inte säljer detta längre (gör de inte på hemsidan i.a.f.), men TV-delen behöver ändå flyttas/ändras till eget abonnemang och ny box som fungerar över WiFi.