Mörkar Telia problem med en strömadapter för ADSL?

Permalänk
Medlem

Ja det sista sängs ner 2026. Men 98% är nerstängt 2024.

Källa: https://www.bredbandsval.se/bredband/adsl-avveckling

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Medlem
Skrivet av huxflux:

Part 1:
Vad jag tror är att ett företag är beroende av dess kunder och den har ett ansvar gentemot sina kunder när de har gjort fel. Till exempel att sälja en trasig tjänst till normal pris är under all kritik.

Part 2:
Men du har nog rätt. Stora företag behöver inte bry sig om sina kunder nämnvärt. Om våra fiberanslutningar ligger nere i en vecka (hände mig i påsk) så är det bara att köpa läget.

Part 1:
Det är som det bör vara.

Part 2:
Det är som det ser ut i verksamheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Frågan är om han missar vad han själv skriver?

Ny utrustning betyder ju ny strömadapter.

Nej, vet faktiskt inte vad du syftar på. Jag trodde vi skulle försöka hålla diskussionsnivån på en bra nivå men du borde nog tagga ned själv.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem
Skrivet av huxflux:

Nej, vet faktiskt inte vad du syftar på. Jag trodde vi skulle försöka hålla diskussionsnivån på en bra nivå men du borde nog tagga ned själv.

Detta är ganska tydligt. Jag har redan citerat men gör det igen.

I första inlägget #20198023 skriver du följande.

Skrivet av huxflux:

Edit: Hon har fått hela sin ADSL utrustning utbytt en gång redan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Detta är ganska tydligt. Jag har redan citerat men gör det igen.

I första inlägget #20198023 skriver du följande.

Jag kan se dina citat men du har framledes saknat ordförmåga att uttrycka det du tänker på i skrift. Jag är inte tankeläsare och du kan inte förvänta dig att jag ska kunna gissa mig till vad du är ute efter. Jag ber dig gå tillbaka till första inlägget och läsa igenom allt jag skrivit och sedan återkomma till mig med något vettigt.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem
Skrivet av huxflux:

Jag kan se dina citat men du har framledes saknat ordförmåga att uttrycka det du tänker på i skrift. Jag är inte tankeläsare och du kan inte förvänta dig att jag ska kunna gissa mig till vad du är ute efter. Jag ber dig gå tillbaka till första inlägget och läsa igenom allt jag skrivit och sedan återkomma till mig med något vettigt.

Non-sequitur.

Det är hur du uttrycker dina egna tankar det handlar om.

Det du bokstavligen säger är att all ADSL-utrustning (efter din mamma upptäckt problem) bytts ut av Telia, när Telia byter utrustning får du ny strömadapter.

Jag har varit hur tydlig som helst här och att påpeka att du säger att strömadaptern redan bytts ut av Telia är något vettigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maskaren:

Det är ju inte säkert att det är adaptern som är orsaken bara för att det inte blivit problem nu när en fläkt blåser på den. Det är troligtvis ett Technicolor eller Zyxel modem. Bägge är stora tillverkare och levererar okej hårdvara världen över. Att just Telia ska ha dåliga adaptrar låter konstigt. Om ni måste ha en ny adapter, koppla ur modemet och ring och felanmäl och säg att adaptern inte funkar alls. Ingen skulle ju tveka om att skicka ny adapter eller modem om det är trasigt, men om man ska börja argumentera att adaptern gör att internet går ner när man slår på Tvn så tror dom bara ni är galna.

Tror dom flesta här är på samma våglängd som Telia och alla andra ISPer. Det är en döende plattform som kommer avvecklas inom kort och det är dags att byta. Många ISPer har redan sagt upp alla sina DSL kunder och det går inte teckna tjänsten längre.

Jag tror det ska få samma eller liknande uppsättning av kanaler och funktioner/användning med ett mobilt bredband. Det är ju boxen som sköter det mesta.

Mycket möjligt att det är en av dom modellerna. Sedan hon kom på att blåsa med fläkten på strömadaptern har problemet försvunnit. Det är ett värmeproblem som jag ser det. Vi har kommit fram till att utan fläkt "tiltar" routern när det är varma dagar och tar en bra stund för att komma igång igen. Men det handlar inte om någon saudiarabien värme.

Som sagt är utrustningen utbytt en gång redan med samma problem. Telia har sagt att ledningarna är problemet, de liksom erkänner ett fel, även om den är knasig, ledningarna är ju inte felet om det fungerar från och till. Men hon ska ändå betala fullt pris för något som inte fungerar fullt ut.

Hade det varit något intressant som ett fibermodem kanske det varit annan ljud i källan. Men nu är det ett patetiskt ADSL router som jag av inläggen förstått ska läggas ned och då ska man inte förvänta sig någon service även om man betalar för en tjänst multiplicerat med tusentals människor (jag kanske överdriver här men för sakens skull) som får samma taskiga förklaringar från kundtjänst.

Jag lägger ned med frågeställningarna. Hon har det kämpigt ändå sedan pappa gick bort förra året och ska inte behöva tänka på sån här nonsens nu när fiber ligger runt hörnet. Hon har ju ändå en fläkt blåsande på strömadaptern för att kunna se på TV tills det sker.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Non-sequitur.

Det är hur du uttrycker dina egna tankar det handlar om.

Det du bokstavligen säger är att all ADSL-utrustning (efter din mamma upptäckt problem) bytts ut av Telia, när Telia byter utrustning får du ny strömadapter.

Jag har varit hur tydlig som helst här och att påpeka att du säger att strömadaptern redan bytts ut av Telia är något vettigt.

Jag har inte sagt när utrustningen är utbytt. Jag har sagt att den är utbytt en gång. Problemet kvarstår.
Jag har också skrivit att hon haft otaliga samtal med Telia och att de kommer med förklaringar till varför hon har problem, den senaste av dom är att skicka henne till en Telia butik 50 km från hemmet för att skaffa ett 5g modem som hon inte kan se på TV med.
Nånting säger mig att du inte vill förstå dilemmat. Eller så förstår jag inte vad du vill komma fram till. Du beskrev det iaf inte i inlägget ovan, för i den säger du i princip ingenting. Frågan kvarstår, vad vill du ha sagt? Jag är fortfarande inte tankeläsare..

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem
Skrivet av huxflux:

Mycket möjligt att det är en av dom modellerna. Sedan hon kom på att blåsa med fläkten på strömadaptern har problemet försvunnit. Det är ett värmeproblem som jag ser det. Vi har kommit fram till att utan fläkt "tiltar" routern när det är varma dagar och tar en bra stund för att komma igång igen. Men det handlar inte om någon saudiarabien värme.

Som sagt är utrustningen utbytt en gång redan med samma problem. Telia har sagt att ledningarna är problemet, de liksom erkänner ett fel, även om den är knasig, ledningarna är ju inte felet om det fungerar från och till. Men hon ska ändå betala fullt pris för något som inte fungerar fullt ut.

Hade det varit något intressant som ett fibermodem kanske det varit annan ljud i källan. Men nu är det ett patetiskt ADSL router som jag av inläggen förstått ska läggas ned och då ska man inte förvänta sig någon service även om man betalar för en tjänst multiplicerat med tusentals människor som får samma taskiga förklaringar från kundtjänst.

Jag lägger ned med frågeställningarna. Hon har det kämpigt ändå sedan pappa gick bort förra året och ska inte behöva tänka på sån här nonsens nu när fiber ligger runt hörnet. Hon har ju ändå en fläkt blåsande på strömadaptern för att kunna se på TV tills det sker.

Tvärt om, ledningarna är förmodligen felet om det fungerar till och från då signalkvalitén inte påverkas av strömadaptern till ADSL-modem/router.

Koppar påverkas av väder, av instrålning och är känsliga för andra störningar.

Det är förmodligen samma personal som tar hand om support för fiberlan. I många fall går säkert ärendet vidare till en tekniker som undersökt frågan och kommer Telia fram till att det har med ledningar att göra så blir det tvärt nej eftersom allt sånt är stoppat sedan år tillbaka i och med avvecklingen.

Skrivet av huxflux:

Jag har inte sagt när utrustningen är utbytt. Jag har sagt att den är utbytt en gång. Problemet kvarstår.
Jag har också skrivit att hon haft otaliga samtal med Telia och att de kommer med förklaringar till varför hon har problem, den senaste av dom är att skicka henne till en Telia butik 50 km från hemmet för att skaffa ett 5g modem som hon inte kan se på TV med.
Nånting säger mig att du inte vill förstå dilemmat. Eller så förstår jag inte vad du vill komma fram till. Du beskrev det iaf inte i inlägget ovan, för i den säger du i princip ingenting. Frågan kvarstår, vad vill du ha sagt? Jag är fortfarande inte tankeläsare..

Detta är som att jag säger någonting säger mig att du inte vill ha hjälp?

Vet inte varför du argumenterar mot dig själv, vad du själv har sagt här. Det jag trodde du berättade var att utrustningen är utbytt efter felet uppstod/började, och nu bekräftar du att det är detta du menade.

TV har vi redan diskuterat, men vill du inte lösa något så finns inget behov av diskussion, du repeterar bara saker som redan är besvarade eller allmänna klagomål du redan uttryckt (i tidigare inlägg jag besvarat) som inte har med mig att göra. Att du är missnöjd med bemötandet har inte med mig att göra, jag har inte någon del av missförståndet mellan din mamma och Telia att göra utan har bara uttryckt att det finns lösningar och därför antytt att det bara är ett missförstånd. Det är dig fritt att kolla vad Telia har för lösningar – eller om din mamma inte vill stanna hos Telia då kolla med konkurrenterna.

För TV via mobilt bredband behövs samma nya mottagare som hon kommer få för TV via fiber (vi pratar Telia igen) om jag får vara tydlig.

Personen jag skrev till har inte svarat mitt inlägg med någon fråga om vad jag syftade till.

När det gäller missförståndet så säljer både kundtjänst och butikerna mobilt bredband och TV som fungerar ihop. Butikerna brukar också hjälpa till med lånelösning för mobilt bredband. Surfgarantin och dess lånerouter (4G) kan också kundtjänst skicka ut. Lånelösningen är alltså tänkt som en tillfällig lösning medan fel fixas, så det känns givetvis fel att komma till detta om det gäller ADSL-fel som inte kan fixas.

Rent krasst så hade ADSL/TV-kombon behöva sägas upp/ändras om och ny TV-tjänst och bredbandstjänst tecknats, och uppsägningar tvekar jag på att butikerna kan hjälpa till med hur som helst. Telia har dock funktion direkt på hemsidan att ändra sina abonnemang, men i ADSL-fallet kanske det inte går på den vägen då det är en kombinerad tjänst. Över telefon ska de absolut kunna hjälpa till med allt som behövs.

Mobilt bredband på lån ger henne givetvis inte en ny TV-box som fungerar över internet samt WiFi och jag har för mig att det är en bärbar router utan LAN/nätverks-uttag som gäller.

Vid köp av mobilt bredband utan bindningstid kan man givetvis köpa en egen 4G-router med nätverksuttag om Telia inte säljer detta längre (gör de inte på hemsidan i.a.f.), men TV-delen behöver ändå flyttas/ändras till eget abonnemang och ny box som fungerar över WiFi.