Tips på eltandborste och vad rekommenderas?

Permalänk
Medlem
Skrivet av julgranen:

Jag var inne på det med en gammal borste. Fast de verkar ju förseglade för att inte fukt och vatten ska komma in. Går ju inte få upp den utan bryta förseglingen. Sedan kosta en ny typ 150-200 så kom fram till att det är bättre att köpa en ny.

Ja, kanske är olika från modell till modell. På min kunde man plocka loss överdelen som borsthuvudet sitter på, den var tätad med en O-ring, och få ut insatsen med motor, elektronik och batteri. Inget lim, plomberingar, clips, etc. Det var lite pilligt, men fullt möjligt om man har lite vana att bryta sig in i saker

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Jag körde Oral-B i många år men både jag och min tandläkare upplever att Philips som jag kört med i två år nu passar i alla fall mig mycket bättre. Tänderna verkligen känns rena och den tar bättre mellan tänderna.

Men jag tror det är personligt.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Köpte billigaste iO-varianten av Braun jag hittade. Borstar egentligen inte bättre än de billigare modellerna men de billigare låter för hemskt och sambon sa stopp när hon fick höra hur illa det lät. Är trots högt pris nöjd, borsthuvudet är bra, batteritiden bättre än de billiga och laddaren är smidig.

Permalänk
Medlem

Köpte nyligen en Oral B Pro 3 3000 för omkring 550kr och är mycket nöjd. Det är min första eltandborste så har inget att jämföra med. Men tror inte tänderna blir renare bara för att man väljer en som kostar långt över 1000kr.

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem

kommer ihåg att de sålde en OralB på Netonnet för några å sedan som då kostade som en vecka på Mallis.

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem

Har också behov av att byta för jag måste ladda min nästan varannan dag numera.

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk

Kört Oral-B i många år innan 2019 och sedan dess Philips variant. Främsta anledningen till bytet var att Oral-B tanborstarna låter mycket enligt min fru (jag själv stördes inte, hade då deras dyraste modell). Sedan har jag upplevt att batteritiden har varit mycket bättre på min Philips (veckor istället för dagar) men det kan bero på nyare modell och finns säkert något liknande för Oral-B. Hållbarheten på tandborstarna har också varit mycket bättre på Philips, antagligen för att den inte snurrar runt.

Visa signatur

Every time I see some piece of medical research saying that caffeine is good for you, I high-five myself. Because I'm going to live forever.
~ Linus Torvalds (2010-08-03)

Permalänk
Medlem

en billig jag hitta på AliExpress av märket Seago har funkat klockrent och batteriet är klockrent jag laddar den inte ens 1 ggr i månaden tog säkert ett halvår när den var ny jämfört med Oral B jag hade innan som höll nån enstaka dag

Permalänk
Medlem

Haft en finare Philips i runt 8 år nu och trivs bra med den. En sak jag uppskattar är att både borsthuvud och skaftet är lättare att hålla rena än oral-bn jag hade tidigare, laddglaset är även en kul gimmick.

Permalänk
Administrativ avgift

xiaomi t700 från aliexpress eller mistore, billiga huvuden för ersättning och extremt bra byggkvalité. Körde Xiaomi Soccas innan som hållit ett riktigt bra tag men gick sönder när jag tappade den i golvet.

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Jag kör denna https://www.amazon.se/Oclean-eltandborste-snabbladdning-batte...
Backade de projektet när de var på kickstarter eller indiegogo. Tycker den är riktigt bra

Visa signatur

Don't worry about what people think. They don't do it very often.

Permalänk

Oral-B pga lätt att få tag i copia extra borstar

Köp en Oral-B köp inte den billigaste, utan den som har snabbast hastigheten "man trycker 2ggr på start knappen" dubbel hastighet ger 4 ggr kraftigare borstning mot plack.

Permalänk
Medlem

Min Oral B dog efter 8 års tjänst. Blev en ny Oral B. Deras ingångsmodell båda gångerna.

Permalänk
Medlem

Slår ett slag för Ocleans varianter. Relativt billiga. Går köpa 10 pack borstar relativt billigt om man letar lite. Fungerat i många år nu. Känns som det går typ minst en månad mellan laddningarna (och ja, tandläkaren är nöjd så det är med flera borstningar om dagen... )

Permalänk
Medlem

Började med att vi fick nys om en "ultraljudstandborste" till hunden "Emmi-Pet" och den fungerade klockrent. Nästan all plack löstes upp och det lilla som fanns kvar gick lätt bort med en mjuk tandborste.
Som vanligt så fick jag en snilleblixt och testade den på mig själv och till min förvåning fungerade det hur bra som helst.
Så nu har jag köpt den versionen som är till för människor med "Emmi-Dent" och jag är supernöjd.

https://www.emmipet-ultrasound.com/toothbrushes

Permalänk
Medlem

Ni som har problem med batteritid, har ni inte laddare i badrummet? Vi sätter bara tandborstarna på laddning varje kväll efter användning. Behöver ju inte funka mer än 2 minuter ändå.

Köpte 2 pack Oral B för 500kr och typ 50 borsthuvuden rätt billigt för 7-8 år sedan. Funkat bra.

De där dyra som finns idag med display, bt, gyroskop och fan och hans moster känns totalt meningslöst och fyller bara upp högen med e-waste.

Permalänk
Medlem

Jag arbetar som tandläkare och jag rekommenderar att man använder en eltandborste med trycksensor och väljer mjuka huvuden.

Det finns starkare vetenskapligt stöd för oscillerande system (ex oral b) än ex philips.men det kan också vara för att orsl b är dominanta på marknaden.
Det samma gäller ex iO modellerna, kör själv sådan men om den är bättre är oklart, hypotetiskt möjligen skonsammare, men ffa är diametern aningen större vilket jag tycker kan ha fördelar.
Jag anser själv att de oscillerande borstarna lättare kommer åt ex längst bak och på insidan framtill. Om man anser att lättare är bättre (vilket det kanske är på populationsnivå) så är det ett bättre val generellt.

Och låt borsten göra jobbet, följ med tandraden - dvs tändernas anatomi och se till att borsta ner på tandköttet.

Summerat: trycksensorn är viktig, inte priset. Så länge den har en sådan har du en bra el-tandborste.

Permalänk

Oral-B iO 10 eltandborste för 3999kr skulle jag köpa. Det finns en massa coola funktioner på den som appen som kan motivera en att vara mer nogrann. I verkligheten så testar man väl den 3 gånger och sedan aldrig mer.
https://www.elgiganten.se/product/personvard-halsa-skonhet/mu...

Orsaken jag ej köper den är:
-Fodralet känns väldigt billigt. Ja plus det är ett laddfodral, men kvalitemässigt känns det billigt.
Varför laddar man ej fodralet med usb c?

Detta leder till att jag avvaktar tills Oral-B iO 11 kommer och kör med billiga grejer tills det. Om nu Oral-B iO 11 löser detta.

Permalänk
Medlem

Haft OralB och tycker borsthuvudenas oscillering blev dålig långt innan själva stråna/borsten var slitna. Gick tillbaka till manuell, men kan tänka mig prova igen om det kommer en modell där borsthuvudena håller mer än en månad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Funderat på att köpa min första eltandborste och har inte ägt någon före och funderar såklart på skillnaden på billigare och dyrare och vad ni rekommenderar som ägt detta före?

Även om ni vet om någon kampanj på en eltandborste idag.

Oral-B iO 6 om det inte är någon speciell funktion du eftersöker så klara mer eller mindre alla sig med denna modellen då den har trycksensor som är viktigt.
Tandtråd/mellanrumsborstar beroende på hur stora mellanrum du har mellan tänderna.
Tungskrapa om du har beläggning på tungan.

Tyvärr inget tips på någon kampanj men dessa ligger på ~1500sek och ibland på kampanj för 1100 - 1200.

Visa signatur

C64 eller A500

Citera så jag hittar tillbaka.

Permalänk

Både jag och sambon har haft Sonicare DiamondClean 9000 i många år och är fortfarande supernöjd. Känns bra mycket renare än efter OralB/Brauns borstar. Vet inte om de billigare modellerna är lika bra, men jag valde 9000 för kvalitetskänslan och laddningsglasen. På rea nu för 1500: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=7057397

Finns i rosa, roseguld och vitt också för ungefär samma pris direkt från Philips via Benify.

Permalänk
Medlem

Kör själv Oral B CrossAction sedan många år tillbaks. Men glöm inte tandtråden eller plackers, det är minst lika viktigt!

Permalänk

Hade Philips soniccare för ett år sedan. Den gick sönder efter några veckor, började låta hemskt mycket. Fick reklamera och fick då en ny, samma sak hände dock igen, och igen en gång till. Efter andra byten så bad jag om pengarna tillbaka. Nu blir det nog en oralb i någon form

Visa signatur

Wooaaaaaaah!!!

Permalänk
Medlem

https://www.netonnet.se/art/hem-fritid/personvard/eltandborst...

Jag kör på denna, är helnöjd, den var nån hundring billigare när jag köpte den dock.
Finns ingen anledning att köpa nånting över 1000kr, det är bara massa appar och skit som inte gör ett piss, vissa tillverkare påstår att dem borstar bättre men alla tester jag hittat visar att dem borstar lika bra som en för 400-500kr, den håller batteri i över en vecka och laddaren drar väldigt lite ström och slår av sig själv så att tandborsten kan sitta där hela tiden när du inte använder den.

Permalänk
Medlem

Tror inte heller dyrare alltid är mycket bättre i sammanhanget. Att den kan vibrera snabbt är väl det viktigaste? Kör en Xiaomi T700, tycker den är snyggare än många rymdskepps liknande konkurrenter. Gillar den som tusan faktiskt. Den skakar, har timer, varnar om man trycker för hårt. Inget att klaga på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Westelindh!:

Jag arbetar som tandläkare och jag rekommenderar att man använder en eltandborste med trycksensor och väljer mjuka huvuden.

Det finns starkare vetenskapligt stöd för oscillerande system (ex oral b) än ex philips.men det kan också vara för att orsl b är dominanta på marknaden.
Det samma gäller ex iO modellerna, kör själv sådan men om den är bättre är oklart, hypotetiskt möjligen skonsammare, men ffa är diametern aningen större vilket jag tycker kan ha fördelar.
Jag anser själv att de oscillerande borstarna lättare kommer åt ex längst bak och på insidan framtill. Om man anser att lättare är bättre (vilket det kanske är på populationsnivå) så är det ett bättre val generellt.

Och låt borsten göra jobbet, följ med tandraden - dvs tändernas anatomi och se till att borsta ner på tandköttet.

Summerat: trycksensorn är viktig, inte priset. Så länge den har en sådan har du en bra el-tandborste.

Med trycksensor så menar du att tandborsten varnar(lyser) när man trycker för hårt? Kanske annorlunda på andra modeller men på min får mna ju ta i för kung och fosterland för den ska triggas.. 🤖

Tycker det är svårt att välja bland alla borsthuvuden. Kör på cross action bara i princip.

Permalänk
Medlem

Är det någon som har testat dessa nya ultraljud tandstensborttagare och hur bra fungerar dom?

Permalänk
Medlem

Gick från generic Oral-B borste till Philips Sonicare DiamondClean 9000. Är mycket nöjd.

Permalänk
Medlem

eltandborstar för 3000 spänn, inte undra på att inflationen skenar...

Oral-B säger jag, rekommenderar att inte köpa den billigaste för 2-300 kr, dom snäppet över för ca 4-500 har lite mer kraft i motorn som ger en bättre borstning.

Borsthuvuden till ovanstående kan köpas på aliexpress för en krona styck (bokstavligen). Tandborsthuvuden är likt rakblad ett enormt lurendrejeri, betala aldrig mer än 10kr för ett borsthuvud till en eltandborste. Och är ni miljöextremister så kan ni vara lugn med att tandborsthuvudena som säljs på aliexpress tillverkas i samma land som dom ni köper här.

Permalänk
Medlem

Den som borstar rent

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"