Mörkar Telia problem med en strömadapter för ADSL?
Min mamma bor i en liten kommun med dåliga förbindelser ut mot internet. Hon betalar runt 600 kr i månaden för ADSL och en digital TV-förbindelse. Hon surfar inte på internet mer än på typ nyhetssidor på mobilen men när hon tittar på TV flippar den ur.
Nätet går ned och hon kan inte titta på TV på över en timme.
Otaliga samtal med Telia har dom alltid olika anledningar varför TV:n inte fungerar. "Nätverksfel" är det senaste, "problemet ligger i kopparnätet och vi löser inte det inför en fiber övergång". När hon frågar vad dom menar säger dom "Åk till din närmaste Telia butik och hämta en 5g router", den är ca 50 km ifrån. När hon är i butiken förklarar dom att det inte kommer lösa hennes problem, för de erbjuder bara internet och ingen TV över 5g.
Hon har ringt minst 10 gånger och fått minst 10 olika bortförklaringar till hennes problem. Hon får ingen rabarterad pris utan betalar samma månadskostnad.
Jag sa till henne att det kunde vara ett värmeproblem antingen i digitalboxen eller på routern. Troligtvis på routern eftersom internet går ned varje gång det händer.
Jag bad henne fläkta enheterna, det gjorde ingen skillnad men nyligen upptäckte hon att strömadaptern till routern var väldigt varm så hon ställde fläkten mot den och det har fungerat perfekt sedan dess.
Jag kan inte tekniken i en strömadapter men möjligtvis slår den av ifall den blir överhettad vilket skulle kunna innebära att den är underdimensionerad för dess syfte.
Hon berättade att när hon pratat med kundtjänst hos Telia har dom sagt att det är inte bara hon utan fler som har detta problem och det går inte att göra något åt det. De får helt enkelt snällt vänta på kommande fiber och leva med problemet fram tills dess.
Det får mig att fundera.
Telia är ju ett svinstort företag. Frågan är om de själv vet att deras strömadaptrar är undermåliga eller behöver min mamma ringa och förklara vad problemet är till dem?
Hur många andra tusentals människor lider av samma överhettning och möts av samma bortförklaringar och skickar iväg äldre ovetande människor för att lösa väldigt tekniska problem?
Om det är ett större problem kan jag se varför Telia ger bortförklaringar, det skulle kosta dom miljoner att ersätta strömadaptrarna.
Edit: Hon har fått hela sin ADSL utrustning utbytt en gång redan.
thank you, come again