Köpt prenumeration på 365, kan inte logga in.

Permalänk
Medlem

Köpt prenumeration på 365, kan inte logga in.

Tröttnade på strul med Office och köpte 1 år 365 Personal direkt på MS hemsida.
Kan sedan logga in i portalen och välja installera, vilket är gjort.
Startar valfritt Office-program och får en ruta som säger att logga in för att aktivera, som sig bör.
Skriver in samma epost som jag loggat in i portalen med och trycker Nästa.
Kommer ny ruta med eposten förifylld men kommer inte vidare.

Adressen suddad i paint.
What?

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Korkad fråga men du har inte reggat på en jobbmail så den blir förvirrad av licenserna från företaget du jobbar på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Korkad fråga men du har inte reggat på en jobbmail så den blir förvirrad av licenserna från företaget du jobbar på?

Nix, reggad på privata.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Finns väl inte så många alternativ?:

#1 Du har skrivit in fel mailadress någonstans.

#2 Du behöver använda din x@y.onmicrosoft.com adress om du blivit tilldelad en sådan.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayhem SWE:

Finns väl inte så många alternativ?:

#1 Du har skrivit in fel mailadress någonstans.

#2 Du behöver använda din x@y.onmicrosoft.com adress om du blivit tilldelad en sådan.

#2 onmicrosoft.com adressen är en Azure (eller Enfra ID) och används uteslutande för enterprise.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Tröttnade på strul med Office och köpte 1 år 365 Personal direkt på MS hemsida.
Kan sedan logga in i portalen och välja installera, vilket är gjort.
Startar valfritt Office-program och får en ruta som säger att logga in för att aktivera, som sig bör.
Skriver in samma epost som jag loggat in i portalen med och trycker Nästa.
Kommer ny ruta med eposten förifylld men kommer inte vidare.

Adressen suddad i paint.
What?

<Uppladdad bildlänk>

Klicka på inloggningsalternativ. Du ska kunna "backa" och välja ett hem-konto. Misstänker att du försöker logga in med ett arbets-konto.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Klicka på inloggningsalternativ. Du ska kunna "backa" och välja ett hem-konto. Misstänker att du försöker logga in med ett arbets-konto.

Den frågan brukar man bara få om det finns både ett personligt och ett arbets-/skolkonto registrerade på samma mailadress.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem

Tror ledtråden i detta fall är "din administratör"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayhem SWE:

Den frågan brukar man bara få om det finns både ett personligt och ett arbets-/skolkonto registrerade på samma mailadress.

Man kan få det även om man har olika hem- och arbetskonton och har loggat in en gång med ett arbetskontot. Så länga kakan är kvar kommer webbläsaren ihåg det och antar att det är ett arbetskonto man försöker logga in med och dirigerar trafiken till fel gateway.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Detta är då i Office, inte på någon webbplats.
Har ingen administratör, skulle vara MS då.
Reggad med min privata mailadress.

Skrivet av Mayhem SWE:

Finns väl inte så många alternativ?:

#1 Du har skrivit in fel mailadress någonstans.

#2 Du behöver använda din x@y.onmicrosoft.com adress om du blivit tilldelad en sådan.

1. Nej, finns bara ett ställe i aktiveringsprocessen att skriva in och det är rätt adress, exakt samma adress som jag kan logga in med i MS portal och se att jag har prenumeration.

2. Azure/Företags-adress så nej.

Skrivet av Dr.Mabuse:

Klicka på inloggningsalternativ. Du ska kunna "backa" och välja ett hem-konto. Misstänker att du försöker logga in med ett arbets-konto.

Nej, finns inget alternativ att backa.
Går jag till inloggningsalternativ får jag alternativet att logga in med företagskonto.

Skrivet av fiskebulle:

Tror ledtråden i detta fall är "din administratör"

MS då?
Finns ingen annan.

Första inloggningsrutan som kommer vid start av valfritt Office-program.

Direkt efter tryck på "Nästa" Kommer denna.

"Inloggningsalternativ"

Nu testat på min laptop också, samma problem.
Kört MS supportverktyg som gör lite saker, men löser inte det.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Klicka på "Kan du inte komma åt ditt konto" och följ sedan instruktionerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Klicka på "Kan du inte komma åt ditt konto" och följ sedan instruktionerna.

Kommer bara till lösenordsåterställningen där.
Det är gjort och hjälper inte, får ingen uppmaning om att skriva in lösenordet i Office, kommer inte så långt.
Mailadress och lösenord fungerar utmärkt i portalen för att hantera prenumerationen.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Körde aka.ms/mfasetup på det kontot bara för att...

[citat]AADSTS90072: User account 'marcus.efternamn@påhittat.se' from identity provider 'live.com' does not exist in tenant 'Microsoft Services' and cannot access the application '0000000c-0000-0000-c000-000000000000'(Microsoft App Access Panel) in that tenant. The account needs to be added as an external user in the tenant first. Sign out and sign in again with a different Azure Active Directory user account[/citat]

Vad har ni nu hittat på MS, man ska väl kunna använda sin privata mailadress för att köpa prenumeration eller måste det vara outlook.com/live/etc?

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Vad har du haft för Office-packet innan?
Sett liknande problem innan när det finns eller funnits annat MS konto som använts till Office eller Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredix:

Vad har du haft för Office-packet innan?
Sett liknande problem innan när det finns eller funnits annat MS konto som använts till Office eller Windows.

Inget, helt nyinstallerad W11 med lokalt konto.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Ligger det någon skit i Autentiseringshanteraren?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fiskebulle:

Ligger det någon skit i Autentiseringshanteraren?

Som sagt helt reninstallerat W11, samma fel på min Surface.
Har tagit bort prenumerationen på kontot och skapat ny @outlook.com istället, får se om det hjälper.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Fungerade direkt med en @outlook.com-adress.
Så man kan bevisligen inte ha t.ex. Bahnhof-mail för detta.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Fungerade direkt med en @outlook.com-adress.
Så man kan bevisligen inte ha t.ex. Bahnhof-mail för detta.

Jag kör Telia adress utan problem sedan flera år tillbaka.

Permalänk
Hedersmedlem

När jag hade 365 körde jag antingen Telia eller Protonmail (inte 100 vilken det var), fungerade i vilket fall. Märkligt fel.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Fungerade direkt med en @outlook.com-adress.
Så man kan bevisligen inte ha t.ex. Bahnhof-mail för detta.

Du skulle kunna hamna i en jobbig sits om du knyter 365 personal till en Bahnhof e-postlåda och har automatisk förnyelse av 365 prenumerationen påslagen och därefter byter bredbandsleverantör och tappar Bahnhof-mailen, samtidigt som du glömmer bort lösenordet för 365-konton och inte har matat in mobilnumret som återställningsmetod i 365-konton.

Visst är det kanske lite långsökt, men generellt så ska man undvika att koppla olika konton mot e-post som är knuten till internet-leverantörens e-posttjänst. Kolla bara på Comhem som lade ner deras e-postlösning, snacka om att deras support blev nedringd av kunder som plötsligt inte kunde komma åt deras webbtjänster som var knutna till den nu icke existerande e-postlösningen.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se