Permalänk
Medlem

Datorn rebootar utan tydlig orsak

Postar åt en vän, följande:

Vad? - Plötsliga, oönskade omstarter. Ingen bluescreen. Ingen blackscreen. Inget felmeddelande eller felrapport varken vid
avstängning eller uppstart. Ingen förvarning.

När? - Inget tydligt mönster. Kan ske när datorn stått på oanvänd i timmar eller när den används. Kan ske en gång eller flera gånger i tät följd. Kan ske oavsett aktivitet. Inte uppenbart knutet till någon typ av aktivitet eller spel eller
program. Inga tecken på överhettning vare sig rent fysiskt eller enligt de temperaturuppgifter jag får via mjukvara.

När jag letar upp krascherna i event viewer står det alltid: "cache hierarchy error". Hittar ingen övrig info där.

Redan prövade åtgärder:
Windowsuppdatering.
Grafikdrivrutinuppdatering.
Avdammning.
Byte av strömsladd.

Windows egna troubleshooters:
mdsched.exe - rapporterade inga fel
chkdsk - rapporterade inga fel

processor: AMD Ryzen 5 3600 6-Core
grafikkort: NVIDIA GeForce RTX 2060
OS: Windows 10 Pro 64-bit

Förändringar ungefär i anslutning till felets uppkomst:
Installerade en windowsuppdatering.
Installerade och började spela Elden ring.
Jag tror att bägge skedde 2-3 dagar innan felet dök upp.
Minns inga andra förändringar. Att avinstallera Elden ring har inte hjälpt

När jag googlar cache hierarchy error så talas det mest om:
problem med BIOS, fel på ram-minne, fel på strömförsörjning.
Jag har inga egna misstankar om vad som kan orsaka problemet.
Jag har aldrig mixtrat med BIOS, Registry eller bytt ut/lagt till ram-minne eller något i den stilen.

Tackar på förhand för alla typer av tips och förslag.

OBS - Min kunskapsnivå är relativt låg, och jag kan inga förkortningar eller fackuttryck.

EDIT1 - Moderkortet heter ASUS PRIME B550M-A
EDIT2 - upptäckte att rebooten alltid heter "event 18" i event viewer.

Permalänk
Medlem

Varifrån är datorn köpt?
Vad har den för moderkort?
På rak arm, tror jag det kan vara värt att ta ur RAM och sätta i igen samt nollställa CMOS/BIOS, det kan man göra genom att brygga 2 pinnar på moderkortet, eller genom att ta ut batteriet som sitter på moderkortet.

OBS! Se till att datorn är avstängd helt och att PSU är avstängd eller att sladden är urdragen medens du pillar.
https://www.youtube.com/watch?v=uDC-w9gUEys
https://www.youtube.com/watch?v=fGpf_hfOKgI

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Diligent:

Postar åt en vän, följande:

Vad? - Plötsliga, oönskade omstarter. Ingen bluescreen. Ingen blackscreen. Inget felmeddelande eller felrapport varken vid
avstängning eller uppstart. Ingen förvarning.

När? - Inget tydligt mönster. Kan ske när datorn stått på oanvänd i timmar eller när den används. Kan ske en gång eller flera gånger i tät följd. Kan ske oavsett aktivitet. Inte uppenbart knutet till någon typ av aktivitet eller spel eller
program. Inga tecken på överhettning vare sig rent fysiskt eller enligt de temperaturuppgifter jag får via mjukvara.

När jag letar upp krascherna i event viewer står det alltid: "cache hierarchy error". Hittar ingen övrig info där.

Redan prövade åtgärder:
Windowsuppdatering.
Grafikdrivrutinuppdatering.
Avdammning.
Byte av strömsladd.

Windows egna troubleshooters:
mdsched.exe - rapporterade inga fel
chkdsk - rapporterade inga fel

processor: AMD Ryzen 5 3600 6-Core
grafikkort: NVIDIA GeForce RTX 2060
OS: Windows 10 Pro 64-bit

Förändringar ungefär i anslutning till felets uppkomst:
Installerade en windowsuppdatering.
Installerade och började spela Elden ring.
Jag tror att bägge skedde 2-3 dagar innan felet dök upp.
Minns inga andra förändringar. Att avinstallera Elden ring har inte hjälpt

När jag googlar cache hierarchy error så talas det mest om:
problem med BIOS, fel på ram-minne, fel på strömförsörjning.
Jag har inga egna misstankar om vad som kan orsaka problemet.
Jag har aldrig mixtrat med BIOS, Registry eller bytt ut/lagt till ram-minne eller något i den stilen.

Tackar på förhand för alla typer av tips och förslag.

OBS - Min kunskapsnivå är relativt låg, och jag kan inga förkortningar eller fackuttryck.

Har fått precis samma sak. Trodde först det var Windows update som forcerade omstart men kommit fram till att det är det inte.
Så jag har ingen aning vad det beror på.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3